Stiltecoupé

Toon eerste bericht

111 reacties

Jaja, we gaan lekker muggenziften. Uiteraard zou ik bij welk dan telefoontje zeggen: Sorry hou het kort, ik zit in een S Coupé. Bij een plotselinge onvoorziene andere calamiteit zou ik dan zeggen: Hou hem of haar nog even in leven , ik ben er over een uurtje wanneer de Taxi op tijd is en de NS geen vertraging heeft.;)

En ja hoor mijn Smart of I-Pad, in de Vliegtuig-stand zetten voortaan fijne zondag verder.

Ik ben dan niet zo snel ter been maar mijn Geest werkt uitstekend en sociaal.
Sorry hou het kort, ik zit in een S Coupé.

Dan weten medereizigers in elk geval zeker dat ze niet te maken hebben met iemand die onwetend in een stiltecoupé zit, maar iemand die weet dat er niet gepraat mag worden, maar er bewust voor kiest die regel aan de laars te lappen. Bij sociaal heb ik toch andere associaties.
In feite zegt u :
Als het een onverwacht telefoontje was, kon u niet op voorhand weten dat het een kort gesprek zou zijn.

Alleen dit al is kortzichtig, en getuigt van weinig inleving- of relativering vermogen.
Elders melde ik al, ruim 22 jaar ben ik forum c.q. gespreksleider. Dergelijke opmerkingen uwerzijds die IMHO kant nog wal raken, heb ik geen zin in . Heeft geen zin !
Wat mij betreft, einde topic mijnerzijds.
Dat hebt u dan niet goed begrepen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat u wist dat het een kort gesprek zou zijn, dus dat u dat telefoontje verwachte en dus niet in de stiltecoupé had moeten gaan zitten. Het zijn mensen zoals u die menen dat de regels niet voor hen gelden die ervoor zorgen dat de stiltecoupé niet stil is. De regel is heel simpel: In de stiltecoupé mag u niet praten, ook niet in de telefoon. Wilt u dat wel, dan kunt u gebruik maken van het grootste deel van de trein dat geen stiltecoupé is. Als u toch onverwacht een telefoontje krijgt, kunt u er ook gewoon voor kiezen om een telefoontje weg te drukken en de beller een tekstbericht te sturen, of rustig de stiltecoupé uit te lopen en dan terug te bellen. Al met al hebt u voldoende mogelijkheden om uw medereizigers niet tot last te zijn. Hopelijk ten overvloede: Elders in de trein is volgens de huisregels telefoneren en praten wel toegestaan, maar slechts op gedempte toon.
Reputatie 4
@SirMax Misschien verkeerd gelezen,maar de essentie is dat je niet hoort te bellen in de stiltecoupe,dus uitzetten die telefoon!
OP HET MOMENT VAN AANNAME WIST IK Pas DAT HET EEN KORT GESPREK ZOU ZIJN !
Sorry Capslock.
@SirMax Misschien verkeerd gelezen,maar de essentie is dat je niet hoort te bellen in de stiltecoupe,dus uitzetten die telefoon!

Ik belde niet !!!
Dat hebt u dan niet goed begrepen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat u wist dat het een kort gesprek zou zijn, dus dat u dat telefoontje verwachte en dus niet in de stiltecoupé had moeten gaan zitten. Het zijn mensen zoals u die menen dat de regels niet voor hen gelden die ervoor zorgen dat de stiltecoupé niet stil is. De regel is heel simpel: In de stiltecoupé mag u niet praten, ook niet in de telefoon. Wilt u dat wel, dan kunt u gebruik maken van het grootste deel van de trein dat geen stiltecoupé is. Als u toch onverwacht een telefoontje krijgt, kunt u er ook gewoon voor kiezen om een telefoontje weg te drukken en de beller een tekstbericht te sturen, of rustig de stiltecoupé uit te lopen en dan terug te bellen. Al met al hebt u voldoende mogelijkheden om uw medereizigers niet tot last te zijn. Hopelijk ten overvloede: Elders in de trein is volgens de huisregels telefoneren en praten wel toegestaan, maar slechts op gedempte toon.

Een taxi bedrijf Valys of Regio bellen altijd met 000000000 ! Dus bericht kan niet..

Ik hoef geen gelijk en ik ben ook niet uit op rang verhoging of verandering. Maar miisschien kunnen jullie samen satneef en jij gezellig een spelletje schaken? Of eens opzoeken wat betekend : Nood breekt wet ?

Ik kom niet meer terug in deze topic, vriendelijk bedankt voor jullie beider inbreng !!! 🆒
Gebeld worden door een taxibedrijf is natuurlijk geen noodsituatie. U beseft toch hopelijk wel dat de manier waarop u de regel uitlegt: "Bellen mag niet in een stiltecoupé, behalve als je telefoon gaat." de service stiltecoupé volledig onderuit zou halen? De stiltecoupé is er voor mensen die in stilte willen lezen, werken of gewoon reizen. De rest van de trein is er voor mensen die zachtjes met elkaar willen praten of met taxibedrijven willen bellen. In plaats van zich te beklagen over medereizigers die u aan de regels herinneren, doet u er verstandiger aan te kiezen voor een plaats in de trein die past bij de hoeveelheid geluid die u wenst te maken, danwel uw geluidsniveau aan te passen aan uw plaats in de trein.
Vergelijk het met een bioscoop, je telefoon op trilstand en als je gebeld wordt gewoon even weggaan uit de stiltecoupe.
Reputatie 7
Badge +4
http://www.ns.nl/uitgelicht/tijd-voor-lezen/de-leescoupe.html

Wel een mooie variant 😉
Alleen praktisch is het niet of NS moet er van uit gaan dat elke treinreis dagen gaat duren om een heel boek uit te lezen :D

En vloerkleden ? Succes met schoonmaken.
Ik reis soms met mijn blinde autistische zoon en wat een uitkomst die stilte coupe....nou niet tis vaak net zo lawaaierig en druk als de gewone coupe dus voor mijn zoon nog steeds niet
haalbaar om met de trein te
reizen....Het is gewoon te
erg voor woorden hoe je aangevallen word wanneer je netjes vraagt of iemand zich ervan bewust is dat ze zich in een stilte coupe bevinden ... zelf ben ik al bedreigd geworden en heb al eens de vraag terug gekregen waar ik t gore lef vandaan haalde om haar die vraag te stellen en ik vond de stilte coupe nog wel een uitkomst .. want nu kwam ik uitgerust op plek van bestemming aan dan wanneer iedereen door elkaar praat ...vaak hoor ik een uur na de reis nog een zoem in me hoofd .... maar schijnbaar is t respect naar elkaar in nederland verdwenen en mag je niks meer mededelen of vragen wanneer je geen uniform aan hebt. Iedere week weer denk ik ik probeer t nog een keer en iedere week is t prijs dus nu ga ik op de klapstoeltjes zitten bij de deuren ...hoor ik alleen niet waarom er vertraging is maar tis er op t moment stiller dan in welke coupe dan ook .... NS doe er wat aan ... iets meer reclame en informatie .... jullie hebben een groep reizigers blij gemaakt maar die groep is erg teleurgesteld in het feit dat t niet werkt ...en aan de reacties te zien is een stilte coupe erg gewild !!!!!
Bedankt voor je bijdrage en feedback stilte s silence. Persoonlijk vind ik dat het duidelijk is wanneer je in een stiltecoupé zit. Het staat duidelijk of de ramen en we melden het ook op de schermen en (bij dubbeldekkers) bij de trapopgang (een stiltecoupé bevindt zich namelijk altijd boven). Ik snap je frustratie goed en lees dat de omstandigheden met jouw zoon anders zijn dan de gemiddelde Nederlander. Mooi om te zien dat je voor hem en jezelf opkomt. Ondanks dit vervelende probleem wil ik je geen valse hoop geven. Ik kan niet toezeggen dat een lawaaierige stiltezone in de toekomst niet meer zal voorkomen. Op een trein zit vaak één conducteur, soms twee en heel soms een veiligheidsteam. Wanneer zij lawaai detecteren in een stiltezone zullen ze daar wat van zeggen, tenminste, daar ga ik vanuit. We kunnen echter niet in iedere coupé een medewerker plaatsen die toezicht houdt op de stilte.

Kortom: Voor stilte in een stiltezone ben je voor een groot deel afhankelijk van je medereiziger. Helaas is het inderdaad soms zo dat fatsoen ver te zoeken is. Gelukkig is het ook vaak wél stil in een stiltezone. Ik ga je verhaal delen met mijn contactpersoon die erover gaat en zal nog eens kijken hoe we dit issue weer op de agenda kunnen krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Helaas zijn er veel treinen waar de Hc in het andere treinstel aanwezig is. Die zal geen lawaai kunnen constateren in het andere treinstel. Ik reis regelmatig in een IC die bestaat uit 2 ICMm-stellen. Het is altijd een loterij of de Hc in hetzelfde treinstel als ik aanwezig is.
Achteraf niet zo'n goed idee van NS om die doorloopneuzen dicht te lassen......
Veel conducteur zeggen er te weinig vanvan en boetes geven schijnt juridisch moeilijk te zijn.

Los daarvan is het vaak niet duidelijk aangegeven, dat is ook wel duidelijk geworden in de discussies hierover op dit forum.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb juist altijd begrepen dat het geven van boetes juridisch gesproken helemaal niet zo moeilijk is. Volgens het AVR-NS dien je aanwijzingen van het personeel op te volgen en kan er een beetje volgens wanneer je dat niet doet. Op het moment dat op het perron staat, val je onder het AVR-NS. En als je de aanwijzing van de Hc om je klep te houden in de stiltecoupé niet opvolgt, kun je daarvoor beboet worden.

Ik kan me wel goed voorstellen dat de meeste Hc's helemaal geen zin hebben om boetes uit te delen. Maar dat is iets anders dan dat het juridisch moeilijk ligt.
Ik heb juist altijd begrepen dat het geven van boetes juridisch gesproken helemaal niet zo moeilijk is. Volgens het AVR-NS dien je aanwijzingen van het personeel op te volgen en kan er een beetje volgens wanneer je dat niet doet. Op het moment dat op het perron staat, val je onder het AVR-NS. En als je de aanwijzing van de Hc om je klep te houden in de stiltecoupé niet opvolgt, kun je daarvoor beboet worden.

Ik kan me wel goed voorstellen dat de meeste Hc's helemaal geen zin hebben om boetes uit te delen. Maar dat is iets anders dan dat het juridisch moeilijk ligt.

Er zal altijd verschil blijven tussen HC` s. Voor iets waar ik nits aan kon, verkeerde paaltje andere maatschap in-gecheck`t te zien op mijn OV kaart, beboet door HC die zwartrijder liet gaan. zelfde week een goede kennis van mij, product vrij reizen opgehaald maar vergeten in te checken mocht gewoon paar stations verder wel inchecken, zonder verdere problemen of grove woorden die ik wel toegediend kreeg.

Net als op straat, mannelijke foutparkeerders op de bon Parkeerpolitie , komt er een leuke vrouw..ja hoor meissie..ik snap het, ga maar. 😉
En beste meelezers die mij afvielen omtrent andere zaak morgen start ik topic " Discriminatie en NS ", dus zet u schrap. Trek alle boeken uit de kast en alvast veel plezier..
Reputatie 4

Er zal altijd verschil blijven tussen HC` s. Voor iets waar ik nits aan kon, verkeerde paaltje andere maatschap in-gecheck`t te zien op mijn OV kaart, beboet door HC die zwartrijder liet gaan. zelfde week een goede kennis van mij, product vrij reizen opgehaald maar vergeten in te checken mocht gewoon paar stations verder wel inchecken, zonder verdere problemen of grove woorden die ik wel toegediend kreeg.

Net als op straat, mannelijke foutparkeerders op de bon Parkeerpolitie , komt er een leuke vrouw..ja hoor meissie..ik snap het, ga maar. ;-)

Als je je personeel zelf de regels laat interpreteren zoals NS doet dan leidt dat altijd tot grove ongelijkheid en willekeur. Daarom is dat ook een zo'n slecht systeem.
Reputatie 7
Badge +3
[Als je je personeel zelf de regels laat interpreteren zoals NS doet dan leidt dat altijd tot grove ongelijkheid en willekeur. Daarom is dat ook een zo'n slecht systeem.
Daar heb je wel een punt. Tegelijkertijd is er al een hoop eigen interpretatie weggehaald bij het treinpersoneel. Ze kunnen alleen nog maar een UVB uitschrijven. Dat was in het verleden wel anders. Toen werd gesteggeld over het al dan niet berekenen van de verhoging.

Maar gelijke monniken en gelijke kappen is in al dit soort situaties voor alle partijen transparanter. Minder prettig natuurlijk voor de leuke jongedames die dan ook opeens boetes moeten gaan betalen.
[Als je je personeel zelf de regels laat interpreteren zoals NS doet dan leidt dat altijd tot grove ongelijkheid en willekeur. Daarom is dat ook een zo'n slecht systeem.
Daar heb je wel een punt. Tegelijkertijd is er al een hoop eigen interpretatie weggehaald bij het treinpersoneel. Ze kunnen alleen nog maar een UVB uitschrijven. Dat was in het verleden wel anders. Toen werd gesteggeld over het al dan niet berekenen van de verhoging.

Maar gelijke monniken en gelijke kappen is in al dit soort situaties voor alle partijen transparanter. Minder prettig natuurlijk voor de leuke jongedames die dan ook opeens boetes moeten gaan betalen.

En prettiger voor leuke mannen die dan begrijpen waarom b.v. zoals eerder aangehaald, zwart rijden niet wordt bestraft op hetzelfde moment van het wel bestraffen van wel maar verkeerd door stukje onmacht verkeerd inchecken. Overigens doelde ik in voorgaande reactie hierin niet op discriminatie, dat is van een geheel andere orde. 🙂
Klaas-Jan NS
Dank je voor reactie, voor mij hoeft er ook niet alrijd een medewerker in de S.C te zijn maar t zou wel fijn zijn wanneer deze komt om te controleren deze er ook iets van zegt wanneer er gepraat word ... juist vooral omdat er met zoveel woede naar de andere reiziger word gereageerd want je durft gewoon niks meer te zeggen .... t zal ooit wel beter worden net als met alles wat moet wennen bij de burger maar t respect van je medemens is soms ver te zoeken en dat is naar mijn mening veel erger.
Helaas zijn niet alle ns medewerkers betrokken bij de reizigers. Zo overkwam mij gister dat ik een conducteur vroeg of hij mijn medereizigers op de stiltecoupé wilde wijzen. Dit werd al met wat gesputter onthaald en vervolgens hoorde ik tot mijn verbazing dat de heer omriep 'er bevinden zich stiltecoupes in deze trein, graag fluisterend praten hier'
Vandaag een interessant gesprek gehad met een -waarschijnlijk eerstelijns- klachtenfunctionaris van de NS (met als doel om de klacht te voorkomen waarschijnlijk) over de stiltecoupé. En ik heb besloten om dat hele fenomeen maar als onzinnig idee naast me neer te leggen. Nederlandse treinen zijn gewoon te druk om aparte coupés voor doelgroepen in te richten (geldt in feite ook voor de 1ste klas). Daarnaast heeft het geen wettelijk basis, is dus toch niet afdwingbaar.

Reageer