Stiltecoupé



Toon eerste bericht

111 reacties

dubbel
Zolang het zo onduidelijk is, zullen mensen ook niet beseffen dat ze in een stiltecoupe zitten.

Dus jij gaat tegen iedereen zeggen dat het een stiltecoupe is ? Dat is ook niet nodig, alleen bij verkeerd gedrag.
Ik wijs mensen altijd bij binnenkomst erop dat het een stilte coupe is. Zeker als het groepen of mensen met kleine kinderen zijn. Vaak gaan ze dan een andere coupe opzoeken. Vandaag zat ik in de IC naar Hoorn en een meisje ging bellen. Toen heb ik haar er ook op gewezen. Ze beeindigde meteen het gesprek en zei dat ze niet gezien had dat het een stilte coupe was. Tot nu toe alleen maar positief dus. Maar vooral doorgaan met mensen erop wijzen dat ze zich in een stilte coupe bevinden.
Wanneer gaan jullie de beletteringen aanpakken in de stilte coupe?? En wat wordt er nog meer gedaan om de stilte coupe nog duidelijkere maken?
Reputatie 6
Badge +2
Ja, dat is een beetje een vreemde opmerking, dus HC's gaan ook niet meer als een soort politieagent boetes uitdelen aan wie geen geldig vervoerbewijs heeft?
Ik vind het een prachtig verhaal over veiligheid. Maar dat is niet het punt. Je maakt mij niet wijs, dat dit bij elk vertrekkende trein uit Nederland gebeurt. En dat er daarom geen tot weinig conducteurs rondlopen. Ik vraag niet om een politieagent, ik vraag om aandacht van dit probleem!!!! Bijvoorbeeld door dit op een scherm te vermelden. Betere zichtbaarheid van coupe's. Ik vraag de Ns wat hier de mogelijkheden zijn.
Voor alle duidelijkheid er wordt hier een product aangeboden(de stilte coupe)waarvan ik en vele andere dankbaar gebruik van maken. Ieder om zijn eigen redenen, studie, werk, ziekte enzovoort. Maar dit is wel een extra aandachtspunt voor de conducteurs als ze hun rondes doen door de coupe's. En ja het woord politieagent vind ik heel flauw, want kaartjes controleren en bekeuren als dit niet klopt valt hier dan ook onder.
Uiteraard kan de conducteur reizigers erop aanspreken als ze niet de stilte respecteren in de stiltecoupé. Dit kan niet als een soort politieagent door constant te controleren, maar als ze tijdens de controle langskomen kunnen ze dit doen.
Reputatie 6
Tsja, dat is altijd de reden die genoemd wordt waarom je de conducteur zo zelden ziet.

Zo ook vandaag de hc van trein 7456, let wel deze trein reed slechts van Utrecht tot Breukelen. Na het sleutelen werd direct weer naar de 1e klasse uitgeweken, waar de veiligheid kennelijk urgent gegarandeerd moest worden (de hc was de enige persoon in de 1e klasse). Van kaartcontrole of service verlenen kwam op die manier uiteraard niets terecht.

Het leuke van deze dienst was dat vervolgens ook nog eens een half uur de veiligheid op het keerspoor gegarandeerd mocht worden!

Dus in drie kwartier werken alleen even vier keer sleutelen. Pff daar word je moe van!

Zomaar een praktijkvoorbeeld van de drukke werkzaamheden van de hc, waaruit duidelijk blijkt dat ze niet de tijd en gelegenheid hebben om kaartjes te controleren, service te verlenen en in een intercity een oogje in het zeil te houden in de stiltecoupé.
Ik zie zelden conducteurs die de handen vol hebben met het zorgen voor de veiligheid. De meeste conducteurs die ik zie nemen hun taken heel licht op. Lekker de hele dag kletsen met collega's en bij het station even de deuren sluiten is alles wat ze doen. Controleren doen ze alleen als het rustig is en als er mensen dreigen te moeten staan, dan duiken ze het hok van de machinist in.

Net als macca728 ervaar ik dat het vaak NS-personeel is dat (na de huisvrouwen op hun enige uitstapje in het jaar) het meeste lawaai maakt in de stiltezones. Vrijwel dagelijks tref ik conducteurs pratend aan in de eerste klasse stiltezone.
Nou nu er minder zwartrijders zijn door de OV chipkaart kunnen ze mooi de mensen aanspreken die in de stiltecoupe's lawaai maken.

Het zijn notabene de conducteurs die vaak nog het meeste lawaai maken in de stiltecoupe.
Reputatie 6
Nouja het is ook wel te begrijpen. De primaire taak van de conducteur is het zorgen voor de veiligheid, niet het zorgen voor stilte in de stiltecoupé. Ze hebben de handen al meer dan vol aan het zorgen voor de veiligheid.
Zo dat zal ze afschrikken zeg.

Dus conducteurs gaan mensen niet meer aanspreken op asociaal gedrag ?

Het is geen fatsoensnorm, het is gewoon een huisregel van NS. Net als niet roken in de trein en een geldig kaartje hebben.
Concrete actie komt er niet. Onze conducteurs gaan niet als een politieagent door alle stiltecoupes lopen om iedereen aan te spreken op hun gedrag. De stiltecoupé is een fatsoensnorm tussen reizigers onderling. Wat wij wel gaan doen is nog duidelijker aangeven dat het een stiltecoupé betreft. Het blijkt dat de nieuwe stickers in de stiltecoupé niet voor iedereen duidelijk was. Vandaar dat er nu ook het woord stilte bijkomt.
Stephan Ns en Laura Ns jullie blijven stil of wie dan ook van de Ns!! ik wil zoveel mogelijk mensen vragen om hun ervaringen over de stilte coupe hier te melden. Want ik ga net zolang door totdat ik een daadkrachtig antwoord/actie heb gehad/gehoord! Het énige wat Ns doet is stickers op de coupe's plakken en voor de rest stelt het niks voor!! Niks comfort alleen maar grote monden die je krijgt als je er wat van zegt...........Op stations al vaak genoeg mij geuit hierover bij het Ns personeel.........Ze horen je aan en verder??? Niks helemaal niks............Echt waardeloos! De bovenstaande mensen wil ik alvast bedanken voor jullie reacties en het meedenken voor oplossingen!! Nu de Ns nog!!
De stilte coupe, meestal de meest luidruchtige coupe in de trein.. Zelf werk ik tijdens het reizen aan mijn studie. Regelmatig heb ik mensen aangesproken, maar na een rijtje grote waffels hou je daar ook wel mee op.
NS schuift het handhaven van de stilte in die coupe nu in de schoenen van de reizigers. Wat mij ook vaak opvalt is dat er best wel vaak personeel van NS door deze coupés wandelt, maar nog nooit heb ik er 1 aan iemand zien vragen of hij/zij de gedragsregels wil naleven. Dat vind ik wel een gemiste kans. Want als wij als reizigers er wat over opmerken maakt het op niemand geen indruk.
I too have noticed that many people do not notice the signs. Therefore it is logical for the NS to improve signage. Most riders will follow the rules if they know what they are. I also suggest a media campaign to reach the younger crowd to teach them the rules of riding the train, which for some of them is their first real "commuting" experience.
I think if we keep this topic ongoing and persistent we may get some concrete action out of the NS.
Beste Ns mensen jullie blijven nu wel erg stil!!!! Ik wil van jullie weten welke actie er daadwerkelijk wordt genomen? Lijkt mij niet teveel gevraagd. Aan antwoorden als we nemen je feedback mee, waar na toe? We begrijpen het maar.....verwijzingen naar jullie Ns site over de stilte coupe's, ik weet hoe dit werkt hoor, heb ik nog steeds geen daadkrachtig antwoord gehad......Wie o wie neemt het voor mij op bij de Ns?
Ik erger mij ook aan de mensen die zich niet houden aan de regels en drukte maken in de stilte coupé. Ik wil er zeker niet extra voor betalen.
Omdat ik mij ook erger aan mensen die in mijn ogen asociaal bezig zijn, ga ik bewust niet in een stilte coupé zitten. Dan maar geen stilte en hoef mij niet te ergeren.
Telkens omroepen over de stilte coupé lijkt mij geen goede optie omdat je dan juist, door het omroepen onnodig overlast veroorzaakt en mensen er toch niet naar luisteren.
IS het niet een idee om de stilte coupé van geluidsabsorberend materiaal te maken?
of coupé's zoals vroeger waar maar een beperkt aantal mensen in kunnen.
Ander optie zoals andere al hebben geschreven de conducteur toezicht laten houden.
Dat de stilte coupes nu regelmatig niet werken lijkt mij inmiddels na alle topics wel duidelijk. Dat de NS het afdoet met (vrij vertaald) "we zijn er mee bezig" is op het moment meer een dooddoener dan een daadwerkelijke oplossing.

In 1e instantie lijkt het mij een perfect begin om de conducteur het regelmatig te laten omroepen. 1 keer in de 100 ritten gebeurt dat door een oplettende conducteur. Maar dat lijkt mij zinvoller dan het continue "We komen op tijd aan", "We zijn op tijd vertrokken" waar de conducteurs volgens mij nu tot verplicht zijn (wat bij mij persoonlijk meer irritatie oproept dan als de trein daadwerkelijk een keer vertraging heeft).

Simpele instructie, makkelijk te implementeren, kost vrijwel niets, en levert snel resultaat....
Beste Laura, ik probeer er achter te komen wat de Ns hier dan aan doet of gaat doen? Aan die mensen die deze verantwoordelijkheid niet aan kunnen in een stilte coupe? Voor mij is comfort de stilte coupe en niet de frustratie erom heen omdat ik helaas weer iemand hier op moet wijzen. Ik hoor van de Ns nog steeds niet hoe jullie dit gaan aanpakken? Ik ga heel geregeld met de trein en zie bijna nooit een conducteur?? Roep het voor vertrek eens wat vaker om in de trein dat er stilte coupe's zijn!!! En ik ben echt niet de enige die zich hier aan stoort!!! Ik verwacht actie van de Ns naar de klanten toe die gebruik maken van deze stilte coupe's!!!!!!! En hier op dit forum vragen om dit probleem daadwerkelijk aan te pakken!!!!!!!!!!
Janina, ik begrijp je frustratie. Iedereen dient zich te houden aan de regels van de stiltecoupé, maar hier zit ook een stuk eigen verantwoordelijkheid in van de reiziger zelf. Niet iedereen heeft het fatsoen om zich aan de regels te houden en zij dienen hier inderdaad op gewezen te worden. Zoals mijn collega Stephan NS al aangeeft zijn we continu bezig het comfort in de trein te verhogen, waaronder dus ook de stilte coupé. We kunnen alleen niet in alle treinen en in alle stiltecoupé's personeel inzetten, want dit zijn er nogal wat. Deze medewerkers hebben ook nog andere werkzaamheden. We doen ons best en nemen je feedback mee.

Jullie hebben toch conducteurs lopen. Laat ze elke reis de stiltecoupe doorlopen bv.

Geef het veel beter aan en geef ook boetes. En zet undercoverteams in.
Laura, Als jullie continu bezig zijn het comfort in de trein te verhogen, kun je vast wel aangeven welke acties er dit jaar allemaal zijn ondernomen om de Stiltezones te verbeteren. Ik heb er namelijk nooit wat van gemerkt. Jullie hebben die dingen in de trein ingericht en er nooit meer naar omgekeken.

Overigens behoren medewerkers van NS, die plaatsnemen in de eerste klasse Stiltezone, tot de grootste verstoorders van de rust aldaar.
Janina, ik begrijp je frustratie. Iedereen dient zich te houden aan de regels van de stiltecoupé, maar hier zit ook een stuk eigen verantwoordelijkheid in van de reiziger zelf. Niet iedereen heeft het fatsoen om zich aan de regels te houden en zij dienen hier inderdaad op gewezen te worden. Zoals mijn collega Stephan NS al aangeeft zijn we continu bezig het comfort in de trein te verhogen, waaronder dus ook de stilte coupé. We kunnen alleen niet in alle treinen en in alle stiltecoupé's personeel inzetten, want dit zijn er nogal wat. Deze medewerkers hebben ook nog andere werkzaamheden. We doen ons best en nemen je feedback mee.
Stephan Ns jij hebt geen idee hoe het werkt in de stilte coupe!!!! Je leest inderdaad mijn verhaal maar half 😞
Ik wil juist in de stilte coupe zitten, maar helaas willende de pratende en bellende mensen dit ook!!! De ns verwacht van mij dat ik de mensen hier zelf op attent maak????? En ja er zijn mensen die dit niet door hadden, maar meestal krijg ik een grote mond!!!! Je kunt mij wel verwijzen naar een Ns site, de praktijk is heel anders. Kom eens met daadwerkelijke oplossingen. Misschien eens extra personeel inzetten?( undercover?)
En waarom zou ik meer moeten betalen voor een kaartje? Alleen omdat andere mensen de stilte coupe niet kunnen respecteren? In de tijd dat er rokers en niet rokers coupe's waren was er ook geen prijsverschil.
Dus Stephan ik wil een beter antwoord en vind dat er op het gebied van Stilte coupe's eens echt Actie moet
Worden ondernomen!!!!!!!!
Reputatie 7
Badge +4
Niet-Nederlanders zijn doorgaans minder grof en het zou kunnen zijn dat de hoge tarieven mensen met dit wangedrag afschrikken. Thalys rijdt echter alleen naar Parijs en staat denk ik niet model voor de modale reis in Nederland. Nederlanders hebben op dit punt nu eenmaal geen goede naam, dat moeten we helaas vaststellen - en helaas niet ten onrechte. Het prijsniveau van de Thalys is erg hoog, de service ook maar dan zal het treinkaartje wel erg duur worden, vrees ik. Nederland heeft ooit een Intercity plus gehad met een krantje en een broodje voor toen zes gulden extra maar dat is geen succes geworden. Als het gaat om de stiltecoupé: de egocentrische mentaliteit van te veel mensen hier, is denk ik vooral de oorzaak van de problemen. Een grote persoonlijke vrijheid, wat een hoog goed is, wordt verward met het 'recht' om je niks van een ander aan hoeven te trekken, helaas. En als je zelf het centrum van het universum bent, is het ontoelaatbaar dat iemand je op asogedrag wijst tenslotte.

Reageer