Stiltecoupé



Toon eerste bericht

111 reacties

Ik heb juist altijd begrepen dat het geven van boetes juridisch gesproken helemaal niet zo moeilijk is. Volgens het AVR-NS dien je aanwijzingen van het personeel op te volgen en kan er een beetje volgens wanneer je dat niet doet. Op het moment dat op het perron staat, val je onder het AVR-NS. En als je de aanwijzing van de Hc om je klep te houden in de stiltecoupé niet opvolgt, kun je daarvoor beboet worden.

Ik kan me wel goed voorstellen dat de meeste Hc's helemaal geen zin hebben om boetes uit te delen. Maar dat is iets anders dan dat het juridisch moeilijk ligt.


Er zal altijd verschil blijven tussen HC` s. Voor iets waar ik nits aan kon, verkeerde paaltje andere maatschap in-gecheck`t te zien op mijn OV kaart, beboet door HC die zwartrijder liet gaan. zelfde week een goede kennis van mij, product vrij reizen opgehaald maar vergeten in te checken mocht gewoon paar stations verder wel inchecken, zonder verdere problemen of grove woorden die ik wel toegediend kreeg.

Net als op straat, mannelijke foutparkeerders op de bon Parkeerpolitie , komt er een leuke vrouw..ja hoor meissie..ik snap het, ga maar. 😉
En beste meelezers die mij afvielen omtrent andere zaak morgen start ik topic " Discriminatie en NS ", dus zet u schrap. Trek alle boeken uit de kast en alvast veel plezier..
Reputatie 4

Er zal altijd verschil blijven tussen HC` s. Voor iets waar ik nits aan kon, verkeerde paaltje andere maatschap in-gecheck`t te zien op mijn OV kaart, beboet door HC die zwartrijder liet gaan. zelfde week een goede kennis van mij, product vrij reizen opgehaald maar vergeten in te checken mocht gewoon paar stations verder wel inchecken, zonder verdere problemen of grove woorden die ik wel toegediend kreeg.

Net als op straat, mannelijke foutparkeerders op de bon Parkeerpolitie , komt er een leuke vrouw..ja hoor meissie..ik snap het, ga maar. ;-)

Als je je personeel zelf de regels laat interpreteren zoals NS doet dan leidt dat altijd tot grove ongelijkheid en willekeur. Daarom is dat ook een zo'n slecht systeem.
Reputatie 7
Badge +3
[Als je je personeel zelf de regels laat interpreteren zoals NS doet dan leidt dat altijd tot grove ongelijkheid en willekeur. Daarom is dat ook een zo'n slecht systeem.
Daar heb je wel een punt. Tegelijkertijd is er al een hoop eigen interpretatie weggehaald bij het treinpersoneel. Ze kunnen alleen nog maar een UVB uitschrijven. Dat was in het verleden wel anders. Toen werd gesteggeld over het al dan niet berekenen van de verhoging.

Maar gelijke monniken en gelijke kappen is in al dit soort situaties voor alle partijen transparanter. Minder prettig natuurlijk voor de leuke jongedames die dan ook opeens boetes moeten gaan betalen.
[Als je je personeel zelf de regels laat interpreteren zoals NS doet dan leidt dat altijd tot grove ongelijkheid en willekeur. Daarom is dat ook een zo'n slecht systeem.
Daar heb je wel een punt. Tegelijkertijd is er al een hoop eigen interpretatie weggehaald bij het treinpersoneel. Ze kunnen alleen nog maar een UVB uitschrijven. Dat was in het verleden wel anders. Toen werd gesteggeld over het al dan niet berekenen van de verhoging.

Maar gelijke monniken en gelijke kappen is in al dit soort situaties voor alle partijen transparanter. Minder prettig natuurlijk voor de leuke jongedames die dan ook opeens boetes moeten gaan betalen.


En prettiger voor leuke mannen die dan begrijpen waarom b.v. zoals eerder aangehaald, zwart rijden niet wordt bestraft op hetzelfde moment van het wel bestraffen van wel maar verkeerd door stukje onmacht verkeerd inchecken. Overigens doelde ik in voorgaande reactie hierin niet op discriminatie, dat is van een geheel andere orde. 🙂
Klaas-Jan NS
Dank je voor reactie, voor mij hoeft er ook niet alrijd een medewerker in de S.C te zijn maar t zou wel fijn zijn wanneer deze komt om te controleren deze er ook iets van zegt wanneer er gepraat word ... juist vooral omdat er met zoveel woede naar de andere reiziger word gereageerd want je durft gewoon niks meer te zeggen .... t zal ooit wel beter worden net als met alles wat moet wennen bij de burger maar t respect van je medemens is soms ver te zoeken en dat is naar mijn mening veel erger.
Vandaag een interessant gesprek gehad met een -waarschijnlijk eerstelijns- klachtenfunctionaris van de NS (met als doel om de klacht te voorkomen waarschijnlijk) over de stiltecoupé. En ik heb besloten om dat hele fenomeen maar als onzinnig idee naast me neer te leggen. Nederlandse treinen zijn gewoon te druk om aparte coupés voor doelgroepen in te richten (geldt in feite ook voor de 1ste klas). Daarnaast heeft het geen wettelijk basis, is dus toch niet afdwingbaar.
Reputatie 7
Badge +4
Als je toch rekening houdt met je medereizigers, zonder dat het afdwingbaar is, dan noemen we dat beschaving.
misschien zijn er momenten dat het erg druk is en mensen zich daardoor niets aantrekken van het verzoek stil te zijn, dat is ergerlijk, maar ik maak gelukkig vaak mee dat het wel overwegend stil is en dat stel ik erg op prijs; de opmerking dat het op sommige momenten nu eenmaal te druk is en de stiltecoupé daarom maar helemaal moet verdwijnen, deel ik dan ook niet; het is vaak genoeg wel stil
Reputatie 7
Badge +4
Ik neem doorgaans de stiltecoupé.
In de eerste klas werkt dat in ieder geval goed. Zelfs in het praatgedeelte is er doorgaans sprake van een rustige werksfeer, tijdens actieperioden soms daar gelaten.

En nu de Benelux nog.....
Als je rekening houdt met je medereizigers heb je dus geen stiltecoupés nodig. Maar als ik in een stiltecoupé op rustige toon een paar woorden wissel met mijn partner, en ik wordt afgebekt door een conducteur: "u mag hier niet spreken!", terwijl ze bij aankomst op een station luidkeels en in de meest vreemde dialecten het station aankondigen met alle overstapmogelijkheden, vergeet niet uit te checken en vergeet vooral je eigendommen niet (wanneer wordt dat eens geautomatiseerd? Busvervoer heeft een grotere stap gemaakt), dan ben ik klaar met die zogenaamde stiltecoupés.

Reageer