Stiltecoupé


Waarom zijn er in de treinen stilte coupe's? Er zijn maar weinig mensen die zich eraan houden. Als je de pratende/bellende mensen hier attent op maakt, krijg je een grote mond terug. Conducteurs niet aanwezig. Ik zou zeggen: of mensen hier meer attent opmaken, misschien door dit om te roepen, of de stilte coupe afschaffen. Want dit werkt echt niet helaas. 😞

111 reacties

Ik heb er echt een hekel aan als mensen 

Denken dat ze alleen op de wereld zijn 

Na een dag hard werken wil je rust en zit je niet te wachten op gebabbel van een andere hou gewoon je snavel zo belangrijk ben je ook weer niet ik vind dat er een boete op moet stil is stil

 

Regelmatig zit ik in een stiltecoupé. Ik reis regelmatig eersteklas, omdat men zich daar meestal beter aan de stilte houdt in de stiltecoupé. Ik heb in de tweedeklas al regelmatig meegemaakt dat mensen zich er niet aan hielden en dat de conducteur er ook niets van zegt als mensen niet stil zijn.

Helaas heb ik al een paar keer meegemaakt dat het een enorme herrie was op het balkon. Want daar hing geen sticker, dat men stil moest zijn. Tja, dat helpt dus ook niet.
Dus NS, graag ook stickers op de balkons plaatsen naast de stiltecoupés.
reiziger1972, ik reis elke dag heen en terug naar werk in een intercity. Soms in de stiltecoupé als ik wat wil lezen, soms niet als ik wil kunnen bellen of met iemand samen reis. Het is me nog nooit gebeurd dat ik per ongeluk in een stiltecoupé terecht kwam terwijl ik dat niet wilde, of andersom. Kijk van tevoren gewoon even op de trein en stap op de goede plek in. Afgelopen week zaten er ook weer 2 vrouwen te praten in de stiltecoupé terwijl er zeeën van ruimte was in de coupé er naast. Ik snap niet waarom men dan niet gewoon even doorloopt. Overigens zijn er minder volle treinen dan je zou denken; als je even naar voor of achter loopt is er bijna altijd genoeg plek.
Ik ben het helemaal met Reiziger1972 eens. Stiltecoupés zijn flauwe kul!
Reputatie 7
Badge +4
Dat zal natuurlijk nooit werken, het is volstrekt onduidelijk. Het is heel simpel: Wie in de stiltecoupé gaat zitten, houdt zijn mond en wie in de normale coupé gaat zitten, mag desgewenst praten. Uw keuze bepaalt het gedrag. Als de trein vol is en u mogelijk tegen uw zin plaats neemt in de stiltecoupé dan kan dat maar is stilte de consequentie. Daar is hij voor ingevoerd. Het feit dat er elders geen plaats is, betekent niet dat u de daar geldende wens of regel kunt negeren.

En uw voorstel van de trein is vol en dan mag je in de stiltecoupé praten, is natuurlijk onuitvoerbaar, domweg omdat het lang niet altijd vast te stellen is.

Is het nou zo erg, als u toch nog kunt zitten, de wens van uw medereizigers om wat stilte te respecteren?
Ik vraag toch ook niet in de praatcoupé of iedereen zijn mond wil houden omdat er geen plaats was in de stiltecoupé?

En waarom is dit wel idioot - dat is het ook - en andersom niet?


Ik neem wel aan dat de persoon die u er op wees mogelijk onaangenaam was, maar je moet knap onaangenaam zijn, wil je de reacties van nogal wat reizigers, die zo heldhaftig zijn om in de stiltecoupé te praten, kunnen overtreffen. Dan heb je echt wel lef, dat is duidelijk. Nog even los van de pure agressie en al te vaak niet alleen de grof-verbale.


Ik hoop maar dat als ik een begrafenistoespraak in de stiltecoupé aan het doornemen ben - geen verzonnen voorbeeld - ik u niet tegenkom. Wat u betreft, kan ik dan kennelijk in overdrachtelijke zin ook doodvallen, want zoals u zelf zegt, gaat u - op uw eigen voorwaarden - gewoon praten in een stiltecoupé.

Het is toch zo simpel: In de stiltecoupé hou je je mond - daarom heet het daar zo - en verder mag je overal praten. Het is niet zo moeilijk en feitelijk een kwestie van elementair fatsoen.
De stiltecoupé. Een prachtig fenomeen, maar een fenomeen dat alleen werkt als er voldoende ruimte in de trein is. Vandaag nam ik de trein vanuit Den Haag en toen ik zat, samen met mijn rustige dochters, realiseerde ik me dat ik in de stiltecoupe zat. Dan kun je twee dingen doen. Theoretisch dan. Namelijk blijven zitten of op zoek gaan naar een plek in een andere coupe. Dat laatste is natuurlijk theoretisch, want op het moment dat je dan op zoek gaat, vind je geen ruimte meer, zelfs als je alleen bent is het al lastig, laat staan als je dan met twee kinderen nog enigszins bij elkaar in de buurt wilt zitten. Kortom we hebben besloten om maar te blijven zitten (een andere keuze was er eigenlijk ook niet). Ik zit net mijn dochters fluisterend uit te leggen dat we in een stiltecoupé zitten en wat dat betekent en ja hoor daar staat al iemand op om ons te wijzen dat we in een stiltecoupé zitten. Dan ben ik een rustig en beschaafd persoon waarbij respect hoog in het vaandel staat, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen dan agressief worden. De trein was nog niet eens weggereden en nogmaals als het rustig was geweest in de trein, hadden we wel een andere plek gezocht. Kortom stiltecoupé leuk, maar alleen als er genoeg plaats is. Mijn advies zou zijn om de aanduiding te doen met een signalering die aan of uit kan worden gezet, net als de matrixborden boven de snelweg. Dus bij een bepaald bezettingspercentage geen stiltecoupé. Want als ik moet staan om zacht te kunnen praten, dan kan het hele systeem mij toch echt even gestolen worden en ga ik gewoon praten in een stiltecoupé.
Reputatie 7
Badge +4
Die twee dingen hebben niets maar dan ook niets met elkaar te maken en geven geen excuus voor het niet naleven van de wens naar een rustige werkomgeving. Wie stilte wil neemt de stiltecoupe en wie wil praten kan dat in het overgrote deel van de trein.

Het is alleen een kwestie van het opzij zetten van de wens gedrag te vertonen dat ten koste gaat van een ander.
Als je rekening houdt met je medereizigers heb je dus geen stiltecoupés nodig. Maar als ik in een stiltecoupé op rustige toon een paar woorden wissel met mijn partner, en ik wordt afgebekt door een conducteur: "u mag hier niet spreken!", terwijl ze bij aankomst op een station luidkeels en in de meest vreemde dialecten het station aankondigen met alle overstapmogelijkheden, vergeet niet uit te checken en vergeet vooral je eigendommen niet (wanneer wordt dat eens geautomatiseerd? Busvervoer heeft een grotere stap gemaakt), dan ben ik klaar met die zogenaamde stiltecoupés.
Reputatie 7
Badge +4
Ik neem doorgaans de stiltecoupé.
In de eerste klas werkt dat in ieder geval goed. Zelfs in het praatgedeelte is er doorgaans sprake van een rustige werksfeer, tijdens actieperioden soms daar gelaten.

En nu de Benelux nog.....
misschien zijn er momenten dat het erg druk is en mensen zich daardoor niets aantrekken van het verzoek stil te zijn, dat is ergerlijk, maar ik maak gelukkig vaak mee dat het wel overwegend stil is en dat stel ik erg op prijs; de opmerking dat het op sommige momenten nu eenmaal te druk is en de stiltecoupé daarom maar helemaal moet verdwijnen, deel ik dan ook niet; het is vaak genoeg wel stil
Reputatie 7
Badge +4
Als je toch rekening houdt met je medereizigers, zonder dat het afdwingbaar is, dan noemen we dat beschaving.
Vandaag een interessant gesprek gehad met een -waarschijnlijk eerstelijns- klachtenfunctionaris van de NS (met als doel om de klacht te voorkomen waarschijnlijk) over de stiltecoupé. En ik heb besloten om dat hele fenomeen maar als onzinnig idee naast me neer te leggen. Nederlandse treinen zijn gewoon te druk om aparte coupés voor doelgroepen in te richten (geldt in feite ook voor de 1ste klas). Daarnaast heeft het geen wettelijk basis, is dus toch niet afdwingbaar.
Helaas zijn niet alle ns medewerkers betrokken bij de reizigers. Zo overkwam mij gister dat ik een conducteur vroeg of hij mijn medereizigers op de stiltecoupé wilde wijzen. Dit werd al met wat gesputter onthaald en vervolgens hoorde ik tot mijn verbazing dat de heer omriep 'er bevinden zich stiltecoupes in deze trein, graag fluisterend praten hier'
Klaas-Jan NS
Dank je voor reactie, voor mij hoeft er ook niet alrijd een medewerker in de S.C te zijn maar t zou wel fijn zijn wanneer deze komt om te controleren deze er ook iets van zegt wanneer er gepraat word ... juist vooral omdat er met zoveel woede naar de andere reiziger word gereageerd want je durft gewoon niks meer te zeggen .... t zal ooit wel beter worden net als met alles wat moet wennen bij de burger maar t respect van je medemens is soms ver te zoeken en dat is naar mijn mening veel erger.
[Als je je personeel zelf de regels laat interpreteren zoals NS doet dan leidt dat altijd tot grove ongelijkheid en willekeur. Daarom is dat ook een zo'n slecht systeem.
Daar heb je wel een punt. Tegelijkertijd is er al een hoop eigen interpretatie weggehaald bij het treinpersoneel. Ze kunnen alleen nog maar een UVB uitschrijven. Dat was in het verleden wel anders. Toen werd gesteggeld over het al dan niet berekenen van de verhoging.

Maar gelijke monniken en gelijke kappen is in al dit soort situaties voor alle partijen transparanter. Minder prettig natuurlijk voor de leuke jongedames die dan ook opeens boetes moeten gaan betalen.


En prettiger voor leuke mannen die dan begrijpen waarom b.v. zoals eerder aangehaald, zwart rijden niet wordt bestraft op hetzelfde moment van het wel bestraffen van wel maar verkeerd door stukje onmacht verkeerd inchecken. Overigens doelde ik in voorgaande reactie hierin niet op discriminatie, dat is van een geheel andere orde. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
[Als je je personeel zelf de regels laat interpreteren zoals NS doet dan leidt dat altijd tot grove ongelijkheid en willekeur. Daarom is dat ook een zo'n slecht systeem.
Daar heb je wel een punt. Tegelijkertijd is er al een hoop eigen interpretatie weggehaald bij het treinpersoneel. Ze kunnen alleen nog maar een UVB uitschrijven. Dat was in het verleden wel anders. Toen werd gesteggeld over het al dan niet berekenen van de verhoging.

Maar gelijke monniken en gelijke kappen is in al dit soort situaties voor alle partijen transparanter. Minder prettig natuurlijk voor de leuke jongedames die dan ook opeens boetes moeten gaan betalen.
Reputatie 4

Er zal altijd verschil blijven tussen HC` s. Voor iets waar ik nits aan kon, verkeerde paaltje andere maatschap in-gecheck`t te zien op mijn OV kaart, beboet door HC die zwartrijder liet gaan. zelfde week een goede kennis van mij, product vrij reizen opgehaald maar vergeten in te checken mocht gewoon paar stations verder wel inchecken, zonder verdere problemen of grove woorden die ik wel toegediend kreeg.

Net als op straat, mannelijke foutparkeerders op de bon Parkeerpolitie , komt er een leuke vrouw..ja hoor meissie..ik snap het, ga maar. ;-)

Als je je personeel zelf de regels laat interpreteren zoals NS doet dan leidt dat altijd tot grove ongelijkheid en willekeur. Daarom is dat ook een zo'n slecht systeem.
En beste meelezers die mij afvielen omtrent andere zaak morgen start ik topic " Discriminatie en NS ", dus zet u schrap. Trek alle boeken uit de kast en alvast veel plezier..
Ik heb juist altijd begrepen dat het geven van boetes juridisch gesproken helemaal niet zo moeilijk is. Volgens het AVR-NS dien je aanwijzingen van het personeel op te volgen en kan er een beetje volgens wanneer je dat niet doet. Op het moment dat op het perron staat, val je onder het AVR-NS. En als je de aanwijzing van de Hc om je klep te houden in de stiltecoupé niet opvolgt, kun je daarvoor beboet worden.

Ik kan me wel goed voorstellen dat de meeste Hc's helemaal geen zin hebben om boetes uit te delen. Maar dat is iets anders dan dat het juridisch moeilijk ligt.


Er zal altijd verschil blijven tussen HC` s. Voor iets waar ik nits aan kon, verkeerde paaltje andere maatschap in-gecheck`t te zien op mijn OV kaart, beboet door HC die zwartrijder liet gaan. zelfde week een goede kennis van mij, product vrij reizen opgehaald maar vergeten in te checken mocht gewoon paar stations verder wel inchecken, zonder verdere problemen of grove woorden die ik wel toegediend kreeg.

Net als op straat, mannelijke foutparkeerders op de bon Parkeerpolitie , komt er een leuke vrouw..ja hoor meissie..ik snap het, ga maar. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb juist altijd begrepen dat het geven van boetes juridisch gesproken helemaal niet zo moeilijk is. Volgens het AVR-NS dien je aanwijzingen van het personeel op te volgen en kan er een beetje volgens wanneer je dat niet doet. Op het moment dat op het perron staat, val je onder het AVR-NS. En als je de aanwijzing van de Hc om je klep te houden in de stiltecoupé niet opvolgt, kun je daarvoor beboet worden.

Ik kan me wel goed voorstellen dat de meeste Hc's helemaal geen zin hebben om boetes uit te delen. Maar dat is iets anders dan dat het juridisch moeilijk ligt.
Veel conducteur zeggen er te weinig vanvan en boetes geven schijnt juridisch moeilijk te zijn.

Los daarvan is het vaak niet duidelijk aangegeven, dat is ook wel duidelijk geworden in de discussies hierover op dit forum.
Reputatie 7
Badge +3
Helaas zijn er veel treinen waar de Hc in het andere treinstel aanwezig is. Die zal geen lawaai kunnen constateren in het andere treinstel. Ik reis regelmatig in een IC die bestaat uit 2 ICMm-stellen. Het is altijd een loterij of de Hc in hetzelfde treinstel als ik aanwezig is.
Achteraf niet zo'n goed idee van NS om die doorloopneuzen dicht te lassen......
Bedankt voor je bijdrage en feedback stilte s silence. Persoonlijk vind ik dat het duidelijk is wanneer je in een stiltecoupé zit. Het staat duidelijk of de ramen en we melden het ook op de schermen en (bij dubbeldekkers) bij de trapopgang (een stiltecoupé bevindt zich namelijk altijd boven). Ik snap je frustratie goed en lees dat de omstandigheden met jouw zoon anders zijn dan de gemiddelde Nederlander. Mooi om te zien dat je voor hem en jezelf opkomt. Ondanks dit vervelende probleem wil ik je geen valse hoop geven. Ik kan niet toezeggen dat een lawaaierige stiltezone in de toekomst niet meer zal voorkomen. Op een trein zit vaak één conducteur, soms twee en heel soms een veiligheidsteam. Wanneer zij lawaai detecteren in een stiltezone zullen ze daar wat van zeggen, tenminste, daar ga ik vanuit. We kunnen echter niet in iedere coupé een medewerker plaatsen die toezicht houdt op de stilte.

Kortom: Voor stilte in een stiltezone ben je voor een groot deel afhankelijk van je medereiziger. Helaas is het inderdaad soms zo dat fatsoen ver te zoeken is. Gelukkig is het ook vaak wél stil in een stiltezone. Ik ga je verhaal delen met mijn contactpersoon die erover gaat en zal nog eens kijken hoe we dit issue weer op de agenda kunnen krijgen.
Ik reis soms met mijn blinde autistische zoon en wat een uitkomst die stilte coupe....nou niet tis vaak net zo lawaaierig en druk als de gewone coupe dus voor mijn zoon nog steeds niet
haalbaar om met de trein te
reizen....Het is gewoon te
erg voor woorden hoe je aangevallen word wanneer je netjes vraagt of iemand zich ervan bewust is dat ze zich in een stilte coupe bevinden ... zelf ben ik al bedreigd geworden en heb al eens de vraag terug gekregen waar ik t gore lef vandaan haalde om haar die vraag te stellen en ik vond de stilte coupe nog wel een uitkomst .. want nu kwam ik uitgerust op plek van bestemming aan dan wanneer iedereen door elkaar praat ...vaak hoor ik een uur na de reis nog een zoem in me hoofd .... maar schijnbaar is t respect naar elkaar in nederland verdwenen en mag je niks meer mededelen of vragen wanneer je geen uniform aan hebt. Iedere week weer denk ik ik probeer t nog een keer en iedere week is t prijs dus nu ga ik op de klapstoeltjes zitten bij de deuren ...hoor ik alleen niet waarom er vertraging is maar tis er op t moment stiller dan in welke coupe dan ook .... NS doe er wat aan ... iets meer reclame en informatie .... jullie hebben een groep reizigers blij gemaakt maar die groep is erg teleurgesteld in het feit dat t niet werkt ...en aan de reacties te zien is een stilte coupe erg gewild !!!!!
Alleen praktisch is het niet of NS moet er van uit gaan dat elke treinreis dagen gaat duren om een heel boek uit te lezen :D

En vloerkleden ? Succes met schoonmaken.

Reageer