Stiltecoupé


Waarom zijn er in de treinen stilte coupe's? Er zijn maar weinig mensen die zich eraan houden. Als je de pratende/bellende mensen hier attent op maakt, krijg je een grote mond terug. Conducteurs niet aanwezig. Ik zou zeggen: of mensen hier meer attent opmaken, misschien door dit om te roepen, of de stilte coupe afschaffen. Want dit werkt echt niet helaas. 😞

111 reacties

reiziger1972, ik reis elke dag heen en terug naar werk in een intercity. Soms in de stiltecoupé als ik wat wil lezen, soms niet als ik wil kunnen bellen of met iemand samen reis. Het is me nog nooit gebeurd dat ik per ongeluk in een stiltecoupé terecht kwam terwijl ik dat niet wilde, of andersom. Kijk van tevoren gewoon even op de trein en stap op de goede plek in. Afgelopen week zaten er ook weer 2 vrouwen te praten in de stiltecoupé terwijl er zeeën van ruimte was in de coupé er naast. Ik snap niet waarom men dan niet gewoon even doorloopt. Overigens zijn er minder volle treinen dan je zou denken; als je even naar voor of achter loopt is er bijna altijd genoeg plek.
Dat een conducteur opneemt lijkt me vrij normaal, maar een reiziger die daar al zit kan wel even de coupe uitlopen lijkt me als hij een telefoongesprek wil voeren.
Reputatie 7
Badge +4
Het foute gedrag van een medereiziger is nooit een rechtvaardiging om ook maar a-sociaal te zijn in de stiltecoupé
Wie er voor kiest in de stiltecoupé te gaan zitten, beperkt het geluid tot het noodzakelijke. Er zijn genoeg coupes waar je mag praten, de overgrote meerderheid zelfs. Er is maar een ding nodig en dat is wat respect voor de medemens, die misschien wel gewoon aan het werk is en daar mogelijk zit om zich de concentreren.

Rotsmoezen om je niet aan de stilte te houden, zijn altijd wel te vinden. Maar niet op enig niveau.
Reputatie 4
@SirMax Als je telefoon verwacht moet je niet eens in een stiltecoupe gaan zitten.
Ik reis soms met mijn blinde autistische zoon en wat een uitkomst die stilte coupe....nou niet tis vaak net zo lawaaierig en druk als de gewone coupe dus voor mijn zoon nog steeds niet
haalbaar om met de trein te
reizen....Het is gewoon te
erg voor woorden hoe je aangevallen word wanneer je netjes vraagt of iemand zich ervan bewust is dat ze zich in een stilte coupe bevinden ... zelf ben ik al bedreigd geworden en heb al eens de vraag terug gekregen waar ik t gore lef vandaan haalde om haar die vraag te stellen en ik vond de stilte coupe nog wel een uitkomst .. want nu kwam ik uitgerust op plek van bestemming aan dan wanneer iedereen door elkaar praat ...vaak hoor ik een uur na de reis nog een zoem in me hoofd .... maar schijnbaar is t respect naar elkaar in nederland verdwenen en mag je niks meer mededelen of vragen wanneer je geen uniform aan hebt. Iedere week weer denk ik ik probeer t nog een keer en iedere week is t prijs dus nu ga ik op de klapstoeltjes zitten bij de deuren ...hoor ik alleen niet waarom er vertraging is maar tis er op t moment stiller dan in welke coupe dan ook .... NS doe er wat aan ... iets meer reclame en informatie .... jullie hebben een groep reizigers blij gemaakt maar die groep is erg teleurgesteld in het feit dat t niet werkt ...en aan de reacties te zien is een stilte coupe erg gewild !!!!!
Helaas zijn niet alle ns medewerkers betrokken bij de reizigers. Zo overkwam mij gister dat ik een conducteur vroeg of hij mijn medereizigers op de stiltecoupé wilde wijzen. Dit werd al met wat gesputter onthaald en vervolgens hoorde ik tot mijn verbazing dat de heer omriep 'er bevinden zich stiltecoupes in deze trein, graag fluisterend praten hier'
Reputatie 7
Badge +4
Die twee dingen hebben niets maar dan ook niets met elkaar te maken en geven geen excuus voor het niet naleven van de wens naar een rustige werkomgeving. Wie stilte wil neemt de stiltecoupe en wie wil praten kan dat in het overgrote deel van de trein.

Het is alleen een kwestie van het opzij zetten van de wens gedrag te vertonen dat ten koste gaat van een ander.
De stiltecoupé. Een prachtig fenomeen, maar een fenomeen dat alleen werkt als er voldoende ruimte in de trein is. Vandaag nam ik de trein vanuit Den Haag en toen ik zat, samen met mijn rustige dochters, realiseerde ik me dat ik in de stiltecoupe zat. Dan kun je twee dingen doen. Theoretisch dan. Namelijk blijven zitten of op zoek gaan naar een plek in een andere coupe. Dat laatste is natuurlijk theoretisch, want op het moment dat je dan op zoek gaat, vind je geen ruimte meer, zelfs als je alleen bent is het al lastig, laat staan als je dan met twee kinderen nog enigszins bij elkaar in de buurt wilt zitten. Kortom we hebben besloten om maar te blijven zitten (een andere keuze was er eigenlijk ook niet). Ik zit net mijn dochters fluisterend uit te leggen dat we in een stiltecoupé zitten en wat dat betekent en ja hoor daar staat al iemand op om ons te wijzen dat we in een stiltecoupé zitten. Dan ben ik een rustig en beschaafd persoon waarbij respect hoog in het vaandel staat, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen dan agressief worden. De trein was nog niet eens weggereden en nogmaals als het rustig was geweest in de trein, hadden we wel een andere plek gezocht. Kortom stiltecoupé leuk, maar alleen als er genoeg plaats is. Mijn advies zou zijn om de aanduiding te doen met een signalering die aan of uit kan worden gezet, net als de matrixborden boven de snelweg. Dus bij een bepaald bezettingspercentage geen stiltecoupé. Want als ik moet staan om zacht te kunnen praten, dan kan het hele systeem mij toch echt even gestolen worden en ga ik gewoon praten in een stiltecoupé.
Reputatie 7
Badge +4
Dat zal natuurlijk nooit werken, het is volstrekt onduidelijk. Het is heel simpel: Wie in de stiltecoupé gaat zitten, houdt zijn mond en wie in de normale coupé gaat zitten, mag desgewenst praten. Uw keuze bepaalt het gedrag. Als de trein vol is en u mogelijk tegen uw zin plaats neemt in de stiltecoupé dan kan dat maar is stilte de consequentie. Daar is hij voor ingevoerd. Het feit dat er elders geen plaats is, betekent niet dat u de daar geldende wens of regel kunt negeren.

En uw voorstel van de trein is vol en dan mag je in de stiltecoupé praten, is natuurlijk onuitvoerbaar, domweg omdat het lang niet altijd vast te stellen is.

Is het nou zo erg, als u toch nog kunt zitten, de wens van uw medereizigers om wat stilte te respecteren?
Ik vraag toch ook niet in de praatcoupé of iedereen zijn mond wil houden omdat er geen plaats was in de stiltecoupé?

En waarom is dit wel idioot - dat is het ook - en andersom niet?


Ik neem wel aan dat de persoon die u er op wees mogelijk onaangenaam was, maar je moet knap onaangenaam zijn, wil je de reacties van nogal wat reizigers, die zo heldhaftig zijn om in de stiltecoupé te praten, kunnen overtreffen. Dan heb je echt wel lef, dat is duidelijk. Nog even los van de pure agressie en al te vaak niet alleen de grof-verbale.


Ik hoop maar dat als ik een begrafenistoespraak in de stiltecoupé aan het doornemen ben - geen verzonnen voorbeeld - ik u niet tegenkom. Wat u betreft, kan ik dan kennelijk in overdrachtelijke zin ook doodvallen, want zoals u zelf zegt, gaat u - op uw eigen voorwaarden - gewoon praten in een stiltecoupé.

Het is toch zo simpel: In de stiltecoupé hou je je mond - daarom heet het daar zo - en verder mag je overal praten. Het is niet zo moeilijk en feitelijk een kwestie van elementair fatsoen.
Ik ben het helemaal met Reiziger1972 eens. Stiltecoupés zijn flauwe kul!
Regelmatig zit ik in een stiltecoupé. Ik reis regelmatig eersteklas, omdat men zich daar meestal beter aan de stilte houdt in de stiltecoupé. Ik heb in de tweedeklas al regelmatig meegemaakt dat mensen zich er niet aan hielden en dat de conducteur er ook niets van zegt als mensen niet stil zijn.

Helaas heb ik al een paar keer meegemaakt dat het een enorme herrie was op het balkon. Want daar hing geen sticker, dat men stil moest zijn. Tja, dat helpt dus ook niet.
Dus NS, graag ook stickers op de balkons plaatsen naast de stiltecoupés.
Dit onderwerp is inmiddels - pakweg - 50x aan de orde geweest op dit forum.
Als u rechtsboven bij Zoeken in het forum alleen al het woord stiltecoupé intikt krijgt u een waslijst aan topics te zien met vaak tientallen reacties.

Goede kans dat die reacties de komende tijd ook weer op dit topic herhaald zullen gaan worden.
Maakt mij niet uit hoe vaak dit is besproken! Het gaat mij erom dat dit totaal niet werkt op deze manier!! En kan dit op deze manier bekent maken.
@Hertog. Bejaarden die massaal topics aanmaken omdat ze de Keuzedagen niet snappen, krijgen in dit forum ook uitgebreid de kans om voor de zoveelste keer hetzelfde verhaal te vertellen. Ik zie geen reden waarom Janina dan niet opnieuw een topic over de Stiltezone mag beginnen. Volgens mij valt het trouwens wel mee met het aantal topics over de Stiltezone. Het zijn er een stuk of 10.

Het is in elk geval jammer dat NS nog steeds geen enkele verantwoordelijkheid toont om ervoor te zorgen dat mensen die gebruik maken van de Stiltezone ook daadwerkelijk in stilte kunnen reizen.
Bedankt voor je reactie en begrip@ de luchtmacht!! Helaas is het inderdaad zo dat de NS hier nog steeds niks aan doet!! En niet met een oplossing komt voor dit probleem! En ja dan hoor ik ze denken ga dan niet met de trein......alleen omdat er mensen zijn die andere niet respecteren..............zo jammer
Reputatie 7
Badge +4
Het zelfzuchtige gedrag is natuurlijk de oorzaak van de problemen binnen de trein. Als je ervoor kiest in de stiltecoupe te gaan zitten, hou je je mond en in de praatcoupe hoeft dat niet. De stiltecoupes zijn echt in de minderheid.

Een typische reactie had Maamke: ik wil met mijn kinderen reizen en we konden niet bij elkaar zitten. Dus we gingen in de stiltecoupe. Je kunt toch niet van kinderen verwachten dat ze hun mond houden? Vervolgens vroeg ze om begrip wat kennelijk van haar kant niet nodig was. Tsja, met kleine kinderen kies je voor het gedeelte waar kinderen mogen praten en ga je dus niet in de stiltecoupe zitten. Kinderen houden zich nu eenmaal niet lang stil en dat hoeft ook niet - maar ga dan niet in een stiltecoupé zitten.

Conducteurs kunnen pratende reizigers in de stiltecoupé niet verbaliseren, hooguit kan er op elementair fatsoen worden gewezen. Mensen kunnen of willen dat kennelijk in toenemende mate niet meer begrijpen. Zo van ik doe waar ik zin in heb en als je daar wat van zegt, word ik agressief. In West-Nederland en met name rond de grote steden, is dat wel erger dan erbuiten. Het is echter een maatschappelijk vraagstuk en niet specifiek een probleem van de spoorwegen.

Eerste klas reizen is duur maar daar wordt de stiltecoupé doorgaans wel gerespecteerd, men wil het ook graag omdat veel van deze reizigers er rustig willen/moeten werken.

Het internetgebruik komt de rust ten goede maar werkt nog niet optimaal.
Helemaal mee eens...
Dan maar geen stilte coupé en waarom is het niet mogelijk om weer een topic hierover te openen. Het gaat toch om de beleving van iemand anders. Ik ben het er volkomen mee eens.
Het is toch belachelijk dat als je ergens mee zit om eerst alles te lezen voordat je wat moet schrijven.
JE mag er een verwijzing naar doen als er al een oplossing ergens anders in een topic staat maar dat is er volgens mij nog steeds niet.


@Hertog. Bejaarden die massaal topics aanmaken omdat ze de Keuzedagen niet snappen, krijgen in dit forum ook uitgebreid de kans om voor de zoveelste keer hetzelfde verhaal te vertellen. Ik zie geen reden waarom Janina dan niet opnieuw een topic over de Stiltezone mag beginnen. Volgens mij valt het trouwens wel mee met het aantal topics over de Stiltezone. Het zijn er een stuk of 10.

Het is in elk geval jammer dat NS nog steeds geen enkele verantwoordelijkheid toont om ervoor te zorgen dat mensen die gebruik maken van de Stiltezone ook daadwerkelijk in stilte kunnen reizen.
Hoi janina, welkom op het NS Serviceforum. Als je het niet prettig vindt om in de stiltecoupé plaats te nemen, ben je natuurlijk volledig vrij om in een normale coupé te reizen. Ik vind het jammer om te lezen dat je minder leuke ervaringen hebt in de stiltecoupé. We proberen de stiltezones zo goed mogelijk aan te geven en rekenen erop dat iedereen zich aan de waarden houdt in deze coupés. Klik hier voor meer informatie. We zijn continu bezig het comfort in de trein te verhogen, en onderzoeken hierbij hoe we de stiltezones nog beter kunnen communiceren. Desondanks bedankt voor je feedback.

Groet,
Stephan
Stephan, lees die reactie van Janina nou nog eens! Ze wil juist reizen in de stiltezone, maar doordat NS het zo sullig aanpakt werkt het absoluut niet. Reizigers die graag in de stiltezone reizen, verlangen nu eindelijk eens actie van NS! Je kunt niet enerzijds stiltezones inrichten en anderzijds verlangen van reizigers dat ze zelf de boel daar gaan handhaven.

Zelf pak ik het tegenwoordig als volgt aan. Ik vraag eenmaal netjes of mensen stil willen zijn. Als ze dat niet doen, dan vraag ik het nog eens, maar dan veel minder vriendelijk. "Bek houden, tyfuswijven", bijvoorbeeld. Dat werkt prima!
ik zit vaak in de trein in de stiltecoupe en meestal letten de mensen er wel op om niet (luid) te praten. helaas hoor je idd weleens mensen gewoon bellen enzo. conducteurs moeten hier wat van zeggen vind ik. maar lijkt me moeilijk om op te staan en de conducteur te zoeken in de trein! misschien een knopje net als in de vliegtuig dat er iemand van de "bemanning" komt? :))
Misschien eerst eens gewoon zichtbaar maken ? Negen van de 10x heb zelfs ik het niet eens door dat ik een stiltecoupe zit.
Het is wel heel apart dat het in de Thalys wel werkt. als er in de coupé waar je niet mag bellen toch belt komt er een medewerker je vriendelijk verzoeken om het niet te doen of naar de daarvoor bestemde ruimte. Het werkt moet ik zeggen. Aan de andere kant een kaartje met de Thalys is ook een stuk duurder maar je krijgt er wel goede service voor terug.
- schone toilet
- schone coupé
- betere controle
- eten/drinken in de trein
- werkende wifi
- krantje/tijdschrift

Dus wil je meer betalen voor betere service en controle?
Reputatie 7
Badge +4
Niet-Nederlanders zijn doorgaans minder grof en het zou kunnen zijn dat de hoge tarieven mensen met dit wangedrag afschrikken. Thalys rijdt echter alleen naar Parijs en staat denk ik niet model voor de modale reis in Nederland. Nederlanders hebben op dit punt nu eenmaal geen goede naam, dat moeten we helaas vaststellen - en helaas niet ten onrechte. Het prijsniveau van de Thalys is erg hoog, de service ook maar dan zal het treinkaartje wel erg duur worden, vrees ik. Nederland heeft ooit een Intercity plus gehad met een krantje en een broodje voor toen zes gulden extra maar dat is geen succes geworden. Als het gaat om de stiltecoupé: de egocentrische mentaliteit van te veel mensen hier, is denk ik vooral de oorzaak van de problemen. Een grote persoonlijke vrijheid, wat een hoog goed is, wordt verward met het 'recht' om je niks van een ander aan hoeven te trekken, helaas. En als je zelf het centrum van het universum bent, is het ontoelaatbaar dat iemand je op asogedrag wijst tenslotte.
Stephan Ns jij hebt geen idee hoe het werkt in de stilte coupe!!!! Je leest inderdaad mijn verhaal maar half 😞
Ik wil juist in de stilte coupe zitten, maar helaas willende de pratende en bellende mensen dit ook!!! De ns verwacht van mij dat ik de mensen hier zelf op attent maak????? En ja er zijn mensen die dit niet door hadden, maar meestal krijg ik een grote mond!!!! Je kunt mij wel verwijzen naar een Ns site, de praktijk is heel anders. Kom eens met daadwerkelijke oplossingen. Misschien eens extra personeel inzetten?( undercover?)
En waarom zou ik meer moeten betalen voor een kaartje? Alleen omdat andere mensen de stilte coupe niet kunnen respecteren? In de tijd dat er rokers en niet rokers coupe's waren was er ook geen prijsverschil.
Dus Stephan ik wil een beter antwoord en vind dat er op het gebied van Stilte coupe's eens echt Actie moet
Worden ondernomen!!!!!!!!
Janina, ik begrijp je frustratie. Iedereen dient zich te houden aan de regels van de stiltecoupé, maar hier zit ook een stuk eigen verantwoordelijkheid in van de reiziger zelf. Niet iedereen heeft het fatsoen om zich aan de regels te houden en zij dienen hier inderdaad op gewezen te worden. Zoals mijn collega Stephan NS al aangeeft zijn we continu bezig het comfort in de trein te verhogen, waaronder dus ook de stilte coupé. We kunnen alleen niet in alle treinen en in alle stiltecoupé's personeel inzetten, want dit zijn er nogal wat. Deze medewerkers hebben ook nog andere werkzaamheden. We doen ons best en nemen je feedback mee.

Reageer