beantwoord

Stiltecoupé

• 4 oktober 2014
  • 35 reacties
  • 2075 Bekeken

Ik zit in de ic naar enkhuizen. Heerlijk die stilte coupes. Maar nu zit er een groepje van 3 ouderen met elkaar te praten. Mag ik daar iets over zeggen??
icon

Beste antwoord door Tochjo 4 oktober 2014, 11:10

Je mag praten in de stiltecoupe.
NS werkt continu aan verhoging van het reiscomfort. Daarom hebben we bijvoorbeeld op verzoek van onze klanten in 2003 de stiltezones geïntroduceerd. Een deel van onze reizigers geeft in marktonderzoek namelijk aan behoefte te hebben aan stilte onderweg.

De bedoeling is dat reizigers hier geen gesprekken voeren of telefoneren. Stil is hier ook echt stil. Ook het luisteren naar harde muziek via een koptelefoon is ongewenst als uw medereizigers er hinder van ondervinden.

Aldus deze pagina.
Bekijk origineel

35 reacties

Als het op normaal niveau is niet nee. Je mag praten in de stiltecoupe.
Ik zit in de ic naar enkhuizen. Heerlijk die stilte coupes. Maar nu zit er een groepje van 3 ouderen met elkaar te praten. Mag ik daar iets over zeggen??

De opzet is dat het in een stiltecoupé stil is.
Natuurlijk kun je altijd wel eens iets zeggen of vragen, maar als mensen gezellig met elkaar gaan zitten praten mag je als medereiziger hen er natuurlijk altijd op wijzen dat ze in een stiltecoupé zitten en hen vragen daar ook (wat) rekening mee te houden door het wat rustiger aan te doen.

In de reisvoorwaarden (op vrijwel elk balcon te vinden) staat ook niet voor niets aangegeven dat het in een stiltecoupé rustig en stil behoort te zijn.
Ze zullen ws niet gezien hebben dat het een stiltecoupe is.
Badge +3
Je mag praten in de stiltecoupe.
NS werkt continu aan verhoging van het reiscomfort. Daarom hebben we bijvoorbeeld op verzoek van onze klanten in 2003 de stiltezones geïntroduceerd. Een deel van onze reizigers geeft in marktonderzoek namelijk aan behoefte te hebben aan stilte onderweg.

De bedoeling is dat reizigers hier geen gesprekken voeren of telefoneren. Stil is hier ook echt stil. Ook het luisteren naar harde muziek via een koptelefoon is ongewenst als uw medereizigers er hinder van ondervinden.

Aldus deze pagina.
Ja dat weet ik, maar hier is gezegd dat er wel zacht gepraat mag worden en dat conducteurs geen boetes gaan geven aan mensen die wel praten, terwijl dat dan een overtreding zou zijn van de eigen huisregels.
Als het op normaal niveau is niet nee. Je mag praten in de stiltecoupe. Dit is onjuist. In een stiltecoupé moet het ook echt stil zijn.
Beste Paulusd, Bedankt voor je bericht. In de stiltecoupé moet het ook écht stil zijn. (Telefoon)gesprekken mogen hier niet gevoerd worden. Indien je last hebt van je medereizigers, mag je hier uiteraard alijtd iets van zeggen. Ik hoop dat de rust inmiddels alweer is wedergekeerd

Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
ik reis vaak het hele land door. En bij elke reis zit ik in de stilte coupe omdat ik met school bezit ben en wil. Toch bij elke stilte coupe is er meestal wel een ouder met een kind die erg druk zijn en ouderen die rustig met elkaar in gesprek zijn. Kan er niet wat vaker omgeroepen worden dat het echt stil moet zijn in de stilte coupe? En dat het nog duidelijker kan worden aangegeven? Want niet iedereen durft er iets van te zeggen terwijl de meerderheid zich er toch aan storen.
Reputatie 7
Badge +3
Dit blijft moeilijk. Het probleem is dat een groot deel van de reizigers het principieel oneens is met de uitvinding "stiltecoupe" en zich er daarom ook niet aan houdt. Ze ervaren het als onnodige betutteling door NS en daar zijn ze niet van gediend. Wie in stilte wil werken doet dat wat hen betreft maar thuis of op kantoor of koopt maar een kaartje eerste klas.

Duidelijker aangeven of omroepen helpt dus niet, want het is geen onwetendheid. NS wil gegeven de grote weerstand tegen de stilteecoupe ook niet handhavend optreden met boetes om de zaak niet op de spits te drijven.Wat de zaak verder bemoeilijkt is dat er procentueel te veel stilcoupes zijn waardoor de stilcoupe vaak het enige deel van de trein is waar vrije zitplaatsen zijn terwijl de rest van de trein vol is en mensen die helemaal niet in de stilcoupe willen zitten daar min of meer toe gedwongen worden.
Badge +3
Verzeker je er eerst van of het wel echt een stiltecoupé is, want er zijn verschillende symbolen en vaak wordt het 'werken en rusten' pictogram (laptop, boek, koptelefoon) onterect aangezien voor absolute stilte.

Je mag daar gewoon (zachtjes) praten, en bij werken hoort ook (zachtjes) telefoneren. In de stiltezone staat altijd minimaal een {S} op het raam, vaak met de worden Stilte/Silence erbij. Op de wand het 'sssttt' poppetje (met vinger in neus) en soms nog een symbool van een telefoon met een rode streep erdoor.

Beneden is de Meet & Greet zone (poppetjes met tekstballonnetjes).

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1528098947038/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/voorzieningen-in-de-verschillende-intercitys.pdf pag. 4 en 5.
Naar mijn mening is er wel een grote groep aan reizigers die bewust in de stilte coupe gaan zitten. Ik vind het belachelijk dat NS zich aanpast omdat er mensen zijn die een stilte coupe onnodig vinden.
Reputatie 7
Badge +3
Naar mijn mening is er wel een grote groep aan reizigers die bewust in de stilte coupe gaan zitten. Ik vind het belachelijk dat NS zich aanpast omdat er mensen zijn die een stilte coupe onnodig vinden.
Procentueel is dat aantal volgens mij niet zo groot als je ziet dat de stiltecoupe bijna altijd veel slechter bezet is dan de rest van de trein. Vooral in het weekend is dat vaak heel extreem. Als NS zich zou richten naar de wens van de meerderheid van de reizigers was de stiltecoupe vrees ik snel verleden tijd.

Naar mijn mening is er wel een grote groep aan reizigers die bewust in de stilte coupe gaan zitten. Ik vind het belachelijk dat NS zich aanpast omdat er mensen zijn die een stilte coupe onnodig vinden.Procentueel is dat aantal volgens mij niet zo groot als je ziet dat de stiltecoupe bijna altijd veel slechter bezet is dan de rest van de trein. In het weekend is dat vaak heel extreem. Als NS zich zou richten naar de wens van de meerderheid van de reizigers was de stiltecoupe vrees ik snel verleden tijd.

Procentueel? Is er een onderzoek naar geweest?
Reputatie 7
Badge +3
Ongetwijfeld, want daar zal het percentage plaatsen in de stiltecoupe ooit op gebaseerd zijn. Wat men wel heeft onderschat is de weerstand bij veel reizigers tegen de stiltecoupe.

De beste oplossing lijkt me om de hoeveelheid plaatsen in de stilcoupe te halveren en dan strikter handhaven. Nu worden veel reizigers gedwongen in de stiltecoupe te gaan zitten omdat er elders in de trein geen plaats is terwijl ze dat helemaal niet willen.
Ongetwijfeld, want daar zal de percentage plaatsen in de stiltecoupe ooit op gebaseerd zijn.

het feit dat ze er zijn zegt genoeg. Ze staan er niet voor de show. Maargoed, het zal al mij liggen dat ik het gek vind dat het stil moet zijn in een STILTE coupe.
Ik reis ook bij voorkeur in een stiltecoupé maar ik ervaar heel weinig problemen bij het aanspreken van anderen op het feit dat het een stiltecoupé is. De reizigers die ik tref die niet stil zijn, zijn voornamelijk niet-Nederlands sprekende reizigers, wat wel begrijpelijk is aangezien NS een van de weinige vervoersbedrijven is die de stiltecoupé kent.

Afgelopen maandag stapte ik in Utrecht in de IC naar Maastricht en was er een pittige woordenwisseling gaande tussen de conducteur en 2 Engelstalige reizigers, ik kreeg de indruk dat de discussie ook ging over het fenomeen stiltecoupé. De reizigers hadden het zich gezellig gemaakt met flessen wijn en blikken bier (wat natuurlijk geen probleem hoeft te zijn) en de woordenwisseling zag eruit alsof het op een handgemeen uit kon lopen, ik ben dan ook maar even dicht bij de conducteur blijven staan om, indien nodig, ondersteuning te kunnen bieden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik reis veel in het weekend en dan zie je om de haverklap discussies met mensen die met zijn tweeën of in een groepje reizen. Die mensen gaan vaak noodgedwongen in de stiltecoupe zitten omdat de rest van de tweede klas vol is en weigeren dan twee uur lang hun mond te houden. Doordeweeks zul je meer zakelijk, individueel vervoer hebben en dus wat minder problemen.
Reputatie 6
Doordeweeks zul je meer zakelijk, individueel vervoer hebben en dus wat minder problemen.
Klopt zeker. Doordeweeks is het veel meer ontspannen en rustig in de stiltecoupé. In het weekend reizen er ook veel ouders met kinderen, vriendengroepen, festivalgangers e.d. en van stilte kun je bijna niet spreken.

Nu heb ik in het buitenland (wel in Europa) ook wel in bepaalde treinen stiltezones/rustzones meegemaakt en uitzonderingen daargelaten blijf ik van mening dat in het algemeen het publiek daar volgzamer aan de regels is, minder luid aanwezig, meer bedeesd. Zelfs in niet-stiltezones heb ik regelmatig mensen even uit de coupé zien gaan als ze willen bellen of gebeld worden.

Ik zit vaak in coupés waarbij de helft stilte is en de helft niet (bijvoorbeeld in de VIRM) - de afscheiding is dan een glazen wandje met klapdeurtje met ruime open "kieren".... waardoor je nog steeds luid gelach, geklets en dreunende bassen door koptelefoons van achter het deurtje hoort. Dat heeft dus ook geen zin....
Heel vervelend: je stapt de coupe die het dichtstbij stopt in met kind en koffer, en je wordt al aangesproken door iemand die of wil slapen in de trein of wil werken of lezen: maakt niet. je zit niet eens, maar daar heb je weer zo’n persoon die zo verschrikkelijk bijdehand reageert.
mijn idee: NS blijf bij je kerntaak: breng mensen op tijd en veilig van A naar B. Laat iedereen zich fatsoenlijk gedragen. Wil je rust, doe oordopjes in of betaal meer voor de eerste klas.
wat mij betreft dus: weg met de stiltecoupees!
Heel vervelend: je stapt de coupe die het dichtstbij stopt in met kind en koffer, en je wordt al aangesproken door iemand die of wil slapen in de trein of wil werken of lezen: maakt niet. je zit niet eens, maar daar heb je weer zo’n persoon die zo verschrikkelijk bijdehand reageert.
mijn idee: NS blijf bij je kerntaak: breng mensen op tijd en veilig van A naar B. Laat iedereen zich fatsoenlijk gedragen. Wil je rust, doe oordopjes in of betaal meer voor de eerste klas.

Dit is dus precies het probleem. De reiziger die u aanspreekt reageert helemaal niet bijdehand maar geeft gewoon aan dat u in in een stiltecoupe ben gaan zitten en zoals het woord al aan geeft stil moet zijn.

Ja u moet dan even een coupe verder lopen. Heel vervelend maar het zei zo. En ja zoals Rene74 al aangeeft in andere landen gaat het er wat dat betreft veel beschaafder aan toe. In Duitsland zal dit echt niet voorkomen.
Wel bijdehand: want ik stap alleen de coupe nog maar binnen op het station. Ik doe de deur open en daar roept al weer iemand: dit is stiltecoupee! Prettig is dat zeg!!
Maar waarom zou ik daar gewoon niet mogen zitten. Waarom betaalt iemand niet voor extra’s? Het betekent gewoon dat ik met kinderen veel minder ruimte heb in de trein doordat alle stiltecoupees zijn ‘verboden’. Of is ns ook van plan speciale coupes te reserveren voor mensen met kinderen!
Waarom betaalt iemand die extra dingen wil er niet voor?
Dus nogmaals: ns houdt u bij uw kerntaak het veilig en op tijd brengen van mensen van a naar b.
Vr.gr
Reputatie 7
Badge +4

Ik ben het met u eens dat mensen zich fatsoenlijk moeten gedragen. U dus ook en dat doet u niet. Dat betekent dat u de regels voor de stiltecoupé niet aanpast naar uw wensen. Ook met een kind en een koffer geldt fatsoen naar anderen toe. Een kind leert daarmee zelfs dat er fatsoensregels gelden en dat is een grote vooruitgang.

Waarom kiest u ervoor om met een kind in de stiltecoupé te gaan zitten, vraag ik me af. Ze zijn er vaak te klein voor om hun mond te kunnen houden en dat is alleszins begrijpelijk. De meeste kinderen kun je dat niet aandoen.

U kunt gaan zitten in een coupé waar u mag praten en waar u geen last heeft van 'mensen die slapen willen werken of lezen'. Daar is de stiltecoupé, in wat minder denigrerende termen dan de uwe, voor bedoeld.

Juist dat is nog niet meer dan gewoon fatsoen. U heeft een kind en een koffer en een ander moet zich maar naar uw wensen richten? Als u er niet tegen kunt dat uw gevoel voor autonomie wordt aangetast door iemand die u terecht er op wijst dat u kennelijk de rust niet wilt respecteren, dan is er echt ruimte genoeg.

Het is heel simpel: Wie plaats neemt in de stiltecoupé houdt zijn mond, wie plaats neemt in de gewone coupé mag praten. Mijn kleindochtertje vraagt me de oren van het hoofd. Een stiltecoupé, waar ik normaal altijd in zit, doe ik haar en mijn medepassagiers niet aan en dat is een hele gangbare opvatting.

U doet wat u wilt, fatsoen of niet en een ander moet maar een duur eersteklaskaartje gaan kopen of oordopjes opzetten, omdat u nergens rekening mee wil houden. Het is een Umwertung aller Werte.

U doet wat u wilt, en een ander moet maar betalen omdat u geen rekening met mensen die er vanwege de stilte zitten wilt houden.

U mag alle ideeën hebben, maar zo lang die niet gelden, en dat doen ze niet, heeft u zich aan de fatsoensregels te houden, lijkt me. Dat geldt voor ons allemaal. Fatsoen maakt het leven aangenamer, zeker in het openbaar vervoer.

Uw inbreng is toch werkelijk buiten iedere orde. Over fatsoen gesproken.
Sommige reizigers in de stiltecoupe kunnen inderdaad nogal overdrijven. Laatst namen er een man en vrouw plaats in de stiltecoupe waar ik ook in zat en de man vroeg de vrouw (met gedempte stem) om een vest dat zij in de tas had omdat hij het nogal fris vond. Direct iemand er bovenop om te wijzen op de stiltecoupe, daar heb ik dan weer een opmerking over gemaakt.
Waarom betaalt iemand die extra dingen wil er niet voor?

Zou u extra willen betalen om in een coupe plaats te nemen waar u mag praten? Als een VIRM (dubbeldekker) van 6 delen, dus 12 dekken, 2 stilecoupes heeft, dan is het toch niet zo vreselijk moeilijk om daar een klein beetje rekening mee te houden? Onlangs zat ik ineen stiltecoupe en er stapte toevallig een oud collega in, we hebben ervoor gekozen naar een andere coupe te gaan zodat we konden bijpraten.
Reputatie 7
Badge +4
Toosb schreef: Waarom betaalt iemand die extra dingen wil er niet voor?

Zou u extra willen betalen om in een coupe plaats te nemen waar u mag praten?

Perfect Tridek, het had niet duidelijker gekund. Ik denk dat hiermee het probleem en de instelling van mevrouw precies boven water is gehaald.

Reactie van de maand, wat mij betreft. 😉

Reageer