beantwoord

Stiltecoupé

• 4 oktober 2014
  • 35 reacties
  • 2069 Bekeken

Toon eerste bericht

35 reacties

Graag inhoudelijk reageren: kerntaak van NS is vervoer: op tijd en veilig!
iedereen hoort zich beschaafd te gedragen.
Ik hoef niet onbeschaafd te worden genoemd omdat ik tegen de stiltecoupees ben..
Een beetje comfortabel vervoer lijkt mij ook wel prettig als kerntaak. Met dit warme weer bijvoorbeeld een airco (die in de meeste treinen tegenwoordig beschikbaar is), verwarming in de winter, een toilet (die ook in de oudere sprinters wordt ingebouwd), zitplaatsen, maar ook het besef dat er mensen zijn die in rust willen reizen en mensen die graag willen praten onderweg. Is het zo moeilijk om daar rekening mee te houden? Het grootste deel van de trein mag gewoon gepraat worden, zoals al aangegeven, van de 12 dekken in een VIRM-6 zijn er 2 tot stiltecoupe benoemd, nog 10 andere dekken beschikbaar dus.
Zelf reis ik dagelijks op het traject Den Haag - Almere in de 1e klas en bij voorkeur in de stiltecoupé.
Persoonlijk stel ik prijs op de stilte maar zoals vaker hebben medepassagiers altijd wel weer een reden om zichzelf als uitzondering te zien:

Bij het aanspreken krijg je de volgende opmerkingen:
"Ja maar het telefoongesprek van mijn moeder/vrouw/kind is belangrijk"
"Ik ben zo klaar"
"De rest van de trein is vol en het is niet mijn probleem"

Zelf ben ik gestopt me hier druk om te maken en is het mooi meegenomen als het wat rustiger is.
Zolang de NS niet actief handhaaft en er een boete opzet zal het nooit een succes worden.
tja, daar kun je aan hechten. Ik ben al blij als ik een zitplek heb. En als ik met een kind ben dat we dan twee zitplekken hebben naast of tegenover elkaar.

haha, de gedachte dat de NS dat gaat handhaven!! Zet dat maar uit hè hoofd!!
Ik reis elke dag in de trein en altijd in stilte coupé. Tenzij ik niet alleen reis. Ik vind het zelf zeer storend als mensen heel luid zijn in de stilte coupé. Mijn waarneming is dat vaak mensen er helemaal niet van bewust zijn dat het een stilte coupé is wanneer je ze aanspreek, gezinnen die gewoon de eerste deur pakken, kletsende collega’s die zeer luid zijn, buitenlanders/ toeristen etc. Dit gezien hoe ze er op reageren en om zich heen kijken van, huh.. geeft duidelijk weer dat er een onbewust gedrag is.

Vaak reis ik op werkdagen ook op momenten dat er heel veel ruimte is in de trein, dus er is genoeg ruimte om soms een halve coupe verder al plaats te nemen in een ‘niet stilte coupé’. Dan stoor ik me er juist aan omdat het dan een kleine moeite is om verder een plekje te zoeken. Het valt me op dat er nooit op wordt gestuurd door ns en ik heb regelmatig boze reacties gekregen als mensen er wel op worden gewezen. Je hebt daar niet altijd zin in/ gaat je ongemakkelijk bij voelen. Als je een stilte coupé introduceert hangt daar ook een verwachting aan. Aanname: mensen die graag stilte willen zijn misschien ook vaker stillere types. Die blazen niet graag snel hoog van de toren tav mensen die daar wellicht minder mee bezig zijn en luider gedrag vertonen.

Ik vindt de stilte coupé overigens echt een uitkomst maar er kan winst worden geboekt op het kennen en naleven van de gedragsregels.
Het stilte teken op de deur vind ik overigens sneller opvallend dan bij de zitjes. Een snelle interventie voor het verwachtings management.

Daarnaast merk ik ook dat wanneer een stilte coupé bij de trap op het perron zit er sneller ‘onbewuste luide reizigers’ zijn.
Reputatie 1
Graag inhoudelijk reageren: kerntaak van NS is vervoer: op tijd en veilig!
iedereen hoort zich beschaafd te gedragen.
Ik hoef niet onbeschaafd te worden genoemd omdat ik tegen de stiltecoupees ben..

Zodan. Heeft pas 4 reacties gepost en nu al een grote waffel... Moest ik es proberen.... O.O

En wat betreft dat laatste: als je zo nodig tegen stiltecoupés bent zijn er andere wegen om je ongenoegen te uiten. Maar wel graag zonder wijzende vingers naar hen die het concept stiltecoupé wél accepteren en de regels gewoon naleven.

Jij bent wel heel goed in omgekeerde psychologie, als je het mij vraagt...
Vandaag zat ik in een stiltecoupé en stoorde iemand zich aan mijn vocale tics. Ik heb Gilles de la Tourette en soms lukt het mij niet mijn geluiden tegen te houden. Ze waren niet hard, maar wel hoorbaar. Geen scheldwoorden overigens. Ik voelde me best rot hierdoor. Heb het er nog met de conducteur over gehad en die zag het probleem ook niet.
Badge +3
Vandaag zat ik in een stiltecoupé en stoorde iemand zich aan mijn vocale tics. Ik heb Gilles de la Tourette en soms lukt het mij niet mijn geluiden tegen te houden. Ze waren niet hard, maar wel hoorbaar. Geen scheldwoorden overigens. Ik voelde me best rot hierdoor. Heb het er nog met de conducteur over gehad en die zag het probleem ook niet.
Welkom bij de NS Community en respect!

Misschien niet de beste plek om dan in een stiltecoupé te gaan zitten maar bij geen andere keuze is een zitplaats vaak wel zo prettig, ook al is die niet strikt noodzakelijk voor je 'beperking'.

Als je zoiets gewoon kunt uitleggen dan geen probleem (en de conducteur vond het ook prima dus dan helemaal). De omroep 'dames en heren beste reizigers' etc. is waarschijnlijk ook harder, toch?

Moet je dan maar ergens anders heen, en gaan staan? Lijkt me niet, en ook niet hinderlijker dan iemand naast je die driftig met papieren in de weer is, of zijn laptop-toetsenbord ongeveer kapot aan het tikken is. Of besluit een zakje chips te verorberen tijdens de reis...
Dank je. Het was inderdaad helemaal niet hard, ik weet niet of er geen andere plekken vrij waren. Persoonlijk vind ik dat mensen wel iets toleranter mogen zijn. Toen ik uitstapte hem ik hem bedankt voor zijn inlevingsvermogen en nog een goede reis gewenst.
Voor mij is een stiltecoupé wel fijn omdat ik snel overprikkeld raak als mensen hard aan het praten zijn of aan het bellen of harde muziek luisteren.

Reageer