Goedendag, ik reis regelmatig met de trein en wegens mijn beperking ga ik in de stiltecoupé zitten. Deze is vrijwel nooit stil. Zelf aanspreken werkt niet want dan krijg je 9 van de 10 keer een dikke vinger. Daar ben ik dan ook mee gestopt.
Laatst was het echter zo dat er weer mensen flink aan het praten waren en de conducteur kwam langs. Ik had verwacht dat deze er wat van zou zeggen, hij keek alleen maar en liep vervolgens door. Dit vind echt bizar.
Betere handhaving in de stiltecoupé zou heel erg gewaardeerd worden.
Bladzijde 1 / 2
Het is hier diverse malen aan de orde geweest in langdurige discussies. Alle argumenten zijn in deze draadjes al uitgebreid voorbijgekomen. Een deel waardeert het, een deel juist niet en er is veel gedrag waarbij het niet gerespecteerd wordt en aanspreken niet helpt. Doorgaans werkt het wel in de eerste klas, en mensen zijn er daar veelal ook nog wel op aan te spreken.
Ik raad u aan de draadjes die hier al lopen, door te lezen.
U heeft natuurlijk volledig gelijk wat mij betreft.
Oké. Hoe meer mensen hun onvrede uitspreken, hoe groter de kans dat er daadwerkelijk iets aan gedaan wordt.
Fijn, dat er nog hoop is !
Oké. Hoe meer mensen hun onvrede uitspreken, hoe groter de kans dat er daadwerkelijk iets aan gedaan wordt.,
Je moet opboksen tegen een breed verspreide egocentrische mentaliteit, en daar is eigenlijk niet tegen te vechten. Sinds Corona is de grofheid in het gedrag enorm toegenomen en dat bestrijden we niet met een draadje op een helpforum. Het voldoet inmiddels aan de definitie van een maatschappelijk probleem.
Tegen de combinatie van gebrekkig, dan wel onwillig denkvermogen, puur door eigenbelang gestuurd gedrag en weinig normbesef, gecombineerd met makkelijk liegen als dat voordeel biedt, is geen kruid gewassen
Ik begrijp u helemaal en ben er indertijd zo ongeveer over begonnen, maar ik heb het eerlijk gezegd een beetje opgegeven. Ik beperk me tot het bespottelijk maken en ironische-, ok soms sarcastische reacties te geven op dit type redeneringen.dat de regelgeving van de stiltecoupé onderuit probeert te schoppen.
Bommel leest en werkt in de trein en de stiltecoupé is nog steeds een zegen, die in de eerste klas buiten de Randstad meestal ook nog wel werkt.
Oké. Hoe meer mensen hun onvrede uitspreken, hoe groter de kans dat er daadwerkelijk iets aan gedaan wordt.
Als er ≈ 160 topic's zijn over geen stilte in de stiltecoupé dan moet het uiteindelijk wel duidelijk zijn dat hier niks aan gaat veranderen.
Het begint bij de reiziger, fatsoen en respect is bij velen ver te zoeken.
Daarna de conducteur als je die tenminste kan vinden, en mocht je hem vinden dan moet je nog hopen dat ie er iets van zegt, want een conducteur vermijd liever ook de confrontatie. (zie punt 1)
En dan nog NS die een stiltecoupé duidelijker aan moet geven, al zat dat niks veranderen. (zie punt 1)
Maar goed, een beetje hoop is altijd handig :)
Ik heb afgelopen week gereisd van A’dam Sloterdijk naar Den Helder in een 1e klas stiltecoupé. Vanaf Sloterdijk zaten een Roemeense meneer en zijn vriendin in deze coupé tegen elkaar te schreeuwen en keihard muziek af te spelen.
De conductrice kwam langs om te controleren, het bleek dat deze personen, buiten overlast te veroorzaken, ook zwart reden. In Castricum werden zij eruit gezet. De overige passagiers kregen vanwege de overlast een ticket aangeboden voor een gratis kop koffie of een gratis 2e naar 1e klasse ticket. Ik vond het heel dapper van haar dat zij zo rustig bleef en het toch in haar eentje voor elkaar kreeg dat de overlastgevers de trein verlieten. Je kan wel zeggen: het is haar werk, maar veel conducteurs lopen gewoon door in zulke omstandigheden.
Ik mijd de stilte coupe indien mogelijk. Op drukke momenten kan het wel eens niet anders. Om dan, ik reis vaak met een aantal bekenden, verplicht m'n mond te moeten omdat er geen normale plaats beschikbaar is, is natuurlijk vreemd. Het lijkt wel alsof reizigers met een beperking de dienst gaan uitmaken bij de NS
Dat iemand graag in de stiltecoupé reist wil natuurlijk niet zeggen dat je een beperking hebt. Ik heb persoonlijk geen behoefte aan het geouwehoer van volkomen vreemden en zeker geen behoefte aan de telefoongesprekken op de speaker.
Ik mijd de stilte coupe indien mogelijk. Op drukke momenten kan het wel eens niet anders. Om dan, ik reis vaak met een aantal bekenden, verplicht m'n mond te moeten omdat er geen normale plaats beschikbaar is, is natuurlijk vreemd. Het lijkt wel alsof reizigers met een beperking de dienst gaan uitmaken bij de NS
Het begint bij de reiziger, fatsoen en respect is bij velen ver te zoeken.
Dat zegt al voldoende.
Dat je graag in stilte (of liever gezegd: rust) reist, betekent niet dat je een beperking hebt of een apart geval bent.
Soms reis ik met de bus en heeft de chauffeur de radio (hard) aan (zeker bij treinvervangende NS-bussen is dat vaak zo). Dat accepteer je dan maar even. Dat is "gezellig toch"? Eh... nee.
Ben ik even blij dat er tijdens treinreizen geen muziek gedraaid wordt door de hele trein.... (Maar dan gaan mensen zelf hun muziek afspelen zonder oortjes..... mag niet maar iedere keer gebeurt het weer)
Ik reis graag in de stiltecoupé maar soms kan je om rustig te reizen beter ergens anders gaan zitten. Vaak is de stiltecoupé dan eindelijk wél stil, maar wordt er op het aangrenzende balkon rumoer gemaakt... dan hoor je dat alsnog door die niet-isolerende klapdeurtjes en dus: weg rust. De plaatsing van de stiltecoupé is dan onhandig.…
Regelmatig zie ik ook groepjes arbeidsmigranten komen zitten op de eerste de beste plekken, niet kijkend naar dingen als 1e/2e klas en stilte/geen stilte. Heb er weleens mensen op gewezen maar als je geen Nederlands kunt spreken en verstaan en slechts 4 woorden Engels kunt begrijpen, wordt het lastig. Bovendien vinden veel mensen het concept "stil/rustig reizen" kennelijk nogal bijzonder en kennen ze het niet eigen land. Gewoon je mond houden is dan heel zwaar en moeilijk......
Ik mijd de stilte coupe indien mogelijk. Op drukke momenten kan het wel eens niet anders. Om dan, ik reis vaak met een aantal bekenden, verplicht m'n mond te moeten omdat er geen normale plaats beschikbaar is, is natuurlijk vreemd. Het lijkt wel alsof reizigers met een beperking de dienst gaan uitmaken bij de NS
Bizarre laatste zin. Hoezo beperking, dit zijn gewoon reizigers die verlangen naar rust.
Ik mijd de stilte coupe indien mogelijk. Op drukke momenten kan het wel eens niet anders. Om dan, ik reis vaak met een aantal bekenden, verplicht m'n mond te moeten omdat er geen normale plaats beschikbaar is, is natuurlijk vreemd. Het lijkt wel alsof reizigers met een beperking de dienst gaan uitmaken bij de NS
Duidelijk. Jij bent dus degene met beperking, omdat jij jezelf beperkt voelt in een stiltecoupe. Het is kiezen of delen, of je past je aan in de stiltecoupe of je gaat staan op balkon, of je loopt door tot je een ‘normale’ plaats (niet die voor zwangeren, of mensen met beperking) hebt gevonden.
Keuze in verblijfsomgeving is in theorie leuk, maar daarvoor heb je wel een overschot aan stoelen nodig. Ik vind het eerlijk gezegd niet echt sociaal om mensen te vragen te blijven staan als ze niet stil willen zijn. Op drukke momenten is doorlopen naar een andere coupe hetzelfde als geen zitplek hebben. Deze inherente eigenschap maakt het wat mij betreft heel lastig om een voorstander te zijn van stiltecoupes, ook al is het concept an sich heel fijn.
Keuze in verblijfsomgeving is in theorie leuk, maar daarvoor heb je wel een overschot aan stoelen nodig. Ik vind het eerlijk gezegd niet echt sociaal om mensen te vragen te blijven staan als ze niet stil willen zijn. Op drukke momenten is doorlopen naar een andere coupe hetzelfde als geen zitplek hebben. Deze inherente eigenschap maakt het wat mij betreft heel lastig om een voorstander te zijn van stiltecoupes, ook al is het concept an sich heel fijn.
Bij volle treinen heb ik er ook geen moeite mee als er geluid is. Probleem is dat ook in rustige treinen mensen in dit treinstel gaan zitten en dan veel lawaai maken.
Deze opmerking van @Gorott is het dan ook wel wat mij betreft.
Het begint bij de reiziger, fatsoen en respect is bij velen ver te zoeken.
Ik heb van de week weer een stuk door België heen gereisd ook in de spits met veel scholieren, maar het gedrag is daar toch wel heel afwijkend dan dat in Nederland. Ja er wordt ook wel gepraat maar niet zo dat de hele coupe het moet horen
Bij volle treinen heb ik er ook geen moeite mee als er geluid is. Probleem is dat ook in rustige treinen mensen in dit treinstel gaan zitten en dan veel lawaai maken.
Ik heb van de week weer een stuk door België heen gereisd ook in de spits met veel scholieren, maar het gedrag is daar toch wel heel afwijkend dan dat in Nederland. Ja er wordt ook wel gepraat maar niet zo dat de hele coupe het moet horen
Geldt voor mij net zo; in enorm volle treinen vind ik het niet erg als het wat rumoeriger is, maar als het niet vol is en je wilt praten, ga dan dáár zitten waar dat gewoon “mag”. Dat is ook rekening met anderen houden.
Dat laatste: zie je in veel andere landen, gewoon een andere opvoeding. Nederland is de afgelopen decennia in het algemeen behoorlijk vrij en grenzeloos opgevoed, wat ook heeft geresulteerd in veel luid en nadrukkelijk aanwezig gedrag, inclusief zelf alles wel beter denken te weten, en als het je niet bevalt maak je gewoon je eigen regel, want met anderen heb je niks te maken. “Moet kunnen, toch”?
Op drukke momenten is doorlopen naar een andere coupe hetzelfde als geen zitplek hebben.Deze inherente eigenschap maakt het wat mij betreft heel lastig om een voorstander te zijn van stiltecoupes, ook al is het concept an sich heel fijn.
Welnee, in de stiltecoupé mag je best gaan zitten, je houdt alleen je mond, wat daar de code of regel is. Als je dat niet kunt opbrengen dan is het overgrote deel praatcoupe en zoek je dar wat.
Was het zo onduidelijk wat ik schreef?
Nee hoor
Dit is impliciet wat er altijd aangedragen wordt.’ Ik ben er geen voorstander van en ik doet maar waar ik zin in heb’. Maar als u dat niet zo bedoelt en geen dingen aandraagt waardoor u toch kunt gaan zitten en praten, alleen maar hulde.
En zo is er toch weer een thread, lol.
Nieuwe argumenten zijn er nog steeds niet, dat is ook niet te verwachten.
Nieuwe argumenten zijn er nog steeds niet, dat is ook niet te verwachten.
Wel nieuwe visie's zoals dat iedereen in de stiltecoupé zit voor de rust een beperking zou hebben ️.
De gedachte dat mensen die voorstander zijn van een stiltecoupé een beperking zouden hebben, is gewoon beneden alle peil en op bedenkelijk ‘sociaal’ medianiveau, Gorrot. Ik heb er ook niet op gereageerd.
Echt nieuw is het overigens niet. In deze kringen heeft men geen argumenten, op gedrag aanspreken ziet men als een persoonlijke aanval, en wordt er op de persoon gespeeld die mensen hinderen in hun autonoom en ontbrekend sociaal gedrag.
Maar ik ben met u eens dat een ‘beperking’, en dat moet bedoeld zijn als een geestelijke beperking, wel heel erg grof is. Hiermee wordt de grens van het betamelijke ver overschreden.
8 uur geleden is dit topic gestart, inmiddels al 23 reacties.
194 topics waarin de stiltecoupé voorkomt….. en nu dus topic 195.
Gaat er iets opgelost worden? Nee (net zoals met veel andere zich almaar weer herhalende onderwerpen die hier langskomen)
Jammer genoeg…….
Het is gewoon weer even ergernis afblazen.
Nee, er gaat niets opgelost worden want de NS ziet het vooral als een marketing-dingetje en niet als een serieuze voorziening. Het idee is dat er geen tijd en vrijwel geen geld in gestoken wordt. De frustratie die reizigers er dagelijks van ervaren interesseert ze niet.
En zoals ik al eens eerder heb gepost ergert het me, ondanks dat ik tegen stiltecoupes ben, ook dat NS er niets mee doet. Ze kunnen er beter mee stoppen: dat is tenminste duidelijk en stopt de ergernis bij velen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.