Stiltecoupé, eindelijk een duidelijke aanduiding!

• 7 februari 2016
  • 64 reacties
  • 4671 Bekeken

• Reisadviseur***
  • 226 reacties

Het heeft even geduurd maar het kwartje is gevallen bij de NS.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/25158905/__Pictogram_in_stiltecoupe__.html

64 reacties

Een uitgebreidere tekst hierover van Nu.nl
Ik hoop dat die laatste zin van de woordvoerder grappig bedoeld is!
Ik laat het "voorzichtig erop wijzen" liever over aan de conducteurs, zij zijn verantwoordelijk voor de orde en veiligheid in de trein, niet de reiziger....
Ik geloof niet dat je dit een schoolmeester kunt noemen, het is immers de taak van de conducteur.

De Nederlandse Spoorwegen gaan een proef doen met stiltecoupés waarin duidelijker benadrukt wordt dat het produceren van geluid op die plaatsen niet de bedoeling is.
In aantal treinen krijgen stoelen nieuwe bekleding waarop heel duidelijk het stiltelogo staat. Nu wordt het feit dat reizigers in de coupé niet mogen praten alleen duidelijk gemaakt met een klein logo op de ramen.

Een woordvoerder heeft zondag een bericht daarover van Metro aan NU.nl bevestigd. "We merken uit klachten van reizigers dat sommige mensen nog wel eens ontgaat dat ze zich in een stiltezone bevinden", legt Jessica Sauren van NS uit. "Het is vervelend voor andere reizigers als er dan toch gebeld en gekletst wordt."

De vervoerder hoopt dat door de nut en noodzaak van een stiltecoupé duidelijker te maken, de irritatie onder reizigers hierover afneemt.

Schoolmeesters
De proef vindt plaats in twee dubbeldekkers. Over een paar maanden bekijkt de NS de resultaten van de test en bepaalt of de nieuwe bekleding in alle intercity’s wordt aangebracht. De vervoerder vraagt reizigers ervaring met de nieuwe stiltecoupés te delen op Twitter, met de hashtag #Stiltezone.

Conducteurs grijpen overigens doorgaans wel in als zij merken dat mensen praten in een stiltecoupé. "Maar conducteurs zijn geen schoolmeesters", beklemtoont een woordvoerder. "Het is ook de bedoeling dat reizigers elkaar voorzichtig aanspreken op hun gedrag als zij dingen doen die ze niet zouden moeten doen in een stiltecoupé."
Nee moderators hebben dat laatste zinnetje ook hier regelmatig gebezigd, beetje jammer van dit verder goede plan.
Nu nog een geen-bagage-op-de-stoel pictogram op de zitting, onder meer als herinnering aan degene die deze persfoto heeft uitgezocht.
Aha, hij rijdt dus idd rond. Ik had al geruchten gehoord en bedankt voor deze bevestiging Hoppy.

@Pe_pe

Dan gaan we klachten krijgen over teveel pictogrammen 😉. Neh, dat mag ook duidelijker worden aangegeven. Volledig mee eens.
Ik moet zeggen dat ik het erg duidelijk vind op de foto! hopelijk wordt dit snel in alle treinen opgenomen.
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt natuurlijk overal zuur op reageren maar het is hoe dan ook een verbetering.
Reputatie 4
Ook dit valt of staat met handhaving.
Reputatie 7
Badge +4
Het staat of valt vooral met de elementaire beschaving van de reizigers, die weten dat ze zelf niet het centrum van het universum zijn. Het er op wijzen door een conducteur is natuurlijk wel wenselijk, dat staat buiten kijf.

De altijd nogal twijfelachtige smoes van 'Ik wist het niet dat' wordt nu wel erg moeilijk, dus er is vooruitgang.

Het pictogram lijkt zelfs lichtgevend, ook niet verkeerd.
Het staat of valt vooral met de elementaire beschaving van de reizigers, die weten dat ze zelf niet het centrum van het universum zijn. Het er op wijzen door een conducteur is natuurlijk wel wenselijk, dat staat buiten kijf.

De altijd nogal twijfelachtige smoes van 'Ik wist het niet dat' wordt nu wel erg moeilijk, dus er is vooruitgang.

Het pictogram lijkt zelfs lichtgevend, ook niet verkeerd.

Een veelgehoord commentaar is "ik wist niet dat ik in een stiltecoupé zat".
Kan gebeuren natuurlijk maar als het veel voorkomt en dat is gebleken, dan is een extra pictogram of tekst zeker nuttig.
Iedere stoel voorzien van een groot pictogram is misschien weer een overkill de pilot zal dit moeten uitwijzen.
Er zijn inderdaad wat geruchten geweest, maar stel 9594 (even uit mijn hoofd) rijdt inderdaad rond met twee bakken aangepast met deze prachtige decoratie 🆒

Nee, niet twee stellen.
Reputatie 2
Studenten hebben poep aan alles. Al sla je ze met een bord voor de kop, willen ze zich nog niet hieraan conformeren. Beschaving/fatsoen is veelal ver te zoeken in de huidige maatschappij. En als je er wat van zegt, krijg je nog een grote bek toe. Enige maatregel is zulk asociaal volk de coupe uit zetten. Maar dat is teveel gevraagd waarschijnlijk.
Reputatie 1

Studenten hebben poep aan alles. Al sla je ze met een bord voor de kop, willen ze zich nog niet hieraan conformeren. Beschaving/fatsoen is veelal ver te zoeken in de huidige maatschappij. En als je er wat van zegt, krijg je nog een grote bek toe. Enige maatregel is zulk asociaal volk de coupe uit zetten. Maar dat is teveel gevraagd waarschijnlijk.

Het zijn op de trajecten waar ik reis anders veelal studenten die in stilte gebruikmaken van de stiltezone om te lezen of op de laptop te werken. Denk dat we er weinig mee opschieten een bepaalde groep de overlast in de schoenen te schuiven.
Lijkt me ook, vrouwen die samen een dagje uit gaan zijn net zo erg bv.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een proef natuurlijk en pas na een aantal maanden wordt bekeken wat de werking ervan is. Dan zouden meerdere treinen hiervan worden voorzien. Het duurt nog wel even voor het overal zo is, als dat al gebeurt. Er zijn ook stoelen met een stoffen bekleding, dat zal toch anders moeten worden aangebracht.
De mensen die de stiltecoupé waarderen reageren positief. Er zijn natuurlijk ook mensen die het echt niet in de gaten hebben dat ze daar zitten.
Wat wordt er bij deze proef als resultaat geregistreerd? - Als er enquêteurs langskomen is het eventuele positieve effect van deze maatregelen al direct tenietgedaan.
Reputatie 1
Wat wordt er bij deze proef als resultaat geregistreerd? - Als er enquêteurs langskomen is het eventuele positieve effect van deze maatregelen al direct tenietgedaan.

De proef vindt plaats in twee dubbeldekkers. Over een paar maanden bekijkt de NS de resultaten van de test en bepaalt of de nieuwe bekleding in alle intercity’s wordt aangebracht. De vervoerder vraagt reizigers ervaring met de nieuwe stiltecoupés te delen op Twitter, met de hashtag #Stiltezone.
Ik mag toch hopen dat ze niet alleen op basis daarvan conclusies gaan trekken. Dat is een selecte steekproef (alleen de mening van Twitteraars wordt meegenomen) en mensen zijn meer geneigd om negatieve ervaringen te delen dan positieve als er niet expliciet naar gevraagd wordt.
Reputatie 1
Ik mag toch hopen dat ze niet alleen op basis daarvan conclusies gaan trekken. Dat is een selecte steekproef (alleen de mening van Twitteraars wordt meegenomen) en mensen zijn meer geneigd om negatieve ervaringen te delen dan positieve als er niet expliciet naar gevraagd wordt.

T zou wetenschappelijk geen stand houden nee, al was t maar omdat het bijvoorbeeld ouderen hiermee grotendeels worden uitgesloten.
Reputatie 7
Badge +4
Ik neem aan dat NS hier competente mensen opzet met voldoende wetenschappelijke achtergrond. Moderne middelen inzetten is wel mooi bij wijze wat van ondersteuning maar een uitspraak moet wel valide zijn. NS zal dat ongetwijfeld beseffen en daarnaar handelen. De omvang van de proef lijkt op dit moment wat beperkt.
Reputatie 2
Ik denk dat er een heel grote groep reizigers is die niet gebruik maakt van Twitter.

Een beetje net als de druktemelder. Van alles in een uitpuilende trein, zijn er maar twee meldingen geregistreerd. Dat geeft dan altijd een vertekend beeld als je aanneemt dat de rest wel tevreden is.
Ik denk dat er een heel grote groep reizigers is die niet gebruik maakt van Twitter.

Een beetje net als de druktemelder. Van alles in een uitpuilende trein, zijn er maar twee meldingen geregistreerd. Dat geeft dan altijd een vertekend beeld als je aanneemt dat de rest wel tevreden is.

Klopt!
Daarbij komt nog dat je niet kunt weten dat er een proef aan de gang is als je toevallig het nieuwe bestickerde treinstel tegen komt. Hoe weet je dat je daarover je mening moet of kan geven?
Er zullen wellicht mensen denken wat een vreemde stoelen, maar dat is het dan.
Reputatie 1

Conducteurs grijpen overigens doorgaans wel in als zij merken dat mensen praten in een stiltecoupé. "Maar conducteurs zijn geen schoolmeesters", beklemtoont een woordvoerder. "Het is ook de bedoeling dat reizigers elkaar voorzichtig aanspreken op hun gedrag als zij dingen doen die ze niet zouden moeten doen in een stiltecoupé."

Conducteurs grijpen doorgaans in? Ik moet de eerste conducteur die mensen erop wijst dat zij in een stiltecoupé zitten en zachtjes moeten doen nog tegenkomen. Sterker nog: zij zitten zelf ook in de stiltecoupe te kletsen. Laten ze dan eerst beginnen met zelf het goede voorbeeld geven.

En ik heb in het verleden zo vaak mensen gewezen op het feit dat zij in een stiltecoupe zaten en van de meeste krijg je een grote bek.
Ik ben het helemaal eens met Kaatje 1970. Als je groepen als ouderen en studenten kunt aanwijzen als groepen die zich niet aan de regels van de Stiltezone houden, dan kun je ook zeker stellen dat conducteurs tot die groep behoren. In de afgelopen anderhalve week heb ik driemaal absurde situaties meegemaakt waarbij conducteurs en Stiltezones betrokken waren. En dat terwijl ik de trein niet eens gebruik in het reguliere woon-/werkverkeer.

Op zaterdag 30 januari stapte er te Eindhoven een groep Polen in de eerste klasse Stiltezone van de trein richting Amsterdam en verder. Zij maakten veel herrie. De conducteur maakte een rondje door de trein zonder te controleren. Ik vroeg hem vriendelijk of hij de Polen even wilde wijzen op het feit dat het een Stiltezone was. Vervolgens zei hij dat hij dat niet kon, omdat de Stiltezone volgens hem slechts een suggestie was om stil te zijn. Ik vertelde dat dat onzin is. Daarop antwoordde hij: "Als dat zo is, waarom praat u nu dan?" Hij bleef mij op een idiote manier met grote boze ogen aankijken. Vervolgens merkte hij een BN'er op in de coupe en daar ging hij even mee staan kletsen. In Den Bosch kwam er een groep S&V de trein binnen, waarbij natuurlijk bleek dat de Polen aan het zwartrijden waren.

Op een rit afgelopen dinsdag tussen Zwolle en Lelystad kwamen er twee conducteurs (een man en een vrouw) de eerste klasse Stiltezone binnen. Ze wierpen zich bijna letterlijk op de daar aanwezige stoelen om eens lekker met elkaar te gaan zitten kletsen. De man had een irritante en verschrikkelijk luidde stem. Na een halve minuut ben ik ernaartoe gelopen om te vragen of ze zich aan de regels van de Stiltezone konden houden. "Wij willen even wat met elkaar afstemmen, we zijn zo klaar", was het antwoord. Toen ik zei dat ze dat maar ergens anders moesten gaan doen, wilde die vent daar eerst ook nog eens over in discussie gaan.

Afgelopen zaterdag wilde ik vanuit Groningen met de Sprinter van 7:53 in de richting van Zwolle reizen. Het personeel van die trein stond op het perron met elkaar te kletsen. Zodanig dat ze de tijd vergaten. Om 8:00 heb ik eens naar ze geroepen of ze nog gingen rijden met die kuttrein. Bleek de helft dus dienst te hebben op de trein van 8:23. De andere helft had plotseling haast. Voornamelijk om de Stiltezone van de eerste klasse te bereiken, want daar ging het geklets gewoon door. Er werd nog even omgeroepen dat er een 'technisch mankement' was verholpen voor er met een klein kwartier vertraging kon worden aangevangen met de rit.
Er zijn inderdaad wat geruchten geweest, maar stel 9594 (even uit mijn hoofd) rijdt inderdaad rond met twee bakken aangepast met deze prachtige decoratie 🆒

Nee, niet twee stellen.

Is daar ook een eerste klas stiltecoupé bij?
@Henk
Euhm, de 9594 is een VIRM4 en die heeft maar 1 bak stiltecoupe. Twee bakken in dit stel lijkt me een overkill. Ik heb gehoord dat er nog een andere VIRM4 wordt meegenomen in de proef.

@Pe_pe
Zo op de foto niet als ik het zo zie, maar ik hoop het wel. Heb er nog geen andere info over gelezen.

Reageer