Skip to main content

Stiltecoupé in de nieuwe IC direct

• April 24, 2025
  • 21 reacties
  • 492 Bekeken

Waarom wordt in de nieuwe IC-direct treinen niet duidelijk aangeven dat er een stiltecoupé is in het eerste klas gedeelte. Er staat alleen boven de deur een klein plaatje. Ik vind het altijd al lastig om mensen erop aan te spreken maar als het zo onduidelijk is, is het logisch dat mensen niet weten dat ze in een stiltecoupé zitten. Kan dit niet duidelijker worden vermeld op de ramen of boven de ramen?

21 reacties

• 0 reacties
  • April 24, 2025

Het forum staat vol met deze steeds weer terugkerende vraag.

Andere bestickering schijnt niet te helpen.

Er is jaren geleden al eens onderzocht of betere bestickering, grotere letters, andere kleuren e.d. tot verbetering zouden kunnen leiden. Helaas. Mensen letten er niet op en ook al zien ze het wel: als men zin heeft om te kletsen doet men dat. Kortom: weinig draagvlak. En als er geen plaats meer is in de niet-stiltecoupés, en men kan nog wel een plek vinden in de stiltecoupé, is men vaak ook zeker niet van plan zich aan de regel te houden - jezelf enigzins aanpassen / conformeren aan een situatie is mensen veelal vreemd. 

De plek van de stiltezones is natuurlijk in veel treinen ook verre van ideaal. Niet over nagedacht. Die horen helemaal aan de uiteinden te zitten, niet ergens middenin met al die doorloop. 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25337 reacties
  • April 24, 2025

Het is een zich meermalen repeterende discussie hier. Kort en goed: u heeft gelijk dat het wel duidelijker aangegeven kan worden, maar het probleem is niet dat het niet duidelijk is. Te veel mensen negeren gewoon, en veelal bewust,  dat het een stiltecoupé is. Men voelt zich autonoom en boven de regelgeving staan. Dit soort laffe heldendom wordt ook gestimuleerd door het ontbreken van sancties, die kennelijk voor deze categorie noodzakelijk is om gewenst gedrag af te dwingen.

Een duidelijker aanduiding zou helpen, maar lost het maatschappelijke probleem niet op. En dit gedrag is dat inmiddels en op vele andere terreinen ook helaas.

Dit forum staat verder vol met topics hierover. Alle argumenten komen daar wel voorbij.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 24, 2025

De plek van de stiltezones is natuurlijk in veel treinen ook verre van ideaal. Niet over nagedacht. Die horen helemaal aan de uiteinden te zitten, niet ergens middenin met al die doorloop. 

Mij lijken de uiteindes van de trein juist slechter aangezien je in de buurt zit van de cabine.

Dat lijkt mij een stukje vervelender dan mensen die eens in de zoveel tijd door de coupé lopen.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • April 24, 2025

Mij lijken de uiteindes van de trein juist slechter aangezien je in de buurt zit van de cabine.

Dat lijkt mij een stukje vervelender dan mensen die eens in de zoveel tijd door de coupé lopen.

Wat gebeuren er dan voor spannende dingen in de cabines dat het vervelend is daarbij in de buurt te zitten? 😅

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 24, 2025

Wat gebeuren er dan voor spannende dingen in de cabines dat het vervelend is daarbij in de buurt te zitten? 😅

Neuh, ik merk zelf dat het voorin altijd wat luider is qua geluiden die van de trein komen.

Daarnaast willen veel mensen juist achter of voor zitten, omdat dit hun overstap wat makkelijker maakt.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25337 reacties
  • April 24, 2025

De stiltecoupe is pas ingevoerd toen de treinen er al waren. Dit met uitzondering de ICNG, maar daar is helaas ook niet voor een duidelijker aanduiding gekozen. Ik vraag me wel eens af waarom. In Duitsland in de ICE werkt het Ruhebereich echt onberispelijk.

• 0 reacties
  • April 24, 2025

“eens in de zoveel tijd” is een groot understatement……

Er lopen altijd veel mensen door de coupé. Dat heb je niet aan het einde van treinen.

Wat ook zo fijn is altijd, is dat er moeders met kinderwagens op het balkon gaan zitten direct naast de stiltezone….. dat mag, maar wat heb je dan nog aan een stiltezone….aangezien de deuren in veel treinen niet helemaal afsluiten (de beroemde klapdeurtjes)  is de stilte in één klap weg….. 

Hetzelfde geldt voor groepen jongeren die op de balkons verblijven. En dat zoek jij bewust de stiltecoupé op…. maar helaas, geen “rust”…..🤣

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 24, 2025

Er lopen altijd veel mensen door de coupé. Dat heb je niet aan het einde van treinen.

'Altijd' vind ik dan weer een grote overstatement 😛.

• 0 reacties
  • April 24, 2025

'Altijd' vind ik dan weer een grote overstatement 😛.

Jij reist op de betere trajecten denk ik….. hoe dan ook, stiltezones werken veel beter aan het begin/eind van de trein, met zo minimaal mogelijk doorloop.

Voor de ICNG is het weer een beetje ander verhaal, want die trein raast, blaast en rammelt wat teveel….ook in de stiltecoupé….😉 Heb enkele keren in die coupé gezeten…. nou nou…. geen geklets maar wel een hoop treinmechaniek-gerelateerd geluid…. meer dan in andere treinen….

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • April 24, 2025

Neuh, ik merk zelf dat het voorin altijd wat luider is qua geluiden die van de trein komen.

Daarnaast willen veel mensen juist achter of voor zitten, omdat dit hun overstap wat makkelijker maakt.

Het is inderdaad wel zo dat alle treinen van NS de tractiemotoren voorin en/of achterin de trein hebben zitten, maar eigenlijk merk ik bij de meeste treinen weinig verschil. Alleen van de SNG's maken de kopbakken significant meer herrie tijdens het rijden (en rijden ze ook een stuk onrustiger). Qua drukte hangt het erg van het traject af of het middenin, voor- of achterin de trein drukker is. Anderzijds moeten we ook niet vergeten dat de trein openbaar vervoer is, en je dus altijd met medereizigers te maken hebt.

Mijn ervaring is trouwens dat de indeling van de trein het meeste invloed heeft op de rust in de trein. Kijk naar de VIRM's waar het bovenin (2-zitters) veelal rustiger is dan beneden (4-zits).

Overigens denk ik wel te weten waarom ​@Gorott slechts incidenteel mensen door de coupé ziet lopen. De meeste mensen zijn met dubbeldekkers geneigd om door de benedenverdieping te lopen, en als je altijd bovenin zit zie je die mensen vanzelfsprekend dus niet lopen. 😆

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 301 reacties
  • April 24, 2025

Misschien helpt als je het op de deuren aangeeft dan zullen de mensen het wel Misschien wel rekening mee houden dat ze in een stilte coupé bevinden 

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1113 reacties
  • April 25, 2025

De stiltecoupe is pas ingevoerd toen de treinen er al waren. Dit met uitzondering de ICNG, maar daar is helaas ook niet voor een duidelijker aanduiding gekozen. Ik vraag me wel eens af waarom. In Duitsland in de ICE werkt het Ruhebereich echt onberispelijk.

Hebben bepaalde reizigers destijds geklaagd bij de NS dat het soms lawaaiig was? En dat NS daarna heeft aangegeven wat stiltecoupes waren in bestaande treinen? Herinner me die discussie over stiltecoupes in die tijd namelijk niet. 

En dat de indeling van ICNG met bepaalde zones onduidelijk eens is jammer. Maar wie weet komt dat voort uit ervaringen uit het verleden met treinreizigers. 

Het is ook een kwestie van mentaliteit. Zoals je al aangeeft met jouw voorbeeld van Ruhebereich met ICE. Daar werkt het wel. Het is een samenspel van NS en treinreizigers. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3881 reacties
  • April 25, 2025

Hebben bepaalde reizigers destijds geklaagd bij de NS dat het soms lawaaiig was? En dat NS daarna heeft aangegeven wat stiltecoupes waren in bestaande treinen? Herinner me die discussie over stiltecoupes in die tijd namelijk niet. 

En dat de indeling van ICNG met bepaalde zones onduidelijk eens is jammer. Maar wie weet komt dat voort uit ervaringen uit het verleden met treinreizigers. 

Het is ook een kwestie van mentaliteit. Zoals je al aangeeft met jouw voorbeeld van Ruhebereich met ICE. Daar werkt het wel. Het is een samenspel van NS en treinreizigers. 

De stiltecoupe bestaat al sinds 2003 zie onderstaand. Dit forum bestaat pas zo'n 10 jaar. 

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • April 25, 2025

De beschrijving van hoe de stiltecoupé is vormgegeven klopt in ieder geval niet bij ICNG, want daar wordt het slechts met een kleur en 1 minuscuul pictogram aangegeven. Er staat nergens “Stilte” of “Silence”.

Je zou je dus kunnen afvragen of het überhaupt een stiltecoupé genoemd mag worden 😉 
(Maar laten we maar niet zover gaan)

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1113 reacties
  • April 25, 2025

De stiltecoupe bestaat al sinds 2003 zie onderstaand. Dit forum bestaat pas zo'n 10 jaar. 

In ieder geval bij een aantal (frequente) treinreizigers bekend vanaf 2003. Want zelfs als je niet echt goed kijkt zal je vast wel eens de aanduiding van stiltecoupe eens gezien. In ICM-M is dat zoal duidelijk. 

De bewegwijzering in de trein kan duidelijk beter bij NS treinen. Of het dan werkt is dan deels ook aan de treinreizigers. 

Maar zelfs dan is dan niet zo zwart - wit. Het is dan wel eens een grijs gebied. Zie regelmatig dat treinreizigers moeten instappen in korte of te korte treinen. Dus krijg je een race van treinreizigers die een zitplaats willen. 

Maar heb ook wel eens gezien dat NS met een twaalfdelige DDZ in spitsuren op belangrijke stations zoals Schiphol stopte. En dat deze trein toch niet voldoende zitplaatsen hebben. Laat staan dat ze kunnen zoeken naar een stiltecoupe. 

Kortom een ingewikkelde discussie. Heb daarom geen behoefte in een zwart - wit waardeoordeel. Het is genuanceerder en ingewikkelder. Ook afhankelijk van bepaalde situaties met aantal instappers in combinatie met lengte en aantal zitplaatsen in een trein. 

ICNG scoort qua zitplaatsen het minst. Daar staat zitcomfort, bagage en voorzieningen tegenover. ICNG is gemaakt om nationale en internationale treinreizigers te vervoeren. En is bepaald niet alleen gemaakt om zoveel mogelijk treinreizigers te vervoeren zoals V-IRM-M en DDZ. In België heb je daarom de M 7. Die in principe tot Roosendaal/Maastricht kan rijden. Maar daar heeft NMBS de locomotief reeks 28/17 met I - 11: rijtuigen voor.  

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1113 reacties
  • April 25, 2025

Dit was/is te lezen in Nieuwsbrief april 2025 van NS Panel: 

In het beoordelingsonderzoek kregen deelnemers een film te zien vanuit het perspectief van een passagier in een ICNG-trein. Ze zagen hoe deze passagier instapte, een zitplaats koos en tijdens een korte rit bleef zitten. Op de achtergrond hoorden ze (net als in het keuzeonderzoek) vijf verschillende treingeluiden.

Om te voorkomen dat deelnemers bewust op het geluid gingen letten, kregen ze een afleidende opdracht: het tellen van het aantal voorbijrijdende treinwagons. Het precieze aantal was niet van belang voor het onderzoek.

Tijdens de film werden de vijf geluidssituaties (zones) getest, waarbij zone 2 – met een rustig en constant treingeluid – als referentie diende. Hieronder de opvallendste resultaten per zone:

Zone 5 (eerste klas met wisselend omvormergeluid) scoorde hoog op sfeer, netheid, rust, stilte en gedrag van medepassagiers. Toch gaven reizigers in deze zone het laagste rapportcijfer voor het geluid zelf. Ze voelden zich hier ook sterker afgeleid door het geluid dan in zone 2.
Zones 1 en 3 (geluiden van optrekkende en afremmende trein) werden minder netjes en schoon gevonden dan zone 2. Deze dynamische geluiden lijken de beleving dus negatief te beïnvloeden.
Zones 3 en 4 worden gezien als de meer ‘sociale’ zones. Reizigers in deze zones geven aan zich minder snel te vervelen, ongeacht het geluid dat ze hoorden.
Deze inzichten laten zien dat geluid een duidelijke invloed heeft op hoe reizigers hun treinrit ervaren. De resultaten worden meegenomen in een breder Europees onderzoek naar de rol van geluid in het openbaar vervoer.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25337 reacties
  • April 25, 2025

Ik ben lid van het NS-panel en las het ook. Goed dat je dit hier deelt. Je ziet dat goed opgezet onderzoek een bijdrage levert en het zal je niet verbazen dat ik daar meer van hou dan allerlei kretologie van ‘ik probeer iets met een toontje dat wat indruk maakt en roep maar iets wat mijn belang dient’.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • April 25, 2025

Ik ben lid van het NS-panel en las het ook. Goed dat je dit hier deelt. Je ziet dat goed opgezet onderzoek een bijdrage levert en het zal je niet verbazen dat ik daar meer van hou dan allerlei kretologie van ik probeer iets met een toontje dat wat indruk maakt en roep maar iets wat mijn belang dient.

En het is goed om zichtbaar te maken (en te zien) dat NS wel degelijk iets doet met de mening/feedback van haar klanten.

De gehele lijst met updates (Thom had het al uit de mail gevonden) met o.a. ook wat resultaten omtrent reisinformatie en de app zijn trouwens makkelijk online te vinden (evenals het geluidsonderzoek): https://www.nspanel.nl/nieuws/

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2083 reacties
  • April 25, 2025

Ik ben lid van het NS-panel en las het ook. Goed dat je dit hier deelt. Je ziet dat goed opgezet onderzoek een bijdrage levert en het zal je niet verbazen dat ik daar meer van hou dan allerlei kretologie van ‘ik probeer iets met een toontje dat wat indruk maakt en roep maar iets wat mijn belang dient’.

Mwoh, zo goed opgezet vond ik dat onderzoek niet hoor (ik was zelf deelnemer). De opzet zoals in het artikel beschreven herken ik totaal niet en het ICNG geluid was beduidend luider dan in werkelijkheid in dat materieel.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • April 25, 2025

De opzet zoals in het artikel beschreven herken ik totaal niet en het ICNG geluid was beduidend luider dan in werkelijkheid in dat materieel.

Dat zul je toch houden. Verschillende apparaten, koptelefoon oortjes of simpelweg een ander volume ingesteld. Het is nou eenmaal een opname, en lastig exact even hard te simuleren.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25337 reacties
  • April 25, 2025

Tja Daniel, ze zullen het hele methodologische verhaal dat er achter zit ook niet volledig benoemen maar dat gebeurt nooit bij dit soort verslaggeving.. Als de schaal waarop het is onderzocht maar verantwoord is. Dat is ook niet uit de beschrijving te halen, maar wat ze doen lijkt zo verantwoord als redelijkerwijs mogelijk als ze aan bovenstaande punten denken. Ik vond het ook wel leuk bedacht en het was met wat waarborgen. Ze moeten het ook doen met de middelen die `ze ten dienste staan. Dat jou en mij indertijd iets anders is bijgebracht moet je in verhouding zien, door te kijken waar het voor dient. Voor het doel vind ik het netjes, laat ik het zo verwoorden.

Tja, ik ga af op wat er staat. Als je zelf deelnemer was en je herkent het niet, dan wordt het lastiger.;-)