beantwoord

Stiltecoupe in dubbeldekkers

Het is mij opgevallen dat de stiltecoupe's eerste klas consistent bovenin de dubbeldekker zitten, in elk geval op het traject Amsterdam-Maastricht.

Ik weet dat het voor veel mensen blijkbaar moeilijk is om het concept van een stiltecoupe te begrijpen, soms zelfs begrijpelijk (irreguliere reizigers, buitenlandse bezoekers,...). Meestal wel op te lossen met een vriendelijk of desnoods iets minder vriendelijk verzoek. Daar gaat dit topic niet over...

Ik heb alleen het idee dat ze die stiltecoupe's eerste klasse (ik heb nog niet geinventarieerd of het in de tweede klas hetzelfde is... ik zou zeggen dat het daar ook geldt...) beter allemaal onderin kunnen zetten. Eerstens gaan de meeste irreguliere of toeristische reizigers bij voorkeur bovenin zitten vanwege het uitzicht, en dat zijn dus bij uitstek de mensen die het stilteconcept al dan niet opzettelijk negeren... Daarnaast heb je onderin de stoelen die in rijopstelling (ipv groepsopstelling) zijn neergezet, wat dan weer handig is als je een laptop bij je hebt, die je vooral zult gebruiken als je wilt werken....

Weet iemand waarom die stiltecoupe's niet allemaal onderin gezet worden?
icon

Beste antwoord door Julian 23 juli 2018, 15:09

De reden is vrij eenvoudig. Boven is het stiller.
Je hoort minder geluid van de trein op de rails en er lopen minder mensen bovenlangs vanwege de hoeveelheid traptreden. Daardoor is er dus meer rust boven en zijn de coupés boven gecreëerd (2e klas zit in hetzelfde rijtuig aan de andere kant van de klapdeur).
Het andere rijtuig met 1e/2e klas boven is geen stiltecoupé.
Bekijk origineel

15 reacties

Je hoort minder geluid van de trein op de rails en er lopen minder mensen bovenlangs vanwege de hoeveelheid traptreden. Daardoor is er dus meer rust boven en zijn de coupés boven gecreëerd (2e klas zit in hetzelfde rijtuig aan de andere kant van de klapdeur).
Badge +3
In gemoderniseerde VIRM en DDZ treinstellen staan de stoelen in de werken en rustenzone (waar de stiltezone een deel van is) juist veelal in coachopstelling (tweezitjes), terwijl beneden in de lounge/ontmoetingszone ze veel meer vis-a-vis (viertjes) staan.

Dat is dus niet makkelijk even om te stickeren, maar je hebt gelijk dat juist bijv. gezinnen met kids graag boven willen zitten natuurlijk. Gelukkig genoeg andere coupés waar dat wel kan. En gezinnen en dajesmensen zullen voornamelijk toch 2e klas reizen, dus met name de 1e klas stiltecoupé boven zal niet echt een structureel probleem zijn waar men bij voorbaat niet stil gaat zijn. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
Reputatie 1
De bestickering mag ook wel iets beter. Een plaatje met een boek, laptop en koptelefoon is niet bepaald duidelijk. De ouderwetse “SILENCE” balken waren makkelijker om iemand op te wijzen.
Badge +3
De aanduiding van stiltecoupés in de trein zelf is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

U beschrijft het onderstaande pictogram:

Dit symbool duidt een zogeheten werkcoupé aan. Dit is geen stiltecoupé: hier mag wel op zachte toon gesproken worden. Treinen waarin zich werkcoupés bevinden, kennen ook stiltecoupés. Deze zijn te herkennen aan, zoals ik al zei, de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt. Zie pagina 4 van dit document.
Badge +3
... en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.
Die laatste staan overigens niet op de ramen maar bij de trap op de wand (onder het treinstelnummer en het lampje van de WC).
Reputatie 1
@Tochjo Bedankt voor de opheldering. Ik was in de veronderstelling dat dit ook een stiltecoupé was.

Ik ga wel eens onder zitten, als ik weer eens een stel zie zitten waarvan ik het ernstige vermoeden heb dat die het concept ook niet kennen dan wel serieus nemen.
Ik kan nu niet zeggen dat ik de door jou genoemde redenen ervaren heb. Treingeluid is over het algemeen niet storend als je zit te werken, en het aantal mensen dat tijdens de rit nog loopt is (gelukkig) beperkt.
Dus eenvoudig? Eens
Reden? zie ik totaal niet...
Ik kan je alleen de reden geven en dat heb ik in mijn reactie gedaan.
Dat je het vervolgens niet met die reden eens bent omdat het in jouw ervaring niet klopt is uiteraard weer een ander verhaal, maar dat doet niets aan de reden af.
De trein maakt minder geluid boven, maar kinderen vliegen vaak naar boven toe.

Mensen die veel praten/lawaai maken, zitten ook vaak boven.
Net zoals ze achterin zitten in een bus bv.
Reputatie 7
De trein maakt minder geluid boven, maar kinderen vliegen vaak naar boven toe.

Mensen die veel praten/lawaai maken, zitten ook vaak boven.
Net zoals ze achterin zitten in een bus bv.

.................🤣!
Beste Julian, Ga beneden zitten daar erger je minder aan het lawaai omdat het niet verboden is.
Beste Julian, Ga beneden zitten daar erger je minder aan het lawaai omdat het niet verboden is.

Ik denk dat Julian meestal voorin plaatsneemt 😉
Badge +3
Ik denk dat Julian meestal voorin plaatsneemt 😉
En niet in slaap valt wegens de serene rust of warmte of stilte in zijn eigen coupé/cabine... (toeters en bellen) 🤣
Dan krijgen we weer topics dat de trein ergens geen stationnement heeft gemaakt😆
Da's waar laten we Julian maar voorin laten. Dan geef ik Martin dat advies.

Reageer