Stiltecoupé onduidelijk

• 16 december 2018
  • 4 reacties
  • 186 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
In de dubbeldekkertrein is het al jaren onduidelijk waar zich de stiltecoupé bevindt....ik zie aan de buiten/ binnenkant niet de woorden silence die ik en de enkele treinen wel vind. Het nieuwe symbool....ik dacht dus ook stilte...veel discussies...maar dan toch meestal met mensen die luidop converseren of bellen...met kinderen die hardop praten. Dat is met het nieuwe symbool niet de bedoeling. Deze mensen blijken toch steeds overtuigd van hun gelijk. Ook in een stiltecoupé stoor ik mij niet aan af en toe gefluister...Dit nieuwe symbool geeft van 2 kanten frustratie. Kan die opgeheven worden? NS zegt wel dat er 3 varianten zijn maar mijn ervaring is al twee jaar dat ik een hele trein kan doorkruisen op zoek naar een onvindbare stiltecoupé...

4 reacties

Reputatie 7
Badge +2
In de vernieuwde IC's zijn er stilte coupe's, herkenbaar aan het woord Silence/stilte en het symbool van iemand tot stilte manen (vinger voor de lippen) maar er zijn ook werk/rust zones herkenbaar aan het symbool van een boek, laptop en hoofdtelefoon. Hier mag wel op rustige toon gepraat worden. Zowel de stilte coupe als de werk/rust zone bevinden zich op de bovenverdieping.
De werk/ rust zone weet ik altijd te vinden. Maar ook daar zijn reizigers ervan overtuigd dat ze luidop mogen praten de hele tijd. Het is juist voor die reizigers dat het fijn zou zijn om duidelijkheid te hebben. Of een uitleg van NS bij de symbolen in de trein....Leg het uit...in de coupé laat zien wat symbolen betekenen. Dan is het duidelijk en kun je medereizigers vragen of ze er rekening mee willen houden
Badge
Simpeler dan de Silence of Stilte kan het toch niet, als dat niet op de ramen staat dan is het geen stilte coupe.
Reputatie 7
Badge +2
Silence of Stilte op de ramen is inderdaad heel duidelijk, alleen is het wel zo dat bij veel mensen het logo voor de werken en rust zone voor verwarring zorgt. Die wordt door een gedeelte van de reizigers (ook) gezien als stilte zone en dan gaat men daarin andere reizigers die niet compleet stil zijn ook tot stilte manen.

In de huisregels die in de trein hangen is wel een korte uitleg betreffende de stilte zone maar niet van de werken en rust zone en deze laatste is ook relatief nieuw en nog niet in alle IC's, dus niet iedereen zal er mee bekend zijn.
NS zou dus wel wat betreft de werken en rust zone voor meer uitleg kunnen zorgen.
Op de NS website staat wel onderstaande PDF, maar ja, wie weet die vinden behalve een aantal forum freaks? 😂
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1528098947038/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/voorzieningen-in-de-verschillende-intercitys.pdf

Reageer