Stiltecoupé tips

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Bestaat dit forum al lang?? En is het ook bedoeld om tips te vragen? Ik reis dagelijks van Amsterdam naar Den-Haag en probeer zo veel mogelijk in stiltecoupes te zitten, maar erger me dan toch vaak aan mensen die niet door lijken te hebben dat ze in een stiltecoupe zitten (of ze trekken zich er niets van aan). Een conducteur zegt er altijd wel wat van, maar die komt nou eenmaal niet elk kwartier langs. Hoe kan ik dit zelf tactisch doen zonder dat ik gelijk de volle laag krijg? Is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een conducteur daar beter op te laten controleren?

145 reacties

Hoi Roel, welkom op het NS serviceforum. We zijn net van start gegaan! Je kan hier uiteraard vragen stellen, vragen van leden beantwoorden, tips geven en tips vragen. Ik heb je post verplaatst naar het topic "In de trein". Daar past je vraag beter. Heb ook even het onderwerp wat specifieker gemaakt, zodat er gerichter gezocht kan worden.

Vriendelijke groet, Robby
Hoi Roel, ik begrijp je ergernis dat reizigers zich vaak niet stil houden in een stiltecoupé. Mijn ervaring is als ik reizigers erop aan spreek dat ze het vaak niet doorhebben, om eerlijk te zijn wil ik hier ook graag de vraag naar anderen naar voren brengen hoe de stiltecoupés nog duidelijker kunnen worden aangegeven aan reizigers, dat een vergissing niet snel meer gemaakt kan worden. Misschien heb jij daar zelf een idee over.
Het aanspreken van je medereizigers is lastig. Het enige wat ik je kan adviseren is om de vraag te stellen aan je medereizigers of ze zich bewust zijn van het feit dat ze zich in een stiltecoupé bevinden. Door het te vragen krijg je meestal een normale reactie terug, dat is althans mijn eigen ervaring, als ik privé reis.
Mocht het toch uit de hand lopen kan ik je alleen adviseren om te kijken of je de hoofdconducteur of ander herkenbaar ns-personeel op de trein ziet en het probleem daar aan voor te leggen.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Hallo Roel,
Ik ben het met Loes eens dat je dat in eerste instantie zou moeten proberen op te lossen door jouw medereiziger(s) op een respectvolle manier te benaderen en te wijzen op de stickers boven het raam.
Respect dwingt immers respect af?

Als ik als een behoefte heb om in de stiltecoupe te reizen (ik wil ook mijn zonden wel eens rustig overdenken) en er zijn medereizigers die zonodig werkoverleg moeten plegen of luidruchtig bellen, dan trek ik doorgaans hun aandacht en wij ik naar de raamsticker. Tot nu toe heeft dat steeds geholpen en heb ik (nog) geen draai om mijn oren opgelopen.
En een conducteur intensiever laten controleren? Die beste man of vrouw heeft de verantwoording voor de hele trein (van 3-12 wagons). van hen kun je moeilijk verwachten dat ze permanent heen en weer rennen russen de stiltecoupes.

Ik ben het overigens met Loes eens dat die stickers op het raam met de aanduiding stilte/silence niet altijd echt opvallen.
Een tijdje hebben er nog wat gele stickers in de stiltecoupes rondgedwarreld. Dat hielp wel enigszins (of verbeeld ik mij dat maar).
En de sticker op de kopwand (naast o.a. treinstelnummer) is ook te klein om goed op te vallen en indruk te maken.
Maar elke stiltecoupe is voorzien van deuren. Als je nou eens een grotere uitvoering van dat stiltesymbool op de kopwand op elke deur plakt? Ik vraag me af of dat niet extra goed opvalt.

Ik herinner me nog de tijd dat er rook coupes waren. Diverse malen meegemaakt dat niet-rokers daar gingen zitten en dan verlangden dat je je sigaret uit maakte, omdat zij daar last van hadden.

Kortom, uitbannen doe je de probleem nooit helemaal. Er zullen altijd eigenwijzelingen zijn die zich nergens wat van aantrekken.

Maar met het nodige tact en respect kom je doorgaans een heel eind - ook zonder conducteur.
Reputatie 5
Badge
Meestal schraap ik even mijn keel (sorry medereizigers, als dit jullie stoort 😉 ) en tik ik even naar de op het raam, en maak ik een 'sssttt' beweging met mijn vinger voor mijn mond.

In de meeste gevallen is dat wel voldoende, zonder een heel gesprek met diegene te beginnen. Soms kreeg ik anders gewoon een grote mond terug. Daarom geen discussie aangaan...

Maar ja, ik geef eerlijk toe, soms is een hele stiltecoupé wel eens een kippenhok te noemen (vrijdagavond, in de randstad, met de treinen naar de grote steden). Dan laat ik het lekker maar zoals het is, en zoek een andere rustige plek op.
In de stilte coupe mag je er zeker wat van zeggen. Wat mij altijd persoonlijk opvalt is dat als de conducteur komt iedereen ineens stil zit, of er juist helemaal niets van zegt.
Vaak komt het voor dat treinen erg vol zijn en de studenten (sorry als ik daarmee alle mensen tussen de 15 en 30 over 1 kam scheer) dan vinden dat ze geen andere plek kunnen vinden en dan mogen praten in de stiltecoupé.
Dan heeft een sst of een wijzende vinger geen effect.
Zij kijken je dan hooguit verwijtend aan en zeggen tegen elkaar dat ze echt niet stil gaan zijn als er verder geen plaats is in de trein..
Ik kies er altijd voor om mensen direct aan te spreken als ze praten in de stiltezone. Dan zit je je zelf tenminste niet eerst een kwartier aan het gepraat te ergeren. Meestal houden mensen zich vervolgens wel stil. Ik kan me slechts een paar negatieve reacties herinneren. Het ergste was een reactie van twee conductrices die vonden dat de regels niet voor hen golden.

Wat NS bijvoorbeeld zou kunnen doen is de tekst 'stiltezone' in de hoofdleuning van stoelen in de stiltezone borduren. In elke stiltezone zou ook een sticker moeten hangen waarop duidelijk staat vermeld dat het in de stiltezone altijd, dus ook tijdens oponthoud op de stations en in het weekend en als er nergens anders plek is, stil moet zijn.

Ik weet nog dat er ooit een dubbeldekker rondreed waarbij de stiltecoupé beplakt was met stickers van bibliotheekkasten. Weet niet of dat hielp maar het maakte mensen volgens mij wel bewust van het feit dat ze niet in een standaardcoupé zaten.

Het is trouwens erg vaak zo dat mensen het echt niet door hebben. Mijn tip: zeg er meteen iets van op vriendelijke toon en ga je niet eerst een kwartier lopen ergeren. Vaak is dat genoeg.
Nog steeds zijn er mensen die wel weten dat ze in een stiltecoupe zitten maar van mening zijn dat je daar wel gewoon kunt converseren. En dan hoogst beledigd zijn als je ze vriendelijk wijst op je wens naar stilte. Misschien dat de uitleg op de boodschappenschermen ooit door zal werken? Zelf zeg ik er altijd iets over (behalve bij het eerder genoemde kippenhokscenario) en heb daar alle mogelijke reacties op gehad: van een schaamtevol sorry tot bijna fysieke agressie, met schuim op de mond...
Misschien moeten de stickers in de kleuren geel/blauw? Valt meer op.
Misschien moeten de stickers in de kleuren geel/blauw? Valt meer op.

Zoiets op de deuren naar de stiltecoupés?
Als die deur al openstaat omdat er net iemand voor je de coupé in gaat, dan zie je die sticker niet.
Er zou ook een omroepbericht kunnen uitgaan na elk station waar de trein stopt. Maar ja, dat verstoort de stilte dan weer 🙂
Reputatie 5
Badge
Misschien toch weer eens tijd voor de NS om de ronde stickers weer eens op de ramen te plakken 😉.
Wij reizen zo nu en dan met de trein met de twee kleindochters.
Wij willen dan graag bij elkaar zitten maar dit lukt vaak niet omdat
er naar onze mening te veel stilte coupes zijn.
Wij zien ons dan ook genoodzaakt om toch in een stiltecoupe plaats te nemen.
Nu kun je van kinderen niet verwachten dat ze de hele tijd muisstil zijn en dat
vinden wij ook te ver gaan er mag op gedempte toon gepraat worden. Maar oei wat een onverdraagzame mensen. Het resultaat een huilende kleindochter die wel met de trein wil maar Noooit meer in een stilte coupe waar echter soms niet aan te ontkomen valt.
Mensen mensen het is openbaar vervoer je kunt niet alles voor jezelf opeisen een beetje meer begrip
voor situaties zou veel ellende kunnen voorkomen.

Er zijn verschillende materieelsoorten van treinen. Om een idee te geven hoeveel echte stiltecoupes erzijn hieronder een opsomming.

Je hebt dubbeldeksmaterieel, zoals de VIRM, die rijden voornamelijk intercitydiensten en je hebt daar een VIRM IV en een VIRM VI van. In de VIRM IV zit maar 1 stiltecoupe bovenin voor de tweede klas, in de VIRM VI zitten 2 stiltecoupes tweede klas, beide ook bovenin.
Dan heb je de DDZ4, die rijdt zowel intercitydiensten als sprinterdiensten en ook daar heb je maar 1 echte stiltecoupe tweede klas in zitten, wederom bovenin. Bij de DDZ heeft men als doel om boven te werken en beneden te praten en te loungen.
Dan heb je nog een getrokken trein, herkenbaar aan de loc voorop of achterop, ook daar is van de zeven of negen rijtuigen maar 1 rijtuig stiltecoupe, deze zit meestal als verste van de locomotief af.
Dan is er nog zo zogenoemde koploper ofwel ICM, de ICM3 heeft geloof ik maar een halve coupe stilte ruimte en de ICM4 2 halve stiltecoupes.
Ander materieel heeft geen stiltecoupes in de tweede klas zitten.

Er zijn verschillende materieelsoorten van treinen. Om een idee te geven hoeveel echte stiltecoupes erzijn hieronder een opsomming.

Je hebt dubbeldeksmaterieel, zoals de VIRM, die rijden voornamelijk intercitydiensten en je hebt daar een VIRM IV en een VIRM VI van. In de VIRM IV zit maar 1 stiltecoupe bovenin voor de tweede klas, in de VIRM VI zitten 2 stiltecoupes tweede klas, beide ook bovenin.
Dan heb je de DDZ4, die rijdt zowel intercitydiensten als sprinterdiensten en ook daar heb je maar 1 echte stiltecoupe tweede klas in zitten, wederom bovenin. Bij de DDZ heeft men als doel om boven te werken en beneden te praten en te loungen.
Dan heb je nog een getrokken trein, herkenbaar aan de loc voorop of achterop, ook daar is van de zeven of negen rijtuigen maar 1 rijtuig stiltecoupe, deze zit meestal als verste van de locomotief af.
Dan is er nog zo zogenoemde koploper ofwel ICM, de ICM3 heeft geloof ik maar een halve coupe stilte ruimte en de ICM4 2 halve stiltecoupes.

Duidelijke uitleg, Loes. Ik vraag me alleen af of iemand die zo nu en dan eens met de trein reist ook bekend is met de afkortingen voor het rijdend materieel.
Misschien dat enkele foto's een en ander verduidelijken.

VIRM

DDZ is het gerenoveerde materieel van de eerste dubbeldekkers (DD-AR)

ICR

ICM (koploper)

Getallen achter de type-aanduiding geeft aan uit hoeveel wagons een treinstel bestaat. In de praktijk kunnen treinstellen uiteraard gekoppeld worden, zodat een trein uit meerdere stellen en dus ook meerdere wagons kan bestaan.
Bijv. een ICM3, gekoppeld met een ICM4 vormt dan een trein van 7 wagons.

Hopelijk geeft dit een wat duidelijker beeld van welke treintypes achter die "codes" schuil gaan.

Foto's van overig materieel zou in dit kader wellicht te ver voeren.

Dank je wel Hans voor de foto's. Is inderdaad nog duidelijker geworden. 😳
[quote=Hans]Wij reizen zo nu en dan met de trein

Duidelijke uitleg, Loes. Ik vraag me alleen af of iemand die zo nu en dan eens met de trein reist ook bekend is met de afkortingen voor het rijdend materieel.
Misschien dat enkele foto's een en ander verduidelijken.

VIRM

DDZ is het gerenoveerde materieel van de eerste dubbeldekkers (DD-AR)

ICR

ICM (koploper)

Getallen achter de type-aanduiding geeft aan uit hoeveel wagons een treinstel bestaat. In de praktijk kunnen treinstellen uiteraard gekoppeld worden, zodat een trein uit meerdere stellen en dus ook meerdere wagons kan bestaan.
Bijv. een ICM3, gekoppeld met een ICM4 vormt dan een trein van 7 wagons.

Hopelijk geeft dit een wat duidelijker beeld van welke treintypes achter die "codes" schuil gaan.

Foto's van overig materieel zou in dit kader wellicht te ver voeren

Het is inderdaad voor iemand die nu en dan met de trein reist een zeer
technische uitleg. Als wij in de trein stappen zoeken we een plekje waar we met de kinderen kunnen
zitten. Het komt dan voor dat je door een hele rits wagons loopt waar je niet meer kunt
zitten en waar je niet mag zitten zoals 1e klas. Als je dan meent een plekje gevonden te hebben
blijkt het een stiltecoupe te zijn. In zo'n lange gekoppelde trein kom je er dan toch wel een paar tegen.
En ja omdat daar nog plaats is ga je daar dan toch maar zitten met alle gevolgen van dien!
Misschien is het een idee alleen van de 1e klas wagons stilte coupe's te maken daar zijn meestal nog genoeg zitplaatsen en wie wat meer voor zichzelf opeist betaalt dan ook maar wat meer.
Overigens mooie foto's van de treinen, weer wat geleerd!
[quote=maamke][quote=Hans]Wij reizen zo nu en dan met de trein

technische uitleg. Als wij in de trein stappen zoeken we een plekje waar we met de kinderen kunnen
zitten. Het komt dan voor dat je door een hele rits wagons loopt waar je niet meer kunt
zitten en waar je niet mag zitten zoals 1e klas. Als je dan meent een plekje gevonden te hebben
blijkt het een stiltecoupe te zijn. In zo'n lange gekoppelde trein kom je er dan toch wel een paar tegen.
En ja omdat daar nog plaats is ga je daar dan toch maar zitten met alle gevolgen van dien!
Misschien is het een idee alleen van de 1e klas wagons stilte coupe's te maken daar zijn meestal nog genoeg zitplaatsen en wie wat meer voor zichzelf opeist betaalt dan ook maar wat meer.

De stickers die aangeven dat er sprake is van een stiltecoupé zijn ook vanaf de buitenkant - dus vanaf het perron - zichtbaar.
In jouw reactie geef je natuurlijk ook wel een inkoppertje als je schrijft dat wie wat meer voor zichzelf opeist dan ook maar wat meer moet betalen.
Je doelt dan op diegenen die graag in een stiltecoupé zitten.
Omgekeerd zou je dan ook kunnen stellen dat jij voor jezelf ook wat meer opeist, n.l. een zitplaats in een "gewone" coupe. Ben jij dan ook bereid om die enkele keer dat je met de trein reist ook wat meer te betalen om dan heerlijk in de 1e klas te reizen?
de studenten (sorry als ik daarmee alle mensen tussen de 15 en 30 over 1 kam scheer) dan vinden dat ze geen andere plek kunnen vinden en dan mogen praten in de stiltecoupé. Dan heeft een sst of een wijzende vinger geen effect.

Grappig om te zien dat je het tegenovergestelde ervaart van mij (als student). Ik stoor me vaak aan (sorry als ik ze over een kam scheer) met name vrouwen van middelbare leeftijd die een incidentele reiziger zijn en hardop praten of telefoneren. Ik vraag dan of ze zich er bewust van zijn dat ze in een stiltecoupé zitten, maar vaak krijg je gelijk een snibbig antwoord.

Ik ben ook van mening dat je in een stiltecoupé gewoon stil moet zijn. Is er geen ruimte in andere coupés dan heb je je gewoon aan te passen en heb je even pech (om niet te mogen praten). Mocht dit niet duidelijk zijn voor veel mensen dan is het aan de NS om dit misschien wat duidelijker aan te geven, al heb ik mijn twijfels of dit het werkelijke probleem is.

[/quote]

De stickers die aangeven dat er sprake is van een stiltecoupé zijn ook vanaf de buitenkant - dus vanaf het perron - zichtbaar.
In jouw reactie geef je natuurlijk ook wel een inkoppertje als je schrijft dat wie wat meer voor zichzelf opeist dan ook maar wat meer moet betalen.
Je doelt dan op diegenen die graag in een stiltecoupé zitten.
Omgekeerd zou je dan ook kunnen stellen dat jij voor jezelf ook wat meer opeist, n.l. een zitplaats in een "gewone" coupe. Ben jij dan ook bereid om die enkele keer dat je met de trein reist ook wat meer te betalen om dan heerlijk in de 1e klas te reizen?[/quot

Ik denk, dat net als wij, de meerderheid van de reizigers de voorkeur geeft aan een gewone coupe.
En 1e klas reizen is voor mij niet "heerlijk". meestal zit je daar alleen en dat voelt niet prettig.
Ik weet dat meer mensen hier last van hebben. Zo kwam er eens een mevrouw naast ons zitten met de
vraag of ze bij ons mocht zitten ze had een 1e klas kaartje maar voelde zich daar zo alleen.
Wat mij betreft heffen ze de 1e klas coupe's op en maken er stilte coupe's van.
Ik heb jaren geleden, toen de stiltecoupe's voor het eerst werden ingevoerd, zelf een ludieke actie gedaan. Het was een compleet kippenhok en was er juist voor de stilte gaan zitten. Ik nam mijn telefoon en zocht de hardste en meest irritante beltoon op en liet hem overgaan, terwijl ik mijn telefoon in de hoogte hield.
De mensen keken geïrriteerd en verbaasd naar mij en vroegen zich af wat mij hiertoe bewoog.
Het werd een fractie van de tijd stil en ik zei "vervelend hè, zoveel herrie in de stiltecoupé?"
Men moest lachen om mijn eigenwijze actie en vervolgens werd het een heel stuk stiller,
actie geslaagd. Al denk ik dat het tegenwoordig misschien niet de beste actie meer is, toendertijd ging het in elk geval nog goed :P

Oh ja, mensen, probeer a.u.b. niet al teveel van een vorige schrijver in je eigen bericht aan te halen. Nieuwe lezers lezen dan 10x hetzelfde verhaal.🆒
Vanaf zaterdag is de stiltezone sowieso een vrij kansloos iets. Het is vanaf dan immers ruim een week Huishoudbeurs in de RAI. Dan stikt het weer van de incontinente vrouwen die 'gezellig' hun enige dagje uit in het jaar vieren met hun onverzorgd ogende, afzichtelijke vriendinnen van middelbare leeftijd, die vanuit elk boeren gehucht in Nederland naar Amsterdam Rai reizen. Ze reizen slechts met de trein in de hoop een knappe conducteur te zien waartegen ze oneenbare voorstellen kunnen maken en laten daarbij hun spannende reisje niet verprutsen door enig vertoon van fatsoen. Bijvoorbeeld door stil te zijn in de stiltezone. Als iemand hen aanspreekt op hun gedrag, is dat voor hen slechts reden om te giechelen of andere geluidjes te maken, zodat ze lekker in de lach kunnen schieten.

Ook irritant is dat die vrouwen zonder uitzondering voor 9 uur in de trein gaan zitten met een Kruidvatkaartje en dat conducteurs daar helemaal niets aan doen. Zit je daar in de rijdende hel terwijl je zelf wel de volle mep betaalt.
Maamke, een stiltezone is altijd een stiltezone, daar moet het gewoon stil zijn. Als je kleinkinderen dat niet kunnen dan moet je gewoon maar ergens anders een plekje gaan zoeken. In de trein zijn juist veel te weinig stiltezones. Verwachten dat anderen begrip tonen voor jouw asociale gedrag (het je moedwillig niet aan de fatsoensregels houden) is belachelijk. Persoonlijk vind ik geluid dat (kleine) kinderen veroorzaken zo ongeveer de ergste vorm van overlast die je in de trein kunt tegenkomen. Het is de belangrijkste reden waarom ik in de helaas veel te weinig beschikbare stiltezone wens te reizen. Blijf daar gewoon weg met kleine kinderen of koop een kaartje voor de 1e klasse.

Reageer