Stiltecoupé tips

Toon eerste bericht

145 reacties

Ook irritant is dat die vrouwen zonder uitzondering voor 9 uur in de trein gaan zitten met een Kruidvatkaartje en dat conducteurs daar helemaal niets aan doen. Zit je daar in de rijdende hel terwijl je zelf wel de volle mep betaalt.

Gelukkig zijn die Kruidvat- en Blokkerkaartjes wegwerp OV-Chipkaarten die ingecheckt moeten worden, dus een stempel volstaat niet. En als men afstempelt zoals vroeger staat er ook een tijd op. Zonder geldige checkin is het geen geldig vervoersbewijs en veel reizigers beseffen de eventuele gevolgen niet. Ik hoop dat deze verandering voor een minder erge rijdende hel gaat zorgen.

Ik vind de reactie van Maamke toch wel tekenend. 85% van de trein, ruwweg, bestaat uit coupés waar gepraat mag worden. Voor diegenen voor wie het een bewuste keus is om daar te gaan zitten, waaronder ik dus, is er geen alternatief.

Ik spreek reizigers er ook altijd op aan, en meestal werkt dit. Er zijn er echter ook die er, letterlijk, schijt aan hebben. Laatst haalde ik er een conducteur bij, en uiteindelijk mocht ik dan maar eerste klas gaan zitten. Eigenlijk geef je daarmee toch een verkeerd signaal
[quote=Annemiek]Vanaf zaterdag is de stiltezone sowieso een vrij kansloos iets. Het is vanaf dan immers ruim een week Huishoudbeurs in de RAI. Dan stikt het weer van de incontinente vrouwen die 'gezellig' hun enige dagje uit in het jaar vieren met hun onverzorgd ogende, afzichtelijke vriendinnen van middelbare leeftijd, die vanuit elk boeren gehucht in Nederland naar Amsterdam Rai reizen. Ze reizen slechts met de trein in de hoop een knappe conducteur te zien waartegen ze oneenbare voorstellen kunnen maken en laten daarbij hun spannende reisje niet verprutsen door enig vertoon van fatsoen. Bijvoorbeeld door stil te zijn in de stiltezone. Als iemand hen aanspreekt op hun gedrag, is dat voor hen slechts reden om te giechelen of andere geluidjes te maken, zodat ze lekker in de lach kunnen schieten.

Tjonge, wat een verbaal geweld! We weten nu in ieder geval hoe je over vrouwen van middelbare leeftijd denkt!
Maamke. Het is gewoon de realiteit. Mijn mening over figuren die zo onnozel en asociaal zijn om met hun herriemakende kleinkinderen in een stiltezone te gaan zitten, omdat ze anders niet bij elkaar kunnen zitten of omdat de eerste klasse onprettig stil is, is in elk geval zodanig dat hij niet geschikt is voor dit forum. De stiltezone is juist bedacht om er groepen zoals u en uw kleinkinderen te weren, zodat mensen die die herrie niet trekken of bijvoorbeeld iets moeten voorbereiden ook een prettige reis kunnen beleven. Als mensen u in de stiltezone aanspreken op het gedrag van uw kleinkinderen, hebben ze volledig gelijk. Of uw kleinkinderen er nou om gaan janken of niet. Dat is een door u veroorzaakt/gekozen probleem!
Ik heb hier uitgebreid onderzoek naar gedaan en heb designvoorstellen aan de afdeling productontwikkeling doorgegeven. Als ik een afstudeerder ontwerp was geweest, had ik de VIRM's kunnen doen. Echter is het nooit zover gekomen en is géén van mijn ontwerpen van de grond gekomen. Ik heb er helaas geen materiaal meer van (dit ivm gestolen hardware), maar het kwam erop neer dat het duidelijker was aangegeven, in stoelen gestanst, zandstralen ipv stickers (stickers wil men er nogal eens afpulken), en op de vloer, in het gangpad, naar het midden van de coupé leesbaar "stiltecoupé".

Niet iedereen kijkt recht voor zich uit (stickers op ooghoogte), en als ze dat niet doen, kijken ze naar zitplek. (gestanste logo's in de zetels) Als ze dan niet naar zetels of op ooghoogte kijken, kijkt men vaak naar de vloer. Zo worden op diverse manieren de mensen gealarmeerd op 'waar' ze zijn.

Want naar de ramen kijkt niemand, is mij wel duidelijk.
In een aantal treinen is de 3e klasse toch ook weer ingevoerd? Althans zo noem ik de social-coupé voor het gemak.
Precies het omgekeerde van wat de stilte-coupé verwacht, moet men daar verplicht met elkaar praten :D

Wat mij wel persoonlijk is opgevallen, dat ik liever niet in een stilte-coupé zat na een drukke werkdag, omdat dan werkelijk elk geluidje mij ergerde, terwijl als ik in een normale coupé zat, ik dat voor lief nam.
Maamke. Het is gewoon de realiteit. Mijn mening over figuren die zo onnozel en asociaal zijn om met hun herriemakende kleinkinderen in een stiltezone te gaan zitten, omdat ze anders niet bij elkaar kunnen zitten of omdat de eerste klasse onprettig stil is, is in elk geval zodanig dat hij niet geschikt is voor dit forum. De stiltezone is juist bedacht om er groepen zoals u en uw kleinkinderen te weren, zodat mensen die die herrie niet trekken of bijvoorbeeld iets moeten voorbereiden ook een prettige reis kunnen beleven. Als mensen u in de stiltezone aanspreken op het gedrag van uw kleinkinderen, hebben ze volledig gelijk. Of uw kleinkinderen er nou om gaan janken of niet. Dat is een door u veroorzaakt/gekozen probleem!

Mijn kleinkinderen maakten helemaal geen herrie Annemiek ze praatten op gedempte toon. Ik lette daar
extra op omdat we in een stilte coupe zaten. Maar misschien heb je wel gelijk en ben ik zo asociaal dat ik niet op dit forum thuishoor. Je hebt me in ieder geval "het gevaar" van "wandelende tijdbommen" in de stilte coupe's duidelijk gemaakt. Verder beeindig ik deze discussie.

Ik vind de toon waarop jij reageert niet echt prettig, Annemiek.
Het is een beetje dezelfde toon als waarmee je in een stiltecoupe agresssie oproept als je iemand erop wijst dat hij/zij in een stiltecoupe verblijft.
Hoeveel mensen zijn er niet die zich er niet eens van bewust zijn dat zij in een stiltecoupe zitten, want zo overduidelijk is dat niet aangegeven, dat leren diverse reacties in dit topic wel.
En verwijten als asociaal e.d. horen - naar mijn mening - niet op dit forum thuis.
Voor mij de manier waarop jij reageerde best een toontje lager mogen zijn.
[quote=maamke]Wij reizen zo nu en dan met de trein met de twee kleindochters.
Wij willen dan graag bij elkaar zitten maar dit lukt vaak niet omdat
er naar onze mening te veel stilte coupes zijn.

Bij de revisie van de treinstellen van het type ICM (enkeldeks) is NS iets te voortvarend aan het werk gegaan en heeft maar liefst twee derde van deze treinstellen voorzien van een stiltecoupé. Toen bleek dat dat toch iets te gortig was, kon die beslissing niet gemakkelijk teruggedraaid worden, omdat de ramen van de stiltecoupé gezandstraald waren en niet gemakkelijk daarvan ontdaan konden worden of snel vervangen konden worden zonder daarbij enorme kosten te maken.
Bron: O.V ervaringen.

Bij de revisie van de treinstellen van het type ICM (enkeldeks) is NS iets te voortvarend aan het werk gegaan en heeft maar liefst twee derde van deze treinstellen voorzien van een stiltecoupé. Toen bleek dat dat toch iets te gortig was, kon die beslissing niet gemakkelijk teruggedraaid worden, omdat de ramen van de stiltecoupé gezandstraald waren en niet gemakkelijk daarvan ontdaan konden worden of snel vervangen konden worden zonder daarbij enorme kosten te maken.
Bron: O.V ervaringen.

Dit is het geval inderdaad bij de ICM4, dus de koploper met vier bakken. De ICM3, koploper met drie bakken heeft dit niet. Het is inderdaad alleen dit type materieel waar het over gaat als er veel stiltecoupes zijn.

[quote=Hans][quote=maamke]Wij reizen zo nu en dan met de trein
er naar onze mening te veel stilte coupes zijn.

Het is inderdaad voor iemand die nu en dan met de trein reist een zeer
technische uitleg. Als wij in de trein stappen zoeken we een plekje waar we met de kinderen kunnen
zitten. Het komt dan voor dat je door een hele rits wagons loopt waar je niet meer kunt
zitten en waar je niet mag zitten zoals 1e klas. Als je dan meent een plekje gevonden te hebben
blijkt het een stiltecoupe te zijn. In zo'n lange gekoppelde trein kom je er dan toch wel een paar tegen.
En ja omdat daar nog plaats is ga je daar dan toch maar zitten met alle gevolgen van dien!
Misschien is het een idee alleen van de 1e klas wagons stilte coupe's te maken daar zijn meestal nog genoeg zitplaatsen en wie wat meer voor zichzelf opeist betaalt dan ook maar wat meer.

De stickers die aangeven dat er sprake is van een stiltecoupé zijn ook vanaf de buitenkant - dus vanaf het perron - zichtbaar.
In jouw reactie geef je natuurlijk ook wel een inkoppertje als je schrijft dat wie wat meer voor zichzelf opeist dan ook maar wat meer moet betalen.
Je doelt dan op diegenen die graag in een stiltecoupé zitten.
Omgekeerd zou je dan ook kunnen stellen dat jij voor jezelf ook wat meer opeist, n.l. een zitplaats in een "gewone" coupe. Ben jij dan ook bereid om die enkele keer dat je met de trein reist ook wat meer te betalen om dan heerlijk in de 1e klas te reizen?

Heerlijk in de 1e klas reizen?
Was het maar waar.
De uitvinding van de 1e klas dateert uit de tijd
dat men elkaar nog groette door de hoed af te nemen
en niemand het zou wagen om brutaal met een 2de of
zelfs 3de klas kaartje plaats te nemen in de chique en dure
1e klas. Die tijd ligt echter ver achter ons.
Tegenwoordig is het enige 1e klas aan de 1e klas de ticketprijs.
Voor het bijna 80% duurdere kaartje ben je helaas niet
verzekerd van de verwachtte en impliciet beloofde rust en
reisplezier. Iets meer beenruimte, dat is het wel zo'n beetje.
Geregeld reis ik 1e klas op de langere afstanden en geregeld
maak ik het mee dat de 1e klascoupé op de grotere stations
volloopt met jonge reizigers waarvan ik het sterke vermoeden
heb dat ze niet die 80% extra hebben betaald voor hun kaartje.
Omdat ze meestal als groep(je) binnenkomen wordt er luidruchtig
gekletst, ook al staat er een gespiegelde S op het raam.
Nu zou ik dit met een gemoedelijke glimlach en zonder ergernis
ondergaan en aanzien als ik zeker wist dat er binnen korte tijd
weer een controlerende passage van de NS-conducteur zou
plaatsvinden die de jeugdige reizigers even hun plaats zou wijzen.
Maar daar zit het probleem.
De NS-conducteur heeft het tegenwoordig schijnbaar zo druk
met werkzaamheden die ik niet kan overzien dat 80% extra
service aan de paar 1e klascoupés niet tot de mogelijkheden behoort.
Ik zou daarom zeggen: zet een streep door dat archaïsche residu
"1e klas". Weg ermee. Wel zo eerlijk naar de reiziger die dan
niet meer hoeft te betalen voor de kwaliteit die wel beloofd maar niet
geboden wordt.
@Jeronimo. Ik maak het ook elke keer mee in de eerste klasse. Bij elke stop komen er mensen binnen die zich vervolgens bijna schreeuwend realiseren dat het eerste klasse is. Of mensen die vinden dat er elders niet genoeg plek is (om met z'n vieren bij elkaar te kunnen beppen) en dan minutenlang in de stiltezone hardop aan elkaar gaan vertellen dat je als er elders geen plek is je met je Kruidvat-kaartje (natuurlijk zonder in te checken, terwijl er in vetgedrukte letters op staat dat dat verplicht is) gewoon in de eerste klasse mag plaatsnemen. Als er zich al een conducteur laat zien dan gaat die die mensen rustig minutenlang uitleggen dat ze er de volgende keer beter op moeten letten, maar dat ze deze keer mogen blijven zitten, zodat die mensen de volgende keer gewoon weer het risico nemen en er weer mee wegkomen... Maar toch zou ik de eerste klasse graag behouden zien worden, al is het alleen maar omdat de kans op een comfortabele en productieve reis er toch een klein stukje groter is dan in de tweede klasse.
Helaas heb óók ik te maken met "on-oplettende" medereizigers in de IC Direct. Zeker in de ochtend (06.30) heb ik niet echt de behoefte aan allerlei opgewonden verhalen van medereizigers die richting schiphol / buitenland vertrekken, ook al snap ik het allemaal prima. TIP: neem de moeite om de reizigers op zeer gedempte toon vriendelijk te wijzen op het feit dat je in de rest van de trein naar hartelust kunt kletsen, maar net toevallig dit stukje niet. Wellicht kan men het voor een klein uurtje volhouden om in stilte te genieten...
Het is en blijft een feit dat je je ongelukkig voelt om je medereizigers "op de regeltjes" te moeten wijzen.
Standaard worden er een aantal mededelingen omgeroepen over supplement ticket, wellicht één regel erbij "Deze trein bevat stilte zones, herkenbaar aan.... , houdt U rekening met uw medepassagiers ? "
Andere optie zou zijn om deze stilte coupe's een vaste plek te geven, laatste of eerste wagons van de trein ? 😞
Installeer geluidsensors en knipperende waarschuwingsborden... reiziger met stoel nr. ... STILTE aub ! ;););) of laat een scherm zakken voor het raam en daarop een duidelijke melding "opzouten hier, stiltecoupe" 😉 😉 😉
Een meisje zit in de stiltecoupe via mobiel al een kwartier haar vriendje uit te foeteren. Ik wijs haar subtiel op de ruit met de stiltecoupeaanduiding. Zij reageert met een opmerking tegen vriendje dat er een ouwe lul zit te zeiken. Ik kon mij niet inhouden en reageerde met de opmerking: "daar heb je wel gelijk in maar hij is wel 21 cm. lang". Die opmerking veroorzaakte gelukkig enige hilariteit en bijval van medereizigers en dat is precies waar het om gaat. Als er iemand een medereiziger corrigeert zorg dan voor bijval, dat neemt de veroorzaker van de herrie de wind uit de zeilen en men voelt zich alleen staan.
Een meisje zit in de stiltecoupe via mobiel al een kwartier haar vriendje uit te foeteren. Ik wijs haar subtiel op de ruit met de stiltecoupeaanduiding. Zij reageert met een opmerking tegen vriendje dat er een ouwe lul zit te zeiken. Ik kon mij niet inhouden en reageerde met de opmerking: "daar heb je wel gelijk in maar hij is wel 21 cm. lang". Die opmerking veroorzaakte gelukkig enige hilariteit en bijval van medereizigers en dat is precies waar het om gaat. Als er iemand een medereiziger corrigeert zorg dan voor bijval, dat neemt de veroorzaker van de herrie de wind uit de zeilen en men voelt zich alleen staan.

Meten is nog altijd weten. 🙂

Meten is nog altijd weten. :)

Ik geef eerlijk toe dat ik heb gelogen tegen meisje
ik ben zelf student en moet elke dag van roermond naar eindhoven, ook ik heb verschrikkelijk veel last van mensen die, als ik ze er op aanspreek, gewoon doorkletsen/bellen, ik krijg altijd een of ander excuus en voor elk excuus heb ik ene antwoord:
1: jaah maar t is spits en ik kan nergens anders zitten
-> buiten de spits heb je geen stiltecoupé nodig, denk daar maar eens over na.
2: ik mag toch wel praten?
-> stilte betekent "de afwezigheid van beweging of geluid" als je praat produceer je geluid!
3: maar zij praten ook!
-> als zij zelfmoord plegen doe jij dat dan ook? (standaard kuddegedrag)
4: dit telefoongesprek duurt maar heel even
-> dan kunt u dat "heel even" buiten de coupé afmaken.
etc. etc.

het ergeste is inderdaad de "babyboom-generatie" die naar de huishoudbeurs gaan, die kijken je minachtend aan met een blik van "dat zo'n snotjong durft te vertellen wat ik wel en niet moet, die jeugd van tegenwoordig heeft geen respect!" (waar denk je dat ze t van hebben).

beste mensen er zijn GEEN VERZACHTENDE OMSTANDIGHEDEN! regels zijn regels!

ik denk dat er nog maar één oplossing is: de stiltecoupé AFSLUITEN met een slot wat alleen ontgrendeld kan worden met een ov-chipkaart voorzien van het product "reizen stiltecoupé" en dat product moet je iedere maand opnieuw op je kaart laden, zo is de stiltecoupé nog steeds beschikbaar voor iedereen, maar kun je er niet meer "per ongeluk" zitten, je moet er BEWUST voor kiezen. mensen die de regel dan nog steeds overtreden moeten beboet worden en krijgen een ontzegging van de toegang op hun kaart.

dit klinkt allemaal wat streng, maar het is genoeg geweest met de vriendelijke verzoeken, t enige wat nog helpt is hard aanpakken, en als de conducteur dat niet lukt dan doe je t elektronisch, ik ben trouwens nog op zoek voor een stageplaats voor ICT&Technology en een soortgelijk slot is een perfecte stageopdracht!
dus beste NS: ik kan dit kostenloos voor jullie ontwikkelen 🙂
Zo, de stiltezone maakt heel wat los, zien we! Let wel op dat je je bericht respectvol houdt richting andere forumleden en niemand beledigt. De tips over betere zichtbaarheid van de stiltezone in de trein geven we intern door. Wellicht kunnen we deze gebruiken wanneer nieuwe treinen besteld worden. Dank daarvoor!
ik ben zelf student en moet elke dag van roermond naar eindhoven, ook ik heb verschrikkelijk veel last van mensen die, als ik ze er op aanspreek, gewoon doorkletsen/bellen, ik krijg altijd een of ander excuus en voor elk excuus heb ik ene antwoord:
1: jaah maar t is spits en ik kan nergens anders zitten
-> buiten de spits heb je geen stiltecoupé nodig, denk daar maar eens over na.
2: ik mag toch wel praten?
-> stilte betekent "de afwezigheid van beweging of geluid" als je praat produceer je geluid!
3: maar zij praten ook!
-> als zij zelfmoord plegen doe jij dat dan ook? (standaard kuddegedrag)
4: dit telefoongesprek duurt maar heel even
-> dan kunt u dat "heel even" buiten de coupé afmaken.
etc. etc.

het ergeste is inderdaad de "babyboom-generatie" die naar de huishoudbeurs gaan, die kijken je minachtend aan met een blik van "dat zo'n snotjong durft te vertellen wat ik wel en niet moet, die jeugd van tegenwoordig heeft geen respect!" (waar denk je dat ze t van hebben).

beste mensen er zijn GEEN VERZACHTENDE OMSTANDIGHEDEN! regels zijn regels!

ik denk dat er nog maar één oplossing is: de stiltecoupé AFSLUITEN met een slot wat alleen ontgrendeld kan worden met een ov-chipkaart voorzien van het product "reizen stiltecoupé" en dat product moet je iedere maand opnieuw op je kaart laden, zo is de stiltecoupé nog steeds beschikbaar voor iedereen, maar kun je er niet meer "per ongeluk" zitten, je moet er BEWUST voor kiezen. mensen die de regel dan nog steeds overtreden moeten beboet worden en krijgen een ontzegging van de toegang op hun kaart.

dit klinkt allemaal wat streng, maar het is genoeg geweest met de vriendelijke verzoeken, t enige wat nog helpt is hard aanpakken, en als de conducteur dat niet lukt dan doe je t elektronisch, ik ben trouwens nog op zoek voor een stageplaats voor ICT&Technology en een soortgelijk slot is een perfecte stageopdracht!
dus beste NS: ik kan dit kostenloos voor jullie ontwikkelen :-)

Dan mogen die elektronisch bediende deuren van de stiltecoupé ook wel weer heel snel sluiten, zodat er slechts 1 persoon tegelijk door kan (zoals bij de poortjes op de stations) om "meelopers" te voorkomen.

Dezelfde oplossing zou je dan ook kunnen toepassen bij de eerste klas, om te voorkomen dat men daar illegaal gaat zitten.
Wordt dan voor de stiltecoupé in de eerste klas wel omslachtig om daar binnen te komen.
afgesloten deur 1e klas openen en vervolgens de deur openen naar de stiltecoupé.
En moet men bij het verlaten van de afgesloten gedeeltes dan ook "uitschecken"?
Hoe los je het op voor die mensen die in "kakel" coupé's zitten en naar het toilet moeten en daarvoor door een stiltecoupé en/of 1e klas coupé moeten lopen, zonder dat zij een dat speciale stilte of 1e klas reisproduct op hun OVC hebben staan?

Zomaar enkele vragen en opmerkingen over jouw gedachtenspinsel.

Wat jouw open sollicitatie betreft, denk ik dat een forum daar niet direct de meest geschikte plaats voor is.
Wellicht dat je beter contact kunt zoeken met de afdeling werving van NS. Zie ook deze website
Ik sluit mij helemaal aan bij eerdere opmerkingen dat het veel duidelijker aangegeven zou kunnen worden wat de stiltecoupe's zijn. Ik reis heel veel in de spits en dan stappen mensen in de drukte gewoon in bij de dichtstbijzijnde coupe. Dan zit je enerzijds soms opeens in een stiltecoupe terwijl dat niet de bedoeling was en anderzijds hebben veel mensen met de transparante stickers op de ramen vaak niet door dat ze in zo'n coupe zitten. Ook heel herkenbaar dat mensen als ze er iets van zeggen dat meteen heel erg geïrriteerd doen en dat helpt zeker niet 🙂
Ik sluit mij er ook helemaal bij aan hoor. De Stilte Coupe staat gewoon niet duidelijk genoeg aangegeven. Zeker niet als het donker is mis je de transparantie stickers bijna altijd. Die tijdelijke actie met de gele stickers en in het blauw geschreven SSssstttt waren op zich al duidelijker dan wat het nu is.
Laatst dienst mogen doen op een trein waar die bibliotheek in te zien was. Het gaf mij direct een rust en stil gevoel.
Op de deuren staat niets aangegeven en ik denk dat je daar op korte termijn al veel winst kan pakken dat het beter herkenbaar is. De informatie op de beeldschermen vraag ik mij af of dat zin heeft. Omroepen kan een optie zijn, maar ik vraag me af wat de rest van de reizigers vindt als we dat elke keer omroepen. Ik denk dat de meeste reizigers daar niet op zitten te wachten.
Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar dan hoor ik dat graag.
De informatie op de beeldschermen vraag ik mij af of dat zin heeft.

In elk geval is de Engelstalige tekst op die beeldschermen zo tenenkrommend slecht geformuleerd (ik krijg er plaatsvervangende schaamte van), dat het voor buitenlandse reizigers niet te begrijpen is.
Zoals ik al eerder aangaf:
Een groot en duidelijk pictogram op de deuren van de stiltecoupé's

En misschien aan de buitenzijde van de trein een gekleurde (bijv. rode) band langs de ramen om de stiltecoupé's ook al vanaf de perrons duidelijk te maken (net zoals bij de eerste klas).
En dan ook nog in het hoofdkussen van de stoel hetzelfde symbool, dan kan je er echt niet meer omheen volgens mij.

Reageer