Stiltecoupé tips

Toon eerste bericht

145 reacties

Dan mogen die elektronisch bediende deuren van de stiltecoupé ook wel weer heel snel sluiten, zodat er slechts 1 persoon tegelijk door kan (zoals bij de poortjes op de stations) om "meelopers" te voorkomen.

ok t is niet 100% dicht, maar dat is geen elk systeem, het dient om de grootste overlast tegen te gaan de "perongelukke zitters" die daarna geen zin meer hebben om te verkassen.

Dezelfde oplossing zou je dan ook kunnen toepassen bij de eerste klas, om te voorkomen dat men daar illegaal gaat zitten.
Wordt dan voor de stiltecoupé in de eerste klas wel omslachtig om daar binnen te komen.
afgesloten deur 1e klas openen en vervolgens de deur openen naar de stiltecoupé.

zou ik niet doen zie beneden.

En moet men bij het verlaten van de afgesloten gedeeltes dan ook "uitschecken"?

nee alleen nodig om erin te komen, wegens brandveiligheid etc. moet je van binnen altijd naar buiten kunnen.

Hoe los je het op voor die mensen die in "kakel" coupé's zitten en naar het toilet moeten en daarvoor door een stiltecoupé en/of 1e klas coupé moeten lopen, zonder dat zij een dat speciale stilte of 1e klas reisproduct op hun OVC hebben staan?

ook daar is over nagedacht 🙂
dubbeldekker: gewoon onderlangs lopen. (daarom kun je de 1e klas niet afsluiten want die is ook beneden)
enkeldeks: op de koploper na hebben vrijwel alle treinen de 2e klas stiltecoupé helemaal voor- of helemaal achteraan zitten, dus dat verhaal geld hier niet, de 1e klas stiltecoupé is in deze treinen meestal een "echte" coupé met een schuifdeur waar je gewoon langs kunt lopen.

Zomaar enkele vragen en opmerkingen over jouw gedachtenspinsel.

Wat jouw open sollicitatie betreft, denk ik dat een forum daar niet direct de meest geschikte plaats voor is.
Wellicht dat je beter contact kunt zoeken met de afdeling werving van NS. Zie ook deze website

zal ik doen.
Waarom is de rolstoel plek

heel vaak in een stilte coupé? Moet ik verplicht stil zijn.:(
Reputatie 3
Waarom is de rolstoel plek

heel vaak in een stilte coupé? Moet ik verplicht stil zijn.:(

Dit zal een combinatie van factoren zijn. Aan je reactie te zien reis je vaak met Koploper-treinstellen, want het andere materieel met stiltecoupés zijn dubbeldekkers waarin de coupé met een rolstoel niet bereikbaar is.

In de Koploper zit de rolstoelplek met een reden in het tussenrijtuig: hier is de toegangsdeur breder en bevindt zich ook het rolstoeltoegankelijke toilet (in de andere rijtuigen is daar geen plek voor). Tegelijk zijn de stiltecoupés doorgaans niet een heel rijtuig groter, waardoor datzelfde tussenrijtuig in een driewagenstel ook het meest geschikt is (dat rijtuig is slechts voor de helft 2e klasse). In deze stellen zitten daarnaast ook extreem veel stiltecoupés is hier eerder langs gekomen. Dat kan echter niet eenvoudig aangepast worden omdat de teksten in de ramen verwerkt zitten. Tegelijk is ook de rolstoelplek niet zomaar te verplaatsen, want de deur moet uiteraard wel breed genoeg zijn voor de brug waarmee je de trein in geholpen wordt.
Reputatie 2
Een tijdje (2 jaar geleden?) hingen er aan de kapstokhaakjes kaartjes met de regels voor stiltecoupés. Dat was heel handig: dan kun je zwijgend een kaartje aangeven aan je geluid-makende mede-reiziger. Ik hoopte toe dat ns die kaartjes zou blijven ophangen. Maar helaas bleek het maar een actie van een paar maanden of zelfs weken. 😞
Dat met die afgesloten deuren lijkt me niet handig. Als je dan door de trein moet lopen op zoek naar een zitplaats loop je steeds vast. En dan nog het probleem van de bereikbaarheid van het toilet. Ik denk dat gewon duidelijkere bestickering al heel wat zal uitmaken.
Reputatie 1
De niet-stiltecoupé 😛 is voor mij ook een bron van ergernis. Zeker als je te maken hebt met mensen die het nut van een stiltecoupé niet inzien en deze daarom belachelijk maken omdat ze het persoonlijk maar onzin vinden en jou dan opleggen dat je niet zo moet zeuren.

Ik pleit er dan ook voor dat de conducteur hier een actieve(re) rol in speelt. Het lijkt mij goed als deze het af en toe even omroept ter attentie zodat het dan meteen even duidelijk is dat er in de trein stiltezones zijn en dat het hier ook echt stil moet zijn.
De niet-stiltecoupé 😛 is voor mij ook een bron van ergernis. Zeker als je te maken hebt met mensen die het nut van een stiltecoupé niet inzien en deze daarom belachelijk maken omdat ze het persoonlijk maar onzin vinden en jou dan opleggen dat je niet zo moet zeuren.

Ik pleit er dan ook voor dat de conducteur hier een actieve(re) rol in speelt. Het lijkt mij goed als deze het af en toe even omroept ter attentie zodat het dan meteen even duidelijk is dat er in de trein stiltezones zijn en dat het hier ook echt stil moet zijn.

Dat is nou precies wat je niet moet doen; dat is het paard achter de wagen spannen.
Als buiten de sirenes afgaan i.v.m. een incident met de bedoeling de mensen aan te sporen binnen te blijven, gaat men juist naar buiten om te zien wat er aan de hand is.
Ga je in een trein omroepen dat er stiltezones zijn en het de bedoeling is dat het daar rustig en stil is, wordt het daar doorgaans juist een heksenketel.
Een goede kennis van mij - hoofdconducteur bij NS - heeft dat eens een paar maal uitgeprobeerd.
Het werd alleen maar rumoeriger in die stiltecoupé.

De reizigers in eerste instantie elkaar daarop laten aanspreken en tijdens een service- of controleronde passagiers er eventueel op aanspreken blijkt in de praktijk stukken beter te werken.
Reputatie 1
Grappig Hans, ik had juist het idee dat dit effectief zou werken omdat het dan meteen voor iedereen duidelijk is en degenen die zich er niet aan houden zich direct aangesproken voelen... Althans dat is dus mijn idee 😉
Grappig Hans, ik had juist het idee dat dit effectief zou werken omdat het dan meteen voor iedereen duidelijk is en degenen die zich er niet aan houden zich direct aangesproken voelen... Althans dat is dus mijn idee ;-)

Mensen horen het bovendien na enige tijd niet meer.
Net als wanneer je in de buurt van een spoorlijn woont; hoor je de treinen na enige tijd ook niet meer.
Reputatie 1
Haha, vandaar al die lelijke geluiddschermen langs het spoor 😃
Heel erg soms roept de conducteur het om. Zoals afgelopen weekend werd het door een conducteur elke stop omgeroepen (naast andere info uiteraard). Ik denk dat dit ook al helpt bij de bewustwording.

Het is mij trouwens een raadsel waarom de NS de dubbeldekkers sprinters heeft omgebouwd zoals ze zijn omgebouwd. De meeste reizigers zoeken toch een plekje zo dicht mogelijk waar ze zijn ingestapt. Het concept werkt wellicht voor buiten de spits maar voor binnen de spits wil men toch graag gewoon een zitplaats zo snel mogelijk.
Haha, vandaar al die lelijke geluiddschermen langs het spoor :-D

Schermen hebben eigenlijk een dubbelfunctie.
Van de spoorbaan naar (vaak) de bebouwing worden hinderlijke geluiden (gedeeltelijk) tegen gehouden.
Andersom, voorkomen de schermen dat omwonenden steeds naar die domme hoofden van de treinpassagiers moeten kijken.
Het scherm-mes snijdt in dit geval dus aan 2 kanten.
Vandaag een reactie van NS mogen ontvangen over de stiltezone. Hierin schrijft NS dat de stiltezone niets meer is dan een aanbeveling aan reizigers om rekening met elkaar te houden door enige stilte te bewaren. Bovendien schrijft NS dat die stilte niet afdwingbaar is. In principe mag je dus gewoon met de radio aan en met herrie makende kinderen in de stiltezone gaan zitten, zonder dat daar werkelijk iets aan gedaan kan worden.
En dan ook nog in het hoofdkussen van de stoel hetzelfde symbool, dan kan je er echt niet meer omheen volgens mij.

Ik heb allen maar ogen van voren en niet van achteren, dus zal ik dat symbool mijn hoofdkussen biet kunnen zien 🙂
Vraag aan de moderator van dit topic:

Waarom zijn in dubbeldekstreinen de 1e-klas coupés boven stiltecoupé, en onder niet?

Ik mag graag met mijn vrouw door Nederland reizen vanuit Amsterdam.
Korte afstand per auto, lange afstand in daluren per – meest – intercity trein, 1e klas om zeker te zijn van wat ruimte en een zitplaats.

Vaak is de trein dan een dubbeldekker. Wij willen dan graag boven zitten, i.v.m. het uitzicht. En over wat wij zien willen we dan graag praten, op fluistersterkte.
Maar boven is altijd een stilte-coupé, waar vaak één reiziger die de krant zit te lezen, of met zijn laptop bezig is, ons bestraffend toespreekt. Wij dus weer met de smoor in uren lang veroordeeld tot de onderste coupé.

Waarom kunnen die frequente reizigers niet in de onderste coupés stil zitten te wezen, kunnen wij ouderen boven samen van het landschap etc. genieten!!

Dus de vraag is: kan er bij nieuwe treinen, c.a. nieuwe ombouw, aan dit punt aandacht worden besteed?? Wij vullen altijd lege stoelen, maar afgelopen week had mijn vrouw weer zo de pest in dat ze voorlopig niet meer met de trein wil.
Reputatie 6
Badge +2
In de VIRM is boven ook 1e klas die geen stiltecoupé is.

Edit: of misschien alleen in de VIRM VI.
Bedankt Dennis. Maar we hebben al moeite genoeg om de 1e klas-coupé te vinden, en daarenboven is er dan nog het omgekeerde van het "vindt-de-stiltecoupé" zoals hierboven vaak beschreven.
Reputatie 6
Badge +2
Het is in de VIRM meestal direct aangrenzend aan de 1e klas stiltecoupé in het volgende rijtuig.
Bedankt Dennis. Maar we hebben al moeite genoeg om de 1e klas-coupé te vinden, en daarenboven is er dan nog het omgekeerde van het "vindt-de-stiltecoupé" zoals hierboven vaak beschreven.

Eerste klas coupés zijn aan de buitenkant van de trein al duidelijk te herkennen door de blauwe band die boven de ramen loopt. (En uiteraard aan het cijfer 1). Ook de markering die de stiltecoupé aangeeft is vanaf het perron doorgaans goed waar te nemen.
En een trein komt doorgaans toch niet met zeer hoge snelheid het station binnenrijden, dus moet e.e.a. met een beetje oplettendheid vanaf het perron al goed waarneembaar zijn (is althans mijn eigen ervaring).
Reputatie 1
Waarom zijn in dubbeldekstreinen de 1e-klas coupés boven stiltecoupé, en onder niet?

Dit is al een keer eerder gevraagd om dit forum en ook beantwoord. Het exacte antwoord weet ik helaas niet meer, maar het heeft in ieder geval te maken met het geluid dat van de trein zelf komt, dat zou boven minder zijn dan onder. Ik zal eens zoeken of ik dat antwoord nog kan vinden.
Reputatie 7
Badge +4
Toch lijkt er een kentering te zijn. Bij vertrek uit Rotterdam om 20.05 naar Groningen riep de conductrice om: " Kijkt u eens naar links of rechts en als u een grijze band ziet met een S zit u een een stiltecoupe. wij verzoeken u daar rekening mee te houden." En er stapten zes mensen op die ergens anders gingen zitten, de rest hield de mond.

Het licht schijnt nog niet overal maar het begint wel te dagen.

Ok, ok dat hoop ik dan, lol.
ik ben zelf student en moet elke dag van roermond naar eindhoven, ook ik heb verschrikkelijk veel last van mensen die, als ik ze er op aanspreek, gewoon doorkletsen/bellen, ik krijg altijd een of ander excuus en voor elk excuus heb ik ene antwoord:
1: jaah maar t is spits en ik kan nergens anders zitten
-> buiten de spits heb je geen stiltecoupé nodig, denk daar maar eens over na.
2: ik mag toch wel praten?
-> stilte betekent "de afwezigheid van beweging of geluid" als je praat produceer je geluid!
3: maar zij praten ook!
-> als zij zelfmoord plegen doe jij dat dan ook? (standaard kuddegedrag)
4: dit telefoongesprek duurt maar heel even
-> dan kunt u dat "heel even" buiten de coupé afmaken.
etc. etc.

het ergeste is inderdaad de "babyboom-generatie" die naar de huishoudbeurs gaan, die kijken je minachtend aan met een blik van "dat zo'n snotjong durft te vertellen wat ik wel en niet moet, die jeugd van tegenwoordig heeft geen respect!" (waar denk je dat ze t van hebben).

beste mensen er zijn GEEN VERZACHTENDE OMSTANDIGHEDEN! regels zijn regels!

ik denk dat er nog maar één oplossing is: de stiltecoupé AFSLUITEN met een slot wat alleen ontgrendeld kan worden met een ov-chipkaart voorzien van het product "reizen stiltecoupé" en dat product moet je iedere maand opnieuw op je kaart laden, zo is de stiltecoupé nog steeds beschikbaar voor iedereen, maar kun je er niet meer "per ongeluk" zitten, je moet er BEWUST voor kiezen. mensen die de regel dan nog steeds overtreden moeten beboet worden en krijgen een ontzegging van de toegang op hun kaart.

dit klinkt allemaal wat streng, maar het is genoeg geweest met de vriendelijke verzoeken, t enige wat nog helpt is hard aanpakken, en als de conducteur dat niet lukt dan doe je t elektronisch, ik ben trouwens nog op zoek voor een stageplaats voor ICT&Technology en een soortgelijk slot is een perfecte stageopdracht!
dus beste NS: ik kan dit kostenloos voor jullie ontwikkelen :-)

nou, die dingen vind ik nou een goed idee. En als de HC je ergens op betrapt mag je dat product voor een bepaalde tijd niet meer op je OV-chip laden. Dat zou een goed idee zijn. Want ja, je gaat in de stiltezone voor de stilte. en dan het smoesje van er zijn geen geen plekken, stilte zone is stilte dus houd je mond. anders ga je op het balkon zitten daar kun je genoeg praten.
of er een flinke boete op zetten
Reputatie 7
Badge +4
Het is een aanbeveling van NS om stil te zijn, het is niet in juridische zin afdwingbaar. Sancties, zoals genoemd, zijn dus niet van toepassing. Maatregelen als bovenstaand begrijp ik wel maar zijn als oplossing niet relevant. Het enige wat werkt is dus fatsoen of gewoon rekening willen houden met de medereiziger. Het probleem is daarbij dat veel mensen alleen naar het eigenbelang kijken en er niet op aangesproken wensen te worden op straffe van sterke verbale agressie naar degene die aangeeft er last van te hebben. De narigheid zit hem in het sterk egocentrische en normloze gedrag van uw medereizigers. Het is helaas in delen van Nederland ook veel sterker dan in het nabije buitenland.

In de eerste klas is het doorgaans rustiger en veel mensen daar werken ook, waardoor het vaak in de coupes waar gesproken mag worden zelfs nog rustig is, maar mijn suggestie zou niet nodig moeten zijn. Door het vele computergebruik heb ik de indruk dat de rust in de treinen in zijn algemeenheid wel toeneemt.

De problemen zoals ze hier op het forum wel genoemd zijn, zoals twee luid sprekende oma's al dan niet met drie gillende kinderen of grote groepen huishoudbeursbezoekende dames met blokkerkaartjes, die met veel gegil de eerste klas stiltecoupe komen verstoren, zullen wel blijven als mensen niet bereid zijn in te zien dat we in een samenleving rekening met anderen zullen moeten houden.

Wat niet wegneemt dat ik uw irritatie over dit gedrag in sterke mate deel.
Gister gebruik gemaakt van overstap 2e naar 1e klas, er was niemand in de coupe (dachten we), er was ook geen sticker met st op de mond, alleen een kruis door eten en roken.

We zitten heel zacht te praten, komt er opeens man aan die helemaal achterin de coupe lag te slapen (dat zagen we nu pas), met verzoek om niet te praten, aangezien hij er last van had, hij noemde het een asociaal gedrag.

Zelf bezette hij 3 stoelen (incl. de bank tegenover hem waar hij zijn voeten op had gelegd, ook zat hij op een mobiel constant te tikken (waarom?).

Je zal maar 3 uur in zo'n coupé zitten, mag je niet eens praten met elkaar.

Reageer