Stiltecoupé tips

Toon eerste bericht

145 reacties

Precies, als je instapt in een andere dan in een stilte coupé en dan binnendoor naar een stilte coupé kunt lopen is het naar mijn idee niet zo'n drukke trein als de vreemdeling beschrijft.
Daarnaast, als de trein echt zo druk is (inclusief volle bordessen) en hij bereikt de stilte coupé, dan lijkt me de kans dat hij nog 2 (jawel niet één maar 2) zitplaatsen kan vinden vrijwel nihil.
Beste allemaal,
Ik ben - ondanks mijn enigszins gevorderde leeftijd - een echt groentje op het spoor. Tijdens mijn eerste rit was ik zonder erg in een stiltecoupé gaan zitten. Daar zittend heb ik mijn vrouw gebeld om mijn aankomsttijd door te geven in verband met ophalen. Niemand van mijn medereizigers heeft mij terecht gewezen. Persoonlijk zou ik met een beleefde opmerking geen enkele moeite hebben gehad. Ik zou het dan weer wel fijn vinden als men in zo'n zou accepteren dat ik niet met opzet de richtlijn negeerde.
Toevallig zag ik het even later aangegeven staan.
Ik heb een aangename reis gehad.
Groet
Megat
Reputatie 7
Badge +4
Het probleem zit hem niet in de incidentele reiziger die het niet in de gaten heeft. Het gaat om mensen die willens en wetens doen waar ze zin in hebben, niks respecteren en agressief reageren omdat ze in niets gecorrigeerd wensen te worden. Ik doe waar ik zin in heb, waar bemoei je je mee en ik wordt lekker grof en agressief, degene die er wat van zegt wordt negatief neergezet, dat soort.
Ik ben ook wel eens gebeld, zei dat ik even ging verkassen omdat ik in de stiltecoupe zat en daar doet geen mens moeilijk over. Het wordt eerder gewaardeerd. Ook hier geldt de menselijke maat, zolang men maar geen voorschot op de genade neemt ;-)

Wat RKR zegt, is zeker waar. Als je doorgaans op dezelfde tijd met hetzelfde treintype rijdt, dan werkt dat. Persoonlijk zit ik vaak op een traject waar VIRM en Koploper elkaar afwisselen, dan gaat dat minder op, helaas. Maar het is zeker de beste methode.
Ik denk je te begrijpen Thom, toch hoopte ik er goed aan te doen om een beetje te relativeren door het op mijn manier te benaderen. Ik denk graag dat verreweg de meeste mensen best wel sociaal willen zijn en naar vermogen soms bereid zijn om rekening te houden met anderen.
Reputatie 7
Badge +4
Sterker nog Megat, in de stiltecoupe is het meestal stil. Mensen die er zitten, willen dat ook doorgaans zelf. De meeste problemen kom ik tegen in de grootstedelijke agglomeraties in West-Nederland waar mensen sterker geindividualiseerd lijken. Tussen het Noorden en Amersfoort vv is er doorgaans geen wanklank en er zullen wel meer gebieden zijn. Al schreef laatst een vrouw uit Leeuwarden dat ze niet van plan was ergens anders te gaan zitten met haar kinderen en dat de mensen in de stiltecoupe intolerant waren ten opzichte van kinderen, sic(!)
Wat RKR zegt, is zeker waar. Als je doorgaans op dezelfde tijd met hetzelfde treintype rijdt, dan werkt dat. Persoonlijk zit ik vaak op een traject waar VIRM en Koploper elkaar afwisselen, dan gaat dat minder op, helaas. Maar het is zeker de beste methode.
Ken je deze app of website al: www.rijdendetreinen.nl? Als je bij vertrektijden je station invult krijg je precies te zien of jouw trein een VIRM een koploper of iets anders is, met lengte en treinstellen. Dit is goed betrouwbaar gebleken. Alleen rijvolgorde (bijv 4/6 of 6/4) is niet betrouwbaar. Dat helpt het allemaal nog wat meer.

@Megat: Als niemand er iets van zegt heeft waarschijnlijk niemand er een probleem mee gehad. Overigens hoor ik inmiddels meestal aan zo'n gesprek wel of het kort is (doorgeven aankomsttijd) of niet. Daar heb ik geen moeite mee, respect moet van twee kanten komen. Als ik dus respect verwacht van anderen voor mijn behoefte aan stilte mag men van mij ook verdraagzaamheid verwachten door niet op iedere kuch of kort telefoon gesprek te reageren.

Onbekendheid met de stiltecoupé mag wat mij betreft nooit gepaard gaan met een ongenuanceerde reactie. Daarom is ook mijn uitgangspunt dat iemand niet in de gaten heeft dat hij in een stiltecoupé is gaan zitten en zal ik hem daar eerst vriendelijk en respectvol op wijzen. Mijn toon wordt wel anders als men zich er niets van aantrekt of een ongenuanceerde reactie op mijn verzoek geeft.
Reputatie 1
Beste vreemdeling5,

Thom en Pe_pe hebben naar mijn mening het al heel mooi verwoord.

Echter één ding begrijp ik niet. Ik concludeer dat u een zeer regelmatige reiziger bent, overigens net als ik (4 dagen in de week 5 kwartier enkele reis). Ik weet inmiddels vrij nauwkeurig welke trein met welke lengte waar gaat stoppen. Dit gebruik ik om zo nauwkeurig mogelijk bij een deur uit te komen waardoor ik snel een stiltecoupé kan vinden (in verband met studie). Mag ik u adviseren om deze kennis ook toe te passen en te gebruiken om een stilte coupé te vermijden? Dan zult u nooit 'per ongeluk' in een stilte coupé terecht komen.

Op station Leiden is het nooit te raden wat en waar iets stopt. En ik heb al helemaal geen flauw idee welke trein met wat voor een lengte op wat voor een plek stopt. Nutteloze informatie voor mij, ik wil gewoon in de trein, maakt mij niet uit wat nou waar zit. En ik ga al helemáál niet plannen waar een bepaald soort coupé is om die te mijden. Ik stap gewoon in in de dichts bijzijnde deur en zoek een plek in de 2e klas. Daar betaal ik ook voor. Is dat toevallig een stilte coupé, dan ben ik stil. Ben ik met m'n collega en er is normaal plek, dan gaan we in een normale coupé zitten. En nog steeds: is het erg druk en er is nog plaats in een stilte coupé dan zitten mijn collega en ik daar ook en praten op een zachte manier.
Nogmaals: de NS moet dit heel anders aanpakken. Stilte coupés moeten worden aangeboden als een product waar men (apart) voor betaald. Dat is de enige manier om het nog enigszins te reguleren. Nu is het gewoon allemaal onduidelijk en de NS legt feitelijk de regulering ervan in de handen van de reizigers zelf. Zelf wist ik tot voor kort niet eens dat het een huisregel is, dacht dat het een verzoek was. NS laat gewoon (zoals in zoveel meer gevallen) grote steken vallen om dit goed en duidelijjk op te lossen.
Het blijft toch heel moeilijk voor mensen om gewoon je mond te houden in een stiltecoupe. Waarom doet de ns er niks aan? Het is gewoon strontvervelend. En wanneer komen die fluistercoupee? Ook weer zoiets komen ze er helemaal niet meer wijs uit. En hoe zit het een boete krijgen als je zit te kleppen in een stiltecoupee?.
Ik zit op dit moment in zo'n coupee. Heb al een paar keer er oets van moeten zeggen. Tot dat ik eens een verkeerd iemand tegenkom? Probleem dan voor de ns.
Reputatie 6
Badge
Eigenlijk hoort men niet te klagen als er een beetje gepraat wordt, het is nog altijd rustiger dan de reguliere coupé en dus je kaartje meer waard.
Waarom hoort men niet te klagen? De regels zijn duidelijk!

Als anderen zich niet aan de regels houden en ik heb daar last van, dan heb ik naar mijn mening alle reden om te klagen.
Het zijn kortom gewoon kakirritante oudjes die willen dat je stil bent in de coupe
Reputatie 5
Badge
"Kakirritant" wat een benaming.. Dit is ook zeker niet de enige groep die stilte wenst in deze dienst van de NS, die varieert namelijk tussen alle leeftijden. U mag uiteraard een mening hebben over deze dienst van de spoorwegen, maar voor vele personen buiten u is dit wel een prettige dienst.
Reputatie 6
Badge
Al is het een hond die wenst dat je stilt bent: in de stiltecoupe hoor je gewoon stil te zijn.
Hoe serieus neem je je eigen beleid als je als passagierend personeel gezellig alle roddels gaat bespreken in een volle stiltecoupe. Niet erg serieus, blijkbaar 😞
Ik ben erg benieuwd waarom NS geen aanpassingen in de trein doorvoert.

Ik stoor me met regelmaat aan pratende mensen in de stilte-coupe. Ik zeg er beleefd wat van en de meeste mensen verontschuldigen zich en zijn stil. Helaas niet altijd. Maar ik ben het ermee eens dat het niet duidelijk is dat het een stiltecoupe is. Ik reis in de trein van/naar Schiphol, met vaak toeristen die het al helemaal niet doorhebben.

Sterker nog: ik reis 1e klas in de stiltecoupe. Heel vaak hebben de mensen die het niet doorhebben niet eens door dat ze in de 1e klas ipv de 2e klas zitten, terwijl dit verschil toch nog veel duidelijker is dan tussen stilte en niet stilte. Maar blijkbaar moet je iets met KOEIENLETTERS/ duidelijke kleuren/ omroepen, etc aangeven voordat de meerderheid het ziet.

Als dit jaren geleden al duidelijk was (getuige deze discussie die ik vond toen ik googelde), waarom gebeurt er dan niks? Is NS het eens met de pratende stiltecoupereizigers? Vindt NS de kosten te hoog? ...?
Reputatie 7
Uit onderzoek blijkt dat meer als 90 procent wel weet dat ze in een stiltecoupe zitten. Maar die mensen doen er verder niets mee. Het probleem is niet zozeer de onwetendheid,maar de mentaliteit
Reputatie 7
Badge +3
Als 10% van de mensen in een stiltecoupé praat, is dat behoorlijk irritant ;)
Ben wel benieuwd naar dat onderzoek trouwens. Waarom/waar/wanneer/hoe is dat uitgevoerd?
Inderdaad, precies wat mrfreeze zegt... Slechts 10% van de bevolking slaat met regelmaat zijn kinderen, dus dat valt wel mee...

Of bedoel je: ‘90% vd mensen die zich niet aan de stilte houdt’. In dat geval herken ik - en velen met mij getuige de discussie - dit totaal niet.

Erg benieuwd naar je onderzoek en naar de visie van NS.
Begin 2016 is er een proef gestart met meer en duidelijkere pictogrammen om te testen of de stiltecoupé daardoor effectiever zou worden. Het effect hiervan bleek echter zo klein te zijn dat is besloten om de proefopstellingen te verwijderen. Dit is destijds onderzocht aan de hand van enquêtes in de treinen waar de proefopstellingen in geplaatst waren.
Hi Stijn, interessant, dank voor het delen! Alleen wat ik niet zo goed snap:
  1. er is een probleem
  2. we doen een proef om een oplossing te testen (top!)
  3. de oplossing blijkt het probleem niet op te lossen
  4. we laten het daarbij. Volgens mij zou je dan op zoek willen gaan naar alternatieve oplossingen, die er echt wel zijn. Het valt mij bijvoorbeeld op dat als de machinist omroept “let op of u in een stiltecoupe zit en houdt u dan rekening heeft met uw medepassagiers” dit werkt.

Reageer