Stiltezone.

• 6 november 2015
  • 2 reacties
  • 227 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Dit zal inmiddels wel al een uitgekauwd onderwerp zijn, maar goed.

Ik reis haast dagelijks met de trein, voornamelijk op het traject Den Haag - Rotterdam, en reis het liefst in stilte. Ik neem daarom altijd plaats in een stiltezone en dagelijks hoor ik daar als nog harde muziek, gesprekken of telefoon geluiden.
Als ik er wat van zeg, ontstaat er vrijwel altijd nog meer onrust. Ik doe/durf dit dan ook haast niet meer en om nou elke keer een conducteur zoeken is ook geen doen.
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat we in een samenleving met zo veel asociale mensen leven!

http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/trein--en-stationsvoorzieningen/voorzieningen-in-de-trein.html
"Stiltezone
Dit symbool geeft aan waar de stiltezones zich bevinden. In deze zone is het ook écht stil. Hier staan de stoelen daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar."
http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/stiltezone
"De bedoeling is dat reizigers hier geen gesprekken voeren of telefoneren. Stil is hier ook echt stil. Ook het luisteren naar harde muziek via een koptelefoon is ongewenst als uw medereizigers er hinder van ondervinden."

Het lijkt erop dat het gros van het NS-personeel ook niet goed hun eigen regels kent, dan wel het niet interesseert of al de hoop heeft opgegeven. (Dat laatste zou ik op basis van mijn eigen ervaring niet geheel verbazen, gezien onze samenleving.)
Dit volgend filmpje is niet van mij, ik weet dat het niet is toegestaan om te filmen in de trein, maar ik wil het graag als voorbeeld gebruiken:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6694072/ce653dfe/praten_in_de_stiltecoupe_racisme_.html
Allereerst mijn compliment voor hoe de conductrice de situatie goed probeert te de-escaleren, maar vervolgens zegt ze op 1:40: "We gaan allemaal proberen zo min mogelijk te praten alstublieft, want daar is de stiltezone voor. Ja?!"
Nee, in de stiltezone hoort het - volgens de regels - écht stil te zijn.

EVA geeft trouwens dit aan:
"EVA zegt:In de stiltezone reist u rustig, zonder dat u uw medereizigers stoort met geluidsoverlast. Fluisteren en naar muziek luisteren is natuurlijk toegestaan, zolang medepassagiers er geen last van hebben. Als iemand wegens te weinig zitplaatsen toch 'gedwongen' met een medereiziger in een stiltezone zit, dient hij vanzelfsprekend hiermee rekening te houden."
Een fluistergesprek is misschien wel nog irritanter dan een gesprek en is bovendien ook niet stil.

Hoe het ook zij, de NS biedt een service aan die ze helemaal niet kan hanteren. Waarom?
Persoonlijk ben ik van mening dat de NS deze service niet kan bieden omdat we nou eenmaal, helaas, in zo'n asociale samenleving leven. Als de NS toch de stiltezone service wil blijven bieden, zou ik aanraden om op zijn minst eenduidigheid te bieden omtrent de regels hiervan. Wat EVA zegt en de conductrice zei, is bijvoorbeeld in strijd met de eerdere genoemde voorbeelden.

Tot slot... Mag ik, als tweedeklas-reiziger, in de eersteklas stiltezone plaatsnemen als het in de tweedeklas voor de zoveelste keer weer raak is? Daar lijkt u namelijk wel deze service te kunnen bieden. :o)

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik deel en begrijp uw ergernis.

U mag alleen in de eerste klas plaatsnemen met een eersteklaskaartje of wanneer de conducteur nadrukkelijk en van te voren toestemming heeft gegeven. Gaat u er zomaar zitten dan reist u zwart en kost het mogelijk 35 euro plus het eersteklaskaartje vol tarief. Dat laatste liegt er niet om.

In de eerste klas is zelfs het praatgedeelte vaak stil en de stiltecoupé wordt nagenoeg altijd gerespecteerd.

Het is een maatschappelijk probleem wat in de eerste klas echter doorgaans niet merkbaar is.

Als u een indruk wilt krijgen van het denken - of wat daar voor door moet gaan - van de rustverstoorders:

https://forum.ns.nl/de-trein-11/stilte-coupe-19442

Reactie 1 en 4.
In dit forum is dit onderwerp al zo vaak aan de orde geweest, dat je voor de beste antwoorden op je vragen beter even kan zoeken.

Om op je laatste vraag te reageren: Nee, dat mag niet. Alleen als de conducteur daar toestemming voor geeft, mag je met je tweede klasse vervoersbewijs zitten of staan in de eerste klasse.

Reageer