stiltezone

• 18 juli 2017
  • 8 reacties
  • 565 Bekeken

Wie heeft er die belachelijke stiltezones in de trein bedacht? Ik ben nu al 3 van de 4 keer in zo'n zone gestapt en wordt onmiddellijk gewezen op het stil zijn. Ik reis niet vaak, ben blij als ik een plaats gevonden heb en als ik zit begint de trein al te rijden. Je blijft dan maar zitten. Mijn moeder verbaast.....de ouderen lezen geen engels. Nu staat er ook stilte (bijna niet te lezen en herkenbaar) en van buiten gezien let je meer op de toegangsdeuren en de treininfo. Ik snap dat er passagiers rust willen maar waarom dan niet 1e klas rijden. Ik zit in stiltezone tegenover mensen met oortjes, deze mogen zelf wel luisteren naar lawaai en gunnen een ander geen praatje. Allen gefocust op hun telefoon of met de ogen dicht. En als er dan iemand geluid maakt meteen wijzen op de regels. Op de toegangsdeurtje zitten stickertjes die je over het hoofd kijkt omdat het deurtje openstaat. Ik 50+ vertel dit fenomeen aan dochter die vaker per trein reist. Die vertelt doodleuk een voorval dat zij met vriendinnen ook in de stiltezone terecht kwam op weg naar de carnaval. Worden de meiden op de stiltezone gewezen door een vrouw verkleedt als koe op weg naar carnaval maar nog even wil studeren!!! Sorry maar moet je die dan nog serieus gaan nemen. Ik zou zeggen afschaffen die zone's en lekker 1e klas gaan rijden. Wij betalen toch ook gewoon voor een zitplaats. Werken en slapen doe je maar lekker thuis!!

8 reacties

Reputatie 7
Badge
In de stiltezone hoor je eigenlijk wel gewoon stil te zijn.
Wat betreft de onduidelijkheid hiervan ben ik het wel met je eens, het zou inderdaad duidelijker aangegeven moeten worden.
Reputatie 7
Badge +3
Dit is een probleem dat NS bij de invoering van de stiltecoupe totaal over het hoofd heeft gezien. Sommige mensen willen ook in de tweede klas een stiltecoupe maar veel anderen zijn daar niet van gediend omdat ze het als betutteling ervaren en stellen dat je voor stilte maar een eerste klas kaartje moet kopen.
Reputatie 4
Wie heeft er die belachelijke stiltezones in de trein bedacht? Ik ben nu al 3 van de 4 keer in zo'n zone gestapt en wordt onmiddellijk gewezen op het stil zijn. Ik reis niet vaak, ben blij als ik een plaats gevonden heb en als ik zit begint de trein al te rijden. Je blijft dan maar zitten. Mijn moeder verbaast.....de ouderen lezen geen engels. Nu staat er ook stilte (bijna niet te lezen en herkenbaar) en van buiten gezien let je meer op de toegangsdeuren en de treininfo. Ik snap dat er passagiers rust willen maar waarom dan niet 1e klas rijden. Ik zit in stiltezone tegenover mensen met oortjes, deze mogen zelf wel luisteren naar lawaai en gunnen een ander geen praatje. Allen gefocust op hun telefoon of met de ogen dicht. En als er dan iemand geluid maakt meteen wijzen op de regels. Op de toegangsdeurtje zitten stickertjes die je over het hoofd kijkt omdat het deurtje openstaat. Ik 50+ vertel dit fenomeen aan dochter die vaker per trein reist. Die vertelt doodleuk een voorval dat zij met vriendinnen ook in de stiltezone terecht kwam op weg naar de carnaval. Worden de meiden op de stiltezone gewezen door een vrouw verkleedt als koe op weg naar carnaval maar nog even wil studeren!!! Sorry maar moet je die dan nog serieus gaan nemen. Ik zou zeggen afschaffen die zone's en lekker 1e klas gaan rijden. Wij betalen toch ook gewoon voor een zitplaats. Werken en slapen doe je maar lekker thuis!!

Ben ik het mee eens. Als ik 2e klas reis ga ik juist in een tussenstuk van de trein zitten om te lezen. Wanneer ik 1e klas reis ga ik juist wel in een 1e klas stiltezone zitten. Eigenlijk is de 1e klas bedoeld voor mensen die in rust willen reizen, maar dan moet de NS weer niet van die gratis overgangskaartjes naar de 1e klas uitdelen voor in het weekend. Gewoon 1e klas wat goedkoper maken ipv. gratis uitdelen.
Reputatie 7
Badge +3
Eigenlijk is de 1e klas bedoeld voor mensen die in rust willen reizen, maar dan moet de NS weer niet van die gratis overgangskaartjes naar de 1e klas uitdelen voor in het weekend. Gewoon 1e klas wat goedkoper maken ipv. gratis uitdelen.
Volledig mee eens.
Reputatie 7
Ik snap dat er passagiers rust willen maar waarom dan niet 1e klas rijden.
Omdat ik een tweedeklasabonnement heb en de 1e klas te duur vind. Daarom is het fijn ook stiltezones in de 2e klas te hebben. Dat is een geboden service en wordt door heel veel mensen op prijs gesteld. Waren die zones er niet, dan zou ik minder vaak per trein reizen denk ik, soms word ik horendol van al dat gekakel, drukte en muziek met bassen. Alleen het naleven van regels schijnt erg moeilijk voor veel mensen te zijn, dat is blijkbaar iets typisch Nederlands, je moeilijk kunnen schikken naar regels, want in het buitenland heb ik zelden gedoe meegemaakt hierover (ja, ook daar hebben ze stiltezones!) Daar gaat men in het algemeen ook bellen op het balkon, niet in de coupé. Althans dat is mijn ervaring. Hier in Nederland al vaker meegemaakt dat mensen gebeld worden in de stiltecoupé en dan zeggen "ja weet je, ik kan niet lang praten hoor, want ik zit in de stiltecoupé" en dat ze dan rustig 20 minuten gaan zitten kletsen.

Allen gefocust op hun telefoon. Dat is iets van deze tijd, dat helaas een gegeven.[/quote]

Worden de meiden op de stiltezone gewezen door een vrouw verkleedt als koe op weg naar carnaval maar nog even wil studeren!!! Sorry maar moet je die dan nog serieus gaan nemen. Dat ben ik met u eens, maar gezien de regels had die vrouw wel gelijk.... of je nu in zakentenue bent of als koe verkleed, als je in de stiltecoupé zit weet je wat de regel is. Wel is het inderdaad zo dat het slecht aangegeven is. Ze zouden in grote zwarte letters op de deuren van de coupé STILTEZONE of iets dergelijks moeten zetten.

Wij betalen toch ook gewoon voor een zitplaats. Werken en slapen doe je maar lekker thuis!!
U betaalt niet voor een zitplaats, slechts voor het vervoerd worden van A naar B.
Kunnen werken in de trein of even rustig je ogen kunnen dichtdoen en wat wegdromen is in deze drukke maatschappij een pluspunt voor treingebruik. Lukt dat niet, dan zouden veel mensen sneller geneigd zijn toch maar de auto nemen en dat willen we toch niet.... nog meer auto's op de weg.

Die gratis 1e klas-upgrades in het weekend....schaf maar af..... uit ervaring al meerdere keren meegemaakt dat de 1e klas dan in het weekend eigenlijk gewoon opgeheven is.... overvolle lawaaierige 1e-klas coupés.
Reputatie 7
Badge +3
Het is beter om in het weekend het kilometertarief voor eerste klas te verlagen tot tweede klas + 25%.
Hoi marjandewaard, welkom op het Serviceforum. Zoals je wellicht merkt zijn de wensen omtrent de stiltecoupé per persoon erg verschillend. Veel reizigers waarderen de rust in de trein om bijvoorbeeld nog even te werken en willen daar geen eerste klas ticket voor aanschaffen, maar er zijn ook reizigers die hier minder waarde aan hechten en gezellig een praatje willen maken. Er zijn ook al verschillende topics op het Forum die dit onderwerp aankaarten. Eén van deze topics is deze, waarin je een artikel vindt over de aanduiding van de stiltezones. Dat dit duidelijker moet worden weergegeven blijkt ook wel uit jouw verhaal. Ook dit topic geeft nog wat extra informatie.
Reputatie 7
Badge +3
Van alle 2e klas coupés in een treinstel is er maar 1 stiltecoupé en in sommige treinstellen is dat vaak nog de kleinste van alle coupés. Er zijn mensen die om uiteenlopende redenen graag wat rust om zich heen willen hebben. Wanneer je 'per ongeluk' in een stiltecoupé terecht komt, kun je 2 dingen doen: of de stilte respecteren of een ander coupé opzoeken. Ik zoek als ik in een stiltecoupé zit regelmatig een andere coupé op. Niet omdat ik niet stil wil of kan zijn, maar omdat anderen die stilte niet willen respecteren. Vaak vind ik dan een rustiger coupé dan de stiltecoupé. Dus waarom mensen in een stiltecoupé perse moeten praten, snap ik niet.

Reageer