beantwoord

Stoelen

  • 10 april 2018
  • 30 reacties
  • 2788 Bekeken

De blauwe stoelen in de nieuwe treinen zijn zo oncomfortabel dat ik er rugpijn van krijg. Ik baal enorm als ik met die trein moet reizen. Ik doe alles met het OV dus het heeft best impact. Ik zit nog liever op de trap dan op een stoel. Ben benieuwd hoe de besluitvorming van deze stoelen tot stand is gekomen en hoop dat jullie er in de toekomst wat aan gaan veranderen!
icon

Beste antwoord door Iris NS 10 april 2018, 17:40

Welkom op het NS Serviceforum, Eeefje :)

Wat jammer om te lezen dat deze stoelen voor jou niet comfortabel zijn. Voordat er stoelen in nieuwe treinen geplaatst worden, worden deze altijd goed getest. Hier vind je er bijvoorbeeld een filmpje over. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook niet op elke treinstoel comfortabel zit, maar ik ben dan ook 1.60m en dat is niet echt de gemiddelde lengte waar vanuit gegaan wordt 😉 Je kan overigens van tevoren in de app zien met wat voor materieel er gereden wordt. Misschien dat dat je kan helpen hierin.
Bekijk origineel

30 reacties

Welkom op het NS Serviceforum, Eeefje :)

Wat jammer om te lezen dat deze stoelen voor jou niet comfortabel zijn. Voordat er stoelen in nieuwe treinen geplaatst worden, worden deze altijd goed getest. Hier vind je er bijvoorbeeld een filmpje over. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook niet op elke treinstoel comfortabel zit, maar ik ben dan ook 1.60m en dat is niet echt de gemiddelde lengte waar vanuit gegaan wordt 😉 Je kan overigens van tevoren in de app zien met wat voor materieel er gereden wordt. Misschien dat dat je kan helpen hierin.
Dank voor de info, ik hoor hier veel klachten over, worden die wel serieus genomen? Ik ben overigens gemiddeld van lengte dus daar kan het zeker niet aan liggen.
Graag gedaan 🙂 Deze worden zeker serieus genomen. Ik heb je klacht doorgezet zodat het bij de betreffende afdeling terechtkomt.
Vind de stoelen in de Flirt ook niet echt lekker zitten. Ben meestal gebroken als ik heen en weer tussen den bosch en Arnhem ben geweest.
Reputatie 1
Eeefje...hier zijn op dit forum al tig topics over.
Je bent de zoveelste en hebt volledig gelijk: de stoelen in DDZ en VIRMm zitten inderdaad voor geen meter en NS heeft hier destijds toch wel echt de plank mee misgeslagen.
Hoewel dit door logische reacties “iedereen ervaart het comfort anders”, en “we krijgen ook positieve reacties van reizigers”, professioneel en netjes volgens de communicatievoorschriften wordt ontkent, of op z’n minst om heen gepraat. Wat je op je klompen kunt aanvoelen. Zoiets heet PR.

Helaas, NS kan en zal daar niet veel aan doen....Immers het overgrote deel klaagt toch niet en is al lang blij dat ze niet hoeven te staan. NS heeft ook jarenlang dubbeldekkers met die gruwelijke groene bankjes laten rijden en mensen hebben daar ook gewoon voor betaald.

Voor de NS nog 1 tip, als jullie naar aanleiding van deze klachten eens serieus wat aan het comfort in de treinen willen doen. Kijk eens wat de Deutsche Bahn onder comfort in een IC verstaat (in dit geval een RegionalExpress). Zit regelmatig in de IC Berlijn, 2e klas, toevallig vandaag nog, en dat is echt genieten. En om bepaalde reacties voor te zijn: ja, DB kaartjes zijn duurder, en ja, in een dubbeldekker heb je nu eenmaal minder ruimte, en ja, de afstanden in Duitsland zijn groter, maar toch....
Reputatie 6
Badge
Ik zit ook regelmatig in de IC Berlijn. Hoewel ik het ok vind, vind ik het ook niet perse genieten die stoelen. Ze zitten beter dan de betwiste blauwe stoelen, dat dan weer wel.

Comfort blijft persoonlijk, dat zal zeker. Ik zit bij de bewuste gerenoveerde treinen het liefst op de sofa, dan op de klapstoelen, vervolgens op de trap en (pas) dan op de stoelen...
Ik vind die groene bankjes beter zitten dan die stoelen in DDZ en de gerenoveerde VIRMm maar dat is mijn mening. Maar idd die nieuwe stoelen zitten niet fijn.
Reputatie 6
Yup. Het zit echt compleet waardeloos. Gisteren helaas ook tweemaal in een VIRMm gezeten... De oude stoffen stoelen blijven toch het beste zitten...
De nieuwe stoelen in de DDZ en VIRMm zitten inderdaad ontzettend slecht, als enige stoel van de NS. Zelfs stoelen in de SLT sprinters zitten beter.
Ik hoop van harte dat ze de stoelen bij volgende generaties niet doorzetten.
In de tegenwoordige visie van NS gaat het niet om comfort. In de nieuwe sprinters zit je als 1e klasse passagier gewoon op een tweede klasse bankje met hooguit een andere kleur bekleding, blijkbaar moet die bekleding (EXACT dezelfde bekleding als 2e klasse, echt alleen een andere kleur), je dan het idee geven dat je meer comfort hebt.... en hoeveel betaal je daar ook alweer voor? Oh ja, ongeveer 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje... Als klap op de vuurpijl, bevinden die eerste klasse coupé's zich ook nog eens in de meest oncomfortabele delen van de trein, in de kopeinden, hoge treden om op je plaats te komen (terwijl de rest van de trein gelijkvloers is), zit je vlak boven een draaistel, met alle schokken en slingeren van dien, enz. Tja...
Reputatie 5
In de tegenwoordige visie van NS gaat het niet om comfort. In de nieuwe sprinters zit je als 1e klasse passagier gewoon op een tweede klasse bankje met hooguit een andere kleur bekleding, blijkbaar moet die bekleding (EXACT dezelfde bekleding als 2e klasse, echt alleen een andere kleur), je dan het idee geven dat je meer comfort hebt.... en hoeveel betaal je daar ook alweer voor? Oh ja, ongeveer 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje... Als klap op de vuurpijl, bevinden die eerste klasse coupé's zich ook nog eens in de meest oncomfortabele delen van de trein, in de kopeinden, hoge treden om op je plaats te komen (terwijl de rest van de trein gelijkvloers is), zit je vlak boven een draaistel, met alle schokken en slingeren van dien, enz. Tja...
Dit is je inmiddels als meerdere keren uitgelegd waarom de 1e klasse in de sprinter zo is en waarom deze zich op de huidige locatie bevind. Want 3 treses extra omhoog lopen is ook echt zo'n groot probleem.... Daarnaast zijn de stoelen ook niet excact hetzelfde...

In de tegenwoordige visie van NS gaat het niet om comfort. In de nieuwe sprinters zit je als 1e klasse passagier gewoon op een tweede klasse bankje met hooguit een andere kleur bekleding, blijkbaar moet die bekleding (EXACT dezelfde bekleding als 2e klasse, echt alleen een andere kleur), je dan het idee geven dat je meer comfort hebt.... en hoeveel betaal je daar ook alweer voor? Oh ja, ongeveer 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje... Als klap op de vuurpijl, bevinden die eerste klasse coupé's zich ook nog eens in de meest oncomfortabele delen van de trein, in de kopeinden, hoge treden om op je plaats te komen (terwijl de rest van de trein gelijkvloers is), zit je vlak boven een draaistel, met alle schokken en slingeren van dien, enz. Tja...Dit is je inmiddels als meerdere keren uitgelegd waarom de 1e klasse in de sprinter zo is en waarom deze zich op de huidige locatie bevind. Want 3 treses extra omhoog lopen is ook echt zo'n groot probleem.... Daarnaast zijn de stoelen ook niet excact hetzelfde...

Die zijn wel exact hetzelfde. Je hebt ook geen centimeter meer beenruimte of andere ruimte dan in de 1e klasse, gewoon een middenpad met aan beide zijden een tweepersoons bank (terwijl dat vroeger altijd een 1-persoons aan de ene kant was, en een tweepersoons aan de andere kant). OK, misschien heeft de armleuning een andere vorm, maar dat maakt het extra comfort niet. Tenzij jij het logisch vindt dat ik 60% extra moet betalen voor een ander model armleuning ofzo...

En al hebben ze het 100 keer uitgelegd, feit is en blijft dat de 1e klasse zich in het meest oncomfortabele deel van de trein bevindt, en vaak ook slechter toegankelijk dan de volkomen gelijkvloerse tweede klasse.

Logischer zou zijn een échte 1e klasse coupé te plaatsen in het midden van de trein, in het meest comfortabele gedeelte qua rijden en met een stoelopstelling zoals bij de 1e klasse hoort - 1 + 2. Dáár betaal je als reiziger tenslotte ook voor - 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje. Mag je dan ook wat bijbehorend comfort verwachten?
Reputatie 4
Het voelt mij aan alsof je ergens je gram over aan het halen bent over die eerste klasse in de sprinters. Vermoedelijk zit je nog decennia aan deze treinen vast.
Het voelt mij aan alsof je ergens je gram over aan het halen bent over die eerste klasse in de sprinters. Vermoedelijk zit je nog decennia aan deze treinen vast.
Als ik teveel moet betalen voor wat er geboden wordt, reclameer ik inderdaad. U niet dan?

Als ik in de schouwburg stalles betaal en ik word vervolgens naar het schellinkje geleid, protesteer ik ook. Zou u dat niet doen dan?
Reputatie 5


In de tegenwoordige visie van NS gaat het niet om comfort. In de nieuwe sprinters zit je als 1e klasse passagier gewoon op een tweede klasse bankje met hooguit een andere kleur bekleding, blijkbaar moet die bekleding (EXACT dezelfde bekleding als 2e klasse, echt alleen een andere kleur), je dan het idee geven dat je meer comfort hebt.... en hoeveel betaal je daar ook alweer voor? Oh ja, ongeveer 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje... Als klap op de vuurpijl, bevinden die eerste klasse coupé's zich ook nog eens in de meest oncomfortabele delen van de trein, in de kopeinden, hoge treden om op je plaats te komen (terwijl de rest van de trein gelijkvloers is), zit je vlak boven een draaistel, met alle schokken en slingeren van dien, enz. Tja...Dit is je inmiddels als meerdere keren uitgelegd waarom de 1e klasse in de sprinter zo is en waarom deze zich op de huidige locatie bevind. Want 3 treses extra omhoog lopen is ook echt zo'n groot probleem.... Daarnaast zijn de stoelen ook niet excact hetzelfde...
Die zijn wel exact hetzelfde. Je hebt ook geen centimeter meer beenruimte of andere ruimte dan in de 1e klasse, gewoon een middenpad met aan beide zijden een tweepersoons bank (terwijl dat vroeger altijd een 1-persoons aan de ene kant was, en een tweepersoons aan de andere kant). OK, misschien heeft de armleuning een andere vorm, maar dat maakt het extra comfort niet. Tenzij jij het logisch vindt dat ik 60% extra moet betalen voor een ander model armleuning ofzo...

En al hebben ze het 100 keer uitgelegd, feit is en blijft dat de 1e klasse zich in het meest oncomfortabele deel van de trein bevindt, en vaak ook slechter toegankelijk dan de volkomen gelijkvloerse tweede klasse.

Logischer zou zijn een échte 1e klasse coupé te plaatsen in het midden van de trein, in het meest comfortabele gedeelte qua rijden en met een stoelopstelling zoals bij de 1e klasse hoort - 1 + 2. Dáár betaal je als reiziger tenslotte ook voor - 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje. Mag je dan ook wat bijbehorend comfort verwachten?

Dat de stoelen beter kunnen ben ik inderdaad met u eens, echter is er bewust gekozen voor de locatie zoals die er nu is. De locatie voorin de trein zorgt voor veel meer rust aangezien er niemand zomaar doorheen loopt en ook zorgt de extra afsluiting met deur ervoor dat de trein minder snel afkoelt of opwarmt wanneer deze met open deuren op het station staat. Verder vind ik het qua comfort niet veel uitmaken om voorin of in het midden te zitten, dit is dan ook persoonlijk voor u en waarschijnlijk andere reizigers.

U moet zich echter wel bedenken dat de NS nooit iedereen tevreden kan houden en men de voordelen van een rustige coupe hoger vond wegen dan de verminderde comfort voor sommige reizigers.



In de tegenwoordige visie van NS gaat het niet om comfort. In de nieuwe sprinters zit je als 1e klasse passagier gewoon op een tweede klasse bankje met hooguit een andere kleur bekleding, blijkbaar moet die bekleding (EXACT dezelfde bekleding als 2e klasse, echt alleen een andere kleur), je dan het idee geven dat je meer comfort hebt.... en hoeveel betaal je daar ook alweer voor? Oh ja, ongeveer 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje... Als klap op de vuurpijl, bevinden die eerste klasse coupé's zich ook nog eens in de meest oncomfortabele delen van de trein, in de kopeinden, hoge treden om op je plaats te komen (terwijl de rest van de trein gelijkvloers is), zit je vlak boven een draaistel, met alle schokken en slingeren van dien, enz. Tja...Dit is je inmiddels als meerdere keren uitgelegd waarom de 1e klasse in de sprinter zo is en waarom deze zich op de huidige locatie bevind. Want 3 treses extra omhoog lopen is ook echt zo'n groot probleem.... Daarnaast zijn de stoelen ook niet excact hetzelfde...
Die zijn wel exact hetzelfde. Je hebt ook geen centimeter meer beenruimte of andere ruimte dan in de 1e klasse, gewoon een middenpad met aan beide zijden een tweepersoons bank (terwijl dat vroeger altijd een 1-persoons aan de ene kant was, en een tweepersoons aan de andere kant). OK, misschien heeft de armleuning een andere vorm, maar dat maakt het extra comfort niet. Tenzij jij het logisch vindt dat ik 60% extra moet betalen voor een ander model armleuning ofzo...

En al hebben ze het 100 keer uitgelegd, feit is en blijft dat de 1e klasse zich in het meest oncomfortabele deel van de trein bevindt, en vaak ook slechter toegankelijk dan de volkomen gelijkvloerse tweede klasse.

Logischer zou zijn een échte 1e klasse coupé te plaatsen in het midden van de trein, in het meest comfortabele gedeelte qua rijden en met een stoelopstelling zoals bij de 1e klasse hoort - 1 + 2. Dáár betaal je als reiziger tenslotte ook voor - 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje. Mag je dan ook wat bijbehorend comfort verwachten?
Dat de stoelen beter kunnen ben ik inderdaad met u eens, echter is er bewust gekozen voor de locatie zoals die er nu is. De locatie voorin de trein zorgt voor veel meer rust aangezien er niemand zomaar doorheen loopt en ook zorgt de extra afsluiting met deur ervoor dat de trein minder snel afkoelt of opwarmt wanneer deze met open deuren op het station staat. Verder vind ik het qua comfort niet veel uitmaken om voorin of in het midden te zitten, dit is dan ook persoonlijk voor u en waarschijnlijk andere reizigers.

U moet zich echter wel bedenken dat de NS nooit iedereen tevreden kan houden en men de voordelen van een rustige coupe hoger vond wegen dan de verminderde comfort voor sommige reizigers.

Waar het om gaat is dat je als reiziger de 60%/70% die je méér betaalt ook vertaald wil zien in extra comfort en extra voorzieningen. Immers, waarom zou je er anders zo'n aanzienlijk bedrag extra voor betalen?

Dus het minste dat NS kan doen is: zorgen dat de 1e klasse zich in het meest comfortabele deel van de trein bevindt, zorgen dat de stoelen en opstelling gelijk zijn aan wat men van de 1e klasse gewend is (dus 1 + 2, in plaats van 2 + 2) en zorgen dat die stoelen ook significant afwijken van de 2e klasse stoelen. Immers, je betaalt er een fiks bedrag méér voor, mag je dan ook verwachten dat je navenant meer comfort krijgt?
Reputatie 5




In de tegenwoordige visie van NS gaat het niet om comfort. In de nieuwe sprinters zit je als 1e klasse passagier gewoon op een tweede klasse bankje met hooguit een andere kleur bekleding, blijkbaar moet die bekleding (EXACT dezelfde bekleding als 2e klasse, echt alleen een andere kleur), je dan het idee geven dat je meer comfort hebt.... en hoeveel betaal je daar ook alweer voor? Oh ja, ongeveer 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje... Als klap op de vuurpijl, bevinden die eerste klasse coupé's zich ook nog eens in de meest oncomfortabele delen van de trein, in de kopeinden, hoge treden om op je plaats te komen (terwijl de rest van de trein gelijkvloers is), zit je vlak boven een draaistel, met alle schokken en slingeren van dien, enz. Tja...Dit is je inmiddels als meerdere keren uitgelegd waarom de 1e klasse in de sprinter zo is en waarom deze zich op de huidige locatie bevind. Want 3 treses extra omhoog lopen is ook echt zo'n groot probleem.... Daarnaast zijn de stoelen ook niet excact hetzelfde...
Die zijn wel exact hetzelfde. Je hebt ook geen centimeter meer beenruimte of andere ruimte dan in de 1e klasse, gewoon een middenpad met aan beide zijden een tweepersoons bank (terwijl dat vroeger altijd een 1-persoons aan de ene kant was, en een tweepersoons aan de andere kant). OK, misschien heeft de armleuning een andere vorm, maar dat maakt het extra comfort niet. Tenzij jij het logisch vindt dat ik 60% extra moet betalen voor een ander model armleuning ofzo...

En al hebben ze het 100 keer uitgelegd, feit is en blijft dat de 1e klasse zich in het meest oncomfortabele deel van de trein bevindt, en vaak ook slechter toegankelijk dan de volkomen gelijkvloerse tweede klasse.

Logischer zou zijn een échte 1e klasse coupé te plaatsen in het midden van de trein, in het meest comfortabele gedeelte qua rijden en met een stoelopstelling zoals bij de 1e klasse hoort - 1 + 2. Dáár betaal je als reiziger tenslotte ook voor - 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje. Mag je dan ook wat bijbehorend comfort verwachten?
Dat de stoelen beter kunnen ben ik inderdaad met u eens, echter is er bewust gekozen voor de locatie zoals die er nu is. De locatie voorin de trein zorgt voor veel meer rust aangezien er niemand zomaar doorheen loopt en ook zorgt de extra afsluiting met deur ervoor dat de trein minder snel afkoelt of opwarmt wanneer deze met open deuren op het station staat. Verder vind ik het qua comfort niet veel uitmaken om voorin of in het midden te zitten, dit is dan ook persoonlijk voor u en waarschijnlijk andere reizigers.

U moet zich echter wel bedenken dat de NS nooit iedereen tevreden kan houden en men de voordelen van een rustige coupe hoger vond wegen dan de verminderde comfort voor sommige reizigers.
Waar het om gaat is dat je als reiziger de 60%/70% die je méér betaalt ook vertaald wil zien in extra comfort en extra voorzieningen. Immers, waarom zou je er anders zo'n aanzienlijk bedrag extra voor betalen?

Dus het minste dat NS kan doen is: zorgen dat de 1e klasse zich in het meest comfortabele deel van de trein bevindt, zorgen dat de stoelen en opstelling gelijk zijn aan wat men van de 1e klasse gewend is (dus 1 + 2, in plaats van 2 + 2) en zorgen dat die stoelen ook significant afwijken van de 2e klasse stoelen. Immers, je betaalt er een fiks bedrag méér voor, mag je dan ook verwachten dat je navenant meer comfort krijgt?

De locatie verplaatsen naar het midden van de trein is geen optie, stoel opstellingen veranderen ben ik met je eens. Alleen betaal je in de 1e klas gewoon voor een grotere kans op zitplek





In de tegenwoordige visie van NS gaat het niet om comfort. In de nieuwe sprinters zit je als 1e klasse passagier gewoon op een tweede klasse bankje met hooguit een andere kleur bekleding, blijkbaar moet die bekleding (EXACT dezelfde bekleding als 2e klasse, echt alleen een andere kleur), je dan het idee geven dat je meer comfort hebt.... en hoeveel betaal je daar ook alweer voor? Oh ja, ongeveer 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje... Als klap op de vuurpijl, bevinden die eerste klasse coupé's zich ook nog eens in de meest oncomfortabele delen van de trein, in de kopeinden, hoge treden om op je plaats te komen (terwijl de rest van de trein gelijkvloers is), zit je vlak boven een draaistel, met alle schokken en slingeren van dien, enz. Tja...Dit is je inmiddels als meerdere keren uitgelegd waarom de 1e klasse in de sprinter zo is en waarom deze zich op de huidige locatie bevind. Want 3 treses extra omhoog lopen is ook echt zo'n groot probleem.... Daarnaast zijn de stoelen ook niet excact hetzelfde...
Die zijn wel exact hetzelfde. Je hebt ook geen centimeter meer beenruimte of andere ruimte dan in de 1e klasse, gewoon een middenpad met aan beide zijden een tweepersoons bank (terwijl dat vroeger altijd een 1-persoons aan de ene kant was, en een tweepersoons aan de andere kant). OK, misschien heeft de armleuning een andere vorm, maar dat maakt het extra comfort niet. Tenzij jij het logisch vindt dat ik 60% extra moet betalen voor een ander model armleuning ofzo...

En al hebben ze het 100 keer uitgelegd, feit is en blijft dat de 1e klasse zich in het meest oncomfortabele deel van de trein bevindt, en vaak ook slechter toegankelijk dan de volkomen gelijkvloerse tweede klasse.

Logischer zou zijn een échte 1e klasse coupé te plaatsen in het midden van de trein, in het meest comfortabele gedeelte qua rijden en met een stoelopstelling zoals bij de 1e klasse hoort - 1 + 2. Dáár betaal je als reiziger tenslotte ook voor - 60% of 70% méér dan voor een tweede klasse kaartje. Mag je dan ook wat bijbehorend comfort verwachten?
Dat de stoelen beter kunnen ben ik inderdaad met u eens, echter is er bewust gekozen voor de locatie zoals die er nu is. De locatie voorin de trein zorgt voor veel meer rust aangezien er niemand zomaar doorheen loopt en ook zorgt de extra afsluiting met deur ervoor dat de trein minder snel afkoelt of opwarmt wanneer deze met open deuren op het station staat. Verder vind ik het qua comfort niet veel uitmaken om voorin of in het midden te zitten, dit is dan ook persoonlijk voor u en waarschijnlijk andere reizigers.

U moet zich echter wel bedenken dat de NS nooit iedereen tevreden kan houden en men de voordelen van een rustige coupe hoger vond wegen dan de verminderde comfort voor sommige reizigers.
Waar het om gaat is dat je als reiziger de 60%/70% die je méér betaalt ook vertaald wil zien in extra comfort en extra voorzieningen. Immers, waarom zou je er anders zo'n aanzienlijk bedrag extra voor betalen?

Dus het minste dat NS kan doen is: zorgen dat de 1e klasse zich in het meest comfortabele deel van de trein bevindt, zorgen dat de stoelen en opstelling gelijk zijn aan wat men van de 1e klasse gewend is (dus 1 + 2, in plaats van 2 + 2) en zorgen dat die stoelen ook significant afwijken van de 2e klasse stoelen. Immers, je betaalt er een fiks bedrag méér voor, mag je dan ook verwachten dat je navenant meer comfort krijgt?
De locatie verplaatsen naar het midden van de trein is geen optie, stoel opstellingen veranderen ben ik met je eens. Alleen betaal je in de 1e klas gewoon voor een grotere kans op zitplek

Nee, ik betaal voor een zekere mate van extra comfort. Die moet dan ook geboden worden. 70% meer betalen mag toch alsjeblieft ook betekenen dat je niet op een tweede klasse bankje terechtkomt?
Reputatie 7
Badge +3
Is 1 topic om je grieven te uiten over de eerste klas in sprinters niet genoeg? Dit gaat over de oncomfortabele stoelen in de vernieuwde VIRM's, en bij mijn weten hebben die wel gewoon een 1 + 2 opstelling in de 1e klas.
Dacht dat ik de enige was met pijn in de rug op de blauwe stoelen! Wat een verschrikking. Gisteren van Utrecht naar Maastricht, was niet te doen. Moest even wachten bij heel mooi toilet daar waren de kleine stoeltjes met rugsteun welke stukken beter zaten, maar ja mijn reisgenoot zat in coupe, dus ging daarna weer terug. Kwam echt gebroken aan en ben van de gemiddelde lengte van 1.70 m.
Terug gelukkig weer in een heerlijke intercity trein met de oudere stoelen en maar slechter toilet, geen idee welke trein dat is maar deze, maar deze stoelen zijn prima gevormd.
Tevens zijn de ramen heel slecht ingedeeld, bij sommige plekken half zicht.
Om even toe te voegen over de stoelen.
Mooie trein die nieuwe Intercity zeker de kleine lounge onderin ruimte voor je voeten maar ehh de stoelen......
ik zit er momenteel in en heb nu al zulke heftige pijn in mijn rug met mijn 24 jaar en bijna een half uur onderweg.
Je nek en rug maken volgens mij geen juiste houding zo naar voren gebogen.
Reputatie 2
Die DZZ en de nieuwe versie daarvan hebben idd de slechtste stoelen van alle treinen die in Nederland rondrijden.

Maar in de reisplanner kun je zien welk materieel een treinrit rijdt. Wellicht rijdtt er een rit eerder of later wel een comfortabele trein.
Een hele goede tip ga ik zeker rekening mee houden! Dankjewel!!
Grappig, ik vind de 2e klas stoelen in de DDZ juist best prima, alleen glad (schuif snel naar voren), en ik mis de middenarmsteun.

De 1e klas DDZ stoelen zijn de meeste van 'kapot', namelijk niet meer verstelbaar en dus altijd helemaal uitgeschoven. 😞
Reputatie 5
Ik vind het inderdaad raar dat de kritiek op de stoelen door sommigen zo snel wordt afgewezen - voor de forens is dit zeer relevant. Het moge wel zijn dat de stoelen zijn getest en dat we er decennia aan vast zullen zitten, maar dat verandert niks aan mijn ervaring en het motiveert mij ook niet om er over op te houden. In een trein moet je gewoon normaal kunnen zitten en tot voor kort is dat altijd mogelijk geweest. Alle excuses zijn dus onzin.

Reageer