Skip to main content
Recentelijk is op de route die ik dagelijks afleg (Amsterdam - Leiden) de nieuwe Spaanse CAF Cavity sprinter gaan rijden. Dit nu is geen onverdeeld genoegen. In een ander topic wordt al steen en been geklaagd over stoelen en ik denk (maar weet het niet zeker omdat ik de terminologie niet herken) dat het over dezelfde treinstellen gaat. Ik heb nu ongeveer tien mensen hierover gesproken, waaronder twee conducteurs. Iedereen was het erover eens dat deze stoelen, zowel de blauwe als de rode, bijzonder slecht zitten omdat de rugleuning veel te verticaal staat. Zeker met mijn slechte rug is dit een marteling. Ik zit slechts 11 minuten in de trein maar ik kom er gebroken uit. En dan moet ik nog een hele dag werken. Ik ben nu treinen expres aan het missen om maar op de oude SLT stoelen te kunnen zitten. Waarom heeft de NS zo'n blamage begaan en voor deze slechte stoelen gekozen? Om een paar extra reizigers in de trein te kunnen persen? Ik zie er al van komen dat het komende decennium een kwestie van afzien gaat worden.
Het maakt in de VIRM wel verschil of je in een oude VIRM is of een gemoderniseerde zit. Die in de gemoderniseerde vind ik niet prettig zitten, gaat dan om de hoofdsteun die te laag is en in een hoek naar voren staat waardoor de bovenkant ervan precies in de overgang van mijn hoofd naar mijn nek komt en ik met mijn hoofd dus niet goed tegen de hoofdsteun kom, of ik moet in een soort van knik gaan zitten.
Ja, en daar klagen mensen nu weer dat het geen stoffen bekleding is, en de stoelen zouden harder geworden zijn. Kortom, je kan het nooit goed doen voor iedereen, en dat is bij elke trein zo.
Misschien hopen op een renovatie van de stoelen? Ook gebeurt bij de SLT



Een renovatie, lees een ander stofje, heeft geen enkel zin, en zelfs dat gaat de komende 8 tot 10 jaar niet gebeuren bij SNG.

Het hele frame van de stoelen is vele malen te stijl, met een vreemde bocht naar achteren nabij de onderrug.

Verder zijn de stoelen zo smal, dat je zeker 10 cm te kort komt, naast elkaar gezeten dus zeker 20 cm. En laat het gangpad nu juist die ruimte te breed zijn......
Ik reis zelf eerste klas en maak voor een klein deel gebruik van deze nieuwe sprinters Adam Lelylaan - Schiphol en ben het eens dat de rugleuning veel te recht op staat. Valt mij sowieso op dat de kwaliteit van alle gerenoveerde treinen echt slecht is en eerste klas onwaardig. Is het niet de build quality dan is het wel het comfort. Het mag dan allemaal wel hip zijn maar kunst en zo echt comfort vind je nog in de gerenoveerde koplopers of intercity direct (deels). De NS lijkt een beetje een veredelde GVB aan het worden met als enige voordeel dat de lederen bekleding nog niet is wegbezuinigd voor plastic stoeltjes maar dat zal vast wel de volgende stap zijn bij de SNG2 😂



En het ergste is nog dat er in de SNG bijna geen 1e klasse meer te vinden is. Een heel klein stukje...dat is het. En alleen maar aan de voorkant (of achterkant)

Bij de SLT is er teminste 1e klasse aan allebij de uiteinden van de trein. Bij de SNG dus niet.

Dan zit je dus met allemaal mensen samengepropt in de 1e klas. Plus nog de gebruikelijke mensen met een acttiekaartje. En natuurlijk nog een zwart rijden hier en daar. En dan kan ik niet eens meer naar een andere 1e klasse coupe vluchten want dr is er maar eentje.
Volgens mij is je al meerdere malen verteld dat dat alleen bij de 3-delige SNGs is. De 4-delige SNGs hebben aan beide zijden 1e klas.



Who cares. Het is nog steeds gewoon erg vervelend dat de 3 delige geen 1e klas heeft aan bijde zijde.
Wat kunnen we toch weer zeuren met zn allen zeg.. men blijft vergeten dat de NS haar geld maar 1x uit kan geven en dat er keuzes gemaakt moeten worden. Teven kan je nooit iedereen tevreden stellen. Vind je de stoelen niet lekker zitten? Dan neem je een kussentje of dergelijke mee. Iedereen heeft een andere smaak, dat het jouw smaak niet is maakt het nog geen slechte trein.



Heeft iemand gezegd dat het een slechte trein is? Nee toch?

Maar mogen we misschien klagen over de stoelen? Die stoelen zitten gewoon beroerd klaar.

En ik ga geen kussentje meenemen want dat valt hartstikke op en dat vind ik gênant. Dan denkt straks iedereen in de trein dat er iets met mijn kont mankeert. Dat is alleen maar ongemakkelijk.
Dat mag, maar anderen hebben ook het recht die klachten niet al te serieus te nemen.

Dat mag. Niemand hoeft mij serieus te nemen verder. 😌
Oke....ik word nu een beetje boos.

Ik vind het niet fijn dat er aan beide zijde van de SNG3 een 1e klas zit....




Volgens mij ben je gewoon een beetje aan het Trollen, je schrijft maar wat @Trein-D .

Ga zelf vaak in de SNG3 juist in de tweede klas zitten achter de machinistencabine, deze heeft namelijk dezelfde ruime opstelling dan de eerste klas........
Volgens mij ben je gewoon een beetje aan het Trollen, je schrijft maar wat @Trein-D .

Ga zelf vaak in de SNG3 juist in de tweede klas zitten achter de machinistencabine, deze heeft namelijk dezelfde ruime opstelling dan de eerste klas........




Ik vergiste me met type. Ik bedoelde dat ik het vervelend vind dat er aan beide zijden van de SNG3 niet een 1e klas zit.

Sorry was een foutje.
Vreselijk zeg. Wie doet nou zoiets? En hoe kan het dat treinpersoneel dat niet door heeft? 😞

Simpelweg omdat deze treinen een tijdje op het station staan voordat ze weer vertrekken en als het personeel op dat moment wisselt is er geen personeel bij deze treinen.



En daarbij moet je ook maar net zien dat iemand iets in de brand steekt, als het flink rookt is het natuurlijk snel te zien maar een beginnende brand is niet zo snel gespot.



Het is wel diep triest dat er mensen zijn die dit soort dingen doen.
Ah, installeren ze dan meteen goeie stoelen in die trein wanneer ze 'm weer opknappen?
Ah, installeren ze dan meteen goeie stoelen in die trein wanneer ze 'm weer opknappen?



Ze gaan er zeker geen ander type stoel inbouwen dan eerst.


Ah, installeren ze dan meteen goeie stoelen in die trein wanneer ze 'm weer opknappen?Ze gaan er zeker geen ander type stoel inbouwen dan eerst.



Gemiste kans!
Misschien dat er nog best aardig geld in zit om speciale SNG-kussentjes te verkopen. Die zijn ontworpen voor mensen, niet Xenomorphs.
Maar hoe ervaar je dan de breedte van de stoelen @Trein-D ?

Ik heb in mijn zomerkleding reeds 10 cm nodig van de stoel ernaast om gewoon te kunnen zitten. En nee, ik heb echt geen al te brede heupen 😀

Ik vrees dat dit met dikke winterjassen straks echt niet gaat passen, met je tweeën naast elkaar.
Maar hoe ervaar je dan de breedte van de stoelen @Trein-D ?

Ik heb in mijn zomerkleding reeds 10 cm nodig van de stoel ernaast om gewoon te kunnen zitten. En nee, ik heb echt geen al te brede heupen 😀

Ik vrees dat dit met dikke winterjassen straks echt niet gaat passen, met je tweeën naast elkaar.


Ja de breedte vind ik dan weer wat minder. 😌Ik heb altijd het gevoel dat ik een stukje van de tweede stoel mee pak inderdaad. Blijkbaar is mijn kont te dik.

Hoe dan ook.....ik begin er aan te wenen. Langzaam aan.


Maar hoe ervaar je dan de breedte van de stoelen @Trein-D ?

Ik heb in mijn zomerkleding reeds 10 cm nodig van de stoel ernaast om gewoon te kunnen zitten. En nee, ik heb echt geen al te brede heupen 😀

Ik vrees dat dit met dikke winterjassen straks echt niet gaat passen, met je tweeën naast elkaar.
Ja de breedte vind ik dan weer wat minder. 😌Ik heb altijd het gevoel dat ik een stukje van de tweede stoel mee pak inderdaad. Blijkbaar is mijn kont te dik.

Hoe dan ook.....ik begin er aan te wenen. Langzaam aan.


Ik ben er al lang&breed aan gewend

Goh, het mag wat kosten!

https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/60-000-komfortablere-Sitze-fuer-ICE-4-und-ICE-3-Anfang-2020-startet-der-Umbau--4561346?contentId=1204030

Er komen dus 60.000 nieuwe stoelen in de ICE 4 en ICE 3 omdat die comfortabeler zijn en omdat reizigers (Farhgasten) dat willen. Ze willen 2x zoveel mensen de trein in, en zonder comfort gaat dat niet lukken.

 


Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Echt hoe heeft dit kunnen gebeuren. Jezus Christus kom me halen wat een achterlijk incompetent kut bedrijf is dit toch.


Ik ben nog wat langer en voor mij is het onprettig. Wat een centimeter uit kan maken . ;-)

 

@omgwtf Het is heel goed mogelijk met een standpunt te komen dat is geformuleerd binnen de kaders van de burgerlijke beleefdheid. 

 

Het is een onbegrijpelijk beleid wel rekening te houden met een prettig aandoende inrichting, maar het zitcomfort van de reiziger er niet in te betrekken. Ik vraag me af hoe mensen met rugklachten deze stoelen ervaren als je er langer dan tien minuten op moet zitten. Zoiets test je toch serieus van te voren? Ik kan me niet voorstellen dat dit testen echt is gebeurd, je merkt in een paar minuten. hoe onaangenaam het is.

 

Of moeten we dit als reiziger maar accepteren, uiteraard  na het lezen van een bericht  van de afdeling Communicatie? Ze zullen  het als een aan de tijd aangepaste moderne  stoel zal communiceren, al zijn er helaas enkele mensen die er anders over denken?

Zet er betere stoelen in. Zeker als er nog treinen geleverd moeten worden.

 

Spaanse treinen met Spartaanse stoelen?

 

 

 

 

 

 


Betere stoelen en niet over 10 jaar, maar gewoon per 2020. Al bouwen ze maar één stel tegelijkertijd om en duurt het hele proces 5 jaar. Dit is gewoon totaal onredelijk en moet zo niet rondrijden.


Ik ben een onderdeurtje (1.63) maar vindt ze ook verschrikkelijk zitten...je zou een eigen kussentje meenemen ik vind vooral het zitvlak kei en keihard


Ikzelf vind de stoelen ook verschrikkelijk. Ze zijn redelijk recht (wat volgens mij niet het grootste probleem is). Wat mij vooral opvalt is dat de rugleuning echt keihard is. Waar de meeste stoelen wat meegeven met je rug (zachte leuning), doen deze dat absoluut niet waardoor de stoelen erg slecht zitten als je rug niet precies in de vorm van de leuning past. 


Dat het probleem morgen niet opgelost is valt te begrijpen, maar een signaal vanuit NS dat er naar de klachten geluisterd wordt en dat er in de toekomst iets mee gedaan gaat worden zou wel fijn zijn. Al duurt het 5 jaar, maar we moeten wel weten dat we er van op aan kunnen dat deze treinen ooit geschikt gemaakt gaan worden voor een normale mate van comfort die je mag verwachten.


Rijdt deze stoptrein ook tussen Schiphol en Leiden?

Wat een drama zeg...


Reageer