Skip to main content
Recentelijk is op de route die ik dagelijks afleg (Amsterdam - Leiden) de nieuwe Spaanse CAF Cavity sprinter gaan rijden. Dit nu is geen onverdeeld genoegen. In een ander topic wordt al steen en been geklaagd over stoelen en ik denk (maar weet het niet zeker omdat ik de terminologie niet herken) dat het over dezelfde treinstellen gaat. Ik heb nu ongeveer tien mensen hierover gesproken, waaronder twee conducteurs. Iedereen was het erover eens dat deze stoelen, zowel de blauwe als de rode, bijzonder slecht zitten omdat de rugleuning veel te verticaal staat. Zeker met mijn slechte rug is dit een marteling. Ik zit slechts 11 minuten in de trein maar ik kom er gebroken uit. En dan moet ik nog een hele dag werken. Ik ben nu treinen expres aan het missen om maar op de oude SLT stoelen te kunnen zitten. Waarom heeft de NS zo'n blamage begaan en voor deze slechte stoelen gekozen? Om een paar extra reizigers in de trein te kunnen persen? Ik zie er al van komen dat het komende decennium een kwestie van afzien gaat worden.
Oke....ik word nu een beetje boos.

Ik zou ook gewoon recht mogen hebben op mijn mening. Ik vind het niet fijn dat er aan beide zijde van de SNG3 een 1e klas zit. Daar mogen jullie van vinden wat jullie willen maar ik ben er niet blij mee.

Dat ik een paar meter moet lopen vind ik niet het probleem. Dat ik samen gepropt zit met andere mensen vind ik wel wat minder.

En dat de stoelen niet lekker zitten maakt de hele ervaring voor mij alleen nog maar erger.
Als je bijvoorbeeld vanaf Haren naar Zwolle moet reizen snap ik dat de SNG, stoelen niet fijn zitten.

Maar voor de korte afstanden zit het prima!
Blijkbaar vond gisteravond iemand de stoelen zo slecht dat hij er maar de brand in gestoken heeft.

Eerder op de avond was ook een SGM doelwit.
Er is in Haarlem in het verleden al veel vaker brand gesticht in treinstellen. Waarschijnlijk steeds dezelfde dader.
Vreselijk zeg. Wie doet nou zoiets? En hoe kan het dat treinpersoneel dat niet door heeft? 😞
Tamzin,

Die schijnt volgens dit artikel nog vast te zitten, een celstraf van drie jaar met tbs.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/251410/weer-brandstichting-in-coupe-van-sprinter-op-station-haarlem
Of die man echt vast zit moet misschien eerst maar eens gecontroleerd worden. Er zijn wel meer mensen die op papier achter de tralies zouden moeten zitten, maar niet heus.
Ik mag hopen dat de politie dat wel even gecontroleerd heeft.

Afgezien daarvan zijn er wel enige verschillen, eerder waren het alleen SGM's en begon de brand daar in het toilet, waardoor het langer onopgemerkt bleef. Nu dus ook een SNG en gewoon in de coupe, waardoor het (zeker bij de SNG) eerder opgemerkt is en door NS personeel geblust. Bij de SGM werden ook nog 2 flessen met brandbaar materiaal aangetroffen.

Maar wel opvallend dat het weer Haarlem / Zandvoort is. Vriendje van de ander?
Het was ook nog in de avond. Vooral de SNG was laat op de avond, dus niet veel reizigers. Toch is het daar nog snel door de HC gezien en geblust.
De schade aan de SNG is gelukkig ook beperkt gebleven. Op de foto is mij niet duidelijk of enkele stoelen beschadigd zijn of dat daar slechts wit blusschuim ligt. Wanneer die wel beschadigd zijn zullen alleen deze gewoon worden vervangen door nieuwe stoelen van het zelfde type.
Ach...aan de andere kant....zo slecht zijn de stoelen van de SNG nou ook weer niet. Ik begin er al aan gewend te raken. 🙂
Yes!!!😉

Fijn nieuws, ik reis vrij regelmatig met de intercity's van DB en het valt me altijd op dat de stoelen toch wat aan de harde kant zijn. En dan vooral in de 1e klas, dat leer geeft gewoon onvoldoende mee. Bij NS is dat al onprettig maar de afstanden in Duitsland zijn langer dan we hier gewend zijn, dan is het nog belangrijker dat het gewoon wel goed is. Wij hebben gelukkig nog de ICM die goed afgesteld is op langere reizen, met zachte stoelen die ruim voldoende steun bieden, maar met VIRM en DDZ is het al de verkeerde kant op aan het gaan. Ik vrees dat het ook met ICNG weer niet helemaal zal voldoen. Dat DB dan kiest om het comfort weer te verhogen is een goede stap.

Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Echt hoe heeft dit kunnen gebeuren. Jezus Christus kom me halen wat een achterlijk incompetent kut bedrijf is dit toch.

Juist voor lange mensen zoals (1.89) ik zijn deze rechte stoelen heel prettig.

De stoelen in de oude, nog niet verbouwde VIRM dubbeldekkers vind ik daarentegen een ramp.

De vraag is nu, gok ik, niet of deze stoelen aangepast gaan worden maar wanneer. Aangezien het gloednieuwe treinen zijn ben ik bang dat zoiets nog jaren kan duren, voordat die keuze wordt genomen. Maar gezien de reacties hier en elders denk ik dat het sowiezo gaat gebeuren. Daar mag je als betalende reiziger ook wel vanuit gaan.

Haha, over 20 jaar, als ze een grote revisie ondergaan:rofl:

Ik reis zelf vrijwel dagelijks met deze sprinters op het traject Groningen - Zwolle. Genoeg ritten met rugpijn dus… 

Uiteraard zijn sprinter treinen qua comfort een stukje minder dan Intercity treinen en dat is begrijpelijk. Maar gezien het aantal klachten (alleen op dit forum al) zou NS hier toch wel naar moeten kijken. En zoals @MJL ook schrijft kan niemand verwachten dat alle problemen direct in de komende 5 jaar al opgelost zijn. Er moet in elk geval iets gebeuren. Helemaal voor de wat langere afstanden hier in het noorden (en niet alleen hier overigens). 

@ReizigerRijssen Ik heb al een aantal keren stoelen gezien met behoorlijke kuilvorming in de zitting dus ik ben benieuwd hoe ze er dan na zo'n tijd uitzien :joy:.

Versleten stoelzittingen vervangen ze gewoon. In sommige gevallen wordt de buitenkant aangepakt, zoals bij de SLT's. De hele stoel vervangen is aanzienlijk duurder dan enkel de stoffering.

Versleten stoelzittingen vervangen ze gewoon. In sommige gevallen wordt de buitenkant aangepakt, zoals bij de SLT's. De hele stoel vervangen is aanzienlijk duurder dan enkel de stoffering.

Ja dat is ook wel logisch. In de SGM wil dat nog wel eens een mooi kleuverschil opleveren met de reeds bestaande zittingen.

Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Dit dus; met 2 meter lengte en een shouderbreedte groter dan de stoelbreedte ben ik nu in de SLT’s verplicht m’n shouders uit de kom te trekken of het zonder rugleuning te doen. Eigenlijk kan ik prima leven met de hoek en de hardheid (‘t kan prettiger, maarja, dat kunnen zo veel dingen), maar haal alsjeblieft in ieder geval de zijkanten van die hoofdsteunen weg.

Zijn de stoelen in de SNG nog slechter dan in de SLT of gaat het om dezelfde stoelen?

Ja, de SLT-stoelen zijn met de nieuwe bekleding zo slecht nog niet. Best redelijk comfort voor een sprintertje. Alleen geen stopcontacten, geen tafels, en waardeloos felle verlichting waar je niet goed van wordt. Het is en blijft een sprinter natuurlijk, maar dan nog moet het beter kunnen. Dus als ik mag kiezen, liever een kwartier in een SLT dan een SNG.

De nieuwe bekleding van de stoelen in de SLT is zeker een stuk beter dan wat er eerst op zat, ik ben alleen niet zo te spreken over die hoofdsteunen.

De stoelen vind ik wat aan de harde kant maar verder zitten ze inderdaad niet verkeerd. En ik heb het idee dat de stoelen in de SLT ook een stukje breder zijn dan in de SNG. In die laatst genoemde zit je met twee mensen al gauw bijna bij elkaar op schoot.

Elk voordeel heb zijn nadeel zeggen ze dan. Ik merk trouwens vaak dat veel mensen toch gaan staan ondanks dat er nog stoelen vrij zijn naast iemand. Ook als mensen niet eens een tas naast zich hebben staan. Zelfs dat mensen op de bakovergangen gaan zitten (waarvan ik me dan toch afvraag of dat beter zit dan naast iemand op een gewone stoel)

Op het traject Zutphen/Arnhem-Wijchen reden eerst uitsluitend SLT’s die prima zitten; inmiddels worden ze steeds vervangen door de Spanjaarden en heb ik ook het verschrikkelijke comfort in de 1e klas mogen ervaren. Inderdaad onbegrijpelijk dat deze planken in je rug zijn goedgekeurd. 

Reageer