beantwoord

Stoelen in de nieuwe sprinter?



Toon eerste bericht

128 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Versleten stoelzittingen vervangen ze gewoon. In sommige gevallen wordt de buitenkant aangepakt, zoals bij de SLT's. De hele stoel vervangen is aanzienlijk duurder dan enkel de stoffering.

 

Ja dat is ook wel logisch. In de SGM wil dat nog wel eens een mooi kleuverschil opleveren met de reeds bestaande zittingen.

Op het traject Zutphen/Arnhem-Wijchen reden eerst uitsluitend SLT’s die prima zitten; inmiddels worden ze steeds vervangen door de Spanjaarden en heb ik ook het verschrikkelijke comfort in de 1e klas mogen ervaren. Inderdaad onbegrijpelijk dat deze planken in je rug zijn goedgekeurd. 

Reputatie 7
Badge
Yes!!!😉
Als ik de NS was had ik voor verschillende stoelen gekozen. Stoelen die passen bij de variatie aan mensen. Stoelen voor lange, kleine, brede en smalle mensen. Stoelen voor de rechtop zittende en stoelen voor de onderuitzakkende. Maar dit zal vast te duur zijn en is vast ook niet praktisch voor het efficiënt indelen van de treinwagon. Ik ben zelf vrij lang en heb last van de hoofdsteun die bij mij op schouder hoogte zit. Het zijn de verdikkingen van de hoofdsteun die in de weg zitten.
Ik vraag me af of we appels met peren vergelijken? Hebben we het over dezelfde stoel/sprinter? Ik heb het over deze

Reputatie 7
Badge +3
Hier staan overigens nog foto's van de stoelentest
https://sprinternieuwegeneratie.nl/stoelen-van-sng/
Die nieuwe sprinter ziet er een stuk beter uit. Met gewoon tweezits heb je tenniste veel meer beenruimte!
Ik denk dat de mensen hier praten over de sprinters die nu rijden en nog niet over de nieuwe ...
Reputatie 4
Overigens zat ik afgelopen weekend in een SLT waar alle stoelen vernieuwd waren met hetzelfde materiaal als de stoelen in de DDZ/SNG treinen. Het bleven wel dezelfde type stoelen, maar zat toch ietwat anders dan de zacht stoffen versies.
Ik vind die stoelen ook vreselijk. Als ik er lang op zit dan doet mijn kont pijn.
Misschien een kussentje van huis meenemen?

Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Dit dus; met 2 meter lengte en een shouderbreedte groter dan de stoelbreedte ben ik nu in de SLT’s verplicht m’n shouders uit de kom te trekken of het zonder rugleuning te doen. Eigenlijk kan ik prima leven met de hoek en de hardheid (‘t kan prettiger, maarja, dat kunnen zo veel dingen), maar haal alsjeblieft in ieder geval de zijkanten van die hoofdsteunen weg.

Ik heb hier ook al eerder mijn beklag over gedaan, maar uit de reacties bleek dat het helemaal niet serieus werd genomen. Geen sterk argument voor de nieuwe treinen dus. Onbegrijpelijk dat je in een 30 jaar oude dubbeldekker veel beter zit dan in iets wat net twee weken geleden de loods is uitgerold. Die extreem verticale rugleuning is al vrij lastig maar het helpt helemaal niet dat die stoelen zo hard zijn dat je ze rug niet op kunnen vangen.
Het maakt in de VIRM wel verschil of je in een oude VIRM is of een gemoderniseerde zit. Die in de gemoderniseerde vind ik niet prettig zitten, gaat dan om de hoofdsteun die te laag is en in een hoek naar voren staat waardoor de bovenkant ervan precies in de overgang van mijn hoofd naar mijn nek komt en ik met mijn hoofd dus niet goed tegen de hoofdsteun kom, of ik moet in een soort van knik gaan zitten.
Over de oude stoelen in de VIRM werd in het begin ook steen en been geklaagd. En wat dacht je dat er destijds is geklaagd over de gifgroene banken in de DD-AR? Het is altijd geklaag geweest en het zal altijd geklaag blijven.


Als ik de NS was had ik voor verschillende stoelen gekozen. Stoelen die passen bij de variatie aan mensen. Stoelen voor lange, kleine, brede en smalle mensen. Stoelen voor de rechtop zittende en stoelen voor de onderuitzakkende. Maar dit zal vast te duur zijn en is vast ook niet praktisch voor het efficiënt indelen van de treinwagon. Ik ben zelf vrij lang en heb last van de hoofdsteun die bij mij op schouder hoogte zit. Het zijn de verdikkingen van de hoofdsteun die in de weg zitten.Dat maakt de trein alleen maar duurder
En dan gaan de lange mensen misschien wel klagen als in de spits de kleine mensen op "hun" stoel zitten 😉

Nee Nederlanders klagen niet 😉
Reputatie 7
Badge

Vandaag had ik gereist in VIRM en SGM. Die stoelen zitten echt veel beter dan in de SNG.Ach, over de stoelen in de VIRM is in de loop der jaren ook heel wat af geklaagd. Een over het "gebrekkige comfort" van de SGM ook (nog steeds trouwens). Vroeger was alles beter, dat was al in de tijd van mijn oma.

Ja maar die zijn teminste wel beter als die in de SNG.
Want de stoelen in de SNG zijn voor mij echt afzien namelijk. 😶
Ik rij al sinds begin jaren 80 met de trein mee, nog nooit zo'n rare zit positie meegemaakt.

Maar klagen heeft geen zin, omdat aanpassen nu voorlopig onbetaalbaar is.
Discussie is dus eigenlijk zinloos.
Reputatie 7
Badge

Misschien een kussentje van huis meenemen?

Ja dat zou kunnen ja. Maar het staat alleen zo mal. En ik val niet graag op. 😌

Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Echt hoe heeft dit kunnen gebeuren. Jezus Christus kom me halen wat een achterlijk incompetent kut bedrijf is dit toch.

Juist voor lange mensen zoals (1.89) ik zijn deze rechte stoelen heel prettig.

De stoelen in de oude, nog niet verbouwde VIRM dubbeldekkers vind ik daarentegen een ramp.

Reputatie 4
Ik rij al sinds begin jaren 80 met de trein mee, nog nooit zo'n rare zit positie meegemaakt.

Maar klagen heeft geen zin, omdat aanpassen nu voorlopig onbetaalbaar is.
Discussie is dus eigenlijk zinloos.

Misschien hopen op een renovatie van de stoelen?
Ook gebeurt bij de SLT

Wat mij betreft kan deze topic levend blijven. Ik reis sinds kort elke werkdag met de SNG van en naar het werk. Ik kan je vertellen dat de stoelen van de eerste en tweede klas precies het zelfde zitten, muv een klaptafeltje. Bij zowel de eerste als tweede klas zijn de stoelen een duidelijk voorbeeld van "duurzaamheid", besparing of gewoonweg slechte handel. De stoelen zijn hard, men zit meer vooruit gebogen de rechtop en de kicker; de lendesteun(onderrug deel) kinkt door. De plaat in de rug in het lendesteun gedeelte buigt bij veel van de stoelen door. Dit laatste zegt eigenlijk gewoon alles over de kwaliteit van deze stoelen helaas.

Herhalen van uw bericht van een maand geleden heeft niet zoveel zin. Sommige mens zullen het met u eens zijn en anderen niet. 

Reputatie 4
Ik vind de stoelen vreselijk zitten! Veel te rechtop met een hoofdsteun dat in de weg zit, en een slag in de rug waar de iets langere mens (179cm) zich stuk op zit. Verder mis ik de klaptafel.
Vanmorgen is het een opluchting dat er weer een keer een oudere sprinter rijdt. Die stoelen zitten heerlijk + klaptafel aanwezig.

Waar heb je in de trein gezeten? Als je vanaf Zwolle het noorden ingaat met een SPR wil dat nog wel eens een IC zijn

Ik ben het ook eens dat de stoelen in de SNG niet van kwaliteit zijn. Zowel tweede als eerst klas zijn beide gewoonweg oncomfortabel. De kwaliteit bewijst zichzelf omdat de metalen rugplaat van de rugleuning bij de lendesteun (onderrug deel) door knikt bij veel van de stoelen. Ook de eerste klas in de 3tjes kan ik het over eens zijn. Normaal zou ik het niet erg vinden om een plaatsje op te geven of gewoon te staan. Echter is het voor mij zo dat ik de vouwfiets mee neem, dus ik moet rennen met fiets in de hand omdat ik niet binnendoor kan lopen met de fiets. Misschien kan er worden aangegeven waar de eerst klas op het perron stopt. Ik zit elke werkdag een uur heen en een uur terug in de trein. Veel van deze reizen zijn alleen met een 3tje SNG.

Reputatie 7
Badge +3
Ja, en daar klagen mensen nu weer dat het geen stoffen bekleding is, en de stoelen zouden harder geworden zijn. Kortom, je kan het nooit goed doen voor iedereen, en dat is bij elke trein zo.
De kunstlederen bekleding vind ik een grote verbetering. Dat ze harder zijn geworden is misschien omdat (tenminste ik heb het idee) ook de vulling van de zitting is vervangen, en dus niet meer zo doorgezeten is.
Ook de hoofdsteunen zijn vervangen, de zijkanten steken meer naar voor uit waardoor lange mensen klagen dat ze in de rug prikken. Zo lang ben ik niet, dus geen last van.
Ook ik vind dat de rugleuningen veel te recht staan, mijn vrouw veel keliner als ik viel het gelijk op. In Rotterdam was er veel meer beenruimte bij de testopstelling waardoor je meer onderuit gezakt kan zitten (probeer maar in de vis-a-vis opstelling).

Ik hoor ook veel mensen klagen over de stoelen, ik hoop nooit in een sng (de opvolger gaat snng heten?) te zitten die uren stil staat door een pechgeval, gelukkig zijn deze treinen niet stuk te krijgen.

Maar goed, een groep vermoeide reizigers die gevraagd werden om de nieuwe stoelen uit te proberen keurde dit type goed dus einde discussie.
(Kan ook zijn dat al die andere stoelen nog veel beroerder zaten, en wie garandeert dat de hoek van de opstelling exact gelijk is gebleven..)
De stoelen van de SLT zullen ooit ook uitgeprobeerd zijn, je kunt je dus afvragen waarom die niet gekozen zijn. Die zitten een stuk beter, ook meer beenruimte al valt dat wel mee in de SNG. In de oersrprinter is het veel slechter gesteld met de been ruimte.

Probleem is dat het nu te laat is, er kan pas bij een grote renovatie wat gedaan worden aan die stoelen.
Reputatie 2

Zijn de stoelen in de SNG nog slechter dan in de SLT of gaat het om dezelfde stoelen?

Reageer