Stoelen in de nieuwe sprinter? | NS Community
beantwoord

Stoelen in de nieuwe sprinter?


Reputatie 2
Recentelijk is op de route die ik dagelijks afleg (Amsterdam - Leiden) de nieuwe Spaanse CAF Cavity sprinter gaan rijden. Dit nu is geen onverdeeld genoegen. In een ander topic wordt al steen en been geklaagd over stoelen en ik denk (maar weet het niet zeker omdat ik de terminologie niet herken) dat het over dezelfde treinstellen gaat. Ik heb nu ongeveer tien mensen hierover gesproken, waaronder twee conducteurs. Iedereen was het erover eens dat deze stoelen, zowel de blauwe als de rode, bijzonder slecht zitten omdat de rugleuning veel te verticaal staat. Zeker met mijn slechte rug is dit een marteling. Ik zit slechts 11 minuten in de trein maar ik kom er gebroken uit. En dan moet ik nog een hele dag werken. Ik ben nu treinen expres aan het missen om maar op de oude SLT stoelen te kunnen zitten. Waarom heeft de NS zo'n blamage begaan en voor deze slechte stoelen gekozen? Om een paar extra reizigers in de trein te kunnen persen? Ik zie er al van komen dat het komende decennium een kwestie van afzien gaat worden.
icon

Beste antwoord door Julian 1 March 2019, 18:26

Bekijk origineel

128 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het topic waarnaar jij linkt gaat over de stoelen in de gereviseerde VIRM en DDZ treinen.
De klachten over de stoelen van de nieuwe SNG sprinter kun je o.a. hier vinden: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/nieuwe-sprinters-53925
Daarin wordt ook aangegeven dat de stoelen zijn uitgekozen door reizigers.

Zelf vind ik ze niet slecht zitten, wel is de bv de rugleuning een stuk rechter dan stoelen stoelen in andere treinen en dat is wel wennen.
Overigens zullen later in het jaar de SLT's die nu ook nog jouw traject rijden ook worden vervangen door deze nieuwe sprinters.
Deze stoelen zijn juist gekozen door de reizigers tijdens de stoelentest op station Rotterdam Centraal (zie bijvoorbeeld http://www.treinenweb.nl/review/63). Helaas kan je echter nooit iedereen tevreden stellen.

Zolang je in de juiste zithouding zit, vind ik de stoelen persoonlijk best OK zitten voor een sprinter, maar als de zithouding wat meer onderuitgezakt is, dan zitten ze niet zo fijn, vind ik.

Edit: en Momo was weer eens sneller 😞
Reputatie 7
Badge +3
Sorry Julian😅
Reputatie 2
Deze stoelen zijn juist gekozen door de reizigers tijdens de stoelentest op station Rotterdam Centraal (zie bijvoorbeeld http://www.treinenweb.nl/review/63). Helaas kan je echter nooit iedereen tevreden stellen.
Kijk, dat vind ik nou zo jammer he. Een perfect legitiem probleem wordt meteen gebagatelliseerd. Ik was niet bij die test in Rotterdam want ik kom nooit in Rotterdam. Waren er bij die test reizigers met een stukke rug? Is er überhaupt een ergonoom bij de keuze voor deze slechte stoelen betrokken geweest? Wie komt er nou op het idee om die rugleuning zo idioot rechtop te zetten? Zelfs jij vind dat ze niet zo fijn zitten. Hooguit "best OK".

Ik betaal een vermogen voor mijn abbo wat ik op zich accepteer maar ik voel mezelf nu totaal niet serieus genomen.
Yup, ik ben het met je eens dat die stoelen voor geen meter zitten. En als je aan de raamkant is, zijn ze ook nog een slag te smal als er een breed iemand naast je komt zitten.

In de NS app kun je op dezelfde dag zien welk treintype voor je reis gepland staat.
Reputatie 4
Het lijkt me uw persoonlijke perceptie dat uw grief niet serieus genomen wordt. Geen van de stoelen in de treinen lijkt me een wonder van ergonomie.

Overigens kunt u in het openbaar vervoer geen maatwerk verwachten. Of u nu een los kaartje van € 1,30 of een jaarabonnement van € 5.000 koopt...

En dit is geen sneer onderwater, maar heeft alles met verwachtingsmanagement te maken.

(Bovendien verreweg de reacties hier zijn van medereizigers)
Toch jammer dat het meteen wordt gezien als iets bagatelliseren als er aangegeven wordt dat er dus een keuze moment is geweest door reizigers voor de stoelen in de nieuwe sprinter. Dat is simpel een feit en deze test is nu in Rotterdam gehouden en voor andere treinen op andere plaatsen.

Maar het is nu eenmaal zo dat je niet iedereen zijn wensen kan meenemen in een stoelkeuze en daarnaast is een stoel in een trein natuurlijk geen luxe fauteuil maar bedoeld om een beperkte tijd op door te brengen, zeker bij een sprinter wordt er vanuit gegaan dat je daar kortere tijd in verblijft.

Voor mij persoonlijk staat de rugleuning ook te recht maar de 3 andere personen bij mij in het gezin willen juist wel erg rechtop zitten, daar maakt ieder zijn keuze in. Kun je je voorstellen hoe het gaat als wij een nieuwe bank of nieuwe stoelen gaan uitzoeken? Tja, dat is dus ook altijd een compromis.
Er is een verschil tussen “hihi, leuk! Een test! We kunnen even snel binnen een minuut een paar stoeltjes uittesten” en het echte ding waar je wat langer in moet zitten. 😉

Deze stoelen zijn juist gekozen door de reizigers tijdens de stoelentest op station Rotterdam Centraal (zie bijvoorbeeld http://www.treinenweb.nl/review/63). Helaas kan je echter nooit iedereen tevreden stellen.Kijk, dat vind ik nou zo jammer he. Een perfect legitiem probleem wordt meteen gebagatelliseerd. Ik was niet bij die test in Rotterdam want ik kom nooit in Rotterdam. Waren er bij die test reizigers met een stukke rug? Is er überhaupt een ergonoom bij de keuze voor deze slechte stoelen betrokken geweest? Wie komt er nou op het idee om die rugleuning zo idioot rechtop te zetten? Zelfs jij vind dat ze niet zo fijn zitten. Hooguit "best OK".

Ik betaal een vermogen voor mijn abbo wat ik op zich accepteer maar ik voel mezelf nu totaal niet serieus genomen.


Dus omdat jij niet in Rotterdam was tijdens die test, voel jij je niet serieus genomen? Een vreemde beredenering.
De testopstelling heeft er dagen gestaan, is groot in het nieuws geweest, dus iedereen die had willen meedenken had gewoon de mogelijkheid om de stoelen uit te proberen en rustig te testen. Dat lijkt mij juist een teken dat de mening van de reizigers serieus genomen wordt.
En natuurlijk wil ik ook graag een grote luxe fauteuil in de trein, die voor mij persoonlijk perfect zit. Maar dat is gewoon niet realistisch. Wat voor mij fijn zit, zal voor een ander dramatisch zitten, en omgekeerd. De stoelen in de treinen worden dan ook ontworpen om een zo groot mogelijke groep reizigers een fijne reis te bieden, en deze stoelen kwamen dus als beste uit de test. Veel reizigers die ik spreek zijn over de stoelen vinden ze prima, maar zo af en toe is er ook een reiziger die het niks vind. Dat is bij de nieuwe sprinters het geval, maar was net zo goed het geval bij elke andere trein. Ik herhaal nog maar eens de woorden: je kan nooit iedereen tevreden stellen.

Er is trouwens zeker ook een ergonoom betrokken geweest bij de stoelentest. Zie https://www.intergo.nl/nieuws/stoelentest-sprinters-ns
Reputatie 7
Badge +3
Voor mij persoonlijk staat de rugleuning ook te recht maar de 3 andere personen bij mij in het gezin willen juist wel erg rechtop zitten, daar maakt ieder zijn keuze in. Kun je je voorstellen hoe het gaat als wij een nieuwe bank of nieuwe stoelen gaan uitzoeken? Tja, dat is dus ook altijd een compromis.
Mag jij dan nog wel mee? Of heb jij een eigen stoel?


Maar het geeft je wel te denken hoe nuttig dit soort stoelentesten zijn. Smaken verschillen nu eenmaal, maar het is volgens mij pas sinds reizigers stoelen kunnen testen dat er zulke heftige negatieve meningen over stoelen zijn. Even een minuutje in een stoel zitten is echt wel anders dan een half uur of langer.
Toen ons bedrijf ging verhuizen naar een nieuw pand en we daar ook allemaal nieuwe buro's en stoelen kregen hebben we maanden van te voren stoelen kunnen testen. Wie wilde kon 1 of meerdere dagen diverse stoelen testen en daar kon je je bevindingen over noteren.
Reizigers hebben volgens mij in het verleden zeker ook al stoelen kunnen testen, alleen was/is het dan vaak een representatieve groep reizigers vanuit het NS panel, en niet zo'n massale test als op Rotterdam Centraal het geval was. Zo is het ook voor de Intercity Nieuwe Generatie gegaan. Dus ook daarin is zeker de reiziger meegenomen (en die stoel vind ik persoonlijk dan weer prima zitten).
Ik hoor ook wel eens mensen klagen over de stoelen die in de ICR/ICM intercitytreinen zitten. Die vinden de stoel te ver naar achteren leunen, en zitten liever meer rechtop. Dat is dus precies de omgekeerde klacht als die omschreven wordt in dit topic.
Op die manier kan je uiteraard wel bezig blijven. Hoewel dat uiteraard de klacht niet minder ernstig maakt, moet er uiteindelijk gewoon een knoop doorgehakt worden over een stoelkeuze.
Reputatie 2
Op die manier kan je uiteraard wel bezig blijven. Hoewel dat uiteraard de klacht niet minder ernstig maakt, moet er uiteindelijk gewoon een knoop doorgehakt worden over een stoelkeuze.
Maar waarom dan zo'n slechte stoel? Realistisch of niet, de stoelen in de SLT zitten werkelijk stukken beter dan in die nieuwe Cavity. Ook hier geldt: iedereen die ik hierover sprak was het over deze stelling eens. Nou is mijn populatie weliswaar minimaal maar het zegt toch genoeg? Dat gaat ver voorbij het feit dat mijn rugletsel me in de weg zit.
Waarom die stoelen? Nou, omdat die dus zijn uitgekozen tijdens de stoelentest.
Als ik de NS was had ik voor verschillende stoelen gekozen. Stoelen die passen bij de variatie aan mensen. Stoelen voor lange, kleine, brede en smalle mensen. Stoelen voor de rechtop zittende en stoelen voor de onderuitzakkende. Maar dit zal vast te duur zijn en is vast ook niet praktisch voor het efficiënt indelen van de treinwagon. Ik ben zelf vrij lang en heb last van de hoofdsteun die bij mij op schouder hoogte zit. Het zijn de verdikkingen van de hoofdsteun die in de weg zitten.
Reputatie 7
Badge
Er is een verschil tussen “hihi, leuk! Een test! We kunnen even snel binnen een minuut een paar stoeltjes uittesten” en het echte ding waar je wat langer in moet zitten. ;)

Ik kan me herinneren dat medewerkers van de NS advies gaven aan deelnemers over waar je op moet letten bij het beoordelen.
De stoelen zitten verschrikkelijk. Ik wacht vaak gerust een kwartier extra als een intercity een alternatief is. Ook de EERSTE klas is net zo verschrikkelijk, alleen andere kleur bekleding. Ik zou graag extra betalen voor een echte stoel

Eenk kerkbankis er niets bij. Onbegrijpelijk dat deze keuze uit een klanten test kan komen. Ik kan nooit mijn benen kwijt als er andere reizigers zijn.

Wel ZEER HERKENBAAR: de KAATSSERVICE van de NS
Ik vraag me af of we appels met peren vergelijken? Hebben we het over dezelfde stoel/sprinter? Ik heb het over deze

Reputatie 7
Badge +3
Nee, dat is een andere sprinter. Waar jij de foto van plaatst is een SLT en die zijn al een aantal in dienst.

De nieuwe sprinter heet SNG en daar zien de stoelen er zo uit:

Reputatie 7
Badge +3
Hier staan overigens nog foto's van de stoelentest
https://sprinternieuwegeneratie.nl/stoelen-van-sng/
Ik ben 1.89 meter en heb lange benen maar het is me nog steeds een raadsel wat er mis is met deze stoelen.
Die nieuwe sprinter ziet er een stuk beter uit. Met gewoon tweezits heb je tenniste veel meer beenruimte!
Ik denk dat de mensen hier praten over de sprinters die nu rijden en nog niet over de nieuwe ...
Reputatie 7
Badge +3
De stoelen in de SNG hebben een nogal erg rechte leuning. Maar de beenruimte is ruimer dan in een SLT.
Het meest ruime is in de 4-zitjes van de 2e klas in één van de kopbakken van een 3-delig stel. Als ik daar mijn benen strek is de ruimte naar de tegenoverstaande stoel zo ruim dat ik die stoel niet haal. Voeten op die stoel leggen wordt zo wel erg lastig 🤣
Reputatie 4
Overigens zat ik afgelopen weekend in een SLT waar alle stoelen vernieuwd waren met hetzelfde materiaal als de stoelen in de DDZ/SNG treinen. Het bleven wel dezelfde type stoelen, maar zat toch ietwat anders dan de zacht stoffen versies.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, er zijn steeds meer SLT's die voorzien zijn van een nieuwe bekleding. Ook is bij de vernieuwde stoelen de hoofdsteun iets anders, de zijkanten komen wat meer naar voren.

Zie het verschil.

Reageer