beantwoord

Stopcontact in de trein

• 2 augustus 2016
  • 12 reacties
  • 11357 Bekeken

Ik reis elke dag met de trein en het komt wel eens voor dat de accu van mijn telefoon bijna leeg is. Is het niet mogelijk om in de stopcontacten in de treinen aan te sluiten? Kan me voorstellen dat ook mensen met laptops dit fijn zouden vinden.
icon

Beste antwoord door Anonymous 2 augustus 2016, 20:25

Een powerbank voor de mobiele telefoon en/of tablet kan handig zijn. In de consumentengids juli/augustus worden er diverse getest. Zie https://www.consumentenbond.nl/smartphone/powerbank

Voor de laptop had ik altijd een reserve accu mee.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hang je adapter aan een stopcontact in de eerste klas, ze zijn daar niet altijd maar wel vaker. Mensen met laptops weten dit inderdaad te waarderen 😉
Een powerbank voor de mobiele telefoon en/of tablet kan handig zijn. In de consumentengids juli/augustus worden er diverse getest. Zie https://www.consumentenbond.nl/smartphone/powerbank

Voor de laptop had ik altijd een reserve accu mee.
Reputatie 4
De railcatering heeft ook powerbanks, eenmalig €12,50 en altijd gratis inwisselbaar voor een volle.
Ben de afgelopen drie maanden twee keer iemand van de railcatering in de trein tegengekomen . Een eigen voorziening lijkt mij betrouwbaarder.
Reputatie 7
Badge +4
Bovendien worden ze krachtiger en goedkoper. Zijn ze echt leeg en dan heb je niet goed opgelet, dan zijn er wel stopcontacten om op te laden maar als het goed is, zijn ze niet nodig. Zelf maak ik in de trein op een iPad met toetsenbordje verbinding met de Mac thuis, dan loopt het stroomverbruik wel op. Het valt wel op dat de beloofde 500 x opladen niet altijd gehaald wordt. Maar deze combinatie verbruikt altijd nog veel minder dan een laptop waarbij je op een gegeven moment wel aan het infuus moet. En dat is niet overal in de trein.
Reputatie 5
Badge
Dag ientje1982,

Zoals mijn mede-forumleden reeds gezegd hebben kan u een powerbank kopen. Gelukkig zullen de nieuwe FLIRT sprinters voorzien zijn van USB poorten en een stopcontact in zowel de eerste als tweede klasse. Het is nog even wachten tot de wisseling van de dienstregeling en deze treinen rijden rond!

EDIT: Nog even een link met de kaart waar deze nieuwe treinen komen te rijden: http://nieuws.ns.nl/even-kijken-in-de-nieuwe-sprinters-van-ns/
GroeneRuiter
Beste ientje1982,
Het is inderdaad een vraag die zelfs in de tweede kamer tot discussies lijdt. Het is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

De treinen die op het Nederlandse spoor rijden zijn niet 2 jaar oud. De dubbeldeks-intercity's komen uit 1999 (met een enkele serie uit 2008). De enkeldeks-intercity's (de bekende koplopers) stammen zelfs uit de jaren tachtig. In die tijd is er in het ontwerp geen rekening gehouden met stopcontacten, bij een verbouwing van de trein is er dan ook geen ruimte voor de zekeringen en andere bedrading voor die stopcontacten. In de treinen waar er nog wel ruimte was zijn stopcontacten in de eerste klasse geplaatst.
Vuistregel om te weten of de eerste klasse stopcontacten heeft is vrij makkelijk: alle intercity's met rood-lederen bekleding in de 1e klas hebben stopcontacten onder de stoelen of boven bij de baggage rekken. Bij nieuwe treinen die gekocht worden zullen overal stopcontacten zitten.

Er is overigens 1 intercity trein in Nederland die in de 2e klas stopcontacten heeft. Dit is de trein Amsterdam - Amersfoort - Hengelo die doorrijdt of afkomstig is uit Berlijn.

Maar totdat er nieuwe treinen komen zul je het inderdaad met een powerbank moeten doen.
Reputatie 5
Badge
@desbarts Je hebt niet helemaal gelijk over de VIRM treinen en over de Koplopers. De oudste DD-IRM treinen stammen al uit 1994. 😉 Voor de Koploper, deze treinen zijn zo gereviseerd dat ze in de Eerste klasse stopcontacten hebben. Men heeft dit uit (waarschijnlijk) kostenbesparende overwegingen niet gedaan.
Wat is de status van de stopcontacten in de treinen?
Ik heb er erg veel voor over om te weten of en waar er stopcontacten zijn. Staat ook niet meer in de App?

Ook bel-plekken in de trein zou fijn zijn, ik zelf vind bellen in de trein niet fijn omdat ik mijn mede passagiers opscheep met mijn gesprekken, zo ook ik het niet fijn vind wat andere allemaal te vertellen hebben.
Reputatie 5
Wat is de status van de stopcontacten in de treinen?
Ik heb er erg veel voor over om te weten of en waar er stopcontacten zijn. Staat ook niet meer in de App?

Ook bel-plekken in de trein zou fijn zijn, ik zelf vind bellen in de trein niet fijn omdat ik mijn mede passagiers opscheep met mijn gesprekken, zo ook ik het niet fijn vind wat andere allemaal te vertellen hebben.

Stopcontacten zijn te vinden onder de stoelen in alle FLIRT en SNG sprinters in zowel de 1e als 2e klasse. In de ICRm en ICMm zitten deze in het plafond in de 1e klasse, maar niet boven alle stoelen. In de VIRMm bestaande uit 4 delen zitten deze onder de stoelen in de 1e klasse, in de VIRMm bestaande uit 6 delen zit zouden deze ook in de 2e klasse moeten zitten, maar dat weet ik niet zeker.

In de DDZ en VIRM 4 (de laatste serie) zitten deze ook alleen in de 1e klasse.

Een bel plek zie ik niet snel komen aangezien die ruimte dan zou moeten worden gereserveerd wanneer iemand wil gaan bellen, dat is zeker in de spits onwenselijk als er niemand is die aan het bellen is.
Reputatie 7
Zie mijn topic - https://community.ns.nl/in-de-trein-11/stopcontacten-in-de-trein-49499
En gelukkig is er nog de optie om een powerbank mee te nemen waar je de telefoon aan kunt opladen, dan kun je ook buiten de stopcontacten die niet overal beschikbaar zijn.

Reageer