beantwoord

Stopcontacten

• 7 februari 2020
  • 13 reacties
  • 354 Bekeken

Beste,

Hoe werkt het met stopcontacten in de 1e klas van een TS? Het is mij al vaker overkomen in verschillende treinen dat de lichten het doen maar de stopcontacten niet. Uiteraard heb ik er meerdere geprobeerd. Hetzelfde verhaal in trein 9575 van Den helder naar Nijmegen waar ik momenteel in zit. 

icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 7 februari 2020, 23:50

Een stopcontact in een trein werkt net als thuis, er staat stroom op, of niet 😀

Groot verschil met thuis is dat de trein zelf de 220/230 volt opwekt. Hiervoor moet de omvormer werken. Dit is te controleren aan de leesverlichting en de verwarming. Als deze werken, zou er spanning op het stopcontact moeten staan, indien de zekering (stotz) er niet uit ligt. Zo duidelijk @Lara1234   ?

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge

Een stopcontact in een trein werkt net als thuis, er staat stroom op, of niet 😀

Groot verschil met thuis is dat de trein zelf de 220/230 volt opwekt. Hiervoor moet de omvormer werken. Dit is te controleren aan de leesverlichting en de verwarming. Als deze werken, zou er spanning op het stopcontact moeten staan, indien de zekering (stotz) er niet uit ligt. Zo duidelijk @Lara1234   ?

Reputatie 5

Wat is een “TS”?

Ga er maar van uit dat er een vrij kleine (automatische) zekering op elk stopcontact zit. We hadden hier eerder al semi-hilarische discussies over, over meenemen van je tosti-apparaat en je koffiezetapparaat. Dat zijn typisch dingen die niet gaan werken. Een oplader van een laptop is wel zo’n beetje de max.

"TS” staat voor topic starter.

Reputatie 5

Ja, dat snap ik wel:wink:

Maar in deze context?

> Hoe werkt het met stopcontacten in de 1e klas van een TS

Trein-Stopcontact?

Badge +3

Treinstel?

Reputatie 7
Badge

TreinStel 

Wel even de tekst lezen @Sascha NS 😀

Reputatie 7
Badge

Wat is een “TS”?

Ga er maar van uit dat er een vrij kleine (automatische) zekering op elk stopcontact zit. 

De stopcontacten in bv een ICM hebben samen maar één zekering. Die zijn echt niet allemaal afzonderlijk gezekerd @eriksl . Verder wisselt de maximale belasting erg per treintype . Op de stopcontacten in een Mat 64 kon je destijds gewoon een stofzuiger van ruim 1000 W aansluiten (of een koffiezetter).

Reputatie 5

Een automaatje kost in grotere aantallen iets van een tientje. Valt volgens mij in het niet bij de kosten van het aanleggen van het stopcontact. Ik zou zeggen: doen. Maar ik ben NS niet natuurlijk (of CAF) :kissing:

TreinStel 

Wel even de tekst lezen @Sascha NS 😀

Ik was zo blij dat ik het antwoord dacht te weten!

Reputatie 5

Het is ook niet echt, laten we zeggen, een gestandaardiseerde afkorting :wink:

Badge +3

Ik heb gelezen dat de WCD’s (oftewel stopcontacten) die later ingebouwd zijn het circuit/groep delen met de klimaatinstallatie, en per stuk begrensd zijn op pak ‘m beet 150W (zie andere topics).

Doet de ‘airco’ het niet (of de leeslampjes?) dan ook geen prik uit het stopcontact daar (bovenaan bij het raam of onder je stoel).

Dat is dus ongeveer zoals een (galvanisch gescheiden, wel zo veilig want geen randaarde) scheerstopcontact in een hotel-badkamer. Moet je ook geen haardroger op aansluiten want dat vinden ze (tijdelijk) niet leuk.

Vergelijk het ook vooral met een waterkoker droog laten koken.. die kan je dan ook tijdelijk niet meer gebruiken.

Voor in de trein zullen er nog wel andere oorzaken zijn natuurlijk als het niet werkt. Informeren bij een eventueel aanwezige HC kan dan misschien verhelderend zijn (als die het verhaal herkent).

Reputatie 7
Badge

Lang geschrijf weer @Robert B , maar er klopt niets van. Naast veel onsamenhangend geschrijf zitten de stopcontacten natuurlijk niet op deze groep gezekerd als de airco of leesverlichting. Dit is vanzelfsprekend geheel gescheiden.

Reputatie 6
Badge

Lang geschrijf weer @Robert B , maar er klopt niets van. Naast veel onsamenhangend geschrijf zitten de stopcontacten natuurlijk niet op deze groep gezekerd als de airco of leesverlichting. Dit is vanzelfsprekend geheel gescheiden.

Ik heb zelf begrepen, dat dit wel in de VIRMm-1 speelt, omdat de laagspanning zo geconstrueerd is. In de VIRMm-2 is er, voor wat ik heb begrepen, een nieuwe statische omzetter die het wel mogelijk maakt het gescheiden te houden.

Het lijkt mij wel logisch dat andere treinen wel de stopcontacten bij de stoelen gescheiden hebben van andere apparatuur.

Reageer