Stopcontacten Virm een kwartslag draaien.

• 5 oktober 2016
  • 9 reacties
  • 682 Bekeken

Als u het stopcontact een kwartslag draait, past ook mijn telefoonlader erin. Telefoonladers hebben meestal een usbkabel en zijn daardoor langer dan gewone stekkers.

9 reacties

Reputatie 7
Ik denk dat je ICM of ICR bedoelt, in een VIRM zitten ze onder 4 zits 1e klas, horizontaal.
Jooster zag het stopcontact er zo uit?
Reputatie 6
Badge
In de eerste klas coupé van de ICM-treinen zitten de stopcontacten diep in de bagagerekken verwerkt. Het is met oude laders dan vaak behoorlijk puzzelen hoe je ze er in kan krijgen. In andere stopcontacten zie ik geen problemen.

En die foto die Erryt NS aanhaalt is overigens van een Arriva Flirt (en tevens ook door mij hand gefotografeerd 😉 ). Die van de NS-Flirt zijn als volgt:
Ik kon even niet zo snel wat anders vinden Aar :).
Reputatie 6
Badge
Er zijn nog weinig detail-foto's van de NS-Flirt op internet. Maar ik heb er inmiddels zelf een paar liggen.

Met dank aan de NS Flirt 2514 die pas op de treinenbeurs in Berlijn stond 😃
Dank. Het gaat inderdaad om de ICM's met de verzonken stopcontacten in de bagagerekken van de eerste klas. Kwartslag draaien die dingen en er zijn geen problemen meer voor telefoonladers.
Ah, dat dacht ik al. Heb toevallig wel eens met hetzelfde probleem gezeten 😉 Ik zal de suggestie voor je doorgeven, Jooster.
Als u het stopcontact een kwartslag draait, past ook mijn telefoonlader erin. Telefoonladers hebben meestal een usbkabel en zijn daardoor langer dan gewone stekkers.

Maar dan passen bepaalde andere laders niet meer. Misschien moet de NS eerst een onderzoekje doen naar het gemiddelde laadgedrag van reizigers. Een (laptop)lader die alleen in het huidige stopcontact kan lijkt me qua afweging iets zwaarder wegen dan een telefoonlader die alleen in een gedraaid stopcontact kan. Want een telefoon kun je nog met een mobiele powerbank opladen, een laptop doorgaans niet. Aan de andere kant hebben veel laptopladers een gewoon snoer met platte stekker die in elk stopcontact past.

Ik weet niet wat de regels m.b.t. de veiligheid zijn. De huidige stopcontacten geven voldoende steun aan relatief zware laders die (daarom) verticaal naar beneden hangen. Zo'n zware lader in een gedraaid stopcontact zou op termijn problemen kunnen geven omdat het zwaartepunt niet recht onder het steunpunt zit.
Reputatie 6
Badge
In de 1e coupe van de ICM is het soms echt passen en meten met die verzonken stopcontacten. In de kleine eerste klas stiltecoupé's van de vierdelige treinstellen (42xx) zitten ze tussen de stoelen en zijn praktischer in gebruik dan de verzonken stopcontacten.

Reageer