Stoptrein zwolle-utrecht, waarom weer al dat oude en veel te korte materieel


De lijn is veel te druk voor een driebak in de spits

277 reacties

Badge
Ik kan hier een melding van maken. Ervaar je de drukte vaak op dit traject? En wat is je vertrektijd? Via onze Reisplanner Xtra app kan je de drukte doorgeven. Voor meer informatie, zie hier Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.
Ergenis is sinds deze week ander zeer oud materieel is ingezet. De app gebruik ik al voor meldingen
We zetten al ons materieel momenteel in omdat dit nodig is. Daar zit ook ouder dubbeldeksaggloregiomaterieel bij. Per 2 februari zijn er binnen DDAR vele materieel verschuivingen, namelijk de treinseries 4800, 5400 en 14800 gaat weer volledig met NID bereden worden. De DDAR-stammen die hierbij vrij zijn gekomen gaan worden doorgeschoven naar de 5600 (Zwolle - Utrecht C v.v.) die volledig met dit materieel bereden wordt. Verder zal DDAR in 4400/9600 nog een aantal diensten overnemen van Plan V.
En nu voor de eenvoudige treinreiziger.! Wat staat hier nu?
We hebben ouder materieel, wat nog prima voldoet, van stal gehaald om landelijk met meer zitplaatsen te kunnen rondrijden. Dat heeft verschuiving in de materieelplanning tot gevolg. Onder andere op jouw traject.
Ja, maar in de spits levert dat wel een probleem op. Ipv van standaard 2*4 rijdt er nu 2*3 of soms maar 1*3
Dus, moderater: Begrijp ik het goed dat nu 'al het materieel' wordt ingezet? En dat er daarom kortere treinen rijden tussen Zwolle-Utrecht??? M.i. verklaart dat alleen de aanwezigheid van het 'vooroorlogse' materieel. Hoe lang gaat dat type materieel op dit traject rijden, c.q. wanneer kan ik weer in een moderne sprinter stappen?
Nieuw sprintermaterieel wordt op z'n vroegst pas ingezet in de dienstregeling 2017, maar het is niet te voorspellen hoe er in de tussentijd met materieel heen en weer geschoven wordt tussen verschillende lijnen en evenmin hoe lang het duurt voordat het DDAR-materieel weer terzijde wordt gesteld.

Overigens is DDAR in dienst gekomen in de jaren '90, terwijl er elders in het land nog volop veel ouder stoptreinmaterieel wordt ingezet: SGMm (eind jaren '70) en mat'64 (begin jaren '70).
We zetten inderdaad momenteel zo veel mogelijk van ons materieel in. We bekijken iedere week weer (o.a. naar aanleiding van meldingen in de druktemelder waar we eventueel kunnen verlengen.
Ik deel jullie zorgen en was al op zoek naar dit probleem wat deze week op het traject Zwolle - Utrecht is ontstaan. Ik reis zelf regelmatig van Ermelo naar Utrecht.
De laatste tijd ging het afgezien van een enkele storing, wel goed met het materieel.
Al geruime tijd rijdt er DDZ (omgebouwde en gemoderniseerde dubbeldekkers oftewel DDAR).
Deze treinen zijn prima in te zetten en ook comfortabel op dit traject, je zit immer al gauw een half uur tot een uur in de trein dus het gaat niet om een kort stukje.
Sinds deze week heeft de NS in zijn oneindige wijsheid besloten om de DDZ te gaan vervangen door DDAR.
De DDAR dubbeldekkers met oude groene banken, zijn oud en niet opgeknapt zoals de DDZ.
Nu zegt men dat de DDZ intercity materieel zijn en geen Sprinter materieel welke als stoptrein ingezet moet worden.
Ik kan je verzekeren dat Sprinters zoals SGMm of SLT ook niet gaan voldoen in de spits.
Ze hebben onvoldoende capaciteit en comfort voor langere afstanden. Onbeperkt verlengen gaat ook niet omdat je dan meer treinstellen nodig hebt die er vermoedelijk niet zijn.
Waarom dan deze wijziging per 2 februari?
Geen flauw idee, het lijkt erop dat de NS het ene gat met het andere probeert te vullen, zo werkt dat niet.
Als je jaren van tevoren weet dat je nieuw materieel nodig hebt moet je dit op tijd bestellen.
Een trein heeft geen levertijd van één week en kost ook geen paar euro. Regeren is vooruit zien.
Punt is dat de reizigers nooit geen kind van de rekening mogen zijn want of je nu in een comfortabele Intercity reist of een oude Sprinter, iedereen betaalt dezelfde prijs.
Ik ben een regelmatige reiziger op het traject Harderwijk - Zwolle. Sinds 2 februari is het moderne materieel verdwenen van de lijn. De ns heeft vanaf deze datum het afgestoten DD-AR materieel weer ingezet. DD-AR materieel heeft geruime tijd op het spoorkerkhof geparkeerd gestaan en verkeerd in slechte toestand. De luchtverversing in betreffende treinen functioneert niet voldoende en de onderhoudstaat van betreffende rijtuigen is miserabel. De kwaliteit van het openbaar vervoer op deze lijn is ver beneden de maat gezakt. Ook de reizigers op dit traject betalen de volledige prijs voor het treinkaartje. De reizigers op dit traject worden dus door de ns benadeeld. Het Veluwelijntje is de sluitpost van de ns geworden! Bedankt namens alle reizigers die iedere dag benadeeld worden........
Nieuw sprintermaterieel wordt op z'n vroegst pas ingezet in de dienstregeling 2017, maar het is niet te voorspellen hoe er in de tussentijd met materieel heen en weer geschoven wordt tussen verschillende lijnen en evenmin hoe lang het duurt voordat het DDAR-materieel weer terzijde wordt gesteld.
Er is 1 verschil deze treinen zijn al 2 x gerenoveerd
Overigens is DDAR in dienst gekomen in de jaren '90, terwijl er elders in het land nog volop veel ouder stoptreinmaterieel wordt ingezet: SGMm (eind jaren '70) en mat'64 (begin jaren '70).
Mat 64 is een gerenoveerde trein dus verwijzing naar leeftijd gaat niet op......
Binnenkort een artikel over de Veluwelijntje met foto's in de Stentor........
Het is inderdaad niet goed, vóór 2 februari ging het prima daarna is de ellende begonnen.
Toch is het niet helemaal kommer en kwel, de NS zet op dit traject ook ander materieel in zoals de bekende gemoderniseerde dubbeldekkers (DDZ) en SLT (wit blauwe Sprinters).
Helaas is er geen duidelijke dienstregeling vwb het ingezette materieel.
Je kunt op de site OVtijden.com wel precies zien wat er de komende uren gaat rijden, maar ook wat er de dagen ervoor gereden heeft.
Zie daar de verschillen.
De oplossing is het niet maar je kunt er misschien wel wat mee.
Helaas weer Dd-ar op de 4400 serie 😞
Bij de NS is materiaal tekort en dat hebben ze ook al aangegeven. Ze zijn ook al met nieuwe treinen bezig, alleen nu zag ik laatste een artikel van dat ze de aanbesteding moesten stoppen omdat de aanbesteding niet gegaan zou zijn volgens de Europese richtlijnen (precies weet ik ook niet). De NS heeft hierop gezegd dat door dit alles alleen nog maar langer zou duren. Helaas. Toch vind ik het persoonlijk wel wat hebben het oude materiaal 😃. Maar de treinen zoals DDAR en de MAT 64 zijn inderdaad echt op en zijn hun tijd voorbij, maar het is altijd nog beter dan moeten staan niet waar?
Reputatie 1
Ik kan hier een melding van maken. Ervaar je de drukte vaak op dit traject? En wat is je vertrektijd? Via onze Reisplanner Xtra app kan je de drukte doorgeven. Voor meer informatie, zie hier Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.

Waneer houdt de NS nou eens op met dit grijs gedraaide grammofoonplaatje met een kras erin. Dat kunnen jullie toch wel min of meer uitzoeken aan de hand van de OV chipkaart gegevens. Daar weet je vrij exact waneer hoeveel reizigers waar in checken en uitchecken. Conducteurs houden op hun railpocket ook bij hoe druk treinen zijn.

Ik heb dit al eerder heel vriendelijk gezegd maar dit standaard antwoord dat klanten dit moeten melden lijkt bijna gewoon een bureaucraten antwoord om de klant het gevoel te geven dat er wat gebeurd. Maar in de praktijk gebeurd er toch geen fluit mee.

Op Utrecht Zwolle rijden meestal de hele dag dezelfde stoptreinen. Ik kan het weten want ik reis al meer dan negen maanden 4 dagen per week op en neer tussen Rotterdam en Harderwijk.

Roderick Klein
Maar in de praktijk gebeurd er toch geen fluit mee.

Dat is inmiddels aangetoond: https://forum.ns.nl/de-trein-11/drukte-melding-9923/index1.html#post65174
@roderickklein, je zult dan vanaf begin februari toch wel gemerkt hebben dat juist niet iedere dag dezelfde type treinen rijden. Eerst een mix DDAR DDZ SLT SGGM, wat later weer vooral DDAR en DDZ.
Kortom, van alles wat.
Ik ga morgen weer reizen op dit traject dus zal mijn ervaring melden.
Terugkijken wat er gereden heeft of wat er de komende uren gaat rijden staat op OVtijden.com
Reputatie 7
Badge +4
We hadden na lange tijd eindelijk eens goed materieel op deze lijn. Vergeleken met de afvalbakken die er nu rijden, waren de treinen in communistisch Oost-Europa nog comfortabel. Op de groene bankjes heb je snel rugpijn en reizen in de eerste klas biedt ook geen soelaas. Je komt echt niet in een Koploper en ik merkte aan de 1 bij de deur dat ik me klaarblijkelijk in de eerste klas bevond.

Vanuit het arrogante deel van Nederland - de kaasstolp in Utrecht - lijkt het toch dat deze rommel goed genoeg is voor die 'boeren op de Veluwe.' Tja, die kankeren niet zo snel en hard als in het Westen en dat bespaart weer werk en negatieve publiciteit tenslotte.

Waarom moeten nieuwe en gemoderniseerde treinen weer verdwijnen en moeten deze elders worden ingezet? Als ze naar West-Nederland gaan, dan is dat geen toeval. Zet die oude rotzooi in als extra waar het nodig is en gun Zwolle-Utrecht na jarenlang een schrootlijn geweest te zijn ook eens fatsoenlijk comfort.

Zelfs de idiote zin van de communicatieafdeling: 'Comfort passend bij de reisafstand', gaat hier niet op, dit soort comfort past nergens bij. Om over comfort, passend bij de prijs, maar niet te spreken.

De DDZ terug en wel ogenblikkelijk - buiten de Randstad wonen ook mensen. Dit soort treinen hoor je niet meer in te zetten in 2015. Als je weet dat het lang duurt voor een aantal treinen geleverd kunnen worden dan moet je eerder bestellen. Het zal wel een idiote gedachte zijn maar treinreizigers moeten zowel in de eerste als de tweede klas kunnen zitten, ook in de spits. Is het nou echt zo'n belachelijk om dit te vinden?
Deze sprinter begint in die kaasstolp, dus wat dat betreft is het betoog van Thom niet van toepassing op deze lijn.

Een abrupte overgang van het meest recent gerenoveerde intercitymaterieel naar het krakkemikkigste stoptreinmaterieel, is natuurlijk een schok voor de reizigers. Qua comfortniveau middelt het over een aantal jaren uit tot acceptabel. NS lijkt van plan DDAR weer zo snel als mogelijk in de mottenballen te steken.
Reputatie 7
Badge +4
Je weet best wat ik bedoel Pepe en het doet niets van de essentie van mijn betoog af. Ik ervaar het als dedain goed materieel weg te halen, ergens anders in te zetten en deze oude rommel is kennelijk voor de bewoners op de Veluwe wel goed genoeg, immers er wordt minder geschreeuwd en meer geaccepteerd. Deze afgedankte rotzooi heeft op deze lijn lang genoeg dienst gedaan terwijl het elders veel beter was. Het leek verbeterd en men is nu weer terug naar tijden die vervlogen hadden moeten zijn. De DDAR is helemaal niet acceptabel, voor niemand. Als je iets na jaren ellende verbetert, dan hoor je dat niet terug te draaien om datzelfde goede materieel elders in te zetten.
Er is niets teruggedraaid, want het is nooit de bedoeling geweest om daar structureel NID in te blijven zetten. Dat is immers intercitymaterieel geworden. Er was alleen geen stoptreinmaterieel beschikbaar om het mee te kunnen vervangen. Helemaal omdat de inzet van vlaflips daar tot Japanse toestanden zou leiden. Met de heractivatie van DDAR is dat er nu wel.

Ik weet wat je bedoelt en als het zou gaan over mat '64 in Limburg of buffels in Groningen (zijn ze gelukkig van teruggekomen), had het wel hout gesneden. In dit geval gaat het over een sprinter die ook deels door de randstad rijdt.
Reputatie 7
Badge +4
De Randstad houdt zelfs formeel op bij Utrecht en die paar kilometers doen niet ter zake. Dat de lijn Utrecht aandoet is zelfs niet relevant. Het is een totaal foute beslissing over de rug van mensen die al lang genoeg in de rotzooi gezeten hebben. De aanschaf van goed materieel is veel te lang uitgesteld. Hoeveel communicatiedeskundigen men ook inschakelt, het zal nooit overtuigend kunnen zijn- als deze groep dat al ooit is. Tja, cognitieve dissonantie, wat was dat ook alweer ;-)

Tussen Wezep en Bilthoven zit je nu niet goed.

Reageer