Stoptrein zwolle-utrecht, waarom weer al dat oude en veel te korte materieel

Toon eerste bericht

277 reacties

Ik deel jullie zorgen op dit traject.
Je zou haast zeggen dat Utrecht-Zwolle het afvoerputje van de NS lijkt te zijn geworden.
Punt is dat het wel goed was, het kàn dus wel!
Dat geschuif van materieel van het ene traject naar het andere is geen goede oplossing.
Dat geeft ontevredenheid op het traject welke nu weer het oudste materieel krijgt toebedeeld.
De NS lijkt dit bewust zo te doen om reizigers het idee te geven dat het probleem tijdelijk lijkt terwijl dit niet zo is.

Gisteren ging het gemiddeld genomen redelijk op het traject.
In de ochtend 2xDDZ-4 ruimte genoeg, nog niet half bezet, in de middag naar huis terug een enkele DDAR.
Behoorlijk bezet maar niet overvol.
Wel een gebrek aan comfort, geen airco (gelukkig is het rond deze tijd buiten koud), geen gescheiden stilte/werk en praat compartimenten zodat iedereen die bovenin gaat zitten rustig zit te praten wat strikt genomen wel mag in een DDAR maar in een DDZ niet toegestaan is.
Ik maak uit dit verhaal min of meer op dat het een beetje ''Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken'' is?
Want, op het traject Utrecht-Zwolle is het uit den boze. Ofwel scheep ze er maar in Sittard of weet ik waar mee op. Je kan misschien beter op een nieuwe fiets gaan of in een splinternieuwe auto.

Het is zoals Pe-Pe, al schreef nooit de bedoeling geweest dat DDZ, zolang Sprinters zou rijden.
Als je echt versleten rotzooi wil meemaken, ga dan eens bij de NMBS kijken. Sommige stellen zijn net riolen.
Ik maak uit dit verhaal min of meer op dat het een beetje ''Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken'' is?
Want, op het traject Utrecht-Zwolle is het uit den boze. Ofwel scheep ze er maar in Sittard of weet ik waar mee op. Je kan misschien beter op een nieuwe fiets gaan of in een splinternieuwe auto.

Het is zoals Pe-Pe, al schreef nooit de bedoeling geweest dat DDZ, zolang Sprinters zou rijden.
Als je echt versleten rotzooi wil meemaken, ga dan eens bij de NMBS kijken. Sommige stellen zijn net riolen.

Je hebt het niet begrepen denk ik.
Het gaat er helemaal niet om dat we op het traject Utrecht - Zwolle "als een koning" willen zitten.
Nee, we willen in gewoon goed materieel vervoerd worden, niet meer en niet minder!
Het bewust inzetten van afgedankt materieel (want dat is het) is naar mijn mening onterecht.
Zoals je hebt kunnen lezen was het wel goed en is het recent gewijzigd.
Dat moet dus veranderen.
Dit betekent niet dat de problemen naar bv Sittard verplaatst moeten gaan worden, aan de andere kant hoort het probleem zeker ook niet op "ons" Utrecht - Zwolle traject gelegd te worden.
Dit is al een druk traject en geschuif met materieel maakt de situatie zeker niet beter.
De NS moet dus beter nadenken als ze plannen maken.

DDZ is dan misschien wel bedoeld als intercity materieel maar uiteindelijk zijn het gewoon opgeleukte DDAR's die dus technisch gezien net zo goed als sprinter ingezet kunnen worden. Voorheen voor de ombouw reden ze toch ook als Sprinters?
Ik begrijp het heel goed, maar DD-AR is echt niet afgedankt, en is prima materiaal voor de tijd dat je er in zit. Bijv. Harderwijk-Utrecht, nog geen uur. Als je nou van Leeuwarden naar Rotterdam zou moeten met een DD-AR...

Aangaande het geschuif klopt idd wel ja. Er is in het prille begin dat DD-AR er zou gaan rijden, zijn er wat kinderziektes ontstaan. Waardoor er ander materieel ingezet moest worden tot DD-AR er klaar voor was.

Aangaande de DDZ zeg je het goed, voor dat ze omgebouwd werden reden ze Sprinters. Na de ombouw was de bedoeling Intercity's (NID=Nieuwe Intercity Dubbeldekker) 😉
Reputatie 3
En DDZ rijdt nu wel aan de overkant van de IJssel in Olst (IJssellijntje).
Drama!!!! Kapot te klein oncomfortabel
Drama!!!! Kapot te klein oncomfortabel

In ieder geval de trein vanmorgen! (treinrit 5622)
De 2x DDAR-3 kon vanwege "te weinig vermogen" niet snel optrekken en liep zodoende ongeveer 5 minuten vertraging op. Geen grote ramp maar het geeft wel te denken.
Ik vermoed dat er één motor was uitgevallen.
Te weinig vermogen? Ik denk een andere oorzaak. DD-AR 3 is op dit moment het snelst aanzettende materieel. 🙂
Helemaal mee eens Hoppy, ik zat ook in deze trein. Waarom zijn de ddz treinen verdwenen? Deze treinen reden al meer dan een jaar continu op dit traject. Ik zag liever de vertrouwde mat 64 terugkomen dan dit vieze oude en onbetrouwbare DDAR materieel.
Via EVA gevraagd waarom er oud materieel ingezet wordt op dit traject. Het antwoord: Wij zijn aan het vernieuwen, daarom reist u met nieuw materieel. Blijkbaar kunnen ze in de tijd terug reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Aan Eva kun je dit beter niet vragen. Het is een tekstcomputer die veelvoorkomende vragen met herkenning van wat woordjes soms weet te beantwoorden. Het is geen mens. Eva snapt een dergelijke vraag echt niet.
Reputatie 7
Badge +4
Ik krijg bijna spijt dat ik dit vijf maanden geleden geschreven heb. De DDZ moest natuurlijk elders ingezet worden, tsja. Waarom elders eigenlijk? Verdienen mensen elders deze goede treinen wel boven de reizigers tussen Zwolle en Utrecht en de mensen op dit traject niet?

Ik reis regelmatig met de stoptrein Zwolle-Amersfoort en vroeger had je daar treinen met Oosteuropese groene bankjes en een slechte eerste klas. De Sprinter heeft 'Comfort passend bij de reisafstand' en dat is in de praktijk op een rood bekleed bankje, dat net zo rot zit als in de tweede klas, je plas inhouden want een wc is klaarblijkelijk niet nodig. Dan moet je maar niet zwanger of oud worden tenslotte.

Als ik dat vergelijk met de DDZ dan is de laatste een grote vooruitgang. Er is een eerste klas met goede stoelen, een wc en de tweede klas is veel beter dan in de Sprinter en zeker in vergelijking met de oude trein met groene bankjes. In mijn opvatting vind ik het van binnen ook een mooi, fris uiterlijk hebben. En een WC die meer van deze tijd is.

Persoonlijk vind ik dat we er op dit traject met de DDZ enorm op vooruit zijn gegaan.
Te weinig vermogen? Ik denk een andere oorzaak. DD-AR 3 is op dit moment het snelst aanzettende materieel. :)

Dus niet!
Niet de trein die ik gisterenochtend had.
Ik verzin dit probleem niet het was de conducteur zelf die omriep dat er een kleine vertraging was tgv het niet snel genoeg op kunnen trekken vanuit stilstand,
Normaal gesproken komt dit niet voor dus is er sprake geweest van een defecte motor of iets dergelijks.

Morgen maar eens kijken of er nu wel een DDZ gaat rijden ipv een DDAR, het begint op een soort loterij te lijken waarbij je moet afwachten wat er nu weer komt voorrijden.

Verder ben ik van mening dat de NS bij de inzet van materieel niet alleen moet kijken naar de aantallen reizigers op een bepaald tijdstip maar ook de mate van comfort.
De reisafstand is niet van belang maar de reisduur wel.
Als je lang in de trein zit mag je toch wel een redelijk comfortabele zitplaats verwachten.
De vraag is natuurlijk wat "lang" of "kort" in de trein zitten precies is.
Waar ligt de grens?
Een half uur of langer?
Misschien een andere periode?
Te weinig vermogen? Ik denk een andere oorzaak. DD-AR 3 is op dit moment het snelst aanzettende materieel. :)

Verder ben ik van mening dat de NS bij de inzet van materieel niet alleen moet kijken naar de aantallen reizigers op een bepaald tijdstip maar ook de mate van comfort.
De reisafstand is niet van belang maar de reisduur wel.
Als je lang in de trein zit mag je toch wel een redelijk comfortabele zitplaats verwachten.
De vraag is natuurlijk wat "lang" of "kort" in de trein zitten precies is.
Waar ligt de grens?
Een half uur of langer?
Misschien een andere periode?

Lang in de trein is voor NS een rekbaar begrip: als je van West Nederland naar Oost Nederland reist, hakken ze het traject in zulke brokken dat je individuele reis misschien wel lang is maar de rakken tussen de stations zijn niet lang. Dus heb je niets te klagen. En van Zwolle naar Hengelo, omdat er in het weekeinde gewerkt wordt aan het spoor doen ze dan lekker met een Communistische Proletentrein, want dat is maar een uur. Dat je daarvoor ook al twee uur in de trein hebt gezeten hoort niet bij dat laatste uur. Maar nu eens hypothetisch: zou het ook zo zijn als de directie van NS géén auto van de zaak, en ook géén privéauto mocht hebben, dus aangewezen op de door haar aangeboden diensten? Nee, ik denk dat in de planning dan de gouden koetsen weer tijdens hun reizen worden ingecalculeerd. Dus hoop dat het veranderd heb ik al lang laten varen.
zou het ook zo zijn als de directie van NS géén auto van de zaak, en ook géén privéauto mocht hebben, dus aangewezen op de door haar aangeboden diensten? Nee, ik denk dat in de planning dan de gouden koetsen weer tijdens hun reizen worden ingecalculeerd.
Daar hebben ze de kameel voor.
zou het ook zo zijn als de directie van NS géén auto van de zaak, en ook géén privéauto mocht hebben, dus aangewezen op de door haar aangeboden diensten? Nee, ik denk dat in de planning dan de gouden koetsen weer tijdens hun reizen worden ingecalculeerd.
Daar hebben ze de kameel voor.

Wat klinckt dat hearlijck feodaal, dat het Directievoertuig nog af en toe ingezet wordt. Tussen die ritten staat het in het Spoorwegmuseum, maar opeens... Een telefoontje: de directie wenst zich met De Kameel te verplaatsen! Drie monteurs gaan koorstachtig bezig om alle piekfijn te prepareren voor de inzet! En als het dan al piepend en knarsend het Spoorwegrangeerterrein afrijdt, drukt de Directie zich onder het genot ener cigaer nog eens dichter in het zachte pluche, ondertussen minzaam knikkend en af en toe groetend naar het langs de lijn verzameld klootjesvolk. Het is fijn dat wij allen zo begaan zijn met onze cultuur!
Terug naar het topic dan...
Het was vanmiddag weer raak op "ons" traject.
De DDAR-3 kwam in Utrecht keurig op tijd aan (15:10) en zou als 5653 (15:20) uit Utrecht naar Zwolle moeten vertrekken.
Dat gebeurde dus niet!
Na een aantal minuten werd er in de trein omgeroepen dat er een storing was en dat men bezig was de storing te verhelpen. Minuten verstreken maar geen vertrek.
Tien minuten, vijftien minuten en tot slot twintig minuten want toen kwam de volgende trein binnen.
Dit was een DDZ-4 (5655).
Meteen ben ik uitgestapt en in de DDZ ingestapt, met mij de rest van de reizigers ook.
Bij het uitstappen werd er nog net omgeroepen dat deze trein was uitgevallen (Goh wat een verrassing...).
De DDZ rit ging verder goed maar de trein liep uiteraard al snel vol omdat er in feite twee keer zoveel mensen meegingen behalve de mensen die net daarvoor de Sprinter naar Baarn genomen hadden omdat ze in Overvecht, Bilthoven of Den Dolder moesten zijn.
In Amersfoort aangekomen waren er alleen nog staanplaatsen.

Kortom, de NS heeft het weer af laten weten. Geen flauw idee wat er met de DDAR aan de hand was, de trein was immers keurig op tijd aangekomen, waarom kan deze dan niet terug? Ik snap het niet.
Door de uitval een half uur onnodige vertraging voor mij maar ook voor veel andere reizigers.

Het zou me niet verbazen dat de slechte staat van de DDAR's waar we het regelmatig over hebben, de oorzaak van de ellende is. De trein vanmorgen had bv een paar deuren met een sticker "defect", geen grote ramp maar de staat van onderhoud is twijfelachtig.
Wordt het niet eens tijd voor een "goedgekeurd" sticker, net als bij vliegtuigen waarbij de staat van het materieel vastgelegd wordt?
Het lijkt er nu op dat de NS altijd achter de feiten aanloopt.
Reputatie 2
Gistermiddag 12 Maart Vertrektijd 16:20 Trein vanuit Utrecht Centraal naar Zwolle: Inderdaad;armoedig;Een klein stukje 1e Klas;en niet meer dan dat! De 1e Klas mag wel wat groter Nu zat ik met 1e Klas in de 2e Klasse...
Het kleine stukje 1e Klas begon achterin de trein als je gelijk het perron opkwam;dus al druk;verders geen 1e klas gezien......ik lees het hier nu;oud meterieel op de lijn;ik neem voortaan wel de sprinter richting Baarn;wanneer kunnen we beter materieel tegemoet zien?
Gistermiddag 12 Maart Vertrektijd 16:20 Trein vanuit Utrecht Centraal naar Zwolle: Inderdaad;armoedig;Een klein stukje 1e Klas;en niet meer dan dat! De 1e Klas mag wel wat groter Nu zat ik met 1e Klas in de 2e Klasse...
Het kleine stukje 1e Klas begon achterin de trein als je gelijk het perron opkwam;dus al druk;verders geen 1e klas gezien......ik lees het hier nu;oud meterieel op de lijn;ik neem voortaan wel de sprinter richting Baarn;wanneer kunnen we beter materieel tegemoet zien?
Ns minacht de reiziger door inzet van museum materiaal op de stoptreinlijn utrecht-Zwolle. Bovendien is de capaciteit van ddar 3 rijtuigen volstrekt onvoldoende. Ook gisteren weer als sardientjes in een smerige trein. Oplossingen wil de ns niet horen. Het laten stoppen van de doorgaande intercity's bijvoorbeeld in harderwijk en Nijkerk zou verlichting brengen. Ns jaagt de Veluwe reizigers de auto in. Onaanvaardbaar wat op deze lijn gebeurd. Overheid en reiziger betalen het volle pond voor zeer slechte kwaliteit vervoer.
De inzet van oud materieel is inderdaad zorgelijk.
Niet alleen om het oud materieel is maar vooral omdat dit afschreven materieel is en de staat van onderhoud te wensen overlaat. Storingen komen regelmatig voor heb ik gemerkt.
Vorige week viel er ook weer een DDAR-3 uit vanwege defecten.
Dit is ontoelaatbaar.
De NS erkent het probleem waarschijnlijk wel want soms zet men weer wat anders in zoals SLT-4 of SLT-6.
Het is en blijft een allergaartje en het is te hopen dat bij het eerstvolgende wijzigingsblad van de dienstregeling, de zaak weer wordt hersteld zoals het was: DDZ-4 of twee keer DDZ-4 in de spits.
Vanmiddag was het weer zo ver. De sprinter DDAR3 van 12:59 van Bilthoven naar Utrecht Centraal viel uit ivm defect materieel. Wanneer stopt dit? Dit materieel kan echt niet meer. Er reed vandaag zelfs een DDZ6, vanmorgen zat ik daar in. Wat een verschil met de DDAR3.
Het is inderdaad nog steeds niks.
Je hebt ongeveer 50% kans om in een DDZ komen te zitten, dit als je op hetzelfde tijdstip reist.
Als je zo flexibel bent om van vaste tijden af te wijken kun je het zo uitkienen dat je wel een DDZ treft.
Een vreselijke oplossing natuurlijk maar op dit moment is de situatie zo.
Zie ook OVtijden.com voor de juiste treinen op een bepaalde dag/tijdstip.
Ik reis dagelijks tussen Harderwijk en Utrecht. Vind het strontvervelend dat de reis 50 minuten duurt omdat er alleen een boemel stopt, en dan ook nog eens van die ouwe koekblikken waar de vloer nog comfortabeler zit dan de bankjes. Juist voor dit soort lange reizen heb je fatsoenlijke bankjes nodig dus van mij mag de DDZ per direct terug op dit traject. Het is tenslotte een opgelapte DD-AR dus zie niet in waarom dit perse een IC moet worden
Ik voel met je mee Bob.
Structureel gaat er nogal wat mis de laatste maanden.
Het wàs goed, er reden DDZ maar nu is het een ratjetoe.
Niet alleen DDAR die niet omgebouwd zijn, rijden er maar ook SGGM en dan nog veel te kort ook.

De NS heeft ooit beloofd dat Harderwijk een IC station zou worden met een snelle verbinding richting Utrecht en Amsterdam. Het is bij loze beloftes en vage toezeggingen gebleven.

Dan vandaag.
Puinhoop vanmiddag geen treinen of te weinig treinen tussen Utrecht Zwolle.
Nu weer een aanrijding met een persoon, kan ook een "springer" zijn geweest.
Als bewijs van de drukte twee foto's van een bijzonder korte SGGM (2-tje?) een voor en achterkantje aan elkaar dus. Deze reed vanaf Amersfoort naar Zwolle vertrek 15:43 uit Amersfoort.
Gelukkig stapten er in Nijkerk aardig wat mensen uit en had ik een zitplaats.

Reageer