Stoptrein zwolle-utrecht, waarom weer al dat oude en veel te korte materieel

Toon eerste bericht

277 reacties

Correct Hoppy, de 5666 reed met een enkel SGM-2'tje 🙂 Overigens, wat betreft de hele discussie over materieel hier, ligt het probleem in mijn ogen heel ergens anders: bij het feit dat NSR het materieeltekort op laat lopen tot waar we nu zijn, om dan maar als een gek materieel te gaan bestellen en terzijde gesteld spul gaat heractiveren (DDM1, iemand? Dat staat ook nog op de planning). Maar dat probleem kunnen we hier op het forum natuurlijk niet oplossen, en NSR ontkent het gewoon.

Het is dat het niet helemaal de bedoeling is, maar eigenlijks zou ik eens wat berekeningen los moeten laten op de database van OVtijden :? En de druktemelder-webservice is ook niet openbaar helaas, anders had ik de knopjes ook meteen geïntroduceerd.
Het was de 5653 naar Zwolle in mijn geval.
Deze trein was veel te klein en kwam van een rangeerterrein af volgens de conducteur.
Dit alles kwam vanwege een aanrijding met een persoon bij Bilthoven.

Ik kwam vanuit Utrecht en heb zelf moeten bedenken de IC naar Leeuwarden maar te nemen.
Dit advies werd in Utrecht niet gegeven helaas.
Kortom een incident deze keer maar structureel is er nog steeds wat mis, ik zie nog geen oplossing.
En dat geschuif met materieel is echt geen oplossing dit levert alleen maar veel ontevreden reizigers op.
Hmm ja, had op Zwolle in de database gekeken, en aangezien InfoPlus nog steeds geen aankomstdata doet miste de 5653 daar 😞
Gisteren was het weer raak op dit traject.
Het begon met 5 minuten vertraging bij aankomst van de trein die om 17:50 uit Utrecht had moeten vertrekken.
Uiteindelijk kwam de trein veel te laat binnen en dus ook te laat vertrokken.

Reden?
Een defecte trein tussen Nijkerk en Putten...
De zoveelste defecte trein want dit gebeurt heel vaak de laatste weken.
De reden hiervan laat zich raden.
De gebrekkige oude DDAR treinen die ingezet worden, voor die tijd kwamen defecte treinen nauwelijks voor.

In de bijlage een screendump waar je kunt zien dat de trein met vertrektijd 17:50 gewoon 25 minuten in Putten heeft staan wachten.
Het was dus bekend dat deze trein zo laat zou binnenkomen echter werd er niets omgeroepen of op de borden getoond!
Als dat wel was gebeurd had ik een alternatief kunnen kiezen bv intercity naar Amersfoort nemen.
@Henk_NL

DDM-1 is voor medio 2016 gepland... Ik dacht 11 stammen met 4 bakken, maar pin me er niet op vast.
@Henk_NL

DDM-1 is voor medio 2016 gepland... Ik dacht 11 stammen met 4 bakken, maar pin me er niet op vast.

Volledige instroom DDM1 is eind 2016, correct.

Terug naar gisteren. Het verbaast mij dat vertraging van een binnenkomende trein niet op de kerende trein zou zijn verwerkt. Dat gebeurt normaal wel.
De DDZ is sinds donderdag, geheel verdwenen van dit traject helaas. We moeten het nu alleen maar doen met het vieze, oude en onbetrouwbare DDAR materieel. Tevens is dit traject nu het slechtste van Nederland!
De DDZ is sinds donderdag, geheel verdwenen van dit traject helaas. We moeten het nu alleen maar doen met het vieze, oude en onbetrouwbare DDAR materieel. Tevens is dit traject nu het slechtste van Nederland!

Is dat zo?
Lijkt me niet de bedoeling, de laatste tijd rijdt er een mix van de oude en vooral onbetrouwbare DDAR en de DDZ. Soms zit er een SLT tussen.
Op zich zijn DDAR's niet eens zo onbetrouwbaar maar het materieel wat er nu rond rijdt is absoluut aan revisie toe. Dit blijkt ook wel uit de defecte trein meldingen.
Let dus op wanneer je weer een defecte DDAR treft en maak foto's en verzamel bewijs.
De NS kan dan immers niet meer zeggen dat er niets aan de hand is.
DD-AR is conform planning, DDZ loopt daar als er weer te weinig DDAR beschikbaar is door alle defect staande stellen. Het was en is prima materieel, maar na de laatste stilstand en de oplapbeurt toen het materieeltekort echt op paniek schoot bij NSR komen er storingen links en rechts.

Bewijs kun je verzamelen, maar ik zal voor de gein eens een keer een overzichtje maken van InfoPlus, dan lijkt het mij ook wel duidelijk. De vraag is alleen, wat willen we nou (er is geen materieel te toveren), en hoe dik is de muur tussen dit forum en NSR Logistiek. Het antwoord kunnen we wel raden 😉
Ik heb begrepen dat alle DDAR treinstellen uit het land zijn verzameld voor het traject Utrecht-Zwolle. Op het traject Zandvoort-Amsterdam heeft tot een paar weken geleden ook DDAR materieel gereden. Dit materieel is daar vervangen voor DDZ, zodat het DDAR materieel naar ons traject kon komen. Dit heb ik begrepen van NS personeel op station Amersfoort. Als je kijkt op ovtijden.com is te zien dat er in de afgelopen dagen geen DDZ meer heeft gereden. Wat mij ook is opgevallen aan de DDAR, is dat de 2e klas stoelen van het stuurrijtuig luxer zijn dan van de andere wagonnen.
Dat is allebei correct. Door heel de 5600 (deze stoptreinserie) vol te proppen met DDAR voorkom je dat er bijvoorbeeld DDZ klaar staat om te combineren, en men binnenkomt met een DDAR, wat dus niet gaat. Die keuze lijkt an sich een goede en is ook te verantwoorden, even los van de problemen met DDAR.

In, even uit mijn hoofd idd de koprijtuigen, zijn een aantal eerste-klassen verbouwd. Het kan dus kloppen dat de stoelen daar luxer lijken.
Er zijn 2 verschillende leveranciers gebruikt voor de stoelen. De betere in de koprijtuigen en sommige tussenrijtuigen zijn van Franse makelij. De dunnere stoelen zijn van Hollandse makelij.
Ik heb begrepen dat alle DDAR treinstellen uit het land zijn verzameld voor het traject Utrecht-Zwolle. Op het traject Zandvoort-Amsterdam heeft tot een paar weken geleden ook DDAR materieel gereden. Dit materieel is daar vervangen voor DDZ, zodat het DDAR materieel naar ons traject kon komen. Dit heb ik begrepen van NS personeel op station Amersfoort. Als je kijkt op ovtijden.com is te zien dat er in de afgelopen dagen geen DDZ meer heeft gereden. Wat mij ook is opgevallen aan de DDAR, is dat de 2e klas stoelen van het stuurrijtuig luxer zijn dan van de andere wagonnen.

Blijft natuurlijk een raar verhaal dat je her en der afgedankte DDAR's (want dat is het!) gaat verzamelen op een druk traject waar voorheen prima treinen reden.
Het zou geen probleem zijn als deze DDAR's waren omgebouwd naar DDZ zoals dat met de rest van de DDAR's ook is gedaan.
Er ontstaan dan opgewaardeerde treinstellen die nog jaren mee kunnen gaan.
Het blijft ook vreemd dat men al jaren weet dat er een tekort aan materieel is en dan toch DDAR's ter zijde heeft gesteld. Het was de bedoeling dat deze uitdienst zouden gaan ipv ombouwen.
Ik begrijp dit echt niet.
Het nu weer rond laten rijden veroorzaakt niet alleen onvrede onder de reizigers maar ook problemen omdat de slechte staat van dienst storingen veroorzaakt. Hierdoor worden niet alleen de stoptreinen getroffen maar ook de intercity treinen want die kunnen er ook niet langs.
Ach, de fiets is gratis en je kan overal heen zonder vertraging! En het is nog gezond ook. 😉
Er zijn 2 verschillende leveranciers gebruikt voor de stoelen. De betere in de koprijtuigen en sommige tussenrijtuigen zijn van Franse makelij. De dunnere stoelen zijn van Hollandse makelij.
Voor die discussie gaan we wel naar Somda. Of nouja, daarom vermijd ik die club.

Voor de rest:

De vraag is alleen, wat willen we nou (er is geen materieel te toveren), en hoe dik is de muur tussen dit forum en NSR Logistiek. Het antwoord kunnen we wel raden ;-)
Het was een aanvulling. 😉 Verder deel ik je mening over die club....
Vandaag was het weer eens raak. 2x defect materieel, jullie raden het vast wel. 2x een DDAR. Vandaag reed de DDZ gelukkig ook weer mee.
Zo gelukkig zou ik het meerijden van DDZ niet willen noemen, want je kan je klok gelijk zetten op een situatie waarbij er DDZ klaar staat om te combineren, en er komt DDAR aanzetten, of andersom.
Ik ben een regelmatige reiziger op dit traject en erger me groen en geel aan het ingezette vooroorlogse materieel. We hadden een enorme vooruitgang geboekt door de DDZ te plaatsen op deze lijn. Nu worden deze treinen elders ingezet. De Randstad is nou eenmaal veel belangrijker want nu krijgt de NS weer minder kritiek. Deze afgedankte treinstellen zijn overigens wel goed genoeg voor de boeren op de veluwe. De NS kwam al met het bericht dat de DDZ als intercity moest gaan rijden. Dat is natuurlijk belachelijk. We hebben al een tekort aan sprintermaterieel. De DDZ-treinen zijn gewoon omgebouwde DD-AR stammen. We hebben een overschot aan intercity-materieel in Nederland en de NS voegt er nog een groot aantal ex-sprinters aan toe. De DD-AR stammen zijn goed als reservematerieel, niet om volledig op een traject te rijden. Natuurlijk besef ik dat er elders in Nederland ook nog de mat '64 wordt ingezet. Gelukkig is ons lijntje nog wel goed genoeg voor die oude afvalbakken. Punt is dat de NS haar reizigers als vee behandelt, als gevolg van het feit dat de NS niet genoeg nieuw materieel bestelt. Het belachelijke is dat de DDZ al op ons traject reed en vervolgens naar de Randstad schuift. Ze vullen het ene gat met het andere, dat is absoluut geen oplossing. Gisteren zat ik nog in een DDZ (die probeer ik altijd maar te treffen door te kijken op ovtijden), een prettige trein met goed comfort. Maar wij zijn deze treinen niet waard. De Randstad verdient deze treinen wel. We zullen het dus met de DD-AR-stammen moeten doen.
Waarom verdienen wij deze treinen niet?
Dat bedoelde ik sarcastisch. De NS trekt de Randstad voor, dat bespaart ze gezeik 😉
In de randstad worden voornamelijk enkeldeks treinen ingezet als sprinter. Zouden die op Zwolle-Utrecht ook rijden, dan konden jullie daarin levend tetris spelen. Daarom rijden er dubbeldeks stoptreinen. Intercitymaterieel dat als stoptrein wordt ingezet, is in de randstad minstens even uitzonderlijk als daarbuiten.
Vandaag ook weer een defecte trein, 5638 naar Utrecht.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan ....
Vandaag ook weer vertraging, ik reis niet eens dagelijks maar kijk wel eens hier:
http://www.ovtijden.com/avtdag/EML/
Het begint een ééntonig verhaal te worden maar het slechte materieel begint nu irritant te worden.
Gisteren bijvoorbeeld een defecte trein (alweer DDAR) er werd een SLT-4 ingezet.
Veel te klein natuurlijk maar in ieder geval fatsoenlijk materieel.
Ik zat erin dus vandaar dat het mij opviel.
Vandaag reis ik niet maar zie dat er weer een defecte trein is, zal dus ook wel een DDAR zijn.
De afgelopen dagen zullen het er nog wel meer geweest zijn, ik hou het niet meer bij.

Feit is wel dat de NS iedere keer reizigers met vertragingen opscheept door dit soort defecten.
Dit heeft niet te maken met overmacht ivm aanrijding met persoon of voertuig.

Reageer