Stoptrein zwolle-utrecht, waarom weer al dat oude en veel te korte materieel


De lijn is veel te druk voor een driebak in de spits

277 reacties

Reputatie 4
Nee, in september!
Ondertussen rijdt er nog steeds DDAR, gaat er uit, helaas wil dat nog niets zeggen voor lijn 7000... verkoop het aan blauwnet.
Reputatie 7
Badge
...verouderde en vieze DDAR stoptreinenn tussen Vathorst en Zwolle. Wanneer gaat dit veranderen?in 2020 op z'n vroegst...
Ik heb gehoord dat de NS een gelijkvloerse ingang moet bieden voor de mindervaliden, dit zodat er geen instaphulp meer benodigd is in de toekomst. Dit komt voort uit de concessie en dat is de reden van het bestellen van enkeldeks materieel.

Gevolg zal zijn dat er meer treinen moeten gaan rijden op de drukke trajecten en dat vraagt weer investeringen vanuit het ministerie. Er zijn verschillende trajecten waar straks meer frequent gereden zal gaan worden als het nieuwe materieel daarvoor beschikbaar is.

En dan is er wellicht een nieuwe concessie met nieuwe regeltjes en voorwaarden wat alles weer overhoop gooit .....
Er is nooit behoefte geweest voor dubbeldekssprinters omdat het uitgangspunt altijd 4x per uur een sprinter Harderwijk - Utrecht was. Probleem is dat er nog geen concrete plannen zijn om die twee extra sprinters daadwerkelijk te laten rijden, en dat voorlopig dus ook niet lijkt te gaan gebeuren. En dan krijg je vroeg of laat de keus: of de oude dubbeldekkers nog langer laten rijden, of meer staanplaatsen accepteren.
Badge
De komende jaren gaat de SNG instromen, naar verwachting zal dat de materieelinzet in Sprinters door het hele land wat gaan opschudden. Probleem is alleen dat alle nieuwe Sprinters enkeldeks zijn, dus als die worden ingezet op Zwolle - Utrecht C, zal men weer gaan klagen dat er nu nóg minder plek is. Eigenlijk zal het dus nooit goed zijn voor de reizigers van deze Sprinter.

Daarbij moet wel aangetekend worden: NS had deze spagaat kunnen voorkomen door dubbeldeks Sprintermaterieel aan te schaffen. En NS kán deze spagaat nog (deels) verhelpen door met de Intercity's op Harderwijk te gaan stoppen. Dáár zitten de oplossingen, maar ik ben bang dat dat besef nog niet tot de juiste personen is doorgedrongen. 😞
Ik irriteer me mateloos aan de verouderde en vieze DDAR stoptreinenn tussen Vathorst en Zwolle.

Wanneer gaat dit veranderen?
Maar ik blijf er toch bij dat het vaker aan het materieel ligt dat het niet combineert dan aan de RET-machinist die hem mag combineren.
Er is nogal een verschil tussen daar en hier natuurlijk 😳 Zou ook niet willen stellen dat het al snel aan de machinist ligt, moet wel opmerken dat ik situaties bedoel waarin de binnenkomende machinist hem er nog ff tegenaan mag zetten als een tweede stel al klaar staat.

In de regel heb ik treinpersoneel hoog zitten, op een aantal uitzonderingen na 🙂
(...), maar DDZ en DDAR zijn koploper.
Padoem pats! 😉
Ben ik ff blij dat we in Eindhoven van dat combineren verlost zijn. Het zijn idd eigenwijze koppelingen. Soms doet een ICM ook lastig of een VIRM, maar DDZ en DDAR zijn koploper.
Maar ik blijf er toch bij dat het vaker aan het materieel ligt dat het niet combineert dan aan de RET-machinist die hem mag combineren.
Het probleem doet zich overal voor waar DDAR en DDZ rijden 🙂
Bedankt voor deze toelichting Henk.
Het Eindhoven probleem doet zich dus ook voor in Zwolle dat is namelijk de locatie waar
het vaak mis gaat.
Niet altijd dus blijkbaar kan bepaald personeel er beter mee overweg dan anderen.
Het personeel wordt zelf benadeeld want de extra trein moet toch voorzien worden van een machinist en conducteur.
Buiten de vertraging voor de reizigers is er dus een dubbel ongemak.
Maar goed, echt te klagen hebben we nu niet op het traject want meestal rijdt er een enkele DDZ4
en nog op tijd ook.
Paar minuten doen we niet moeilijk over.
Voor de duidelijkheid Henk, ik bedoel dus het koppelen van de omgebouwde DDAR's naar DDZ4.
En het koppelen van gelijk materieel dus beiden DDZ4.
Dit moet toch technisch geen probleem zijn?

Bij het door elkaar mixen van DDAR en DDZ kan ik me voorstellen dat het niet werkt.
Het gaat overigens ook vaak goed dus de DDZ zijn gewoon geschikt om te koppelen.


De koppeling op een DDAR en een DDZ is gelijk. Deze BSI-koppeling wijkt alleen af van wat op ander NSR-materieel gebruikelijk is. Het is sowieso allemaal wat storingsgevoeliger, en koppelen moet op een iets andere manier dan gebruikelijk. Een combinatie van factoren, vaak samen met een machinist die dit niet dagelijks doet (standplaats die weinig DDZ koppelt) maakt dat het mislukt. Waarbij ik de schuld niet expliciet bij de machinist wil leggen overigens!

Ah, heb m'n oude post hierover teruggevonden: https://forum.ns.nl/de-trein-11/koppelen-treinen-eindhoven-lukt-niet-19566/index1.html#post117680
Reputatie 7
Badge +4
Zeker maar dat wordt ook niet beweerd. Thom ziet Brabant overigens wekelijks vanuit de trein 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ga eens in Brabant kijken Thom. "Buiten de Randstad" is meer dan de Veluwe.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een zeer intensief gelezen topic geweest waar het niet om geld ging en het doet me deugd dat er toch weer normaal materieel wordt ingezet. Het neemt het gevoel wat weg dat oostbloktreinen kennelijk goed genoeg zijn voor mensen buiten de Randstad. Mensen uit de Veluwe gillen niet zo snel en hard tenslotte.
Zoals op dit forum meermaals aangegeven, ander type koppeling dan gebruikelijk op NSR materieel, andere manier van werken.

Voor de duidelijkheid Henk, ik bedoel dus het koppelen van de omgebouwde DDAR's naar DDZ4.
En het koppelen van gelijk materieel dus beiden DDZ4.
Dit moet toch technisch geen probleem zijn?

Bij het door elkaar mixen van DDAR en DDZ kan ik me voorstellen dat het niet werkt.
Het gaat overigens ook vaak goed dus de DDZ zijn gewoon geschikt om te koppelen.
Zoals op dit forum meermaals aangegeven, ander type koppeling dan gebruikelijk op NSR materieel, andere manier van werken.
Het gaat goed met de dienstregeling op dit traject!
Meestal rijden er DDZ4's wat prima materieel is.
De laatste tijd is het mij wel opgevallen dat in de spits een dubbele DDZ4 rijdt maar deze
niet altijd succesvol gekoppeld kunnen worden.
Het gevolg is dan uitval van één DDZ4 en dus een overvolle trein of een gesplitste trein waarbij
de tweede DDZ4 een paar minuten later gaat rijden.
Helaas levert dit vaak vertraging op tijdens het traject tot wel 15-20 minuten op het eindpunt.

Wat is toch de reden van de regelmatig terugkerende problemen met koppelen?
Heel mooi dat je zo tevreden bent Hoppy! En top dat je dat op deze manier met ons deelt.
Nee, ik heb niks te klagen of te zeiken ik wil (nog) een compliment geven.
Ik zag vandaag in de DDZ-4 boven dat op de voorrangszitplaatsen nu ook stickers tegen de wand geplakt zijn. Normaal gesproken zitten er alleen sticker op de zijkant van de stoelen en dat valt niet zo erg op.
De wand stickers zijn wel opvallend.
De afbeelding is gelijk, er staat verder geen uitleg bij maar dat is ook niet nodig, voorrang zegt al genoeg.
Opvallend vind ik wel dat ik meestal OV studenten op die stoelen zie zitten die na binnenkomst meteen neerploffen en te beroerd zijn om twee meter verder te lopen. Dat is echter een andere discussie.

Verder ben ik nog steeds zeer tevreden met de DDZ die nu keurig rijdt en nog meestal op tijd ook en zonder de defecten zoals we een tijdje terug hadden met de DDAR op dit traject.
Na een hoop gezeur is het dan toch eindelijk weer gelukt.
Er rijden weer DDZ4's op "ons" traject.
Kleine uitzondering op de zondag (een SLT) maar dat mag geen naam hebben.

De details?
http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2015-1/mat.txt
(zoek op de 5600 serie, dat is namelijk Zwolle-Utrecht).

De materieel nummers zijn o.a. hier te vinden zodat je dit zelf kunt controleren.
http://www.rijdendetreinen.nl/vertrektijden

Of hier het actuele overzicht per dag:
http://ovtijden.com/avtdag/eml//

Wie weet kan dit meer dan 11000 keer gelezen topic ooit nog eens gesloten worden, 2016 begint goed in ieder geval.
Reputatie 7
Badge +4
Tot mijn grote vreugde is de helft van het aantal treinen dat op Zwolle-Utrecht rijdt weer een moderne DDZ.
Daar helpen wissels niets aan Pe_pe.
Inderdaad, wissels zijn nergens voor nodig als je bij een koe op de rails in Culemborg het opheffen van IC's van Eindhoven tot Schiphol ook een goede oplossing vindt.
Reputatie 7
Badge +3
In Den Bosch is inmiddels meer dan de helft van de wissels opgeruimd en zonder enig probleem. Veel wissels waren overbodige overblijfsels uit een ver verleden toen er nog overal met buurtgoederentreinen werd gerangeerd.

Linkerspoor rijden is vrijwel overal verboden vanwege de heersende veiligheidsjihad.

Reageer