Stoptrein zwolle-utrecht, waarom weer al dat oude en veel te korte materieel

De lijn is veel te druk voor een driebak in de spits

277 reacties

Terug naar het topic dan...
Het was vanmiddag weer raak op "ons" traject.
De DDAR-3 kwam in Utrecht keurig op tijd aan (15:10) en zou als 5653 (15:20) uit Utrecht naar Zwolle moeten vertrekken.
Dat gebeurde dus niet!
Na een aantal minuten werd er in de trein omgeroepen dat er een storing was en dat men bezig was de storing te verhelpen. Minuten verstreken maar geen vertrek.
Tien minuten, vijftien minuten en tot slot twintig minuten want toen kwam de volgende trein binnen.
Dit was een DDZ-4 (5655).
Meteen ben ik uitgestapt en in de DDZ ingestapt, met mij de rest van de reizigers ook.
Bij het uitstappen werd er nog net omgeroepen dat deze trein was uitgevallen (Goh wat een verrassing...).
De DDZ rit ging verder goed maar de trein liep uiteraard al snel vol omdat er in feite twee keer zoveel mensen meegingen behalve de mensen die net daarvoor de Sprinter naar Baarn genomen hadden omdat ze in Overvecht, Bilthoven of Den Dolder moesten zijn.
In Amersfoort aangekomen waren er alleen nog staanplaatsen.

Kortom, de NS heeft het weer af laten weten. Geen flauw idee wat er met de DDAR aan de hand was, de trein was immers keurig op tijd aangekomen, waarom kan deze dan niet terug? Ik snap het niet.
Door de uitval een half uur onnodige vertraging voor mij maar ook voor veel andere reizigers.

Het zou me niet verbazen dat de slechte staat van de DDAR's waar we het regelmatig over hebben, de oorzaak van de ellende is. De trein vanmorgen had bv een paar deuren met een sticker "defect", geen grote ramp maar de staat van onderhoud is twijfelachtig.
Wordt het niet eens tijd voor een "goedgekeurd" sticker, net als bij vliegtuigen waarbij de staat van het materieel vastgelegd wordt?
Het lijkt er nu op dat de NS altijd achter de feiten aanloopt.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een zeer intensief gelezen topic geweest waar het niet om geld ging en het doet me deugd dat er toch weer normaal materieel wordt ingezet. Het neemt het gevoel wat weg dat oostbloktreinen kennelijk goed genoeg zijn voor mensen buiten de Randstad. Mensen uit de Veluwe gillen niet zo snel en hard tenslotte.
Ben ik ff blij dat we in Eindhoven van dat combineren verlost zijn. Het zijn idd eigenwijze koppelingen. Soms doet een ICM ook lastig of een VIRM, maar DDZ en DDAR zijn koploper.
Maar ik blijf er toch bij dat het vaker aan het materieel ligt dat het niet combineert dan aan de RET-machinist die hem mag combineren.
Bij de NS is materiaal tekort en dat hebben ze ook al aangegeven. Ze zijn ook al met nieuwe treinen bezig, alleen nu zag ik laatste een artikel van dat ze de aanbesteding moesten stoppen omdat de aanbesteding niet gegaan zou zijn volgens de Europese richtlijnen (precies weet ik ook niet). De NS heeft hierop gezegd dat door dit alles alleen nog maar langer zou duren. Helaas. Toch vind ik het persoonlijk wel wat hebben het oude materiaal 😃. Maar de treinen zoals DDAR en de MAT 64 zijn inderdaad echt op en zijn hun tijd voorbij, maar het is altijd nog beter dan moeten staan niet waar?
Badge
De komende jaren gaat de SNG instromen, naar verwachting zal dat de materieelinzet in Sprinters door het hele land wat gaan opschudden. Probleem is alleen dat alle nieuwe Sprinters enkeldeks zijn, dus als die worden ingezet op Zwolle - Utrecht C, zal men weer gaan klagen dat er nu nóg minder plek is. Eigenlijk zal het dus nooit goed zijn voor de reizigers van deze Sprinter.

Daarbij moet wel aangetekend worden: NS had deze spagaat kunnen voorkomen door dubbeldeks Sprintermaterieel aan te schaffen. En NS kán deze spagaat nog (deels) verhelpen door met de Intercity's op Harderwijk te gaan stoppen. Dáár zitten de oplossingen, maar ik ben bang dat dat besef nog niet tot de juiste personen is doorgedrongen. 😞
Reputatie 1
Ik kan hier een melding van maken. Ervaar je de drukte vaak op dit traject? En wat is je vertrektijd? Via onze Reisplanner Xtra app kan je de drukte doorgeven. Voor meer informatie, zie hier Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.

Waneer houdt de NS nou eens op met dit grijs gedraaide grammofoonplaatje met een kras erin. Dat kunnen jullie toch wel min of meer uitzoeken aan de hand van de OV chipkaart gegevens. Daar weet je vrij exact waneer hoeveel reizigers waar in checken en uitchecken. Conducteurs houden op hun railpocket ook bij hoe druk treinen zijn.

Ik heb dit al eerder heel vriendelijk gezegd maar dit standaard antwoord dat klanten dit moeten melden lijkt bijna gewoon een bureaucraten antwoord om de klant het gevoel te geven dat er wat gebeurd. Maar in de praktijk gebeurd er toch geen fluit mee.

Op Utrecht Zwolle rijden meestal de hele dag dezelfde stoptreinen. Ik kan het weten want ik reis al meer dan negen maanden 4 dagen per week op en neer tussen Rotterdam en Harderwijk.

Roderick Klein
Er is nooit behoefte geweest voor dubbeldekssprinters omdat het uitgangspunt altijd 4x per uur een sprinter Harderwijk - Utrecht was. Probleem is dat er nog geen concrete plannen zijn om die twee extra sprinters daadwerkelijk te laten rijden, en dat voorlopig dus ook niet lijkt te gaan gebeuren. En dan krijg je vroeg of laat de keus: of de oude dubbeldekkers nog langer laten rijden, of meer staanplaatsen accepteren.
Maar in de praktijk gebeurd er toch geen fluit mee.

Dat is inmiddels aangetoond: https://forum.ns.nl/de-trein-11/drukte-melding-9923/index1.html#post65174
Ik heb gehoord dat de NS een gelijkvloerse ingang moet bieden voor de mindervaliden, dit zodat er geen instaphulp meer benodigd is in de toekomst. Dit komt voort uit de concessie en dat is de reden van het bestellen van enkeldeks materieel.

Gevolg zal zijn dat er meer treinen moeten gaan rijden op de drukke trajecten en dat vraagt weer investeringen vanuit het ministerie. Er zijn verschillende trajecten waar straks meer frequent gereden zal gaan worden als het nieuwe materieel daarvoor beschikbaar is.

En dan is er wellicht een nieuwe concessie met nieuwe regeltjes en voorwaarden wat alles weer overhoop gooit .....
@roderickklein, je zult dan vanaf begin februari toch wel gemerkt hebben dat juist niet iedere dag dezelfde type treinen rijden. Eerst een mix DDAR DDZ SLT SGGM, wat later weer vooral DDAR en DDZ.
Kortom, van alles wat.
Ik ga morgen weer reizen op dit traject dus zal mijn ervaring melden.
Terugkijken wat er gereden heeft of wat er de komende uren gaat rijden staat op OVtijden.com
Reputatie 7
Badge
...verouderde en vieze DDAR stoptreinenn tussen Vathorst en Zwolle. Wanneer gaat dit veranderen?in 2020 op z'n vroegst...
Reputatie 7
Badge +4
We hadden na lange tijd eindelijk eens goed materieel op deze lijn. Vergeleken met de afvalbakken die er nu rijden, waren de treinen in communistisch Oost-Europa nog comfortabel. Op de groene bankjes heb je snel rugpijn en reizen in de eerste klas biedt ook geen soelaas. Je komt echt niet in een Koploper en ik merkte aan de 1 bij de deur dat ik me klaarblijkelijk in de eerste klas bevond.

Vanuit het arrogante deel van Nederland - de kaasstolp in Utrecht - lijkt het toch dat deze rommel goed genoeg is voor die 'boeren op de Veluwe.' Tja, die kankeren niet zo snel en hard als in het Westen en dat bespaart weer werk en negatieve publiciteit tenslotte.

Waarom moeten nieuwe en gemoderniseerde treinen weer verdwijnen en moeten deze elders worden ingezet? Als ze naar West-Nederland gaan, dan is dat geen toeval. Zet die oude rotzooi in als extra waar het nodig is en gun Zwolle-Utrecht na jarenlang een schrootlijn geweest te zijn ook eens fatsoenlijk comfort.

Zelfs de idiote zin van de communicatieafdeling: 'Comfort passend bij de reisafstand', gaat hier niet op, dit soort comfort past nergens bij. Om over comfort, passend bij de prijs, maar niet te spreken.

De DDZ terug en wel ogenblikkelijk - buiten de Randstad wonen ook mensen. Dit soort treinen hoor je niet meer in te zetten in 2015. Als je weet dat het lang duurt voor een aantal treinen geleverd kunnen worden dan moet je eerder bestellen. Het zal wel een idiote gedachte zijn maar treinreizigers moeten zowel in de eerste als de tweede klas kunnen zitten, ook in de spits. Is het nou echt zo'n belachelijk om dit te vinden?
Deze sprinter begint in die kaasstolp, dus wat dat betreft is het betoog van Thom niet van toepassing op deze lijn.

Een abrupte overgang van het meest recent gerenoveerde intercitymaterieel naar het krakkemikkigste stoptreinmaterieel, is natuurlijk een schok voor de reizigers. Qua comfortniveau middelt het over een aantal jaren uit tot acceptabel. NS lijkt van plan DDAR weer zo snel als mogelijk in de mottenballen te steken.
Reputatie 7
Badge +4
Je weet best wat ik bedoel Pepe en het doet niets van de essentie van mijn betoog af. Ik ervaar het als dedain goed materieel weg te halen, ergens anders in te zetten en deze oude rommel is kennelijk voor de bewoners op de Veluwe wel goed genoeg, immers er wordt minder geschreeuwd en meer geaccepteerd. Deze afgedankte rotzooi heeft op deze lijn lang genoeg dienst gedaan terwijl het elders veel beter was. Het leek verbeterd en men is nu weer terug naar tijden die vervlogen hadden moeten zijn. De DDAR is helemaal niet acceptabel, voor niemand. Als je iets na jaren ellende verbetert, dan hoor je dat niet terug te draaien om datzelfde goede materieel elders in te zetten.
Er is niets teruggedraaid, want het is nooit de bedoeling geweest om daar structureel NID in te blijven zetten. Dat is immers intercitymaterieel geworden. Er was alleen geen stoptreinmaterieel beschikbaar om het mee te kunnen vervangen. Helemaal omdat de inzet van vlaflips daar tot Japanse toestanden zou leiden. Met de heractivatie van DDAR is dat er nu wel.

Ik weet wat je bedoelt en als het zou gaan over mat '64 in Limburg of buffels in Groningen (zijn ze gelukkig van teruggekomen), had het wel hout gesneden. In dit geval gaat het over een sprinter die ook deels door de randstad rijdt.
Reputatie 7
Badge +4
De Randstad houdt zelfs formeel op bij Utrecht en die paar kilometers doen niet ter zake. Dat de lijn Utrecht aandoet is zelfs niet relevant. Het is een totaal foute beslissing over de rug van mensen die al lang genoeg in de rotzooi gezeten hebben. De aanschaf van goed materieel is veel te lang uitgesteld. Hoeveel communicatiedeskundigen men ook inschakelt, het zal nooit overtuigend kunnen zijn- als deze groep dat al ooit is. Tja, cognitieve dissonantie, wat was dat ook alweer ;-)

Tussen Wezep en Bilthoven zit je nu niet goed.
Ik deel jullie zorgen op dit traject.
Je zou haast zeggen dat Utrecht-Zwolle het afvoerputje van de NS lijkt te zijn geworden.
Punt is dat het wel goed was, het kàn dus wel!
Dat geschuif van materieel van het ene traject naar het andere is geen goede oplossing.
Dat geeft ontevredenheid op het traject welke nu weer het oudste materieel krijgt toebedeeld.
De NS lijkt dit bewust zo te doen om reizigers het idee te geven dat het probleem tijdelijk lijkt terwijl dit niet zo is.

Gisteren ging het gemiddeld genomen redelijk op het traject.
In de ochtend 2xDDZ-4 ruimte genoeg, nog niet half bezet, in de middag naar huis terug een enkele DDAR.
Behoorlijk bezet maar niet overvol.
Wel een gebrek aan comfort, geen airco (gelukkig is het rond deze tijd buiten koud), geen gescheiden stilte/werk en praat compartimenten zodat iedereen die bovenin gaat zitten rustig zit te praten wat strikt genomen wel mag in een DDAR maar in een DDZ niet toegestaan is.
Ik maak uit dit verhaal min of meer op dat het een beetje ''Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken'' is?
Want, op het traject Utrecht-Zwolle is het uit den boze. Ofwel scheep ze er maar in Sittard of weet ik waar mee op. Je kan misschien beter op een nieuwe fiets gaan of in een splinternieuwe auto.

Het is zoals Pe-Pe, al schreef nooit de bedoeling geweest dat DDZ, zolang Sprinters zou rijden.
Als je echt versleten rotzooi wil meemaken, ga dan eens bij de NMBS kijken. Sommige stellen zijn net riolen.
Ik maak uit dit verhaal min of meer op dat het een beetje ''Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken'' is?
Want, op het traject Utrecht-Zwolle is het uit den boze. Ofwel scheep ze er maar in Sittard of weet ik waar mee op. Je kan misschien beter op een nieuwe fiets gaan of in een splinternieuwe auto.

Het is zoals Pe-Pe, al schreef nooit de bedoeling geweest dat DDZ, zolang Sprinters zou rijden.
Als je echt versleten rotzooi wil meemaken, ga dan eens bij de NMBS kijken. Sommige stellen zijn net riolen.

Je hebt het niet begrepen denk ik.
Het gaat er helemaal niet om dat we op het traject Utrecht - Zwolle "als een koning" willen zitten.
Nee, we willen in gewoon goed materieel vervoerd worden, niet meer en niet minder!
Het bewust inzetten van afgedankt materieel (want dat is het) is naar mijn mening onterecht.
Zoals je hebt kunnen lezen was het wel goed en is het recent gewijzigd.
Dat moet dus veranderen.
Dit betekent niet dat de problemen naar bv Sittard verplaatst moeten gaan worden, aan de andere kant hoort het probleem zeker ook niet op "ons" Utrecht - Zwolle traject gelegd te worden.
Dit is al een druk traject en geschuif met materieel maakt de situatie zeker niet beter.
De NS moet dus beter nadenken als ze plannen maken.

DDZ is dan misschien wel bedoeld als intercity materieel maar uiteindelijk zijn het gewoon opgeleukte DDAR's die dus technisch gezien net zo goed als sprinter ingezet kunnen worden. Voorheen voor de ombouw reden ze toch ook als Sprinters?
Ik begrijp het heel goed, maar DD-AR is echt niet afgedankt, en is prima materiaal voor de tijd dat je er in zit. Bijv. Harderwijk-Utrecht, nog geen uur. Als je nou van Leeuwarden naar Rotterdam zou moeten met een DD-AR...

Aangaande het geschuif klopt idd wel ja. Er is in het prille begin dat DD-AR er zou gaan rijden, zijn er wat kinderziektes ontstaan. Waardoor er ander materieel ingezet moest worden tot DD-AR er klaar voor was.

Aangaande de DDZ zeg je het goed, voor dat ze omgebouwd werden reden ze Sprinters. Na de ombouw was de bedoeling Intercity's (NID=Nieuwe Intercity Dubbeldekker) 😉
Reputatie 3
En DDZ rijdt nu wel aan de overkant van de IJssel in Olst (IJssellijntje).
Drama!!!! Kapot te klein oncomfortabel
Drama!!!! Kapot te klein oncomfortabel

In ieder geval de trein vanmorgen! (treinrit 5622)
De 2x DDAR-3 kon vanwege "te weinig vermogen" niet snel optrekken en liep zodoende ongeveer 5 minuten vertraging op. Geen grote ramp maar het geeft wel te denken.
Ik vermoed dat er één motor was uitgevallen.
Te weinig vermogen? Ik denk een andere oorzaak. DD-AR 3 is op dit moment het snelst aanzettende materieel. 🙂
Helemaal mee eens Hoppy, ik zat ook in deze trein. Waarom zijn de ddz treinen verdwenen? Deze treinen reden al meer dan een jaar continu op dit traject. Ik zag liever de vertrouwde mat 64 terugkomen dan dit vieze oude en onbetrouwbare DDAR materieel.

Reageer