beantwoord

Stoptreinen traject Zwolle-Utrecht

• 28 juni 2019
  • 15 reacties
  • 1022 Bekeken

Wanneer worden de oude stoptreinen weggedaan op traject Zwolle-Utrecht? Er is beloofd vanaf 4 juni, maar er rijden nog steeds bijna alleen maar oude roestbakken die ook nog regelmatig defect zijn en/of vertraging oplopen.
icon

Beste antwoord door Jeroen 28 juni 2019, 15:11

De treinstellen voor de 5600 serie, stoptrein Zwolle- Utrecht v.v. zullen begin September vervangen worden door de nieuwe sprinter SNG al zult u waarschijnlijk al eerder de SNG hier kunnen aantreffen aangezien er vaak al eerder een treinstel als proef op een baanvak gaat rijden in de reizigersdienst.

De introductie van de nieuwe sprinter is iets uitgelopen, planning was in eerste instantie inderdaad begin juni.

Het kan zijn dat er op drukke momenten nog wel een enkele rit met de DD-AR uitgevoerd wordt omdat de SNG onvoldoende reizigers kan vervoeren op de drukste momenten al is het de bedoeling om op die momenten te gaan rijden met DDZ treinstellen. De DD-AR zal dan rijden als der geen DDZ beschikbaar is.
Bekijk origineel

15 reacties

Badge
De treinstellen voor de 5600 serie, stoptrein Zwolle- Utrecht v.v. zullen begin September vervangen worden door de nieuwe sprinter SNG al zult u waarschijnlijk al eerder de SNG hier kunnen aantreffen aangezien er vaak al eerder een treinstel als proef op een baanvak gaat rijden in de reizigersdienst.

De introductie van de nieuwe sprinter is iets uitgelopen, planning was in eerste instantie inderdaad begin juni.

Het kan zijn dat er op drukke momenten nog wel een enkele rit met de DD-AR uitgevoerd wordt omdat de SNG onvoldoende reizigers kan vervoeren op de drukste momenten al is het de bedoeling om op die momenten te gaan rijden met DDZ treinstellen. De DD-AR zal dan rijden als der geen DDZ beschikbaar is.
Reputatie 3
Wat is er eigenlijk zo slecht aan DD-AR?

En bedenk dat de SNG nog wel kinderziektes heeft. Gisteren nog 20 minuten na een snelremming stilgestaan in het weiland omdat de trein herstart moest worden.
Badge
DD-AR is niet gereviseerd naar DDZ en was terzijde gesteld, echter doordat er extra materieel nodig was is dit materieel weer opnieuw in dienst genomen. Deze treinen hebben dus geen revisie gehad en zijn nu langer in dienst dan gepland.

Deze treinen hebben dus nog de ouderwetse banken in de trein, de verf aan de buitenkant is helemaal dof en er zit geen airco in deze treinstellen. Verder hebben deze treinstellen in verhouding tot ander materieel veel storingen.

De meeste problemen met de SNG is nog de gewenning aan deze trein en hoe je als machinist er mee om moet gaan, dit komt omdat procedures net even anders zijn en er heel veel via computerschermen gebeurt. Daarbij worden er nog steeds machinisten opgeleid voor deze trein die dan als nieuweling op deze treinen komen te rijden en dan wel eens een bedieningsfout maken en daar is deze trein wat gevoeliger voor door het computersysteem. Dit soort dingen gebeuren altijd bij de intrede van nieuw materiaal dus is niet specifiek het geval bij de SNG.

Doordat er steeds meer treinstellen SNG rondrijden wordt de interval tussen de ritten op de SNG voor de machinisten steeds kleiner en daardoor raak je steeds meer vertrouwd met deze trein.
Reputatie 7
Badge +3
Wat is er eigenlijk zo slecht aan DD-AR?
Geen airco (een drama boven) en het versleten interieur.
Reputatie 3
Ok, die airco kan ik me voorstellen. Maar versleten stoelen zitten wel lekker zacht 😄

Ik heb vroeger jarenlang alleen in SGM-0/SGM-1, mat'54 en mat'64 gezeten (allemaal in de originele uitvoering). Daarbij vergeleken was de DDM waar ik heel af en toe in zat een verademing. Niet bij elk station door elkaar geschud worden bijvoorbeeld... Heel af en toe had je geluk dat je de 2014 of 2015 had, maar ik begreep dat die het grootste deel van de tijd defect langs de kant stonden, erg jammer.

En ICM en ICR was dan echt het het einde, maar die reden natuurlijk nooit waar ik moest zijn.

Erg offtopic, excuus.
Reputatie 7
Badge +3
Afgelopen donderdagochtend was er alvast een korte kennismaking met de SNG als sprinter tussen Zwolle en Utrecht
https://treinposities.nl/vertrekstaat/wezep/2019-06-27
Badge
En de eerste geplande ritten met de SNG op dit traject zijn op de komende zaterdagen gepland, dan zullen ze als proef in 1 omloop gaan rijden als reizigerstrein op Zwolle - Utrecht en v.v..
Reputatie 4
Komende paar weken dan snel even een stedentripje in die regio doen voordat de DD-AR definitief weg is. Gaat een stuk minder leuk worden als je voortaan met de SRV-wagen mee moet. Gelukkig blijft de Intercity gewoon, dat voldoet sowiezo 😉
Reputatie 7
Badge +3
Haha, straks gaat men klagen over de SNG en dat ze de DDAR terug willen. Of dat iemand er eentje wil kopen 😁
Reputatie 2
DDAR Zit beter dan de SNG, SNG heeft bagger stoelen vind ik persoonlijk 😭
Komt de nieuwe trein ook in Almere te rijden
Komt de nieuwe trein ook in Almere te rijden

Volgens mijn informatie zal de SNG de verbinding Zwolle - Amsterdam als serie 14600 gaan rijden. Hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar.
Reputatie 6
@Danny NS Zwolle <~> Amsterdam is treinserie 14600
@Danny NS Zwolle <~> Amsterdam is treinserie 14600

Ik vergat de '1'. Bedankt!
Reputatie 3
Overigens wat ik ook al in een ander, vergelijkbaar topic heb geschreven, de bomen reiken niet tot in de hemel, nieuwere treinen zijn niet per sé in alle opzichten zaligmakend. Zo heeft de SNG klimaatbeheersing (en dat is niet per sé hetzelfde als "airco"), maar a) maakt die ontzettend veel herrie en b) werkt het regelmatig gewoon niet goed. Vorige week nog in een trein gezeten die zelf aangaf dat het buiten 24 graden was en binnen 25. Normaal is 25 graden nog wel te doen, maar door de vochtige lucht en de raampjes (die niet open kunnen) was het binnen niet te harden, het zweet droop overal naar beneden.

Verder wordt het in een trein met klimaatbeheersing nooit "echt lekker fris". Ik vermoed dat daarbij diverse overwegingen meespelen, in de eerste plaats gewoon de kosten en ook dat veel reizigers liever het een beetje warm hebben dan dat ze twee keer een flinke "temperatuurschok" hebben. Ik hoor niet bij die groep, dat is wel duidelijk denk ik 😉

Reageer