Storingen in Twente

• 18 november 2016
  • 13 reacties
  • 278 Bekeken

Reputatie 5
Het is wéér raak! Voor de vierde keer in 2 weken (!) een seinstoring van grote impact tussen Hengelo en Enschede. En daarnaast ook nog eens een storing tussen Deventer en Almelo en tussen Almelo en Hengelo.

En ook niet zomaar een storing. Vorige week duurde de seinstoring ruim 5 uur lang. Volgens mij van 15:00u t/m 20:00u.
Gisteren was het al helemaal feest. Een storing die duurde van 10:30u t/m 02:00u. Hoe dan??
Ik snap dat dit voor ProRail is, maar de NS heeft zeker wel invloed om dit te fixen. Ga in plaats van storingen fixen gewoon hele seinen opnieuw plaatsen, want dit kan écht niet.

Zo waren de bussen zeer ondermaats. Volgens mij heeft NS opnieuw overschat dat er wel degelijk mensen wonen in Twente. Ja, zo'n 620.000. Elke bus tussen Hengelo - Enschede was propvol en de capaciteit was zeer ondermaats. Dikke drama.
Hoe lang gaat deze storing duren? Ik heb de begintijd geklokt op 7:35 uur. Zou de storing voor de avondspits voorbij zijn?

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er is de laatste door ProRail flink gesleuteld aan de seinen in Twente en dat verklaart de huidige storingen.
Reputatie 5
Je zou toch denken dat na het sleutelen van honderden, dan wel niet duizenden seinen storingen voorbij waren. Maar wiens taak is het om bussen te regelen? ProRail of NS?
Als het NS is, waarom is er dan te weinig capaciteit?
Ga niet zeggen dat bussen overal uit het land naar Twente moeten komen, want de storing van gisteren is in de ochtend al begonnen en de gehele dag was het drama qua bussen.

Elke keer als ik reis is het weer billenknijpen of het deze keer zonder storing gaat. Super vreemd dat anno 2016 nog zo ontzettend veel fout gaat bij NS.
Reputatie 6
Badge +1
"Gewoon hele seinen opnieuw plaatsen".
Gelukkig kost het aanpassen van treinbeveiliging slechts tonnen per keer vanwege alle veiligheidsvoorschriften. Dus u stelt een *uhm* goedkope oplossing voor.
Reputatie 5
En 4 vertragingen door fouten van prorail kost zeker geen tonnen. Als je gaat sleutelen, doe het dan goed.
Maar t gaat mij meer om de alternatieve inzet wat drama is
Reputatie 5
Ik bedoel. Sorry dat ik zoveel klaag, maar sinds de herfst - weer - is begonnen, is het echt mega drama bij de NS.

Hoeveel storingen heeft de ns gehad de afgelopen jaren? Duizenden. Reflecteert de ns nooit haar handelingen? De ns weet het aantal reizigers per traject zeggen ze (hoewel ik daar ook twijfels over heb). Dan weet je toch ook hoeveel bussen je nodig hebt bij storingen?

Maar niet alleen Ns, ook prorail. Toeval dat 4x in 2 weken hetzelfde traject eruit ligt is er niet. Er is gewoon een mega fout gemaakt bij prorail. Een grote fout maken bij werk wat dagelijks voorkomt, dat kán echt niet.
Reputatie 4
Het is strijk en zet dat in de weken nadat ProRail ergens aan seinen en wissels heeft gewerkt het storingen regent. Dat heeft vooral te maken met niet altijd even competent personeel.

Verder ontstaan er ook erg veel storingen door defecte treinen. Maar de materieelsituatie bij NS is bekend dus dat behoeft geen verdere toelichting.
Reputatie 5
Defect materieel, prima (eigenlijk niet, maar die situatie is bekend). Richtlijnen bij aanrijdingen, prima. Maar sein en wisselstoringen is gewoon onkunde.

De ns moet hierop anticiperen met bussen, maar dat is gewoon drama. De Ns bestaat zo'n 150 jaar. Dan zou je toch verwachten dat het personeel, de technologie en vervangend treinvervoer in orde is?

Drama.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe stel je dat voor? Dat NS 24/7 in het hele land honderden bussen met chauffeur op reserve heeft staan?
Reputatie 5
Honderden, nee. Tientallen? Ja.
Volgens statistieken van rijdendetreinen.nl blijkt dat 13,7% van alle storingen, landelijk, sein en/of wisselstoringen zijn. Dat zijn zo'n 1650 storingen op jaarbasis.

Volgens de NS gebruiken ze liefst *kuch* 18 bussen tussen Hengelo en Enschede. Reistijd is 20-25 minuten met de bus en er kunnen 70 man in. Dat is toch wel wat anders dan een trein qua capaciteit. Er zijn genoeg bedrijven die bussen leasen of op dat moment niet gebruiken. Kijk onder andere naar oad, luttikhuis en syntus. En ja, de NS moet ook gewoon genoeg buschauffeurs kunnen fixen. Ookal zijn het geen chauffeurs van henzelf, ze huren ook wel chauffeurs in van die bedrijven die ik net noemde.
Reputatie 7
Badge +3
Ja en die chauffeurs zitten 24/7 thuis te wachten tot ze gebeld worden?
Reputatie 5
Punt 1: Het zijn voornamelijk vutters en vrijwilligers die dit oppakken.
Punt 2: Chauffeurs van derden werken niet 40 uur per week, waardoor ze in principe "invallen"

Het lijkt mij echt geen enkel probleem om ergens 30-40 bussen/chauffeurs vandaan te plukken. Ik begrijp erg goed dat het busvervoer er pas na een uur is o.i.d. Maar een hele dag onderbezetting is erg karig.

Ondertussen is die storing nog steeds niet opgelost. Het is ondertussen 6 uur geleden.
Ken je het begrip economische kosten? Ik krijg zo'n gevoel dat een ton uitgeven voor een nieuw sein goedkoper zal uitpakken dan tientallen keren zoiets te repareren met printplaatjes die niet werken.
Reputatie 7
Badge +3
Vutters bestaan inmiddels al lang niet meer.
Reputatie 5
Wat jij wil

Reageer