Een tijdje terug heb ik de kennis gekregen over stroomloze bruggen.
De naam zegt het al, het zijn spoorbruggen zonder bovenleiding.
Maar wat is er eigenlijk mogelijk op een stroomloze brug, en hoe wordt er voorkomen dat de trein stil valt?
Een tijdje terug heb ik de kennis gekregen over stroomloze bruggen.
De naam zegt het al, het zijn spoorbruggen zonder bovenleiding.
Maar wat is er eigenlijk mogelijk op een stroomloze brug, en hoe wordt er voorkomen dat de trein stil valt?
Wellicht is dit een interessant artikel voor je: https://www.nicospilt.com/index_bovenleiding-bijzonder.htm
Helemaal voorkomen doe je het niet, maar we proberen voor zo'n brug vaart genoeg te hebben om de afstand te overbruggen. De keren dát het voorkomt dat een trein zo strandt, is er meestal al wat meer aan de hand.
Een enkel treinstel wat met de stroomafnemer precies op het draadloze deel stilstaat, moet weggesleept worden.
Helemaal voorkomen doe je het niet, maar we proberen voor zo'n brug vaart genoeg te hebben om de afstand te overbruggen. De keren dát het voorkomt dat een trein zo strandt, is er meestal al wat meer aan de hand.
Een enkel treinstel wat met de stroomafnemer precies op het draadloze deel stilstaat, moet weggesleept worden.
Ik neem aan dat het risico groter is voor een enkel treinstel dan voor meerdere treinstellen, ook omdat stroomloze bruggen nooit zo lang zijn dat twee stroomafnemers bijna tegelijkertijd op het draadloze gedeelte terecht kunnen komen, toch?
Als de stroomafnemers op één van de twee kopbakken zitten en beide stellen zitten met die koppen aan elkaar gekoppeld zitten kun je ook met twee stellen stranden vermoed ik. Maar de seinen worden zo geplaatst dat je nooit vlak voor of na een stroomloze brug een rood sein tegen zal komen.
Weet iemand trouwens wat de procedure is als er een overweg vlak naast een stroomloze brug in storing ligt? Normaal moet je dan met 10km/u over die overweg, maar dan zou je in zo'n geval ook met 10km/u over de stroomloze brug moeten...
https://www.youtube.com/watch?v=sIz2e8xB9o8
Filmpje uit de oude doos met een van de mogelijke oplossingen
Weet iemand trouwens wat de procedure is als er een overweg vlak naast een stroomloze brug in storing ligt? Normaal moet je dan met 10km/u over die overweg, maar dan zou je in zo'n geval ook met 10km/u over de stroomloze brug moeten...
De European Instruction 8 is daar duidelijk genoeg over.
Bij het naderen van de overweg, beperken van de snelheid tot 10 km/u
Geen uitzonderingen voor stroomloze bruggen.
“Vroeger” was dat (meen ik) anders en mocht je in zo'n geval max 20 km/u rijden.
De European Instruction 8 is daar duidelijk genoeg over.
Bij het naderen van de overweg, beperken van de snelheid tot 10 km/u
Geen uitzonderingen voor stroomloze bruggen.
“Vroeger” was dat (meen ik) anders en mocht je in zo'n geval max 20 km/u rijden.
Dus dan is het gewoon een risico nemen? Maar hoeveel stroomloze bruggen zitten er nou direct naast een overweg?
Telt de stroomloze brug in de richting van Arnemuiden bijvoorbeeld? Volgens mij is die afstand te groot maar je moet sowieso al wel vroegtijdig remmen lijkt mij, of nou ja minder hard rijden vanuit Middelburg.
https://www.youtube.com/watch?v=sIz2e8xB9o8
Filmpje uit de oude doos met een van de mogelijke oplossingen
Anders gewoon even duwen met zijn allen
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=23322.0
https://x.com/ns_verhalen/status/687604047138959360
En dat werkt? Of is het gewoon wat proberen.
Dus dan is het gewoon een risico nemen? Maar hoeveel stroomloze bruggen zitten er nou direct naast een overweg?
Dat zou je denk ik nog verbazen.
De brug bij Leiden Lammenschans, Krommenie, Steenwijk, Alkmaar. Zomaar een paar die direct bij me opkomen.
Wat bedoel je met “telt de brug bij Arnemuiden ook mee”? Daar ligt zo te zien geen overweg direct voor of achter.
En dat werkt? Of is het gewoon wat proberen.
Als het ding eenmaal rolt, rolt ie.
Als het ding eenmaal rolt, rolt ie.
Zie ook https://www.fjmostert.nl/een-trein-duwen/ waarin de schrijver zegt:
Ik moet zeggen: als je met genoeg mensen bent is zo’n trein duwen niet eens zwaarder dan het duwen van een auto met startproblemen.
De brug bij Leiden Lammenschans
En daar is nu nog maar aan 1 kant een overweg, alleen voor fietsers en voetgangers. Voorheen was er aan beide kanten van het kanaal een overweg, maar die aan de Kanaalweg is vervangen door een tunnel, de Kanaaltunnel, die tijdelijk bekend stond als de Anaaltunnel.
Wat er mogelijk is op een stroomloze brug? Nou, niet veel. Alleen doorrollen op de kinetische energie die de trein op dat moment heeft.
Ik heb op Kerstavond 2 uur lang stilgestaan op de brug over de Drentse Hoofdvaart (tussen Meppel en Steenwijk) omdat de machinist een ATB-ingreep kreeg, gevolgd door een automatische noodremming en met beide pantografen op exact het stroomloze stukje tot stilstand kwam. Natuurlijk duurde het 2 uur voordat er een ander ICM-stel ter plaatse was die ons weer onder de draad kon duwen. Ik had denk ik ook een oudejaarslot kunnen kopen, de kans dat je daarmee de jackpot wint is ongeveer even groot als dat dit gebeurt.
Die brug is ook wel bijzonder, want er liggen twee overwegen in het stroomloze gedeelte (om daar nog even op in te haken). De situatie die je schetst is inderdaad een bijzondere, en gelukkig komt het niet heeeeel vaak voor.
Zelf heb ik eens stilgestaan op de brug over het Deel tussen Akkrum en Heerenveen omdat het sein terugviel naar rood en ik een snelremming inzette. Dat werd wel tijdig weer groen, maar ik stond wel stil. Gelukkig had ik 10 bakken DDZ bij me met de stroomafnemers aan weerszijden van de trein.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.