Structureel onveilig gevoel in trein; waar zijn de conducteurs? | NS Community

Structureel onveilig gevoel in trein; waar zijn de conducteurs?

  • 21 November 2021
  • 72 reacties
  • 3332 Bekeken

Beste mensen,

Reeds tientallen jaren reis ik met plezier met de trein voor werk en privé, Sinds enige tijd (met name sinds corona, maar ook in mindere mate daarvoor) is er een soort wetteloosheid ontstaan in de trein. Dit uit zich in het plaatsnemen in de eerste klas, terwijl men duidelijk geen kaartje hiervoor heeft (en dit lachend tegen vrienden zegt). Als er dan eens controle is, worden deze scheefrijders hooguit weggestuurd, maar staat er verder geen consequentie (lees: boete) tegenover. Inmiddels is dit een publiek geheim en strijken allerlei studenten en onzalige figuren neer in de 1e klas. Ook is er regelmatig rumoer in stiltecoupés, ondanks dat de trein niet vol zit en deze mensen in andere coupés kunnen zitten om te praten en bellen.

Dieptepunt is dat ik onlangs in een treincoupé plaats wilde nemen waar het enorm naar urine stonk en dit op de grond en een stoel lag. En laatst op een zondagmiddag met de intercity van Utrecht naar Den Bosch ging er een man lekker ontspannen een sigaret roken in de treincoupé.

Dit alles heeft mijns inziens te maken met de steeds minder zichtbare en duidelijk afwezige conducteurs die zelden meer controleren. De ‘pakkans’ is nagenoeg afwezig en er zit geen consequentie aan als iemand tegen de lamp loopt.

Dit geeft mij een gevoel van onbehagen en ik merk dat ik me steeds onprettiger en onveiliger voel als ik met de trein reis. Nou is er wel een telefoonnummer om dit te melden, maar wat heb je eraan op dat moment.. dweilen met de kraan open. Voorkomen is beter dan genezen, dus de conducteur die z'n taken verricht zou dit soort excessen kunnen voorkomen.

Ik weet niet of dit iets tijdelijks is door corona, of dat zichtbare aanwezigheid van de conducteur en kaartcontrole iets is wat tot het verleden behoort, maar inmiddels ben ik serieus aan het overwegen een auto aan te schaffen.


72 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het negatieve gedrag van medereizigers is in Coronatijd toegenomen, controle was al voor corona sterk verminderd. En als er controle was en er zaten mensen zonder geldig vervoersbewijs maar met een smoesje in de 1e klas dan werd hen nog een fijne reis toegewenst.

Reputatie 7
Badge

Heel herkenbaar, er heerst inderdaad totale anarchie op het spoor. Ik ben blij dat ik beroepsmatig niet met de trein hoeft te reizen. 

Reputatie 7

Zal inmiddels het honderdste topic zijn over het ontbreken van controle. NS gaat er niets mee doen. Ik zou inderdaad maar een auto gaan aanschaffen..

Heel herkenbaar, er heerst inderdaad totale anarchie op het spoor.

Dat geldt voor de hele maatschappij, Nederland is verworden tot een anarchie waarin niemand regels en wetten serieus neemt en alleen doet waarin hij/zij zin in heeft, de wrange vruchten van de gedoog-maatschappij. En maar kritiek hebben op andere landen. Kortom dit is niet specifiek voor het spoor 

Reputatie 7

De hoofdconducteur heeft tegenwoordig kennelijk zoveel administratieve taken, dat deze alleen nog tijd heeft, het vertreksein te geven. 

Daarom zeg ik: de ‘gewone’ conducteur weer terug, die geen andere taken heeft dan het gastheer/gastvrouwschap, controle van het vervoersbewijs en toezicht op de orde en rust in de trein.

Opmerkelijk vind ik overigens, dat in de treinen van Groningen naar Winschoten Arriva) en van Zwolle naar Emmen (Blauwnet) altijd (en soms meerdere malen) mijn vervoersbewijs gecontroleerd wordt.

 

Opmerkelijk vind ik overigens, dat in de treinen van Groningen naar Winschoten Arriva) en van Zwolle naar Emmen (Blauwnet) altijd (en soms meerdere malen) mijn vervoersbewijs gecontroleerd wordt.

Dat is niet opmerkelijk, bij particuliere vervoerders wordt er wel toezicht gehouden op de taakuitvoering van het personeel.

Reputatie 7

Opmerkelijk vind ik overigens, dat in de treinen van Groningen naar Winschoten Arriva) en van Zwolle naar Emmen (Blauwnet) altijd (en soms meerdere malen) mijn vervoersbewijs gecontroleerd wordt.

Dat is niet opmerkelijk, bij particuliere vervoerders wordt er wel toezicht gehouden op de taakuitvoering van het personeel.

Ik zal de laatste zijn die beweert dat dat NS geen beleid heeft of ‘toezicht’ houdt op  de taakuitvoering van het personeel, wél zegt NS dat de HC ook nog administratieve taken heeft. Blijkbaar is dat dan bij de andere vervoerders niet het geval of doen deze hun administratie op kantoor (of thuis).

Reputatie 7

Maar weigert vervolgens consequent deze taken toe te lichten

Reputatie 7

Maar weigert vervolgens consequent deze taken toe te lichten

Misschien een controle op de achtergrond? Het verzamelen van incheckdata?
 

 

Reputatie 7

Je wordt er cynisch van. Controle is alweer bijna 4 weken geleden, terwijl ik vrijwel dagelijks reis en vanalles zie gebeuren. Wel een keer een conductrice gezien, die vriendelijk knikkend naar iedereen door de trein kwam lopen. Sommigen hielden de chipkaart al gereed, maar ze schudde haar hoofd: " nee hoeft niet hoor!". En weg was ze alweer. Nou, je mond valt weer open op zo'n moment. Zag ook enkele mensen elkaar enigzins verbaasd aan kijken.

Reputatie 7

Ik zit nu in de trein van Castricum naar Enschede ben inmiddels bij Hengelo. Hele weg geen NS personeel gezien ook niet langslopend

 

Ik zit nu in de trein van Castricum naar Enschede ben inmiddels bij Hengelo. Hele weg geen NS personeel gezien ook niet langslopend

De conducteur heeft het zeker heel druk met de veiligheid. 

Reputatie 7

Ik zit nu in de trein van Castricum naar Enschede ben inmiddels bij Hengelo. Hele weg geen NS personeel gezien ook niet langslopend

De conducteur heeft het zeker heel druk met de veiligheid. 

Ik heb het in Enschede nog even gevraagd aan de conducteur. Hij zat in de machinistencabine van het 2e deel. Gaf geen antwoord en liep stoïcijns verder. Op de terugweg zowaar wel één keer kaartcontrole gehad. Coronabesmettingen lopen natuurlijk wel heel erg hard momenteel, maar het is thans ook wel duidelijk dat voor overdracht van het virus echt wel meer tijd nodig is dan dat de conducteur erover doet om jouw vervoersbewijs te checken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit nu in de trein van Castricum naar Enschede ben inmiddels bij Hengelo. Hele weg geen NS personeel gezien ook niet langslopend

De conducteur heeft het zeker heel druk met de veiligheid. 

Eigen veiligheid 😉

Reputatie 6

Helaas moet ik het met de topicstarter eens zijn. Ik reis al vanaf de zeventiger jaren (!) regelmatig met de trein, maar zo erg als de laatste tijd heb ik het niet meegemaakt. Er is nauwelijks controle, reizigers kunnen ongestraft 1e klas reizen en herrie maken in de stiltecoupé, gisteren nog meegemaakt. Je durft mensen er niet op aan te spreken, want voor je het weet heb je een blauw oog. Ik denk dat de conducteur ook steeds terughoudender wordt, voor hun eigen veiligheid. Want de mensen kunnen maar hun gang gaan: zonder kaartje reizen, hard praten, luid telefoneren en 4 zitplaatsen voor zichzelf reserveren ook als het stampdruk is. Ik vind het dieptreurig worden. Wat is de maatschappij aan het verloederen, het is ongekend. Sorry dat ik het zeg en ik ben zelf ook Nederlander, maar ik vind Nederlanders steeds meer maar een onbeschoft volkje worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Helaas moet ik het met de topicstarter eens zijn. Ik reis al vanaf de zeventiger jaren (!) regelmatig met de trein, maar zo erg als de laatste tijd heb ik het niet meegemaakt. Er is nauwelijks controle, reizigers kunnen ongestraft 1e klas reizen en herrie maken in de stiltecoupé, gisteren nog meegemaakt. Je durft mensen er niet op aan te spreken, want voor je het weet heb je een blauw oog. Ik denk dat de conducteur ook steeds terughoudender wordt, voor hun eigen veiligheid. Want de mensen kunnen maar hun gang gaan: zonder kaartje reizen, hard praten, luid telefoneren en 4 zitplaatsen voor zichzelf reserveren ook als het stampdruk is. Ik vind het dieptreurig worden. Wat is de maatschappij aan het verloederen, het is ongekend. Sorry dat ik het zeg en ik ben zelf ook Nederlander, maar ik vind Nederlanders steeds meer maar een onbeschoft volkje worden. 

Ik sluit mij aan bij @Simone_vdh  en @Fr-Arn

Mijn slechte ervaringen met (ontbreken van) controle dateren al voor Corona. Met name op de lijn Amsterdam - Eindhoven werd al voor Corona niet gecontroleerd. Op dit traject meerder incidenten (o.a. bedreiging) meegemaakt, waarvan de meesten 's avonds in 1e klas.

Onlangs een paar keer 1e klas gereisd. Omdat ik in de hoogste risicogroep voor Corona val leek 1e klas veiliger. Leek, want vanwege ontbreken van controle en handhaving mocht ik de 1e klas delen met mensen zonder geldig vervoersbewijs en zonder (correct gedragen) mondkapje. Reizen met de trein om iets leuks te gaan doen, zit er al sinds maart 2020 niet meer in, gezien het feit dat de trein geen veilig, laat staan ontspannen, vervoer voor mij is. Ik heb geen auto en ben voor noodzakelijke reizen aangewezen op OV. 

NS het is toch een kleine moeite om regelmatig om te roepen dat geldige vervoersbewijzen en mondkapjes verplicht zijn? Daarbij je af en toe als treinpersoneel te laten zien, zal ook bijdragen aan een veiliger gevoel.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou inderdaad een kleine moeite moeten zijn om regelmatig geautomatiseerd een bericht over het dragen van mondkapjes te laten horen. Als het in de tram in Amsterdam kan dan zou het ook in de treinen van NS moeten kunnen.

 

Het zou inderdaad een kleine moeite moeten zijn om regelmatig geautomatiseerd een bericht over het dragen van mondkapjes te laten horen.

 

Klopt, maar NS wil viruswappies niet voor het hoofd stoten. En dus mompelt men iets over eigen verantwoordelijkheid in een poging iedereen naar de mond te praten.

Reputatie 7

Ik sluit mij aan bij @Simone_vdh   @Fr-Arn

Onlangs een paar keer 1e klas gereisd. Omdat ik in de hoogste risicogroep voor Corona val leek 1e klas veiliger. Leek, want vanwege ontbreken van controle en handhaving mocht ik de 1e klas delen met mensen zonder geldig vervoersbewijs en zonder (correct gedragen) mondkapje. Reizen met de trein om iets leuks te gaan doen, zit er al sinds maart 2020 niet meer in, gezien het feit dat de trein geen veilig, laat staan ontspannen, vervoer voor mij is. Ik heb geen auto en ben voor noodzakelijke reizen aangewezen op OV. 

 

De 1e klas is geen veilige of plezierige optie meer. Dagelijks zit ik daarin met mijn 1e klasabonnement tussen mondkapjesloze scholieren en andere lui van wie ik gewoon weet dat ze er niet voor betaald hebben- ze zeggen het vaak zelf en doen er stoer om. Muziek hard aan enzovoorts. Ik hou me vaak in, om geen stennis te krijgen, maar kan het soms niet laten en maak een opmerking. Krijg dan een grote mond terug waar ik me in vredesnaam mee durf te bemoeien. Moeten ze maar voor meer of langere treinen zorgen hoor je dan. Wat een stel egoïsten allemaal, sorry dat ik het zeg maar kan er zo woest om worden. Dat is nou de toekomst van Nederland!  Er worden verder woorden gebezigd die ik hier niet zal herhalen. Fijne 1e klas reis! 😫

Reputatie 6

Ik reis wel niet zo vaak met de trein maar ik voel me niet onveilig. Dat mensen zonder of met een verkeerd kaartje eerste klasse gaan zitten kan ik niet ruiken, ik ben geen HC en kan dat niet controleren Met of zonder controle, ik heb er geen last van, ze zitten op hun eigen achterwerk. Ik heb ook wel wat beters te doen dan naar gesprekken van anderen luisteren. Dat er wel eens wat mensen luidruchtig zijn, dat heb je in de uitgaansgebieden in de steden ook. Ik maak me er niet druk over zolang de trein redelijk schoon is en ik redelijk comfortabel kan zitten. Dat laatste is meestal niet mogelijk er zijn meer mensen die de klapzitjes beter vinden dan de stoelen. Een kort ritje gaat nog wel, maar na een langere rit is zelfs het zitten op bankjes op het station of in een plantsoen een verademing. Zo heeft iedereen wat om over te klagen.

Reputatie 2

De ‘trefkans conducteur’, zoals het in de concessie heet, was al voor Corona bijzonder laag. Ik heb het  toen een tijdje bijgehouden, gemiddeld kwam ik op een keer controle per vijf uur treinreizen. Door de corona-maatregelen reis ik minder vaak, en ook minder vaak per trein, circa 1,5 retourrit per week. Kaartcontrole heb ik sinds eind september niet meer gehad (maar toen zat ik ook in Zwitserland in de trein), dat zegt denk ik al weer voldoende.

Steeds meer NS-conducteurs zijn vooral bezig met het aantonen van de eigen overbodigheid, en ik moet zeggen dat ze daar steeds overtuigender in slagen. Zodra we, net als bij andere vervoerders, het fluiten en sluiten (van de deuren) aan de machinist kunnen overdragen kunnen deze mensen worden ontslagen. Dit scheelt NS flink kosten, waardoor de prijs van de treinkaartjes verlaagd kan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou inderdaad een kleine moeite moeten zijn om regelmatig geautomatiseerd een bericht over het dragen van mondkapjes te laten horen.

 

Klopt, maar NS wil viruswappies niet voor het hoofd stoten. En dus mompelt men iets over eigen verantwoordelijkheid in een poging iedereen naar de mond te praten.

En door constant te beroepen op eigen verantwoordelijkheid zorgt NS voor een tweedeling. De zeer kwetsbaren zullen hun verantwoordelijkheid nemen en niet meer met de trein gaan reizen, waardoor ze (nog meer) beperkt worden in hun vrijheid.

Vind ik nog niet het ergste. Treinen zijn vaak overvol. Zit nu in trein met man die zwart reist. Doet alsof ie geen Nederlands spreekt. Conducteur durft niet in te grijpen. Meneer houdt ook nog eens een plek bezet met zijn rugzak. Weigert deze ook weg te halen in overvolle trein als vrouw vraagt of ze er mag zitten. Laatst groot gezin in stilte coupé. Mega herrie, ook na vragen weigerde men stil te zijn. Alsof men het niet begrijpt . Later blijkt dat men wel Nederlands kan spreken. 

Reputatie 7
Badge

Het is wat.

Mee eens, nu ( juni 2022) nog steeds het gevoel dat er te weinig wordt gecontroleerd. Eerste klasse wordt misbruikt. Waarom koop ik eigenlijk nog zo’n duur abonnement? Conducteurs, loop eens rond en controleer. Niet de hele tijd zitten aub. Kan er geen quotum ingevoerd worden van hoeveel kaartjes een conducteur moet hebben gecontroleerd?

Reageer