Structureel onveilig gevoel in trein; waar zijn de conducteurs? | NS Community

Structureel onveilig gevoel in trein; waar zijn de conducteurs?

  • 21 November 2021
  • 72 reacties
  • 3332 Bekeken

Beste mensen,

Reeds tientallen jaren reis ik met plezier met de trein voor werk en privé, Sinds enige tijd (met name sinds corona, maar ook in mindere mate daarvoor) is er een soort wetteloosheid ontstaan in de trein. Dit uit zich in het plaatsnemen in de eerste klas, terwijl men duidelijk geen kaartje hiervoor heeft (en dit lachend tegen vrienden zegt). Als er dan eens controle is, worden deze scheefrijders hooguit weggestuurd, maar staat er verder geen consequentie (lees: boete) tegenover. Inmiddels is dit een publiek geheim en strijken allerlei studenten en onzalige figuren neer in de 1e klas. Ook is er regelmatig rumoer in stiltecoupés, ondanks dat de trein niet vol zit en deze mensen in andere coupés kunnen zitten om te praten en bellen.

Dieptepunt is dat ik onlangs in een treincoupé plaats wilde nemen waar het enorm naar urine stonk en dit op de grond en een stoel lag. En laatst op een zondagmiddag met de intercity van Utrecht naar Den Bosch ging er een man lekker ontspannen een sigaret roken in de treincoupé.

Dit alles heeft mijns inziens te maken met de steeds minder zichtbare en duidelijk afwezige conducteurs die zelden meer controleren. De ‘pakkans’ is nagenoeg afwezig en er zit geen consequentie aan als iemand tegen de lamp loopt.

Dit geeft mij een gevoel van onbehagen en ik merk dat ik me steeds onprettiger en onveiliger voel als ik met de trein reis. Nou is er wel een telefoonnummer om dit te melden, maar wat heb je eraan op dat moment.. dweilen met de kraan open. Voorkomen is beter dan genezen, dus de conducteur die z'n taken verricht zou dit soort excessen kunnen voorkomen.

Ik weet niet of dit iets tijdelijks is door corona, of dat zichtbare aanwezigheid van de conducteur en kaartcontrole iets is wat tot het verleden behoort, maar inmiddels ben ik serieus aan het overwegen een auto aan te schaffen.


72 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Veel conducteurs doen nu ook hun uiterste best ons alvast te laten wennen aan het idee dat ze er straks niet meer zijn. Enige wat ik er vaak van merk in de sprinters in de eerste klas is het irritante gesla met de deur van de bok bij iedere halte wanneer ze even gestoord worden in hun ‘werkzaamheden’.

 

Heel herkenbaar dat irritante slaan met de deur.

Reputatie 6

Helaas moet ik het met de topicstarter eens zijn. Ik reis al vanaf de zeventiger jaren (!) regelmatig met de trein, maar zo erg als de laatste tijd heb ik het niet meegemaakt. Er is nauwelijks controle, reizigers kunnen ongestraft 1e klas reizen en herrie maken in de stiltecoupé, gisteren nog meegemaakt. Je durft mensen er niet op aan te spreken, want voor je het weet heb je een blauw oog. Ik denk dat de conducteur ook steeds terughoudender wordt, voor hun eigen veiligheid. Want de mensen kunnen maar hun gang gaan: zonder kaartje reizen, hard praten, luid telefoneren en 4 zitplaatsen voor zichzelf reserveren ook als het stampdruk is. Ik vind het dieptreurig worden. Wat is de maatschappij aan het verloederen, het is ongekend. Sorry dat ik het zeg en ik ben zelf ook Nederlander, maar ik vind Nederlanders steeds meer maar een onbeschoft volkje worden. 

Reputatie 3

Helemaal geen conducteur meer op een trein zal voor nog meer agressie, zwartrijden en vervuiling zorgen en uiteindelijk minder betalende reizigers dan nu al is door jarenlang gebrek aan controle/handhaving.

 

Veel conducteurs doen nu ook hun uiterste best ons alvast te laten wennen aan het idee dat ze er straks niet meer zijn. Enige wat ik er vaak van merk in de sprinters in de eerste klas is het irritante gesla met de deur van de bok bij iedere halte wanneer ze even gestoord worden in hun ‘werkzaamheden’. En de NS-directie vind het wel best kennelijk, die wil er ook vanaf wellicht. En de onwillige conducteurs helpen ze daarbij een hele flinke hand. 

De afgelopen jaren heb ik al reiziger ermee leren leven dat de maatschappij in de trein steeds meer anrchistische trekken is gaan vertonen. Kennelijk wil NS dat en zien nog steeds veel conducteurs niet in dat ze vooral heel erg hard hun eigen overbodigheid aan het bewijzen zijn. 

Ik vind het ook niet leuk om altijd maar te liken en te schrijven over de onzichtbaarheid van de HC, er zitten er een aantal in mijn netwerk waar ik contact mee heb en van weet dat ze echt goed werk doen, maar een steeds grotere groep gooit er met de pet naar. Er is altijd wel een onvrede waarmee het goed wordt gepraat, helemaal de laatste maanden, maar in feite maakt men zichzelf overbodig.

 

Reputatie 1

Achja, als je in de eerste helft van 2022 ruim 320 treinritten hebt gemaakt en slechts 30 keer gecontroleerd bent vraag je je wel eens af waarom NS nu treinen opheft omdat er geen conducteurs zijn… Compleet overbodig, zeker in Sprinters.

 

Kijk naar de regionale vervoerders, die kennen de functie conducteur nieteens.

Het is in mijn ogen logisch dat de medewerkers van de NS ook een fatsoenlijke nieuwe CAO willen van de NS en geen koekje van eigen deeg willen zoals met de dagkaarten dal die toen als kerstcadeau werden uitgedeeld. De laatste CAO's van de NS waren al erg mager en medewerkers hebben al vele jaren alleen ingeleverd qua geld, er is een moment dat dat klaar is en zeker met zo'n hoge inflatie als nu.

 

En qua tunnels kunnen we het ook eens omdraaien, als er nu brand is in een tunnel en een trein (12 bakken Virm) moet geëvacueerd worden en we hebben alleen een machinist, hoelang gaat dat duren denk je.  We hebben het hier ook gewoon over veiligheid. 

Ik heb zelf 1 keer in de Schipholtunnel gestaan toen er brand was in een trein voor me die aan het perron stond op Schiphol, de rook kwam zichtbaar op ons af in de tunnel, ik was toen blij dat ik 2 conducteurs op de trein had die door de trein heen gingen om mensen gerust te stellen dat het allemaal meeviel om paniek te voorkomen. Ik had dat als machinist niet kunnen doen omdat ik ook bereikbaar moest blijven voor de treindienstleider en ook de 2 stellen was een probleem geweest want dan had ik me bloot moeten stellen aan de mogelijk giftige rook in de tunnel. Nu konden we de hele klimaatbeheersing uitzetten waardoor de lucht niet in de trein kwam. We hebben uiteindelijk een uur vastgestaan op die plek omdat we ook aan de achterkant ingesloten stonden door andere treinen die gestrand waren en niet weg konden.

Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet. 

Reputatie 3

Vorige week een paar keer controle gehad, maar vandaag was het weer raak. Rijswijk-Culemborg vv geen enkele controle. In de laatste sprinter zat ik tussen de scholieren in de eerste klas, precies bij de bok waar de conductrice zich had verstopt. Bij ieder station in en uit, maar liep stoïcijns het eerste klasje door. Ik blijf dit toch echt bizar vinden. 

Reputatie 7

Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet. 

Kijk maar naar de CAO onderhandelingen, dat zegt al genoeg hoe de sfeer is bij de NS. 

Het probleem bij de CAO onderhandelingen is ook dat het personeel niet begrijpt dat het geld op is. En van een kale kip kun je nu eenmaal geen veren plukken.

 

Het geld 'op’ dat durf ik te betwisten. Door de enorme vraag naar personeel ligt de macht nu weer bij de werknemers en minder bij de werkgevers. Jarenlang was dit omgedraaid en dat zorgde er voor een lange periode voor dat werknemers 'op de vloer’ van bijna alle sectoren met de laagst mogelijke loonstijgingen werden afgescheept, terwijl er aan de top en bij de aandeelhouders meestal grote winsten zijn geboekt. 

De vorige -lage- CAO-loonstijging bij de NS is door het personeel geaccepteerd onder voorwaarden dat men hier tijdens de eerstvolgende nieuwe CAO (die waar nu voor onderhandeld wordt) voor gecompenseerd zou worden. Dat is tot nog toe allemaal niet terug te zien in de onderhandelingen. Op de eerste onderhandelingsdag is ons verteld dat we 'flexibeler’ moeten worden om aanspraak te maken op een loonstijging. Terwijl we al een hele tijd flexibeler bezig zijn!

Zo zijn de diensten in de afgelopen jaren alsmaar voller geworden, ze zijn meer ingericht op 'efficiency’, met kortere tijden tussen ritten, veelal kortere pauzes, vaak het minimum aan gesteld personeel en het minimum aan materieel (wat wij vervolgens uit mogen leggen aan de terecht-geirriteerde reiziger). We worden steeds vaker gevraagd om treinen alleen mee te nemen, zowel ik als machinist die de keuze krijgt een trein helemaal in zijn eentje mee te nemen (of anders de reizigers in de kou kan laten staan), of de conducteur die eigenlijk een 2e man moet hebben omdat een trein uit 2 delen bestaat of het na een bepaald tijdstip is. Verlof of een vrije dag zijn alsmaar lastiger te krijgen, op sommige standplaatsen kan je als personeel vele maanden op rij geen dag vrij meer krijgen. De rekening voor het personeelstekort ligt bij ons. Daarnaast zijn recentelijk bepaalde voordeeltjes ingetrokken. Als ik bijvoorbeeld als laatste rit als passagier naar mijn standplaats moet dan kon ik daar voorheen voor opbellen of het ook een treintje eerder mocht en was dat geen enkel probleem, tenzij ik natuurlijk alsnog die trein zelf moest rijden dan is het wat anders. Tegenwoordig mag ik die vraag uberhaupt niet eens meer stellen. En of dit alles nog niet genoeg is wil de werkgever toe naar een uitbreiding van het veelal gehate 'min/plus systeem’, waarbij het gemiddelde aantal gewerkte uren over een veel langere periode berekend mag gaan worden. Ook wil men de minimale dienstlengte verkorten, waardoor het mogelijk wordt om mij als parttime-werknemer gedurende drie maanden telkens te laten overwerken en mij daar vervolgens 1 compensatie-week voor te geven met korte diensten, zodat ik voor al die eerder opgebouwde overuren precies niks meer terugkrijg. Terwijl ik dus wel maandenlang als fulltime ben ingezet. Plus, het gerucht gaat dat die kortere diensten wel eens een voorschot kunnen zijn op het invoeren van de zogenaamde gebroken diensten. 

Wij hebben tijdens bijna de gehele corona-crisis op volle sterkte doorgereden, omdat dit volgens de regering van groot belang was. We hebben tussen heel veel nukkige en agressieve reizigers gestaan die geen mondkapje wilden dragen, ondanks dat dit door de regering (dus niet door ons persoonlijk, zoals ons dat wel vaak is verweten) is opgedragen. Er is uberhaupt weer een stijgende agressie-trend de laatste jaren. De lontjes zijn korter, de verhoudingen staan vaak al gauw op scherp. 

Het CPB en zelfs het kabinet hebben al diverse malen in het nieuws laten vallen dat de lonen flink moeten stijgen. De inflatie en de prijsstijgingen, waarbij zoals vanouds alles weer aan de consument en aan de loonslaaf wordt doorberekend, rijzen de pan uit. Dus het klopt dat we nu eventjes niet voor de zovéélste keer met het minimale akkoord gaan. Nu even doorzetten voor een fatsoenlijke loonstijging en geen verdere afbraak van de voorwaarden. Dat de werkgevers maar een keertje solidair naar het personeel zijn in plaats van altijd andersom! 

 

Reputatie 7

De hoofdconducteur heeft tegenwoordig kennelijk zoveel administratieve taken, dat deze alleen nog tijd heeft, het vertreksein te geven. 

Daarom zeg ik: de ‘gewone’ conducteur weer terug, die geen andere taken heeft dan het gastheer/gastvrouwschap, controle van het vervoersbewijs en toezicht op de orde en rust in de trein.

Opmerkelijk vind ik overigens, dat in de treinen van Groningen naar Winschoten Arriva) en van Zwolle naar Emmen (Blauwnet) altijd (en soms meerdere malen) mijn vervoersbewijs gecontroleerd wordt.

 

Het zou inderdaad een kleine moeite moeten zijn om regelmatig geautomatiseerd een bericht over het dragen van mondkapjes te laten horen.

 

Klopt, maar NS wil viruswappies niet voor het hoofd stoten. En dus mompelt men iets over eigen verantwoordelijkheid in een poging iedereen naar de mond te praten.

Reputatie 7

Conducteurs, loop eens rond en controleer. Niet de hele tijd zitten aub. 

Sinds twee weken weer terug uit het VK en alweer iedere dag met de trein gereisd, waaronder enkele langere reizen. Geen enkele controle gehad (heeft nog altijd geen enkele prioriteit), wel één keer een servicerondje gezien ("goedemiddag!" en weer snel verder) en continu vriendelijke omroep met welkomstwoordje, opsomming van alle overstapmogelijkheden enz. 

In het VK is het treinpersoneel dan wel veel meer van het staken, en de spoorinfra veelal echt erg verouderd met soms bijv. seinen die recht uit het spoormuseum lijken te komen, maar in iedere intercity die ik had werd kaartcontrole uitgevoerd, met name op de drukkere deeltrajecten tussen grotere steden. 

Altijd leuk om te vergelijken, en hoewel omstandigheden van land tot land vaak anders zijn waardoor 1 op 1 vergelijken redelijkerwijs niet fair is, zijn er wel basiszaken die je naar mijn idee wel overal zou moeten aantreffen. Structurele vervoerbewijscontrole hoort m.i. daartoe, dat mag je als klant verwachten om de zwart-en grijsrijders en profiteurs eruit te halen.

Reputatie 2

De ‘trefkans conducteur’, zoals het in de concessie heet, was al voor Corona bijzonder laag. Ik heb het  toen een tijdje bijgehouden, gemiddeld kwam ik op een keer controle per vijf uur treinreizen. Door de corona-maatregelen reis ik minder vaak, en ook minder vaak per trein, circa 1,5 retourrit per week. Kaartcontrole heb ik sinds eind september niet meer gehad (maar toen zat ik ook in Zwitserland in de trein), dat zegt denk ik al weer voldoende.

Steeds meer NS-conducteurs zijn vooral bezig met het aantonen van de eigen overbodigheid, en ik moet zeggen dat ze daar steeds overtuigender in slagen. Zodra we, net als bij andere vervoerders, het fluiten en sluiten (van de deuren) aan de machinist kunnen overdragen kunnen deze mensen worden ontslagen. Dit scheelt NS flink kosten, waardoor de prijs van de treinkaartjes verlaagd kan worden.

De norm was van voor corona, vaak ook niet altijd haalbaar, tijdens corona was er geen norm, nu wil NS terug naar de norm, maar zitten we met personeelstekorten. Hierdoor neemt een machinist wel eens de vertrektaak over van een HC die manco is, en niets ten nadelen van onze machinisten, maar die hoeven niet door de trein te lopen. 

Ben zeker van mening dat er meer controle en toezicht mag plaatsvinden.

Reputatie 7

De vraag is eerder waarom mensen gaan profileren ik denk juist omdat men de conducteur niet ziet en geen controle, gebeurt het laatste wel is er geen enkele noodzaak zelf te profileren.

Opmerkelijk vind ik overigens, dat in de treinen van Groningen naar Winschoten Arriva) en van Zwolle naar Emmen (Blauwnet) altijd (en soms meerdere malen) mijn vervoersbewijs gecontroleerd wordt.

Dat is niet opmerkelijk, bij particuliere vervoerders wordt er wel toezicht gehouden op de taakuitvoering van het personeel.

Reputatie 7

Maar weigert vervolgens consequent deze taken toe te lichten

Reputatie 7

Je wordt er cynisch van. Controle is alweer bijna 4 weken geleden, terwijl ik vrijwel dagelijks reis en vanalles zie gebeuren. Wel een keer een conductrice gezien, die vriendelijk knikkend naar iedereen door de trein kwam lopen. Sommigen hielden de chipkaart al gereed, maar ze schudde haar hoofd: " nee hoeft niet hoor!". En weg was ze alweer. Nou, je mond valt weer open op zo'n moment. Zag ook enkele mensen elkaar enigzins verbaasd aan kijken.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou inderdaad een kleine moeite moeten zijn om regelmatig geautomatiseerd een bericht over het dragen van mondkapjes te laten horen. Als het in de tram in Amsterdam kan dan zou het ook in de treinen van NS moeten kunnen.

 

Reputatie 7
Badge

Daarnaast is het verplicht om een Hc op de trein te hebben als er een tunnel in het traject zit anders mag er volgens het NS protocol niet door de tunnel gereden worden met passagiers.

Is dit nou verplicht of is het een NS protocol? Want dat laatste is (voor NS als organisatie) uiteraard geen verplichting maar een (beleids)keuze.

Reputatie 7


Leg mij nou eens uit… hoe zie je aan iemand of iemand een 1e klas ticket heeft… leg eens uit… 

Als je een groep tieners binnen ziet stormen al roepend dat ze hier hun telefoon kunnen opladen, weet je genoeg toch. 

Regionale vervoerders rijden niet met zulke lange treinen als dat de NS doet, maakt toch een flink verschil qua overzicht in treinen.  Daarnaast is het verplicht om een Hc op de trein te hebben als er een tunnel in het traject zit anders mag er volgens het NS protocol niet door de tunnel gereden worden met passagiers.

Ik was vorige week in Munchen en daar is een spoorwegtunnel van 11 km dwars door de stad. In de spits rijden daar in beide richtingen 24 treinen per uur van ieder 8 of 12 bakken en dat allemaal zonder conducteurs. Dit om maar aan te geven hoe volledig doorgedraaid de ILT/NS-regels hier in Nederland zijn. 

En qua tunnels kunnen we het ook eens omdraaien, als er nu brand is in een tunnel en een trein (12 bakken Virm) moet geëvacueerd worden en we hebben alleen een machinist, hoelang gaat dat duren denk je.  We hebben het hier ook gewoon over veiligheid. 

Ja, die conducteur gaat vanuit de achterste bestuurderscabine 1000 mensen evacueren via zijn mobieltje?

 

 

We hebben tussen heel veel nukkige en agressieve reizigers gestaan die geen mondkapje wilden dragen, ondanks dat dit door de regering (dus niet door ons persoonlijk, zoals ons dat wel vaak is verweten) is opgedragen.

Er is geen conducteur die ooit heeft gecontroleerd op mondkapjes 

 

 

Hier zit je er toch echt wederom compleet naast, ik heb toch flink wat Hc's meegehad op de trein die controleerde op mondkapjes en heb ze zelfs bijgestaan om reizigers uit de trein te halen vanwege het niet willen dragen van een mondkapje.  Ik heb daar de trein ook gewoon voor stil laten staan langs perrons tot de persoon er uit was, dan maar vertraging.

Dus de stelling dat er GEEN conducteur is geweest die OOIT heeft gecontroleerd op mondkapjes is PERTINENT ONJUIST.

 

En het zou inmiddels eens fijn zijn als je stopt met al die onwaarheden hier neer te zetten, je overtreed daarmee nml. ook de gedragdsregels.

Reputatie 7

Zal inmiddels het honderdste topic zijn over het ontbreken van controle. NS gaat er niets mee doen. Ik zou inderdaad maar een auto gaan aanschaffen..

Reageer