beantwoord

Structureel veeel te korte trein naar Enschede

• 10 februari 2017
  • 46 reacties
  • 1279 Bekeken

Voor de derde maal trof ik zondag slechts een driewagentrein ICM (dus geen dubbeldekker) naar Enschede. Ik reis elke zondag tussen 13:00 en 15:00. En dit terwijl het opstelterrein bij de Bokkenduinen vol staat met ICM materieel.
Trein is afgeladen vol!
icon

Beste antwoord door Annewil NS 10 februari 2017, 21:27

Hallo swinden, welkom op het NS Serviceforum!

Vervelend dat je vaak te maken hebt met een te volle trein op zondagmiddag. Ik ga je melding daarover intern doorgeven. Wat je hier zelf in kunt doen is het invullen van de druktemelder tijdens je reis. Dit kan in de NS App en hier wordt uitgelegd hoe dit werkt.
Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De klacht loopt al een tijdje. U kunt het in de druktemelder zetten maar het had al lang opgelost moeten zijn. Het is puur een kwestie van te weinig materieel inzetten. Het mag zo zijn dat het vroeger wat veel was, maar de inzet op dit traject is volstrekt belachelijk en onnodig. Voorheen zat ik met een man of vijf à tien in de eerste klas en kon iedereen in de tweede klas gewoon zitten. Afgeladen treinen op zondagmiddag zijn echt niet nodig.

Op de kosten letten is goed, maar niet ten koste van het normale comfort. Op een of andere manier komt de informatie niet bij de planners terecht, helaas.

Een zitplaats op zondagmiddag voor iedereen is niet te veel gevraagd en ook gewoon mogelijk.
Hallo swinden, welkom op het NS Serviceforum!

Vervelend dat je vaak te maken hebt met een te volle trein op zondagmiddag. Ik ga je melding daarover intern doorgeven. Wat je hier zelf in kunt doen is het invullen van de druktemelder tijdens je reis. Dit kan in de NS App en hier wordt uitgelegd hoe dit werkt.
Reputatie 6
Badge +1
Vanaf a.s. Maanda worden treinen richting Enschede wat langer. Maar of dat op de zondagmiddag ook zo is is niet openbaar bekend. Blijf vooral drukte melden! Als deze treinen in de top van meldingen blijven staan komen ze vanzelf bij het team dat de problemen bespreekt!
Voor het laatste stuk van de rit van Deventer naar Enschede kun je in de reisplanner zien of er één of meer treinstellen rijden, want ritten met slechts één treinstel worden in Almelo op spoor 2b gepland, terwijl treinen met meerdere treinstellen op het gehele spoor 2 gepland staan. Bij een aantal treinen is het spoor hier volgende week inderdaad verandert wat dus een langere trein betekend, maar een structurele wijziging lijkt nog geen sprake van te zijn, het lijkt meer op pleisterwerk op de treinen waar het meest over geklaagd is.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik rij iedere zondag hetzelfde traject de andere kant op, dus richting Den Haag. Sinds de nieuwe dienstregeling op zondag een klein treintje van 3 deeltjes welke permanent te vol is. Ik moet nu weer staan. 😞
Jammer dat ook jij hier hinder van hebt corvanbommel. Ik wil je adviseren het advies van Annewil op te volgen, daarnaast heeft zij ook een melding doorgezet. Ik hoop dat je snel verbetering merkt.
Dat heb ik natuurlijk al gedaan Miriam, maar of het effect heeft......
Oke dat is fijn, bedankt hiervoor. Op korte termijn zal er niet direct een wijziging plaatsvinden aan de hand van de meldingen in de druktemelder. Wel heeft dit op de wat langere termijn zeker effect. Ik wil je daarom adviseren dit wel te blijven melden.
Reputatie 7
Badge +3
Op korte termijn zal er niet direct een wijziging plaatsvinden aan de hand van de meldingen in de druktemelder.
En dat is nou het grote probleem. Wat moet er wél gebeuren om op korte termijn een wijziging te laten plaatsvinden??
Het is echt heel vervelend dat je zelfs op zondagmiddag op bepaalde trajecten vaak moet staan. Ik woon zelf in de randstad en weet alles van deze ellende af. Maar dat dit nu ook structureel in de zondagmiddag moet gebeuren is echt zorgelijk en in dit geval ook echt niet nodig, materiaal genoeg voorhanden.
Reputatie 3
Voor de derde maal trof ik zondag slechts een driewagentrein ICM (dus geen dubbeldekker) naar Enschede.
Het is al sinds 11 december elke zondagochtend, -middag en avond zo.

Volgens mij begrijpt de NS het verschil ook niet tussen een zondagsreiziger en een spitsreiziger. In de spits reist men vaak alleen en is het niet erg om het aanbod op de vraag af te stemmen, waarbij de volgende trein meestal ook nog binnen afzienbare tijd gaat. In het weekend past de NS hetzelfde principe toe, echter betekent dit dus voor een gezin dat een dagje van Apeldoorn naar Den Haag wil dat iedereen voor 1,5 uur door de trein verspreid moet gaan zitten. Bovendien werkt de druktemelder in dit geval minder goed, omdat vooral de vrije tijd reiziger hier erg onbekend mee is.
Reputatie 7
Badge +4
Vandaag bestond de trein van Enschede weer uit een Koploper. Om 17.30 was er geen plaats meer vanaf Utrecht. Tweede klas vol maar In de eerste klas ook geen zitplaatsen meer. Dat mensen deze maar innemen is voldoende besproken. Ik was er niettemin van overtuigd dat niet alle reizigers tot Gouda een geldig kaartje voor de eerste klas hadden. Niettemin heeft NS een verantwoordelijkheid omdat dit gedrag nu eenmaal ook voortkomt door de inzet van te weinig materieel. Je kunt op de klompen aanvoelen dat het te weinig is om daar één Koploper in te zetten.
Het standaardantwoord van zet het in de druktemelder had er al lang toe moeten leiden dat er een treinstel bijkomt - in dit geval vanaf Deventer. Of eigenlijk: dat het aantal van vorig jaar gewoon weer wordt ingevoerd.

Waar niet is, zoals door de week in de randstedelijke spits, verliest de keizer zijn recht. Onnodig te weinig treinen inzetten op zondag is echter onnodig en voelt bijna als minachting. Op zondagmiddag is er genoeg materieel om nagenoeg iedereen een zitplaats te bieden in de tweede klas en agressie in de eerste klas helpen te voorkomen. Ik krijg er bijna begrip voor dat conducteurs maar niet controleren.

De wijze waarop de planning op het traject Den Haag- Enschede op zondag plaatsvindt, is echt buiten iedere orde. Er zijn genoeg treinen beschikbaar. Er is geen redelijk motief die niet in te zetten.

Het lijkt een opdracht voor dramatische expressie: Beeld uit hoe je door foute structuren onvrede, overlast, wangedrag en agressie veroorzaakt.

Het op zondagmiddag gewoon zittend een krant te kunnen lezen, lijkt een vorm van onbestaanbaar geluk te worden op meerdere trajecten, domweg door een te zuinige planning.

Die is het belang van het bedrijfsresultaat, maar niet in het belang van de reiziger.
Reputatie 6
Badge
Ik ben het helemaal met Thom eens, dit is precies hoe het werkt, maar wat NS je uiteraard never nooit zal vertellen of toegeven.
Zo zit het precies Thom. Voor de nieuwe dienstregeling was dit een gekoppelde dubbeldekker met een deel naar Den Haag en een deel naar Rotterdam, van zeker totaal 8 delen, hier waren zelden problemen.Nu is het ECHT iedere week "vechten" voor een plekje. Ik heb zelf een "Altijd Vrij" abonnement waar ik een hoop geld voor betaal, wat ik hiervoor als meldde woon ik in de Randstad en moet dus regelmatig inschikken. Maar dat dit nu structureel op zondag ook gebeurd is inderdaad minachting van de reiziger en is blijkbaar alleen het bedrijfsresultaat van belang. En inderdaad zal de NS een hele andere uitleg hebben. Alle respect voor de moderators, maar die mogen ook geen andere antwoorden geven want dan is Leiden in last........
Reputatie 7
Badge +4
Met name een Weekendvri-jabonnement staat hiermee onder druk. Het is natuurlijk niet zo dat het niet meer bruikbaar is want alle treinen zijn niet zo vol maar als je al weggaat met het idee dat het dringen en staan wordt, is het toch een stuk minder gezellig. De weekendvrij-reizigers hebben lang niet allemaal hetzelfde profiel maar er is wel sprake van veel sociaal verkeer, recreatie, wandelen en culturele activiteiten.
Als ik nu op zondag naar Apeldoorns wil heb ik niet meer het gevoel van: Fijn met de trein. Eigenlijk had ik dat altijd wel.
Ik heb dezelfde ervaringen, maar dan in het zuiden van het land. Iedere werkdag neem ik in Den Bosch in principe de sprinter van 16.49 van Den Bosch naar Deurne. Tot de nieuwe dienstregeling werd deze dienst vrijwel altijd met een DD-AR trein gereden. Niet bijzonder comfortabel (in de zomer zelfs bijzonder onaangenaam warm), maar in elk voor iedereen een zitplaats. Ten onrechte ontstaat dan het beeld dat het wel meevalt met de drukte wat in werkelijkheid niet zo is.
Sinds de nieuwe dienstregeling rijdt in plaats van een DD-AR nu op dat tijdstip structureel een FLIRT-3 trein (een enkele uitzondering daargelaten). Gevolg: de trein puilt uit; iedereen staat overal als haringen in een ton tegen elkaar gepakt: op de balkons, in de gangpaden. Er blijven bijna dagelijks nu ook mensen achter in Den Bosch die niet meer meekunnen.

Sinds de start van de nieuwe dienstregeling meld ik dagelijks trouw de drukte in deze trein. Maar nu zijn we twee maanden verder, en er is nog niets gewijzigd. Ik denk nu bij mezelf: waarom zou ik drukte melden? Kennelijk wordt er niet veel mee gedaan.

En vandaar ook de vraag die ik al eens eerder stelde: hoeveel druktemeldingen komen er dagelijks überhaupt binnen en geeft dit aantal wel een reële afspiegeling van de werkelijke drukte? Als de trein overvol zit maar slechts 2 reizigers in die trein doen een melding, tja dan geeft dat een behoorlijk vertekend beeld, namelijk dat het wel meevalt met de drukte terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat 98% van de reizigers in overvolle treinen geen druktemeter invult en dat de cijfers daardoor niet al te betrouwbaar zijn.

Vroeger moesten conducteurs een meding doorgeven als hun trein overvol was. Dat is (mits iedere conducteur zie aan die regel houdt) natuurlijk een betrouwbaarder systeem maar ik weet niet of de conducteurs anno 2017 ook nog meldingen geven.
Reputatie 7
Badge +3
En in weekenden zal het percentage nog lager zijn waarschijnlijk. Veel incidentele reizigers/toeristen die geen idee hebben van het bestaan van de app 🙂
Reputatie 4
Ik vul die app in als ik structureel moet staan. Wellicht dat ik het voor de weekends overweeg. Overigens lijkt het van regio tot regio te verschillen qua drukte. Als er hier en daar wat mensen staan geef ik dus geen melding.
Reputatie 7
De enige constante drukte die wij op dit moment ook opmerken in de weekenden, mrfreeze, is de intercity's naar het noorden (Groningen/Assen) en naar het oosten (Enschede). Dit is ook bekend bij de treinplanners. Via Social Media drukken wij reizigers op het hart om de app zo veel mogelijk te gebruiken bij overlast door drukte. Zonder inzage in de drukte, verandert er weinig natuurlijk. Ook ons personeel meldt dit frequent.
Reputatie 7
Badge +4
Een koplopertje of een VIRM erbij op deze twee lijnen? Ze staan klaar. Het zijn geen afstanden als Haarlem-Amsterdam.

Niet maandenlang op nog meer meldingen wachten maar extra treinstellen koppelen.
Reputatie 7
Badge +3
Precies, Thom.

Thomas, jullie wéten dus van het probleem. Het wórdt al door iedereen gemeld. De inzage in de drukte ís er dus al. Het is zelfs al bekend bij de treinplanners. Waarom dan nog steeds geen verandering? Waarom dan steeds maar op het hart blijven drukken die app te gebruiken, terwijl jullie die informatie dus al lang hebben en ook al is doorgedrongen in de organisatie? Wát moet er nog meer gebeuren om die treinen te verlengen?
Of kan ik komend weekend eindelijk een keer zitten?
Reputatie 3
Wat er moet gebeuren is het besef creëren dat de reiziger graag in comfort vervoer wil worden, zeker buiten de spits en in het weekend.
Reputatie 7
Wat jij aangeeft, Jan-Mark, zou als gegeven moeten worden beschouwd lijkt me. Hopelijk zal zich dat ook uiten in resultaten, beginnend bij een zitplaats.

Inderdaad, mrfreeze, deze gegevens zijn bij ons bekend, maar de drukte op bepaalde trajecten is al teruggenomen door extra inzet. Wij krijgen meldingen binnen over het traject Amersfoort - Apeldoorn waar de treinverlenging kennelijk merkbaar is. Veranderingen komen wel, maar ik geef toe dat het soms te langzaam gaat. Neemt niet weg dat het gevoel van de reiziger wat betreft de druktemelder vrij negatief is. Er wordt een moedeloos gevoel gekweekt, en dat is het laatste wat deze druktemelder hoort te doen.
Reputatie 7
Badge +4
Het voelt moedeloos en het is nodeloos.

Reageer