beantwoord

Studenten niet in spits reizen



Toon eerste bericht

74 reacties

Reputatie 5

@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden extra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

 


Als iedereen die na 1 juni positief getest is of corona-achtige klachten heeft het OV mijdt, valt het met het besmettingsrisico denk ik wel mee, ook met volle treinen.

Weren van studenten door de geldigheidsuren te veranderen zal niet gebeuren. Dat betekent een wijziging van het contract en zou tot schadeclaims voor het OV kunnen leiden. En nog meer inkomstenderving kan het OV zich nu even niet permitteren.

Reputatie 3

Ik ben student, mag ik met het openbaar vervoer (ov) reizen?

Ja, maar gebruik het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen en reis zo veel mogelijk buiten de spits. Vanaf 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje verplicht voor reizigers van 13 jaar en ouder. 

Staat op rijksoverheid.nl

Lijkt erop alsof studenten niet geweerd gaan worden maar er afspraken met de scholen gemaakt worden dat er zo min mogelijk reden is om in de spits te reizen door de lessen strategisch te plannen 

Badge +3

Gaan ze dan ook handhaven als ik als student voor 9 uur met de trein ga?

Voor 9 uur is het spits, dus als men studenten wil weren uit de spits is het antwoord ja natuurlijk!

Op dit moment is er vrijwel geen handhaving (nog veel minder dan in normale tijden), maar die zal dus flink opgeschaald moeten worden en is ook veel makkelijker omdat de treinen maximaal ca. 50% bezet mogen zijn. Dat is het goede nieuws...

Reputatie 5

Gaan ze dan ook handhaven als ik als student voor 9 uur met de trein ga?

….

maar vooral ook op sociaal gebied en op het vlak van gezondheid.

Ik vind het punt dat veel mensen in het ziekenhuis belanden en dood gaan nu niet echt een uiting van gezondheid.

Reputatie 7
Badge +3

@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden xtra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

Ik denk wel dat dat de meest toekomstbestendige optie is als samenleving. En dan niet eens zozeer vanwege geld, maar vooral ook op sociaal gebied en op het vlak van gezondheid. Met een boog om iedereen heenlopen, geen contact meer maken, alles en iedereen constant ontsmetten, de hele dag je handen wassen. Straks sterven we inderdaad niet aan Corona, maar aan een gewoon griepje, omdat niemand nog enige weerstand heeft, of aan eenzaamheid omdat ouderen op een kamertje weg zitten te kwijnen, of aan zelfmoord vanwege depressie door de (financiele) problemen.
Dat er even geen grote festivals en concerten e.d. zijn, ok, maar die 1,5m-samenleving? Nee.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Ha.ha, jij denkt zeker dat de staat straks permanent het halve bedrijfsleven kan blijven subsidiëren. En dat terwijl de inkomsten van de staat aan alle kanten dalen en er steeds meer werklozen komen. Het heeft niet zo veel zin om te denken dat het geld misschien wel uit de lucht komt vallen.


Nee dat denk ik helemaal niet. Zowel bedrijven als de staat zullen keuzes moeten maken. Men moet gaan omdenken. Zo zal ik voor de derde keer in mijn leven de keuze moeten maken voor een ander beroep, net zoals in de jaren 80 en 10 jaar geleden.

Reputatie 7
Badge

Er is helaas geen onuitputtelijke geldbron. Dus zullen maatregelen volgen die flink pijn doen.

@MoDe

Ha.ha, jij denkt zeker dat de staat straks permanent het halve bedrijfsleven kan blijven subsidiëren. En dat terwijl de inkomsten van de staat aan alle kanten dalen en er steeds meer werklozen komen. Het heeft niet zo veel zin om te denken dat het geld misschien wel uit de lucht komt vallen.

Reputatie 6

Of de 40% grens afschaffen en (hopelijk) tot de conclusie komen dat dat niet hele grote gevolgen heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Maar hoe moet het dan? Zeker gaat gezondheid voor alles. Maar als het OV slechts op beperkte schaal reizigers toelaat dan komen er minder inkomsten binnen. Wie gaat dat financieel gat dichtmaken?


De reizigers?

Heel realistisch. De treintarieven in Nederland zijn al bijna de hoogste van de wereld. Wil je met 40% bezetting 100% inkomsten dan zouden de tarieven nog eens 2.5x zo hoog moeten worden. Een trajectkaart Rotterdam-Amsterdam gaat dan bijv. €875 per maand kosten tweede klas. Hoeveel reizigers denk je dat er dan nog overblijven? 


Dan wordt het staatssteun. Maar daar ben jij @Tamzin toch geen voorstander van?

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Ik word een beetje moe van jouw gezeur over failliet gaan van het OV.

Corona maakt alles anders. Mensen moeten gaan nadenken over wat ze nog belangrijk vinden en wat ze er voor over hebben. Bij de banken crisis van krap 10 jaar geleden zijn ook veel bedrijven over de kop gegaan. ook horeca. Daar kwam toen het beter ging het dubbele aan horeca terug. In het winkelcentrum in mijn buurt werd na de crisis de elk leeg pand opgevuld door horeca. Waar eerst 3 horecazaken zaten, zitten er nu 8. En dan heb ik het over een klein buurtwinkelcentrum.In de stad hetzelfde beeld. Nu worden veel bedrijven met steun overeind gehouden, ook die er al voor de Corona crisis slecht voor stonden. Is dat realistisch?

Het wordt voorlopig niet meer als vroeger. Ik zie mijzelf nu niet snel een trein in stappen. Ik heb geen auto dus als het moet, moet het. Maar een dagje uit zit er voorlopig niet in. Even spontaan ergens in de horeca iets drinken of eten kan nu niet. Je moet reserveren. Gezellig met familie of vrienden uit is niet zo gezellig als we op de 1,5 meter moeten zitten.

De afgelopen maanden heeft een ieder voor zich zelf kunnen ontdekken wat voor hem/haar belangrijk is. Dat zal straks in het nieuwe normaal meegenomen kunnen worden.

Maar hoe moet het dan? Zeker gaat gezondheid voor alles. Maar als het OV slechts op beperkte schaal reizigers toelaat dan komen er minder inkomsten binnen. Wie gaat dat financieel gat dichtmaken?


De reizigers?

Heel realistisch. De treintarieven in Nederland zijn al bijna de hoogste van de wereld. Wil je met 40% bezetting 100% inkomsten dan zouden de tarieven nog eens 2.5x zo hoog moeten worden. Een trajectkaart Rotterdam-Amsterdam gaat dan bijv. €875 per maand kosten tweede klas. Hoeveel reizigers denk je dat er dan nog overblijven? 

Reputatie 7
Badge +3

Maar hoe moet het dan? Zeker gaat gezondheid voor alles. Maar als het OV slechts op beperkte schaal reizigers toelaat dan komen er minder inkomsten binnen. Wie gaat dat financieel gat dichtmaken?


De reizigers?

@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden extra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

Het alternatief is spoorwegen, luchtvaart, horeca, recreatie en veel andere bedrijven opdoeken want met maximaal halve bezetting is het niet lang in stand te houden. Uiteindelijk zullen dan de economische gevolgen meer slachtoffers eisen dan corona zelf. 

Hoe vervelend ook, er zullen altijd mensen sterven want we hebben nu eenmaal niet het enige leven. Vroeger accepteerden mensen gewoon dat er dierbaren overleden aan wintergriep, longontstekingen en andere ziektes. Tegenwoordig eist iedereen echter dat hij/zij 100 wordt en dat alles voor dat doel moet wijken. Dat anderen daardoor desnoods aan de bedelstaf geraken is dan jammer. 

Kortom, ik denk dat je geen onnodige risico's moet nemen maar alles voor onbeperkte tijd plat leggen is niet realistisch. Het geld voor de gezondheidszorg zal ergens verdiend moeten worden.  

Reputatie 7
Badge

Maar hoe moet het dan? Zeker gaat gezondheid voor alles. Maar als het OV slechts op beperkte schaal reizigers toelaat dan komen er minder inkomsten binnen. Wie gaat dat financieel gat dichtmaken?

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Om geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden extra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

 

NS en de regering maken het zich onnodig moeilijk door die capaciteitsbeperking van 40% te eisen. Houd gewoon die mondkapjesplicht zolang het nodig is en verder geen beperkingen mbt het aantal reizigers. (Dat is geloof ik in veel andere landen ook het geval.) Dan hoeven scholen en bedrijven ook verder niet moeilijk te doen met indelen van roosters enzo en kunnen mensen die met het ov willen reizen dat doen zonder zich bezwaard te voelen. 

Ik zou zeggen alles weer normaal laten worden zoals het voor 12 maart was en dan ook reizen in OV zonder mondkapje. Hoeft er na een tijdje niet meer geklaagd te worden over te volle treinen, te lange wachttijden voor een woning of een plek in een verpleeghuis.

Als de capaciteitsbeperkingen nog lang gaan aanhouden gaat het OV gewoon failliet, wat er nu gebeurt is financieel niet vol te houden. Door de reizigers nog steeds massaal weg te jagen schaffen daarnaast steeds meer mensen een auto of ander eigen vervoer aan. Die mensen zie je ook na corona niet meer terug. En dat betekent vroeg of laat grote inkrimpingen bij het OV.

Ik wil geen onnodige risico's propageren maar @dorae_mon heeft wel een punt als hij zegt dat Nederland het enige land is met dit soort 40% beperkingen. Elders geldt alleen: mondkapje op. 

Denk dat veel touringcarbedrijven graag willen bijspringen de komende tijd overigens! M*hof tourdivisie ligt grotendeels stil, en dat zal niet op korte termijn veranderen.

Het OV kost de overheid door de huidige capaciteitsbeperking al 7 tot 8 miljoen aan steun per dag. Ik denk niet dat ze ook nog touringcars gaan bij huren waar dan hooguit 15 man in passen. Het is net als bij de horeca waar die 1.5 meter eis vroeg of laat toch het einde gaat betekenen voor de meeste zaken.

M*hof zal dus eens moeten gaan nadenken over inkrimpen. En op termijn zullen NS en andere vervoersbedrijven dat ook moeten gaan doen want als er na corona 30% minder reizigers overblijven wordt dat uiteindelijk toch onvermijdelijk. De overheid kan niet eeuwig doorgaan financieel bij te springen, op een gegeven moment moet je je toch gaan aanpassen aan de nieuwe realiteit..

Reputatie 7
Badge +3

NS en de regering maken het zich onnodig moeilijk door die capaciteitsbeperking van 40% te eisen. Houd gewoon die mondkapjesplicht zolang het nodig is en verder geen beperkingen mbt het aantal reizigers. (Dat is geloof ik in veel andere landen ook het geval.) Dan hoeven scholen en bedrijven ook verder niet moeilijk te doen met indelen van roosters enzo en kunnen mensen die met het ov willen reizen dat doen zonder zich bezwaard te voelen. 

Ik zou zeggen alles weer normaal laten worden zoals het voor 12 maart was en dan ook reizen in OV zonder mondkapje. Hoeft er na een tijdje niet meer geklaagd te worden over te volle treinen, te lange wachttijden voor een woning of een plek in een verpleeghuis.

Reputatie 5

NS en de regering maken het zich onnodig moeilijk door die capaciteitsbeperking van 40% te eisen. Houd gewoon die mondkapjesplicht zolang het nodig is en verder geen beperkingen mbt het aantal reizigers. (Dat is geloof ik in veel andere landen ook het geval.) Dan hoeven scholen en bedrijven ook verder niet moeilijk te doen met indelen van roosters enzo en kunnen mensen die met het ov willen reizen dat doen zonder zich bezwaard te voelen. 

Badge +3

Haha ja dat filmpje ken ik, zelfde op sommige punten hier (kruising Stationsweg/Fuutlaan/Parklaan en het Dommeltunneltje voor fietsers naar de TU). En dan komen ze van twee kanten ook nog.. mierenhoop!

Denk dat veel touringcarbedrijven graag willen bijspringen de komende tijd overigens! M*hof tourdivisie ligt grotendeels stil, en dat zal niet op korte termijn veranderen.

Reputatie 7
Badge +3

Behalve dat de lestijden worden aangepast wordt ook gesproken van dat maximaal 20% van de studenten en medewerkers op locatie aanwezig zijn waardoor het grootste deel van de studenten en medewerkers ook in de komende periode dus nog niet fysiek op de universiteit aanwezig zal zijn.

Ook staat er in de vervoersparagraaf van de eerder genoemde protocollen:

Alternatieve vervoersmethoden door medewerkers en studenten worden gestimuleerd. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • Medewerkers en studenten middels communicatie campagne te vragen om niet onnodig met het OV te komen als zij andere mogelijkheden hebben (bijvoorbeeld auto, fiets of lopen vanaf een station).
  • Het stimuleren van, waar verantwoord, het gebruik van fietsen in plaats van bussen en trams.
  • Het vergemakkelijken van de aanschaf van een fiets of e-bike door verruiming inzet vakantiedagen voor faciliteitenbudget.
  • Het reserveren van (extra) parkeerplaatsen voor medewerkers en studenten.
  • Aan te sluiten bij initiatieven van OV en touringcarbedrijven om extra capaciteit te genereren.

Ik ben wel benieuwd naar de uitwerking hiervan. 

Afhankelijk van de afstand kan fietsen een goed optie zijn. In Delft zag ik altijd de bussen naar de TU goed vol zitten maar er waren ook elke ochtend fietsfiles vanaf het station richting de TU. 

Badge +3

Off-topic want het gaat niet over NS of treinen…

Ik ben wel heel beneuwd hoe het busvervoer hiermee om zal (kunnen) gaan. In de ‘studentenspits’ rijden er hier (Eindhoven) een boel extra gelede bussen die stampvol zijn en waar vaak gewoon studenten achterblijven, die dan 6, 8, 10 of 15 minuten moeten wachten op de volgende. Op zich geen probleem maar als de bussen alleen maar (100%) zitplaatsen hebben dan heb je er ca. 3 keer zo veel nodig! Dan mag je gerust vanaf 9:00 beginnen met extra rijden om iedereen om 11:00 op school te hebben.

En in veel streekbussen richting Eindhoven (bijv. uit de richting Veghel/Uden) wil je in de spits eigenlijk ook al niet als gewone reiziger, tenzij je het leuk vindt om drie kwartier tussen 80 sholieren/studenten te staan. Zie ze vaak voorbij rijden met op de display “Sorry, bus is vol”.

Oké, naar de TU/e kan je lopen vanaf het station (tenzij je helemaal aan de andere kant van de campus moet zijn), en een paar vestigingen van (Fontys) hogeschool ook nog wel in een minuutje of 20 (dat doen al heel veel treinende studenten), maar de ROC’s zitten alweer een stuk verder en dat is al gauw 5 km (uurtje lopen, ga je gang bij slecht weer).

Dus in dat geval zullen de onderwijsinstellingen (allemaal samen en in overleg) de lestijden flink moeten gaan spreiden. Wordt nog een leuke puzzel, waarbij de studenten (en onderwijspersoneel) zeker in opstand zullen komen als ze bijv. les hebben van 11:00-13:00 en dan pas na 20:00 (of later) weer de volgende les/college/practicum… en dan nog terug willen naar het station. Meeste lijnen rijden na 18:00 een halfuurdienst, logisch want buspersoneel wil ook graag ‘op tijd’ thuis zijn voor Hart van Nederland of RTL Boulevard of zo…

Mag hopen dat het onderwijs op afstand een enorme vlucht kan gaan maken, en 20-25% fysiek aanwezig een optie is.

Reageer