beantwoord

Studenten niet in spits reizen



Toon eerste bericht

74 reacties

Denk dat veel touringcarbedrijven graag willen bijspringen de komende tijd overigens! M*hof tourdivisie ligt grotendeels stil, en dat zal niet op korte termijn veranderen.

Het OV kost de overheid door de huidige capaciteitsbeperking al 7 tot 8 miljoen aan steun per dag. Ik denk niet dat ze ook nog touringcars gaan bij huren waar dan hooguit 15 man in passen. Het is net als bij de horeca waar die 1.5 meter eis vroeg of laat toch het einde gaat betekenen voor de meeste zaken.

M*hof zal dus eens moeten gaan nadenken over inkrimpen. En op termijn zullen NS en andere vervoersbedrijven dat ook moeten gaan doen want als er na corona 30% minder reizigers overblijven wordt dat uiteindelijk toch onvermijdelijk. De overheid kan niet eeuwig doorgaan financieel bij te springen, op een gegeven moment moet je je toch gaan aanpassen aan de nieuwe realiteit..

Leuk, maar studenten hebben ook geen ander vervoer naar school. Je kunt dus net zo goed zeggen dat die mensen die werken dan maar op de fiets moeten gaan. 

NS en de regering maken het zich onnodig moeilijk door die capaciteitsbeperking van 40% te eisen. Houd gewoon die mondkapjesplicht zolang het nodig is en verder geen beperkingen mbt het aantal reizigers. (Dat is geloof ik in veel andere landen ook het geval.) Dan hoeven scholen en bedrijven ook verder niet moeilijk te doen met indelen van roosters enzo en kunnen mensen die met het ov willen reizen dat doen zonder zich bezwaard te voelen. 

Ik zou zeggen alles weer normaal laten worden zoals het voor 12 maart was en dan ook reizen in OV zonder mondkapje. Hoeft er na een tijdje niet meer geklaagd te worden over te volle treinen, te lange wachttijden voor een woning of een plek in een verpleeghuis.

Als de capaciteitsbeperkingen nog lang gaan aanhouden gaat het OV gewoon failliet, wat er nu gebeurt is financieel niet vol te houden. Door de reizigers nog steeds massaal weg te jagen schaffen daarnaast steeds meer mensen een auto of ander eigen vervoer aan. Die mensen zie je ook na corona niet meer terug. En dat betekent vroeg of laat grote inkrimpingen bij het OV.

Ik wil geen onnodige risico's propageren maar @dorae_mon heeft wel een punt als hij zegt dat Nederland het enige land is met dit soort 40% beperkingen. Elders geldt alleen: mondkapje op. 

Reputatie 5

Als studenten normaal moeten kunnen reizen en NS treinen niet of on voldoende verlengen dan voorspel ik veel problemen in de spits met volle treinen. En er gaan ook ruzies ontstaan tussen reizigers over wie wel en wie niet mee mag.

Hier in Tilburg rijd Arriva door de week vaak met twee bussen achter elkaar, zodat er geen problemen met drukte ontstaan.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Om geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden extra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar hoe moet het dan? Zeker gaat gezondheid voor alles. Maar als het OV slechts op beperkte schaal reizigers toelaat dan komen er minder inkomsten binnen. Wie gaat dat financieel gat dichtmaken?


De reizigers?

Maar hoe moet het dan? Zeker gaat gezondheid voor alles. Maar als het OV slechts op beperkte schaal reizigers toelaat dan komen er minder inkomsten binnen. Wie gaat dat financieel gat dichtmaken?


De reizigers?

Heel realistisch. De treintarieven in Nederland zijn al bijna de hoogste van de wereld. Wil je met 40% bezetting 100% inkomsten dan zouden de tarieven nog eens 2.5x zo hoog moeten worden. Een trajectkaart Rotterdam-Amsterdam gaat dan bijv. €875 per maand kosten tweede klas. Hoeveel reizigers denk je dat er dan nog overblijven? 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Ik word een beetje moe van jouw gezeur over failliet gaan van het OV.

Corona maakt alles anders. Mensen moeten gaan nadenken over wat ze nog belangrijk vinden en wat ze er voor over hebben. Bij de banken crisis van krap 10 jaar geleden zijn ook veel bedrijven over de kop gegaan. ook horeca. Daar kwam toen het beter ging het dubbele aan horeca terug. In het winkelcentrum in mijn buurt werd na de crisis de elk leeg pand opgevuld door horeca. Waar eerst 3 horecazaken zaten, zitten er nu 8. En dan heb ik het over een klein buurtwinkelcentrum.In de stad hetzelfde beeld. Nu worden veel bedrijven met steun overeind gehouden, ook die er al voor de Corona crisis slecht voor stonden. Is dat realistisch?

Het wordt voorlopig niet meer als vroeger. Ik zie mijzelf nu niet snel een trein in stappen. Ik heb geen auto dus als het moet, moet het. Maar een dagje uit zit er voorlopig niet in. Even spontaan ergens in de horeca iets drinken of eten kan nu niet. Je moet reserveren. Gezellig met familie of vrienden uit is niet zo gezellig als we op de 1,5 meter moeten zitten.

De afgelopen maanden heeft een ieder voor zich zelf kunnen ontdekken wat voor hem/haar belangrijk is. Dat zal straks in het nieuwe normaal meegenomen kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Maar hoe moet het dan? Zeker gaat gezondheid voor alles. Maar als het OV slechts op beperkte schaal reizigers toelaat dan komen er minder inkomsten binnen. Wie gaat dat financieel gat dichtmaken?


De reizigers?

Heel realistisch. De treintarieven in Nederland zijn al bijna de hoogste van de wereld. Wil je met 40% bezetting 100% inkomsten dan zouden de tarieven nog eens 2.5x zo hoog moeten worden. Een trajectkaart Rotterdam-Amsterdam gaat dan bijv. €875 per maand kosten tweede klas. Hoeveel reizigers denk je dat er dan nog overblijven? 


Dan wordt het staatssteun. Maar daar ben jij @Tamzin toch geen voorstander van?

Reputatie 7
Badge

Er is helaas geen onuitputtelijke geldbron. Dus zullen maatregelen volgen die flink pijn doen.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Ha.ha, jij denkt zeker dat de staat straks permanent het halve bedrijfsleven kan blijven subsidiëren. En dat terwijl de inkomsten van de staat aan alle kanten dalen en er steeds meer werklozen komen. Het heeft niet zo veel zin om te denken dat het geld misschien wel uit de lucht komt vallen.


Nee dat denk ik helemaal niet. Zowel bedrijven als de staat zullen keuzes moeten maken. Men moet gaan omdenken. Zo zal ik voor de derde keer in mijn leven de keuze moeten maken voor een ander beroep, net zoals in de jaren 80 en 10 jaar geleden.

….

maar vooral ook op sociaal gebied en op het vlak van gezondheid.

Ik vind het punt dat veel mensen in het ziekenhuis belanden en dood gaan nu niet echt een uiting van gezondheid.

Reputatie 5

Gaan ze dan ook handhaven als ik als student voor 9 uur met de trein ga?

Badge +3

Gaan ze dan ook handhaven als ik als student voor 9 uur met de trein ga?

Voor 9 uur is het spits, dus als men studenten wil weren uit de spits is het antwoord ja natuurlijk!

Op dit moment is er vrijwel geen handhaving (nog veel minder dan in normale tijden), maar die zal dus flink opgeschaald moeten worden en is ook veel makkelijker omdat de treinen maximaal ca. 50% bezet mogen zijn. Dat is het goede nieuws...

Reputatie 3

Ik ben student, mag ik met het openbaar vervoer (ov) reizen?

Ja, maar gebruik het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen en reis zo veel mogelijk buiten de spits. Vanaf 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje verplicht voor reizigers van 13 jaar en ouder. 

Staat op rijksoverheid.nl

Lijkt erop alsof studenten niet geweerd gaan worden maar er afspraken met de scholen gemaakt worden dat er zo min mogelijk reden is om in de spits te reizen door de lessen strategisch te plannen 

Weren van studenten door de geldigheidsuren te veranderen zal niet gebeuren. Dat betekent een wijziging van het contract en zou tot schadeclaims voor het OV kunnen leiden. En nog meer inkomstenderving kan het OV zich nu even niet permitteren.

Reputatie 5

@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden extra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

 


Als iedereen die na 1 juni positief getest is of corona-achtige klachten heeft het OV mijdt, valt het met het besmettingsrisico denk ik wel mee, ook met volle treinen.

Reputatie 6

Off-topic want het gaat niet over NS of treinen…

Ik ben wel heel beneuwd hoe het busvervoer hiermee om zal (kunnen) gaan. In de ‘studentenspits’ rijden er hier (Eindhoven) een boel extra gelede bussen die stampvol zijn en waar vaak gewoon studenten achterblijven, die dan 6, 8, 10 of 15 minuten moeten wachten op de volgende. Op zich geen probleem maar als de bussen alleen maar (100%) zitplaatsen hebben dan heb je er ca. 3 keer zo veel nodig! Dan mag je gerust vanaf 9:00 beginnen met extra rijden om iedereen om 11:00 op school te hebben.

En in veel streekbussen richting Eindhoven (bijv. uit de richting Veghel/Uden) wil je in de spits eigenlijk ook al niet als gewone reiziger, tenzij je het leuk vindt om drie kwartier tussen 80 sholieren/studenten te staan. Zie ze vaak voorbij rijden met op de display “Sorry, bus is vol”.

Oké, naar de TU/e kan je lopen vanaf het station (tenzij je helemaal aan de andere kant van de campus moet zijn), en een paar vestigingen van (Fontys) hogeschool ook nog wel in een minuutje of 20 (dat doen al heel veel treinende studenten), maar de ROC’s zitten alweer een stuk verder en dat is al gauw 5 km (uurtje lopen, ga je gang bij slecht weer).

Dus in dat geval zullen de onderwijsinstellingen (allemaal samen en in overleg) de lestijden flink moeten gaan spreiden. Wordt nog een leuke puzzel, waarbij de studenten (en onderwijspersoneel) zeker in opstand zullen komen als ze bijv. les hebben van 11:00-13:00 en dan pas na 20:00 (of later) weer de volgende les/college/practicum… en dan nog terug willen naar het station. Meeste lijnen rijden na 18:00 een halfuurdienst, logisch want buspersoneel wil ook graag ‘op tijd’ thuis zijn voor Hart van Nederland of RTL Boulevard of zo…

Mag hopen dat het onderwijs op afstand een enorme vlucht kan gaan maken, en 20-25% fysiek aanwezig een optie is.

Hier in het dorp wordt er na 18.00 een uurs-dienstgereden en ik zat in de goede tijd (voor 12 maart) regelmatig met studenten in de bus die richting station gingen en vanaf daar nog met de trein. Ik heb het dan over circa 13 tot 15 km naar het station waarvoor de bus wordt genomen. Meest studenten gingen naar Amsterdam. Kan best zijn dat er veel in de knel gaan komen. Gelukkig zijn de avonden lang, maar ik zou zelf niet zo graag s avonds laat nog zulke afstanden fietsen. 

@dorae_mon 

Dan zijn er wel striktere maatregelen nodig zoals een verplichte temperatuurmeting voor vertrek en een systematische, wel gecontroleerde mondkapjesplicht op station en in de trein. De "vrijwillige mondkapjesplicht" die nu wordt ingevoerd is een halfzachte maatregel die vraagt om ontduiking.

Ook hierbij valt op dat de luchtvaart weer veel slagvaardiger is dan het OV. Daar gewoon zonder discussie: een mondkapje op en anders kom je er niet in. En daar hoor ik niemand roepen dat dat in strijd met de grondwet is en meer van dat soort quatsch.

Reputatie 7
Badge +3

@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden extra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

 


Als iedereen die na 1 juni positief getest is of corona-achtige klachten heeft het OV mijdt, valt het met het besmettingsrisico denk ik wel mee, ook met volle treinen.


Niet alle mensen met klachten blijven thuis. en niet alle mensen met Corona hebben verschijnselen maar kunnen wel iemand besmetten.

@MoDe 

NS wil de maatregelen per 1 juni nog tot eind 2021 laten gelden. Wel komen er enorme inkrimpingen en bezuinigingen.

@Rene74

Voor heel veel virussen wordt sowieso nooit een afdoend vaccin gevonden. De kans op een medicijn voor wie besmet is is veel groter, maar dan nog kun je alleen beperken en het uitzitten.

In westerse landen waar alleen hele beperkte maatregelen op basis van vrijwilligheid genomen mogen worden is dat beperken echter bijna onmogelijk. Uiteindelijk zal de schade in West-Europa en de VS daarom ook veel groter zijn dan in de rest van de wereld.  

@Rene74

Voor heel veel virussen wordt sowieso nooit een afdoend virus geworden. De kans op een medicijn voor wie besmet is is een stuk groter, maar dan nog kun je alleen beperken en het uitzitten. Zeker in westerse landen waar alleen maatregelen op basis van vrijwilligheid mogen is dat beperken echter bijna onmogelijk. 


Nee een virus voor virussen zal ook niet gaan helpen om een virus te bestrijden.

De maatregelen kunnen toch echt wel afgedwongen worden in Nederland via de APV en volgens mij werd er ook een wet voor gemaakt waarin deze maatregelen een wettelijke basis zouden krijgen.

Het meest logische is dat als er tijdsbeperkingen komen dit wordt gerealiseerd door de incheckpaaltjes aan te passen aan de nieuwe tijden. Reis je dan in de spits dan wordt bij inchecken gewoon de volle prijs in rekening gebracht.

De andere optie is om alleen de schooltijden aan te passen maar dat lijkt me zo lek als een zeef omdat scholen de afspraken dan vrijwel zeker aan hun laars gaan lappen. De enige logische reden hiervoor zou kunnen zijn dat studenten die stage lopen wel in de spits moeten kunnen reizen.

@Rene74

Voor heel veel virussen wordt sowieso nooit een afdoend virus geworden. De kans op een medicijn voor wie besmet is is een stuk groter, maar dan nog kun je alleen beperken en het uitzitten. Zeker in westerse landen waar alleen maatregelen op basis van vrijwilligheid mogen is dat beperken echter bijna onmogelijk. 


Nee een virus voor virussen zal ook niet gaan helpen om een virus te bestrijden.

De maatregelen kunnen toch echt wel afgedwongen worden in Nederland via de APV en volgens mij werd er ook een wet voor gemaakt waarin deze maatregelen een wettelijke basis zouden krijgen.

Sorry Jeroen, maar de maatregelen zijn te laat en te halfslachtig en daarnaast is de controle er op een farce. Zie nu weer de "mondkapjesplicht" die niet gecontroleerd wordt, een app die niet mag vanwege de privacy, quarantaine maatregelen voor wie besmet is die niet gecontroleerd worden, etc. Zachte westerse heelmeesters maken stinkende wonden met hun draagvlak geneuzel met uiteindelijk maximale schade als gevolg. Beter kort duidelijke, harde maatregelen dan het eindeloze pappen en nathouden wat nu gebeurt. 

Reageer