beantwoord

Studenten niet in spits reizen



Toon eerste bericht

74 reacties

Het meest logische is dat als er tijdsbeperkingen komen dit wordt gerealiseerd door de incheckpaaltjes aan te passen aan de nieuwe tijden. Reis je dan in de spits dan wordt bij inchecken gewoon de volle prijs in rekening gebracht.

De andere optie is om alleen de schooltijden aan te passen maar dat lijkt me zo lek als een zeef omdat scholen de afspraken dan vrijwel zeker aan hun laars gaan lappen. De enige logische reden hiervoor zou kunnen zijn dat studenten die stage lopen wel in de spits moeten kunnen reizen.

Hmm ja dat zou ook kunnen natuurlijk! Nu reis ik met losse kaartjes, dus dat zou op zich niet zo’n probleem moeten zijn (heb geen kortingsabonnement, dus daar profiteer ik sowieso niet van). Maar inderdaad, lijkt me gezien het aantal studenten dat stage loopt ook totaal geen haalbaar plan.

Reputatie 6

@Rene74

Voor heel veel virussen wordt sowieso nooit een afdoend virus geworden. De kans op een medicijn voor wie besmet is is een stuk groter, maar dan nog kun je alleen beperken en het uitzitten. Zeker in westerse landen waar alleen maatregelen op basis van vrijwilligheid mogen is dat beperken echter bijna onmogelijk. 


Nee een virus voor virussen zal ook niet gaan helpen om een virus te bestrijden.

De maatregelen kunnen toch echt wel afgedwongen worden in Nederland via de APV en volgens mij werd er ook een wet voor gemaakt waarin deze maatregelen een wettelijke basis zouden krijgen.


Gelet op de ingrijpende maatregelen, is de vraag of via de APV kan. Daarvoor is meestal een bijzondere wet vereist op landelijk niveau tenzij gebruik wordt gemaakt van nood-bevoegdheden maar dat mag dan weer niet voor langere duur. De huidige maatregelen die kunnen worden gehanddhaafd worden allemaal genomen op grond van de Wet Publieke Gezondheid irt de bevoegdheden op basis van de Wet Veiligheidsregio’s. Op lokaal niveau vertaald dit zich in noodverordeningen afgekondigd door de voorzitter van de veiligheidsregio’s. Omdat er twijfels bestaan over de inperking van grondrechten via noodverordeningen is nu een spoedwet in de maak.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

NS wil de maatregelen per 1 juni nog tot eind 2021 laten gelden. Wel komen er enorme inkrimpingen en bezuinigingen.


Ja, en?

Reputatie 6

Hoi! 

Ik hoor zo her en der dat het de bedoeling is dat studenten voorlopig niet in de spits reizen (o.a. https://nos.nl/artikel/2333883-kabinet-en-onderwijsinstellingen-spreken-af-geen-studenten-in-de-spits.html), maar ik kan nergens helemaal vinden in hoeverre dit echt een harde regel is en er ook op gecontroleerd wordt.

Op zich een hele begrijpelijke regel, maar ik studeer zelf in Antwerpen en daar zijn de universiteiten wel in zekere zin geopend. De examens in juni vinden daar nog steeds fysiek op de campus zelf plaats. Dit betekent dus dat ik als student zijnde dus wél gebruik moet maken van het openbaar vervoer (met name de trein Breda-Antwerpen). Ik vraag me hierdoor dus wel een beetje af in hoeverre dit zonder problemen mogelijk gaat zijn (ik heb sowieso ook geen idee hoe de grenscontrole voor die trein plaatsvindt, iemand enig idee?). Weet iemand dit toevallig?

Alvast bedankt! 

Het lijkt mij dat je in de internationale trein Breda-Antwerpen geen last van de spitsbeperking zult hebben, dit advies geldt alleen.binnen Nederland.

Reputatie 6

Dat bericht over inkrimpen schrok ik wel van. Lijkt me nogal voorbarig. Maar is vast bedoeld om druk te zetten op de politiek.

 

Wat ook voorbarig is, is hoe lang allerlei maatregelen nodig zijn. Niemand kan meer dan een maand of wat vooruit kijken.

Ik kan me goed voorstellen dat je met deze vraag zit @DemivanGool. Ik weet niet exact of en hoe dit vorm krijgt. Omdat in Nederland de onderwijsinstellingen nog dicht zijn is er nu nog niets aan de orde in de zin van een verbod. Ik kan me inderdaad voorstellen dat er een beperking komt in de geldigheid van het Studentenreisproduct, maar de tijd zal het leren. Er wordt in Nederland verder niet gecontroleerd nu met welke reden je in de trein zit.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk ook een belachelijk plan:

Om een drukke spits te vermijden wil het kabinet het ov-gebruik van studenten indammen met een tijdslot van 11.00 tot 15.00 uur.

Hoe wereldvreemd moet je zijn om zoiets te bedenken? Dan kan er hooguit les gegeven worden van 12.00 - 14.00 uur? Zelfs dat wordt al lastig voor studenten uit andere steden.

@mrfreeze

Je kunt natuurlijk ook les geven van 12.00 tot 18.30, ik vermoed dat dat het idee er achter is. Maar daar heeft het onderwijspersoneel natuurlijk geen zin in. 

Reputatie 7
Badge +3

Het plan was voor zover ik begrijp toch echt tót 15 uur, dus ook niet na 18.30 uur. Dat zou wel een stuk realistischer zijn, maar nog steeds moeilijk haalbaar. Dan moet er waarschijnlijk méér les gegeven gaan worden dan voorheen.

Het plan was voor zover ik begrijp toch echt tót 15 uur, dus ook niet na 18.30 uur. Dat zou wel een stuk realistischer zijn, maar nog steeds moeilijk haalbaar. Dan moet er waarschijnlijk méér les gegeven gaan worden dan voorheen.

Als het op sommige dagen te veel uren zijn kun je er 13.00 of 14.00 tot 18.30 uur van maken. Ik verdenk trouwens het OV er van dit permanent te willen invoeren, dus ook voor na corona. Ik voorzie ruzie. 

Dinsdagavond komt er weer een persconferentie om de definitieve plannen voor 1 juni toe te lichten. Horen we meer. 

Het plan was voor zover ik begrijp toch echt tót 15 uur, dus ook niet na 18.30 uur. Dat zou wel een stuk realistischer zijn, maar nog steeds moeilijk haalbaar. Dan moet er waarschijnlijk méér les gegeven gaan worden dan voorheen.

Als het op sommige dagen te veel uren zijn kun je er 13.00 of 14.00 tot 18.30 uur van maken. Ik verdenk trouwens het OV er van dit permanent te willen invoeren, dus ook voor na corona. Ik voorzie ruzie. 

 

Dat is misschien wel een wens maar in de praktijk zal dat niet haalbaar zijn. Dit is in het verleden ook geprobeerd om de spits rustiger te krijgen of meer verspreid maar is niet haalbaar gebleken.

Nu wordt het wederom gevraagd maar zal het ook niet haalbaar zijn als de studenten weer voltijd naar de uni moeten. 

Wat niet kan, kan gewoon niet en er is ook geen basis waarop je dit zou kunnen verplichten.

Reputatie 7

Waarom zal dit niet haalbaar zijn en is het in het verleden niet haalbaar gebleken ?

Badge +3

Er is nog geen besluit genomen inzake hoe er gehandhaaft gaat worden in de treinen, de media is hier erg voorbarig in om te vermelden dat er niet gehandhaaft gaat worden.

 

Dappere conducteur… Dochter van 10 krijgt een UvB voor het reizen met Kids Vrij omdat vader geen noodzaak had om mee te reizen… en de optie voor een Railrunner even vergeten was.

https://twitter.com/akiehieronymus/status/1264169290233757700

Mijn broek zakt af… 

 

Er is nog geen besluit genomen inzake hoe er gehandhaaft gaat worden in de treinen, de media is hier erg voorbarig in om te vermelden dat er niet gehandhaaft gaat worden.

 

Dappere conducteur… Dochter van 10 krijgt een boete voor het reizen met Kids Vrij omdat vader geen noodzaak had om mee te reizen… en de optie voor een Railrunner even vergeten was.

https://twitter.com/akiehieronymus/status/1264169290233757700

Ze had dus gewoon geen geldig vervoerbewijs. En ja, gratis reizen willen we allemaal wel. 

Wat is je punt nou eigenlijk?

Ik mis ook een beetje de toegevoegde waarde. Dit topic gaat over maatregelen m.b.t. Corona en de handhaving daarvan, niet over het controleren van vervoerbewijzen. Ontbreekt er nog context, @Robert B, of is dit echt gewoon off-topic?

Reputatie 4

Waarom zal dit niet haalbaar zijn en is het in het verleden niet haalbaar gebleken ?

Als je studenten pas vanaf 11.00 laat reizen kunnen de colleges pas ergens tussen 12 en 13 kunnen starten. Die moeten dan tot ca. 22.00 doorlopen als je een volledig programma wil aanbieden. 
Daarna moeten de studenten nogmaals huis. Ook het personeel moet daarin mee willen. Betekent nogal wat.

Overigens staat nu in de berichten dat studenten na 15.00 helemaal niet meer mogen reizen (ook ‘s avonds niet) waardoor er erg weinig tijd overblijft voor colleges.

Badge +3

Wat is je punt nou eigenlijk?

Dat er opgeroepen wordt om niet te reizen als het niet noodzakelijk is, maar er bij Kids Vrij dus wel iemand niet-noodzakelijk mee moet reizen want anders dus een UvB! Ik was er niet bij, maar bijv. co-ouderschap staat in de lijst van noodzakelijke reismotieven.

Dit wordt natuurlijk een gevalletje coulance, maar in deze tijden (met toch al minimale controle) ga je een kind van 10 met een abonnement toch niet 'beboeten’?

Pak dan de vele echte zwartrijders eerst maar aan. Social media staat er vol mee, op Bijlmer en vele andere stations schijnt het ‘nieuwe normaal’ te zijn om te tailgaten of poortjes in te trappen.

Dat is mijn punt en dat snap jij ook wel!

Badge +3

Ik mis ook een beetje de toegevoegde waarde. Dit topic gaat over maatregelen m.b.t. Corona en de handhaving daarvan, niet over het controleren van vervoerbewijzen. Ontbreekt er nog context, @Robert B, of is dit echt gewoon off-topic?

Het gaat/ging over handhaving in coronatijd inderdaad. Controle op vervoerbewijzen hoort daar ook bij, vind ik.

Als er hier al een boel mensen gewoon mogen roepen “geef de 1e klas vij” dan zeg ik “geef Kids Vrij” dus vrijstelling van het moeten reizen onder (onnodige) begeleiding.

Zeg desnoods “koop of regel via je ouders even een Railrunner voor de terugweg of een volgende keer”

Maar ga gerust je gang en gum het maar weg wegens off-topic.

Wat is je punt nou eigenlijk?

Dat er opgeroepen wordt om niet te reizen als het niet noodzakelijk is, maar er bij Kids Vrij dus wel iemand niet-noodzakelijk mee moet reizen want anders dus een UvB! Ik was er niet bij, maar bijv. co-ouderschap staat in de lijst van noodzakelijke reismotieven.

Dan moet je dus gewoon een kaartje kopen. Het gratis reizen op KidsVrij is uiteraard.gebaseerd op het feit dat een van de orders wel betaalt.

Badge +3

Och ja, laat het een les zijn voor de ietwat onnadenkende (maar toch wel verstandige) vader. En die €50 terug komt zeker goed neem ik aan.

Tenzij men bij de klantenservice moeilijk gaat doen over “alleen de kaarthouder of contracthouder” mag dat regelen. Dus vader of moeder.

Maar ja, als je in een Live Chat doet alsof je het 10 jarige meisje bent komt het vast ook wel goed.:thinking:

Reputatie 4

NS en Coulance.

Dat zijn 2 dingen die niet samen gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Een artikel op de NOS site geeft nu aan dat het niet zo is dat studenten alleen kunnen reizen tussen 11.00- 15.00 maar dat het onderwijs moet plaatsvinden tussen 11.00- 15.00 uur én na 20.00 uur al mag maar maximaal 20 procent van de studenten en medewerkers op locatie aanwezig zijn als de mbo's, hbo's en universiteiten vanaf 15 juni weer meer fysiek onderwijs gaan geven

https://nos.nl/artikel/2334546-hbo-s-en-universiteiten-grootste-deel-studenten-thuis-en-s-avonds-les.html

Meer details zijn te lezen in de protocollen van de Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Reputatie 2

Waarom zal dit niet haalbaar zijn en is het in het verleden niet haalbaar gebleken ?

Als je studenten pas vanaf 11.00 laat reizen kunnen de colleges pas ergens tussen 12 en 13 kunnen starten. Die moeten dan tot ca. 22.00 doorlopen als je een volledig programma wil aanbieden. 
Daarna moeten de studenten nogmaals huis. Ook het personeel moet daarin mee willen. Betekent nogal wat.

Overigens staat nu in de berichten dat studenten na 15.00 helemaal niet meer mogen reizen (ook ‘s avonds niet) waardoor er erg weinig tijd overblijft voor colleges.

 

Ik hoop niet dat dit het geval is want dan is het voor veel studenten onmogelijk om überhaupt een lesuur te volgen (vaak zijn colleges minstens 2 uur lang). Zelf kan ik pas om 12:30 er zijn als reizen pas mogelijk is om 11 uur, en vervolgens moet ik dan om 13:30 weer in de trein zitten om voor 15:00 thuis te zijn. Dat is een half college! Welke idioot bedenkt zoiets?! 

 

Veel studenten wonen in de stad waar ze studeren. Fietsen kan ook een optie zijn. Tijden zijn vervelend voor de studenten die niet op fietsafstand wonen.

 

Als je funreisjes wil beperken dan zou een trajectabonnement een optie kunnen zijn

 

Ongeveer 80% van de SOV-kaarthouders woont niet op kamers maar het leeuwendeel woont ook niet op fietsafstand. En degenen die op kamers wonen doen dat lang niet altijd in de stad waar ze studeren. Realiseer je dat de dichtheid van MBO/HBO/WO zeker buiten de Randstad erg klein is, van veel opleidingen zijn er maar één of twee per provincie en soms zelfs maar een handjevol in heel Nederland.

Een trajectaboonement is al tig keer onderzocht. Dat bespaart geen kosten, bespaart geen spitsreizen, vergt een gigantische administratie en is extreem gevoelig voor adresfraude. Kortom onrealistisch. Het beperken van funreisjes is voor de OV-bedrijven daarnaast nauwelijks relevant.

Reageer