Studenten niet in spits reizen | NS Community
beantwoord

Studenten niet in spits reizen


Hoi! 

Ik hoor zo her en der dat het de bedoeling is dat studenten voorlopig niet in de spits reizen (o.a. https://nos.nl/artikel/2333883-kabinet-en-onderwijsinstellingen-spreken-af-geen-studenten-in-de-spits.html), maar ik kan nergens helemaal vinden in hoeverre dit echt een harde regel is en er ook op gecontroleerd wordt.

Op zich een hele begrijpelijke regel, maar ik studeer zelf in Antwerpen en daar zijn de universiteiten wel in zekere zin geopend. De examens in juni vinden daar nog steeds fysiek op de campus zelf plaats. Dit betekent dus dat ik als student zijnde dus wél gebruik moet maken van het openbaar vervoer (met name de trein Breda-Antwerpen). Ik vraag me hierdoor dus wel een beetje af in hoeverre dit zonder problemen mogelijk gaat zijn (ik heb sowieso ook geen idee hoe de grenscontrole voor die trein plaatsvindt, iemand enig idee?). Weet iemand dit toevallig?

Alvast bedankt! 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 17 May 2020, 15:46

Bekijk origineel

74 reacties

Het meest logische is dat als er tijdsbeperkingen komen dit wordt gerealiseerd door de incheckpaaltjes aan te passen aan de nieuwe tijden. Reis je dan in de spits dan wordt bij inchecken gewoon de volle prijs in rekening gebracht.

De andere optie is om alleen de schooltijden aan te passen maar dat lijkt me zo lek als een zeef omdat scholen de afspraken dan vrijwel zeker aan hun laars gaan lappen. De enige logische reden hiervoor zou kunnen zijn dat studenten die stage lopen wel in de spits moeten kunnen reizen.

Het meest logische is dat als er tijdsbeperkingen komen dit wordt gerealiseerd door de incheckpaaltjes aan te passen aan de nieuwe tijden. Reis je dan in de spits dan wordt bij inchecken gewoon de volle prijs in rekening gebracht.

De andere optie is om alleen de schooltijden aan te passen maar dat lijkt me zo lek als een zeef omdat scholen de afspraken dan vrijwel zeker aan hun laars gaan lappen. De enige logische reden hiervoor zou kunnen zijn dat studenten die stage lopen wel in de spits moeten kunnen reizen.

Hmm ja dat zou ook kunnen natuurlijk! Nu reis ik met losse kaartjes, dus dat zou op zich niet zo’n probleem moeten zijn (heb geen kortingsabonnement, dus daar profiteer ik sowieso niet van). Maar inderdaad, lijkt me gezien het aantal studenten dat stage loopt ook totaal geen haalbaar plan.

Reputatie 6

Hoi! 

Ik hoor zo her en der dat het de bedoeling is dat studenten voorlopig niet in de spits reizen (o.a. https://nos.nl/artikel/2333883-kabinet-en-onderwijsinstellingen-spreken-af-geen-studenten-in-de-spits.html), maar ik kan nergens helemaal vinden in hoeverre dit echt een harde regel is en er ook op gecontroleerd wordt.

Op zich een hele begrijpelijke regel, maar ik studeer zelf in Antwerpen en daar zijn de universiteiten wel in zekere zin geopend. De examens in juni vinden daar nog steeds fysiek op de campus zelf plaats. Dit betekent dus dat ik als student zijnde dus wél gebruik moet maken van het openbaar vervoer (met name de trein Breda-Antwerpen). Ik vraag me hierdoor dus wel een beetje af in hoeverre dit zonder problemen mogelijk gaat zijn (ik heb sowieso ook geen idee hoe de grenscontrole voor die trein plaatsvindt, iemand enig idee?). Weet iemand dit toevallig?

Alvast bedankt! 

Het lijkt mij dat je in de internationale trein Breda-Antwerpen geen last van de spitsbeperking zult hebben, dit advies geldt alleen.binnen Nederland.

Ik kan me goed voorstellen dat je met deze vraag zit @DemivanGool. Ik weet niet exact of en hoe dit vorm krijgt. Omdat in Nederland de onderwijsinstellingen nog dicht zijn is er nu nog niets aan de orde in de zin van een verbod. Ik kan me inderdaad voorstellen dat er een beperking komt in de geldigheid van het Studentenreisproduct, maar de tijd zal het leren. Er wordt in Nederland verder niet gecontroleerd nu met welke reden je in de trein zit.

Ik las inmiddels dat de VU en de UvA weigeren mee te werken aan het plan om studenten uitsluitend buiten de spits te laten reizen. Argument is dat het aantal mogelijke lesuren dan zo beperkt wordt dat het onderwijs niet meer te organiseren is. De instellingen gaan er verder vanuit dat op 1 september sowieso alle beperking in het OV moeten zijn opgeheven. 

Ook in Friesland is er verzet omdat een groot deel van de MBO/HBO studenten is aangewezen op buslijnen die uitsluitend tijdens de spitsuren rijden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk ook een belachelijk plan:

Om een drukke spits te vermijden wil het kabinet het ov-gebruik van studenten indammen met een tijdslot van 11.00 tot 15.00 uur.

Hoe wereldvreemd moet je zijn om zoiets te bedenken? Dan kan er hooguit les gegeven worden van 12.00 - 14.00 uur? Zelfs dat wordt al lastig voor studenten uit andere steden.

@mrfreeze

Je kunt natuurlijk ook les geven van 12.00 tot 18.30, ik vermoed dat dat het idee er achter is. Maar daar heeft het onderwijspersoneel natuurlijk geen zin in. 

Reputatie 7
Badge +3

Het plan was voor zover ik begrijp toch echt tót 15 uur, dus ook niet na 18.30 uur. Dat zou wel een stuk realistischer zijn, maar nog steeds moeilijk haalbaar. Dan moet er waarschijnlijk méér les gegeven gaan worden dan voorheen.

Het plan was voor zover ik begrijp toch echt tót 15 uur, dus ook niet na 18.30 uur. Dat zou wel een stuk realistischer zijn, maar nog steeds moeilijk haalbaar. Dan moet er waarschijnlijk méér les gegeven gaan worden dan voorheen.

Als het op sommige dagen te veel uren zijn kun je er 13.00 of 14.00 tot 18.30 uur van maken. Ik verdenk trouwens het OV er van dit permanent te willen invoeren, dus ook voor na corona. Ik voorzie ruzie. 

Dinsdagavond komt er weer een persconferentie om de definitieve plannen voor 1 juni toe te lichten. Horen we meer. 

Het plan was voor zover ik begrijp toch echt tót 15 uur, dus ook niet na 18.30 uur. Dat zou wel een stuk realistischer zijn, maar nog steeds moeilijk haalbaar. Dan moet er waarschijnlijk méér les gegeven gaan worden dan voorheen.

Als het op sommige dagen te veel uren zijn kun je er 13.00 of 14.00 tot 18.30 uur van maken. Ik verdenk trouwens het OV er van dit permanent te willen invoeren, dus ook voor na corona. Ik voorzie ruzie. 

 

Dat is misschien wel een wens maar in de praktijk zal dat niet haalbaar zijn. Dit is in het verleden ook geprobeerd om de spits rustiger te krijgen of meer verspreid maar is niet haalbaar gebleken.

Nu wordt het wederom gevraagd maar zal het ook niet haalbaar zijn als de studenten weer voltijd naar de uni moeten. 

Wat niet kan, kan gewoon niet en er is ook geen basis waarop je dit zou kunnen verplichten.

Reputatie 7

Waarom zal dit niet haalbaar zijn en is het in het verleden niet haalbaar gebleken ?

Reputatie 4

Waarom zal dit niet haalbaar zijn en is het in het verleden niet haalbaar gebleken ?

Als je studenten pas vanaf 11.00 laat reizen kunnen de colleges pas ergens tussen 12 en 13 kunnen starten. Die moeten dan tot ca. 22.00 doorlopen als je een volledig programma wil aanbieden. 
Daarna moeten de studenten nogmaals huis. Ook het personeel moet daarin mee willen. Betekent nogal wat.

Overigens staat nu in de berichten dat studenten na 15.00 helemaal niet meer mogen reizen (ook ‘s avonds niet) waardoor er erg weinig tijd overblijft voor colleges.

@Arie_H

Ik ken weinig studenten die nu 10 uur les hebben op één dag. Bij veel ininstellingen zie je op vrijdag na de lunch al vrijwel niemand meer. 

Reputatie 7
Badge +3

Veel studenten wonen in de stad waar ze studeren. Fietsen kan ook een optie zijn. Tijden zijn vervelend voor de studenten die niet op fietsafstand wonen.

Als je funreisjes wil beperken dan zou een trajectabonnement een optie kunnen zijn.

Reputatie 2

Waarom zal dit niet haalbaar zijn en is het in het verleden niet haalbaar gebleken ?

Als je studenten pas vanaf 11.00 laat reizen kunnen de colleges pas ergens tussen 12 en 13 kunnen starten. Die moeten dan tot ca. 22.00 doorlopen als je een volledig programma wil aanbieden. 
Daarna moeten de studenten nogmaals huis. Ook het personeel moet daarin mee willen. Betekent nogal wat.

Overigens staat nu in de berichten dat studenten na 15.00 helemaal niet meer mogen reizen (ook ‘s avonds niet) waardoor er erg weinig tijd overblijft voor colleges.

 

Ik hoop niet dat dit het geval is want dan is het voor veel studenten onmogelijk om überhaupt een lesuur te volgen (vaak zijn colleges minstens 2 uur lang). Zelf kan ik pas om 12:30 er zijn als reizen pas mogelijk is om 11 uur, en vervolgens moet ik dan om 13:30 weer in de trein zitten om voor 15:00 thuis te zijn. Dat is een half college! Welke idioot bedenkt zoiets?! 

 

Veel studenten wonen in de stad waar ze studeren. Fietsen kan ook een optie zijn. Tijden zijn vervelend voor de studenten die niet op fietsafstand wonen.

 

Als je funreisjes wil beperken dan zou een trajectabonnement een optie kunnen zijn

 

Ongeveer 80% van de SOV-kaarthouders woont niet op kamers maar het leeuwendeel woont ook niet op fietsafstand. En degenen die op kamers wonen doen dat lang niet altijd in de stad waar ze studeren. Realiseer je dat de dichtheid van MBO/HBO/WO zeker buiten de Randstad erg klein is, van veel opleidingen zijn er maar één of twee per provincie en soms zelfs maar een handjevol in heel Nederland.

Een trajectaboonement is al tig keer onderzocht. Dat bespaart geen kosten, bespaart geen spitsreizen, vergt een gigantische administratie en is extreem gevoelig voor adresfraude. Kortom onrealistisch. Het beperken van funreisjes is voor de OV-bedrijven daarnaast nauwelijks relevant.

Reputatie 5

In deze tijd moeten we allemaal ons aanpassen, we kunnen niet reizen zoals we gewend zijn.
Studenten zijn daarmee geen uitzondering, en moeten ook aanpassen.
Maar hoe? dat zorgt dus voor problemen. Ik geloof niet dat studenten 5 dagen per week de hele dag naar college gaan. Omdat ik zelf in een studenten stad woon, en ik heb in het verleden tussen de studenten gewoond. En ik zag ook elke dag studenten die al om 14:00 naar huis gingen. Als ik door de week met de trein reisde zag ik veel studenten in de zogenaamde daluren in de trein. Ik zie hier in de stad studenten die met de bus reizen omdat ze anders 5 minuten moeten fietsen, die kunnen dus wel gaan fietsen. Het is schandalig als mensen die naar hun werk moeten en daarvoor met de trein moeten reizen niet mee kunnen omdat er veel studenten in de trein zitten.
 

 

Reputatie 4

@Pieter-jan1974 Logisch dat iedereen zich aan moet passen. Maar treinreizen van 20 km of meer om college te volgen of tentamens te maken lijken mij “noodzakelijke reizen”.

Waar het verder knelt is dat voor iedereen geldt geen verbod maar een beroep op eigen verantwoordelijkheid. Alleen voor studenten wordt alvast besloten. Zonder dat studenten vertegenwoordigers bij het besluit worden betrokken.

Reputatie 5

@Pieter-jan1974 Logisch dat iedereen zich aan moet passen. Maar treinreizen van 20 km of meer om college te volgen of tentamens te maken lijken mij “noodzakelijke reizen”.

Waar het verder knelt is dat voor iedereen geldt geen verbod maar een beroep op eigen verantwoordelijkheid. Alleen voor studenten wordt alvast besloten. Zonder dat studenten vertegenwoordigers bij het besluit worden betrokken.

Is het dan mogelijk om iets te doen aan zeer korte ritjes, die ze ook kunnen fietsen?

Ik denk ook dat als er studenten teveel erbij worden betrokken, dan gaat het ook niet goed.
Studenten willen het liefste onbeperkt met het ov en dat kan nu niet. Dus ook geen snoepreisjes reisjes die niet voor de studie zijn.

@Pieter-jan1974

Hele korte ritjes tikken qua drukte niet aan juist omdat studenten dan maar een paar minuten in de trein zitten.

Daarnaast is het natuurlijk vreemd dat mensen met een abonnement waarvoor betaald wordt maar zouden moeten gaan fietsen. Het probleem is dat de OV-bedrijven van twee walletjes lijken te willen eten. Ze willen het geld van de studentenkaart blijven opstrijken maar die studenten niet vervoeren. Andere reizigers kunnen hun abonnement opzeggen maar studenten niet.

Ik denk dat de OV-bedrijven daarom ook met de onderwijsinstellingen praten in de hoop dat die hun tijden verschuiven. De studentenkaart houdt dan zijn huidige geldigheid zodat er geen financiële claims komen. Tot de zomervakantie zal er zo nog wel een mouw aan gepast worden maar als deze beperkingen in september nog steeds gelden zal het Min van Onderwijs vrees ik niet meer (de volle mep) blijven doorbetalen. 

Reputatie 5

@Pieter-jan1974

Hele korte ritjes tikken qua drukte niet aan juist omdat studenten dan maar een paar minuten in de trein zitten.

Daarnaast is het natuurlijk vreemd dat mensen met een abonnement waarvoor betaald wordt maar moeten gaan fietsen. Het probleem is dat OV-bedrijven van twee walletjes willen eten. Ze willen het geld van de studentenkaart blijven opstrijken maar die studenten niet vervoeren. Andere reizigers kunnen hun abonnement opzeggen maar studenten niet. 

Dan zal NS toch treinen moeten verlengen, in een trein met 6 delen in plaats van 4 delen kunnen ook met 40% bezetting meer mensen mee.
Ik weet het dat is is ook moeilijk. Anders is de kans groot dat mensen die naar hun werk moeten niet met de trein mee kunnen. Er zijn mensen als ze het abonnement opzeggen en hebben ze geen ander vervoer en kunnen dan dus niet naar het werk. Ik hoop ook zeker dat de ov bedrijven er met het onderwijs er uit kunnen komen en er een aanpassing van lestijden of misschien aanpassing van lesdagen mogelijk is. 

Leuk, maar studenten hebben ook geen ander vervoer naar school. Je kunt dus net zo goed zeggen dat die mensen die werken dan maar op de fiets moeten gaan. 

Reputatie 5

Als studenten normaal moeten kunnen reizen en NS treinen niet of on voldoende verlengen dan voorspel ik veel problemen in de spits met volle treinen. En er gaan ook ruzies ontstaan tussen reizigers over wie wel en wie niet mee mag.

Hier in Tilburg rijd Arriva door de week vaak met twee bussen achter elkaar, zodat er geen problemen met drukte ontstaan.

Reputatie 7
Badge +3

Een artikel op de NOS site geeft nu aan dat het niet zo is dat studenten alleen kunnen reizen tussen 11.00- 15.00 maar dat het onderwijs moet plaatsvinden tussen 11.00- 15.00 uur én na 20.00 uur al mag maar maximaal 20 procent van de studenten en medewerkers op locatie aanwezig zijn als de mbo's, hbo's en universiteiten vanaf 15 juni weer meer fysiek onderwijs gaan geven

https://nos.nl/artikel/2334546-hbo-s-en-universiteiten-grootste-deel-studenten-thuis-en-s-avonds-les.html

Meer details zijn te lezen in de protocollen van de Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Badge +3

Off-topic want het gaat niet over NS of treinen…

Ik ben wel heel beneuwd hoe het busvervoer hiermee om zal (kunnen) gaan. In de ‘studentenspits’ rijden er hier (Eindhoven) een boel extra gelede bussen die stampvol zijn en waar vaak gewoon studenten achterblijven, die dan 6, 8, 10 of 15 minuten moeten wachten op de volgende. Op zich geen probleem maar als de bussen alleen maar (100%) zitplaatsen hebben dan heb je er ca. 3 keer zo veel nodig! Dan mag je gerust vanaf 9:00 beginnen met extra rijden om iedereen om 11:00 op school te hebben.

En in veel streekbussen richting Eindhoven (bijv. uit de richting Veghel/Uden) wil je in de spits eigenlijk ook al niet als gewone reiziger, tenzij je het leuk vindt om drie kwartier tussen 80 sholieren/studenten te staan. Zie ze vaak voorbij rijden met op de display “Sorry, bus is vol”.

Oké, naar de TU/e kan je lopen vanaf het station (tenzij je helemaal aan de andere kant van de campus moet zijn), en een paar vestigingen van (Fontys) hogeschool ook nog wel in een minuutje of 20 (dat doen al heel veel treinende studenten), maar de ROC’s zitten alweer een stuk verder en dat is al gauw 5 km (uurtje lopen, ga je gang bij slecht weer).

Dus in dat geval zullen de onderwijsinstellingen (allemaal samen en in overleg) de lestijden flink moeten gaan spreiden. Wordt nog een leuke puzzel, waarbij de studenten (en onderwijspersoneel) zeker in opstand zullen komen als ze bijv. les hebben van 11:00-13:00 en dan pas na 20:00 (of later) weer de volgende les/college/practicum… en dan nog terug willen naar het station. Meeste lijnen rijden na 18:00 een halfuurdienst, logisch want buspersoneel wil ook graag ‘op tijd’ thuis zijn voor Hart van Nederland of RTL Boulevard of zo…

Mag hopen dat het onderwijs op afstand een enorme vlucht kan gaan maken, en 20-25% fysiek aanwezig een optie is.

Reageer