Studenten niet in spits reizen | NS Community
beantwoord

Studenten niet in spits reizen


Hoi! 

Ik hoor zo her en der dat het de bedoeling is dat studenten voorlopig niet in de spits reizen (o.a. https://nos.nl/artikel/2333883-kabinet-en-onderwijsinstellingen-spreken-af-geen-studenten-in-de-spits.html), maar ik kan nergens helemaal vinden in hoeverre dit echt een harde regel is en er ook op gecontroleerd wordt.

Op zich een hele begrijpelijke regel, maar ik studeer zelf in Antwerpen en daar zijn de universiteiten wel in zekere zin geopend. De examens in juni vinden daar nog steeds fysiek op de campus zelf plaats. Dit betekent dus dat ik als student zijnde dus wél gebruik moet maken van het openbaar vervoer (met name de trein Breda-Antwerpen). Ik vraag me hierdoor dus wel een beetje af in hoeverre dit zonder problemen mogelijk gaat zijn (ik heb sowieso ook geen idee hoe de grenscontrole voor die trein plaatsvindt, iemand enig idee?). Weet iemand dit toevallig?

Alvast bedankt! 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 17 May 2020, 15:46

Bekijk origineel

74 reacties

@dorae_mon 

Dan zijn er wel striktere maatregelen nodig zoals een verplichte temperatuurmeting voor vertrek en een systematische, wel gecontroleerde mondkapjesplicht op station en in de trein. De "vrijwillige mondkapjesplicht" die nu wordt ingevoerd is een halfzachte maatregel die vraagt om ontduiking.

Ook hierbij valt op dat de luchtvaart weer veel slagvaardiger is dan het OV. Daar gewoon zonder discussie: een mondkapje op en anders kom je er niet in. En daar hoor ik niemand roepen dat dat in strijd met de grondwet is en meer van dat soort quatsch.

Reputatie 7
Badge +3

@TamzinOm geen enkel bedrijf failliet te laten gaan moeten we dus terug naar voor 12 maart. Met vol OV, volle vliegtuigen, volle stranden, volle terrassen, grote evenementen.

Iedereen blij, bijna iedereen, want een aantal zal verder moeten zonder dierbaren. Maar die duizenden extra overlijdens nemen we gewoon voor lief. Als de boel maar draait. Geld moet rollen.

 


Als iedereen die na 1 juni positief getest is of corona-achtige klachten heeft het OV mijdt, valt het met het besmettingsrisico denk ik wel mee, ook met volle treinen.


Niet alle mensen met klachten blijven thuis. en niet alle mensen met Corona hebben verschijnselen maar kunnen wel iemand besmetten.

@MoDe 

NS wil de maatregelen per 1 juni nog tot eind 2021 laten gelden. Wel komen er enorme inkrimpingen en bezuinigingen.

Reputatie 7

Zijn de middelen straks zo langzamerhand niet erger dan de kwaal? Ik denk ook aan het gezegde "men lijdt soms het meest door het lijden dat men vreest". Sommige mensen zijn zo bang dat ze van de daken roepen voor onbepaalde tijd het OV te mijden, maar wel op een drukke zatermiddag zich staan te verdringen in de supermarkt en winkelstraat. Het leven hangt nu eenmaal aan elkaar van risico's. Als je overmatige drukte vermijdt, goede hygiëne toepast, met verkoudheidsklachten thuis blijft en verder je gezonde verstand gebruikt, kom je al een heel eind. Dat er geen massale evenementen zijn lijkt me verstandig, maar verder vraag ik me af of dat min of meer ijzeren dogma van 1.5 meter, die her en der gewoon op eigen manier wordt geïnterpreteerd of door de vingers gezien, wel zo noodzakelijk is/blijft. Dit virus gaat nooit meer weg en blijft straks net als vele anderen een smeulend en soms oplaaiend veembrandje. En ook een vaccin zal geen 100% garantie geven dat je nooit ziek zult worden door dit specifieke virus. Net als met gewone griep.

@Rene74

Voor heel veel virussen wordt sowieso nooit een afdoend vaccin gevonden. De kans op een medicijn voor wie besmet is is veel groter, maar dan nog kun je alleen beperken en het uitzitten.

In westerse landen waar alleen hele beperkte maatregelen op basis van vrijwilligheid genomen mogen worden is dat beperken echter bijna onmogelijk. Uiteindelijk zal de schade in West-Europa en de VS daarom ook veel groter zijn dan in de rest van de wereld.  

@Rene74

Voor heel veel virussen wordt sowieso nooit een afdoend virus geworden. De kans op een medicijn voor wie besmet is is een stuk groter, maar dan nog kun je alleen beperken en het uitzitten. Zeker in westerse landen waar alleen maatregelen op basis van vrijwilligheid mogen is dat beperken echter bijna onmogelijk. 


Nee een virus voor virussen zal ook niet gaan helpen om een virus te bestrijden.

De maatregelen kunnen toch echt wel afgedwongen worden in Nederland via de APV en volgens mij werd er ook een wet voor gemaakt waarin deze maatregelen een wettelijke basis zouden krijgen.

@Rene74

Voor heel veel virussen wordt sowieso nooit een afdoend virus geworden. De kans op een medicijn voor wie besmet is is een stuk groter, maar dan nog kun je alleen beperken en het uitzitten. Zeker in westerse landen waar alleen maatregelen op basis van vrijwilligheid mogen is dat beperken echter bijna onmogelijk. 


Nee een virus voor virussen zal ook niet gaan helpen om een virus te bestrijden.

De maatregelen kunnen toch echt wel afgedwongen worden in Nederland via de APV en volgens mij werd er ook een wet voor gemaakt waarin deze maatregelen een wettelijke basis zouden krijgen.

Sorry Jeroen, maar de maatregelen zijn te laat en te halfslachtig en daarnaast is de controle er op een farce. Zie nu weer de "mondkapjesplicht" die niet gecontroleerd wordt, een app die niet mag vanwege de privacy, quarantaine maatregelen voor wie besmet is die niet gecontroleerd worden, etc. Zachte westerse heelmeesters maken stinkende wonden met hun draagvlak geneuzel met uiteindelijk maximale schade als gevolg. Beter kort duidelijke, harde maatregelen dan het eindeloze pappen en nathouden wat nu gebeurt. 

Reputatie 6

@Rene74

Voor heel veel virussen wordt sowieso nooit een afdoend virus geworden. De kans op een medicijn voor wie besmet is is een stuk groter, maar dan nog kun je alleen beperken en het uitzitten. Zeker in westerse landen waar alleen maatregelen op basis van vrijwilligheid mogen is dat beperken echter bijna onmogelijk. 


Nee een virus voor virussen zal ook niet gaan helpen om een virus te bestrijden.

De maatregelen kunnen toch echt wel afgedwongen worden in Nederland via de APV en volgens mij werd er ook een wet voor gemaakt waarin deze maatregelen een wettelijke basis zouden krijgen.


Gelet op de ingrijpende maatregelen, is de vraag of via de APV kan. Daarvoor is meestal een bijzondere wet vereist op landelijk niveau tenzij gebruik wordt gemaakt van nood-bevoegdheden maar dat mag dan weer niet voor langere duur. De huidige maatregelen die kunnen worden gehanddhaafd worden allemaal genomen op grond van de Wet Publieke Gezondheid irt de bevoegdheden op basis van de Wet Veiligheidsregio’s. Op lokaal niveau vertaald dit zich in noodverordeningen afgekondigd door de voorzitter van de veiligheidsregio’s. Omdat er twijfels bestaan over de inperking van grondrechten via noodverordeningen is nu een spoedwet in de maak.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

NS wil de maatregelen per 1 juni nog tot eind 2021 laten gelden. Wel komen er enorme inkrimpingen en bezuinigingen.


Ja, en?

Reputatie 6

Dat bericht over inkrimpen schrok ik wel van. Lijkt me nogal voorbarig. Maar is vast bedoeld om druk te zetten op de politiek.

 

Wat ook voorbarig is, is hoe lang allerlei maatregelen nodig zijn. Niemand kan meer dan een maand of wat vooruit kijken.

Sorry Jeroen, maar de maatregelen zijn te laat en te halfslachtig en daarnaast is de controle er op een farce. Zie nu weer de "mondkapjesplicht" die niet gecontroleerd wordt, een app die niet mag vanwege de privacy, quarantaine maatregelen voor wie besmet is die niet gecontroleerd worden, etc. Zachte westerse heelmeesters maken stinkende wonden met hun draagvlak geneuzel met uiteindelijk maximale schade als gevolg. Beter kort duidelijke, harde maatregelen dan het eindeloze pappen en nathouden wat nu gebeurt. 

Er is nog geen besluit genomen inzake hoe er gehandhaaft gaat worden in de treinen, de media is hier erg voorbarig in om te vermelden dat er niet gehandhaaft gaat worden.

En het mondkapje wordt nu ingevoerd omdat de 1,5 meter niet meer altijd toepasbaar is, dus als vervanging van de 1,5 mtr.

En “enorme” inkrimpingen ??? Er gaat bezuinigd worden ja, dat zullen alle bedrijven moeten die getroffen zijn door de Corona crisis, er zal minder externe inhuur zijn en vacatures worden op dit moment alleen uitgezet voor de cruciale functies.  En zo wordt er naar meer gekeken om op te bezuinigen en het uitstellen van investeringen of plannen.  Daar is al een hele hoop geld te halen als bepaalde verbouwingen en renovaties voorlopig op de lange baan worden geschoven.

Maar laten we geen paniek gaan schoppen en eerst eens kijken wat het allemaal gaat doe nstraks en ook afwachten hoe het verder gaat met dit virus, eerdere paniek vanwege SARS en de Mexicaanse griep vielen uiteindelijk ook mee.

Leef met de dag, niemand zag deze crisis aankomen en niemand weet hoe lang deze zal duren.

 

Badge +3

Er is nog geen besluit genomen inzake hoe er gehandhaaft gaat worden in de treinen, de media is hier erg voorbarig in om te vermelden dat er niet gehandhaaft gaat worden.

 

Dappere conducteur… Dochter van 10 krijgt een UvB voor het reizen met Kids Vrij omdat vader geen noodzaak had om mee te reizen… en de optie voor een Railrunner even vergeten was.

https://twitter.com/akiehieronymus/status/1264169290233757700

Mijn broek zakt af… 

 

Er is nog geen besluit genomen inzake hoe er gehandhaaft gaat worden in de treinen, de media is hier erg voorbarig in om te vermelden dat er niet gehandhaaft gaat worden.

 

Dappere conducteur… Dochter van 10 krijgt een boete voor het reizen met Kids Vrij omdat vader geen noodzaak had om mee te reizen… en de optie voor een Railrunner even vergeten was.

https://twitter.com/akiehieronymus/status/1264169290233757700

Ze had dus gewoon geen geldig vervoerbewijs. En ja, gratis reizen willen we allemaal wel. 

Wat is je punt nou eigenlijk?

Ik mis ook een beetje de toegevoegde waarde. Dit topic gaat over maatregelen m.b.t. Corona en de handhaving daarvan, niet over het controleren van vervoerbewijzen. Ontbreekt er nog context, @Robert B, of is dit echt gewoon off-topic?

Badge +3

Wat is je punt nou eigenlijk?

Dat er opgeroepen wordt om niet te reizen als het niet noodzakelijk is, maar er bij Kids Vrij dus wel iemand niet-noodzakelijk mee moet reizen want anders dus een UvB! Ik was er niet bij, maar bijv. co-ouderschap staat in de lijst van noodzakelijke reismotieven.

Dit wordt natuurlijk een gevalletje coulance, maar in deze tijden (met toch al minimale controle) ga je een kind van 10 met een abonnement toch niet 'beboeten’?

Pak dan de vele echte zwartrijders eerst maar aan. Social media staat er vol mee, op Bijlmer en vele andere stations schijnt het ‘nieuwe normaal’ te zijn om te tailgaten of poortjes in te trappen.

Dat is mijn punt en dat snap jij ook wel!

Badge +3

Ik mis ook een beetje de toegevoegde waarde. Dit topic gaat over maatregelen m.b.t. Corona en de handhaving daarvan, niet over het controleren van vervoerbewijzen. Ontbreekt er nog context, @Robert B, of is dit echt gewoon off-topic?

Het gaat/ging over handhaving in coronatijd inderdaad. Controle op vervoerbewijzen hoort daar ook bij, vind ik.

Als er hier al een boel mensen gewoon mogen roepen “geef de 1e klas vij” dan zeg ik “geef Kids Vrij” dus vrijstelling van het moeten reizen onder (onnodige) begeleiding.

Zeg desnoods “koop of regel via je ouders even een Railrunner voor de terugweg of een volgende keer”

Maar ga gerust je gang en gum het maar weg wegens off-topic.

Ik zal het laten staan gezien ik nu snap wat je bedoelt, maar dat is dus wel belangrijke context. ;)

Wat is je punt nou eigenlijk?

Dat er opgeroepen wordt om niet te reizen als het niet noodzakelijk is, maar er bij Kids Vrij dus wel iemand niet-noodzakelijk mee moet reizen want anders dus een UvB! Ik was er niet bij, maar bijv. co-ouderschap staat in de lijst van noodzakelijke reismotieven.

Dan moet je dus gewoon een kaartje kopen. Het gratis reizen op KidsVrij is uiteraard.gebaseerd op het feit dat een van de orders wel betaalt.

Badge +3

Dan moet je dus gewoon een kaartje kopen. Het gratis reizen op KidsVrij is uiteraard.gebaseerd op het feit dat een van de orders wel betaalt.

Mweh, die heeft bijv. Weekend Vrij dus dat is dan al betaald. :thinking:

Ik vind het gewoon bizar (qua handhaving) dat een 10 jarige met Kids Vrij ‘op de bon’ gaat terwijl het wemelt van de ‘getuigenverklaringen’ over poortjes ontwijken op de stations.

First things first (“zorg een volgende keer voor een Railrunner meisje”)... Of is men bang om besmet te raken van echte zwartrijders?

En (vraag aan @Loes) is het niet mogelijk om aan iemand met Kids Vrij een UvB uit te schrijven in de vorm van een Railrunner? Dus € 2,50 en dan niet die €50 erbij?

@Robert B 

De ouder hoeft helemaal geen abonnement te hebben, laat staan afgekocht reisrecht. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan moet je dus gewoon een kaartje kopen. Het gratis reizen op KidsVrij is uiteraard.gebaseerd op het feit dat een van de orders wel betaalt.

Mweh, die heeft bijv. Weekend Vrij dus dat is dan al betaald. :thinking:

Ik vind het gewoon bizar (qua handhaving) dat een 10 jarige met Kids Vrij ‘op de bon’ gaat terwijl het wemelt van de ‘getuigenverklaringen’ over poortjes ontwijken op de stations.

First things first (“zorg een volgende keer voor een Railrunner meisje”)... Of is men bang om besmet te raken van echte zwartrijders?

En (vraag aan @Loes) is het niet mogelijk om aan iemand met Kids Vrij een UvB uit te schrijven in de vorm van een Railrunner? Dus € 2,50 en dan niet die €50 erbij?


Wij waren er niet bij, dus we weten niet waarom de betreffende conducteur een UVB heeft uitgeschreven. Feit is dat een kind alleen met een begeleider van 12+ met kidsvrij mag reizen. Geen begeleiding betekent dat er een ander vervoersbewijs moet zijn, voor een 10 jarige kan dat een railrunner zijn. Railrunners zijn nog gewoon te koop. Wij weten niet of het kind voor de 1e keer in haar eentje met kidsvrij reisde of dat vaker heeft gedaan. Wanneer dit de 1e UVB was, dan hebben de ouders grote kans dat ze het terug krijgen.

Persoonlijk zou ik zeker in deze tijd een 10-jarig kind niet alleen met de trein er op uit sturen.

@Robert B 

Daar zat ik ook over na te denken, maar dat gaat niet. Een railrunner is een toegevoegd vervoersbewijs, wat ook geldt voor dagkaart hond of fiets. Je kan deze dus niet op zich staand uitschrijven. Vraag me niet waarom niet, ik heb daar geen antwoord op helaas. Het stamt vermoed ik uit de tijd dat men niet zelfstandig op een railrunner mocht reizen.

Badge +3

Och ja, laat het een les zijn voor de ietwat onnadenkende (maar toch wel verstandige) vader. En die €50 terug komt zeker goed neem ik aan.

Tenzij men bij de klantenservice moeilijk gaat doen over “alleen de kaarthouder of contracthouder” mag dat regelen. Dus vader of moeder.

Maar ja, als je in een Live Chat doet alsof je het 10 jarige meisje bent komt het vast ook wel goed.:thinking:

Reputatie 4

NS en Coulance.

Dat zijn 2 dingen die niet samen gaan.

Reageer