beantwoord

Suggestie stiltecoupés

• 23 november 2018
  • 7 reacties
  • 444 Bekeken

Hallo,

Ik heb de vraag waar ik een suggestie voor de NS kan indienen omtrent de stiltecoupés in de treinen. Ik reis namelijk wekelijks van Leeuwarden naar Enschede en terug en ik merk elke week weer dat ik nog beter in een gewone coupé kan zitten dan in een stiltecoupé, want het is net of het niemand iets interesseert dat ze in een stiltecoupé zitten.
Ik heb zelf autisme en ik ben een HSP waardoor de stiltecoupé voor mij een uitkomst is. Ik heb al oordopjes aangeschaft voor meer stilte in de trein, maar sommige schreeuwen de hele tent bij elkaar.
Mijn suggestie is of er voor vertrek van de trein (in de desbetreffende coupé) omgeroepen kan worden dat men zich in de stiltecoupé bevindt of (in alle coupés) of men wil controleren of ze zich in een stiltecoupé bevinden zodat ze eventueel nog van coupé kunnen wisselen. Dit lijkt me voor de conducteur weinig extra moeite.

Met vriendelijke groet,
Cynthia
icon

Beste antwoord door Miriam NS 23 november 2018, 20:35

Hallo xCynthia94, welkom op onze Community!

Je kunt hier je suggesties kwijt, wij kunnen deze dan intern voor je doorzetten. Het verhaal wat je schrijft is herkenbaar. Er zijn inmiddels een aantal andere topics op onze Community die dit ook weergeven. Ik begrijp dat zo'n 'drukke' reis voor jou extra heftig is. Waar mogelijk wordt er controle gedaan, maar het is niet mogelijk om dit op elk moment te doen. Dan zou er bijna al iemand altijd in deze coupé moeten zitten. Soms heeft het effect als je de reizigers hier op aanspreekt, maar dit zorgt soms ook voor negativiteit wat ook niet altijd prettig is. Het is inderdaad een goede suggestie om dit om te roepen, zodat het in ieder geval kenbaar wordt gemaakt. Ik zal dit dan ook voor je doorzetten. Bedankt voor het meedenken.
Bekijk origineel

7 reacties

Hallo xCynthia94, welkom op onze Community!

Je kunt hier je suggesties kwijt, wij kunnen deze dan intern voor je doorzetten. Het verhaal wat je schrijft is herkenbaar. Er zijn inmiddels een aantal andere topics op onze Community die dit ook weergeven. Ik begrijp dat zo'n 'drukke' reis voor jou extra heftig is. Waar mogelijk wordt er controle gedaan, maar het is niet mogelijk om dit op elk moment te doen. Dan zou er bijna al iemand altijd in deze coupé moeten zitten. Soms heeft het effect als je de reizigers hier op aanspreekt, maar dit zorgt soms ook voor negativiteit wat ook niet altijd prettig is. Het is inderdaad een goede suggestie om dit om te roepen, zodat het in ieder geval kenbaar wordt gemaakt. Ik zal dit dan ook voor je doorzetten. Bedankt voor het meedenken.
Here the same. Nu ik sinds 3,5 week elke dag met de intercity ga valt het me op dat stilte in een stiltecoupé niet van zelf sprekend is. Ik vind het heerlijk om de dag rustig te beginnen en na een lange werkdag even tot rust te komen door gebruik te maken van een stilte coupe. Uiteraard spreek ik mensen er op aan (heeft niet altijd het gewenste effect), maar ‘s ochtend vroeg of na een werkdag krijg ik het vaak niet netjes uit m’n strot. Het zou een uitkomst bieden als de conducteur dit zou kunnen (en willen) omroepen bij het wel bekende riedeltje 🙂
We krijgen vaker de suggestie om dit om te laten roepen. Ik zal je signaal doorzetten, maar wil aangeven dat de kans klein is dat dit zal gaan gebeuren. We hebben in het verleden al extra symbolen in sommige treinstellen toegevoegd om de stiltecoupé extra duidelijk te maken. Helaas is nog niet iedereen stil in de stiltecoupé.
Reputatie 6
Waarom is de kans klein dat dat gaat gebeuren? Die paar woorden extra uitspreken is toch geen probleem. Wat de symbolen betreft. Veel mensen weten heus wel dat ze in een stiltecoupé zitten, maar duidelijke taal zoals grote zwarte letters op een rode achtergrond op de deuren (of een rode strip met tekst over de onderkant of van de ramen) maakt al meer indruk en onderstreept de zaak meer dan nu het geval is met die doorzichtige folie met kleine lettertjes. Wees eens fel en duidelijk in het oog springend 😉
Reputatie 3
Omdat de meeste reizigers allang weten dat ze in een stiltecoupé zitten. En toch gaan ze gewoon door met praten en dat niet op zachte toon.

En dan moet je een keer hoesten en beginnen ze al ssst! te roepen. Of er zit een dame van minstens tachtig jaar naast je die je iets vraagt over haar reis en mensen worden woedend als je fluisterend antwoord geeft. Of er ontstaat een ruzie tussen reizigers over de vraag of je een stiltecoupé mag fluisteren. Of iemand naast je luistert muziek op een idioot volume. Of ze brullen: 'O, het is hier een stiltecoupé'! 'Ja, hahaha, O, dan moeten we echt stil zijn!' 'Dat kunnen we niet. hahaha'.

Voor mij is dit reden om de stiltecoupé te mijden. Maar ik snap dat het voor iemand die extra last heeft van lawaai anders ligt. Er is niets op tegen om mensen beleefd aan te spreken. Bedenk ook dat het voor de meeste mensen geen enkel probleem is als er gepraat wordt. Reist u bijvoorbeeld op zondagavond, dan zijn er vast reizigers die denken, o die stiltecoupé is voor zakenlieden, die zijn er nu toch niet. Ze realiseren zich niet dat er een minderheid is die er wel last van heeft.

En probeer zoveel mogelijk in de spits te reizen, dan is het geklets veel minder.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat er onder de meeste reizigers geen draagvlak is voor de stiltecoupe, anders gezegd veel mensen vinden de stiltecoupe grote onzin. Het is voor het treinpersoneel daardoor onbegonnen werk om de stlite te handhaven.
Reputatie 7
Ik snap nog steeds niet waarom het voor sommige mensen zo moeilijk is om hun mondje te houden in de stiltecoupé. Het kan niet zo zijn dat ze het niet doorhebben. Het is toch echt gewoon duidelijk te zien op de ramen.

Het lijkt soms wel alsof sommige mensen zich in de trein echt zo vervelend mogelijk willen gedragen ofzo.

Reageer