Tandem in de trein | NS Community
beantwoord

Tandem in de trein


Kan een tandem mee in de trein (intercity)? Een fiets mag niet mee tijdens de spitsuren maar geldt dit ook als je bijvoorbeeld de trein pakt om 15 uur (daluur) en op de bestemming aankomt om 17 uur (spitsuur)?
icon

Beste antwoord door TreinInfo 4 May 2016, 12:33

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 1
Een tandem mag alleen mee als hier een medische reden voor is en je dit kunt bewijzen door een WMO pas of dokters brief.

Zie ook voor een verklaring van de NS
http://www.destentor.nl/regio/olst-wijhe/ns-blinde-man-met-tandem-ten-onrechte-geweigerd-1.5982241
Reputatie 2
In de daluren mag een tandem mee in de trein op vertoon van een dagkaart fiets (http://goedkoop-treinkaartje.nl/ns-korting-actie/dagkaart-fiets) verkrijgbaar bij de NS (https://www.ns.nl/producten/web/WFS/ns-website-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProduct-Start?SKU=dagkaart-fiets-hond&CategoryName=&TempLocale=nl_NL) voor € 6,10.

Tijdens spitsuren mag NS-personeel wel tandems weigeren mee te nemen. Maar voor mensen met een beperking geldt die voorwaarde niet. Op vertoon van bijvoorbeeld een WMO-pas of een gehandicaptenparkeerkaart mag de tandem altijd mee.
Reputatie 7
Badge +4
Even als toevoeging: Een fiets mag zich tijdens de spits niet in de trein bevinden. De fiets moet dus uit de trein worden gezet op het moment dat je weet dat het volgende station tijdens de spits wordt bereikt.

Een mens die tijdens de daluren met korting incheckt, mag een reis tijdens de spits afmaken maar een fiets die voor de spits al in de trein staat, moet er voor de spits uit. Wat u wilt, en dat is de fiets meenemen tijdens een deel van de spits, mag dus niet, ook niet als u uw fiets voor de spits in de trein zet.

U kunt het er niet op aan laten komen dat de conducteur u mogelijk weigert, het mag gewoon niet. Het is ook niet erg correct zo te handelen.

Niet elke tandem is bedoeld voor een gehandicapte. Als die daar aantoonbaar voor gebruikt wordt, bij een blinde of slechtziende die hij ziet zitten bijvoorbeeld, zal de conducteur er wellicht mild en sociaal naar kijken in de meeste gevallen. En zo hoort het ook als het rijwiel niet te veel overlast bezorgt. Als het voor een gehandicapte is, doet u er goed aan het van te voren aan te geven en te vragen bij de dienstdoende conducteur.
Reputatie 1
Nog een link met meer informatie http://www.ns.nl/reisinformatie/bagage/transportmiddelen-in-de-trein.html
Is het mogelijk een tandem in een sprinter te krijgen? Mijn tandem is 2.50 lang.
Hi Sibe. Welkom bij de Community.

Het meenemen van je tandem is mogelijk echter als het erg druk is of je tandem blokkeert de doorstroom van reizigers (bijv. in- en uitstappen) dan kan een conducteur je de toegang tot de trein weigeren.
Beste Denice, bedankt voor je reactie, we gaan ervoor zorgen dat we op een rustig tijdstip reizen. Ik vroeg me wel af of zo'n lange tandem door de deuren past. Kun je daar iets over zeggen? Of me doorverwijzen naar iemand anders die dit weet?
Daar kan ons doorgewinterde treinpersoneel vast wel iets over zeggen 😀. @Loes @Edwin @Jeroen @Julian kom er maar in!
Het is wel even belangrijk met welk sprintermaterieel u wilt reizen. Ik kom niet vaak tandems in de trein tegen, maar niet al ons sprintermaterieel kan een tandem vervoeren.

Onze nieuwste sprinter SNG zal geen tandem op de fietsplek kunnen hebben helaas, wat betreft de FLIRT zou het denk ik wel kunnen, maar het blijft krap wat betreft op de fietsplaats komen, de SGM is geen probleem, daar heb ik al eerder tandems in gezien, de SLT zonder ingebouwd toilet, geen probleem, met toilet kan de kleinste variant, SLT4 problemen opleveren, maar ik heb nog te weinig dienst gedaan op deze omgebouwde SLT om daar wat over te zeggen. Als u uw rit wilt vertellen, kunnen we gerichter antwoorden.
Beste Denice, zeer bedankt voor je uitgebreide antwoord. We reizen vanaf Utrecht centraal naar Emmen op zondag 28 juli. Elke tijd is goed. We gaan dan een week fietsen in Drenthe en willen zonsag 4 augustus vanaf Beilen terug naar Utrecht centraal. Is dat mogelijk met een van de tandemtypes?
Door de werkzaamheden rond Zwolle kan ik de treintypes niet geheel opvragen. De sprinterdienst Utrecht naar Zwolle wordt vaak verzorgd door DDAR of DDZ materieel en in dit type kan een tandem in vervoerd worden. Ik kan het nu helaas niet nagaan. Blauwnet tussen Zwolle en Emmen weet ik te weinig van of daar een tandem in mee kan helaas.

Op de lijn Beilen naar Meppel wordt uit mijn hoofd de nieuwe SNG ingezet en daar past al nauwelijks een normale fiets in, een tandem wordt lastig. Ik zou dan toch kiezen om een intercity te nemen, want daar past het mogelijkerwijs wel in. Het Intercity materieel ICM, VIRM en DDZ kunnen dit hebben.

Ik kom te weinig in die buurt om direct alle treintypes paraat te hebben helaas.
Reputatie 3
De fiets mag wel in de spits mee in juli en augustus. Sibe, voor jou is er geen enkel probleem dus qua tijden. Ook op zondag mag het altijd.

In de trein naar Emmen zou ik het gewoon proberen. Maatschappijen die geen NS heten bieden vaak meer mogelijkheden, omdat ze minder last van drukte hebben.

In de sprinter naar Beilen zou ik het gewoon proberen.

Ik zou trouwens de intercity proberen tussen Utrecht en Zwolle. De DDAR is vaak vol en biedt weinig ruimte voor een tandem door een verhoging.
Reputatie 7
Badge
@kukkie , je kunt wel adviseren "het maar gewoon te proberen" , maar dan zou ik @Sibe toch meer het advies van @Loes te volgen.
In de nieuwe Sprinter SNG kan een tandem echt niet mee. Verder is het op de niet NS van Zwolle naar Emmen zeer vaak erg druk.
Beste allemaal, zeer bedankt voor de reacties. Ik zou het fijn vinden als @Denice of @Loes iemand zouden kunnen vinden met even veel verstand van het materieel op deze lijnen als jullie, die mij kan helpen een reis uit te stippelen die werkt. Mijn tandem is behoorlijk lang (2,5 meter), dus een ander probleem is of ik de bocht wel kan maken in een sprinter, die toch vrij krap is. Weten jullie dus iemand die - net als jullie - met mij mee kan denken over een soepele reis met de trein? Ik zou dat graag doen, maar zo langzamerhand komt helaas ook de auto in beeld, maar dat doe ik liever niet.
De DDAR past een tandem in, zeker als je het balkon gebruikt dat achter de locomotief zit. Op SNG na, kan een tandem mee, de FLIRT rijdt niet op die trajecten en de ICM zou problemen met de bocht kunnen hebben. Ik weet ff niet wie er direct op de hoogte is van de treintypes.

Reageer