beantwoord

Taxi na missen laatste trein.

Afgelopen maand heb ik helaas zoveel vertraging gehad meer dan uur en daardoor haalde ik me laatste verbinding naar Antwerpen niet. Ik kreeg in eerste instantie te horen dat ik een taxi zou krijgen en kreeg het ritnummer etc. allemaal al.

Maar de conducteur zei na dat alles geregeld was dat ik de taxi niet kreeg en liep weg, omdat ik alleen een kaartje voor de nederlandse trein in bezit had. Nu vraag ik me af waarom er dan de optie niet meer is en wat is er fout gegaan. Want normaal koop ik me kaartje af en toe pas aan de grens, want altijd 10 min overstap tijd heb. Maar waarom krijg ik daardoor die beloofde taxi niet? :(

Want geloof me een hele nacht in de kou als 17 jarige is geen pretje.
icon

Beste antwoord door 23 september 2014, 11:03

Bart NS schreef:

Welkom op het Serviceforum, Kiam. Zoals De luchtmacht aangeeft, krijg je inderdaad geen taxi tot Antwerpen omdat je vervoerbewijs niet tot daar gaat. We vergoeden de reizen die je bij NS maakt, met een geldige check-in en uit, achteraf wel. Ik verplaats dit topic naar 'In de trein', zodat het goed te vinden is.

Jullie zijn al net zo dom als de luchtmacht.

Hoe kan je nu taxivergoeding krijgen als je met de OV chipkaart reist.
Volgens jouw redenatie dus nooit, want je bent immers op de plaats van bestemming aangekomen.

Bekijk origineel

21 reacties

Ik ben ook eens in Rosendaal gestrand opweg naar Antwerpen.
Kapotte wissel om 19:30 zonder uitzicht op een oplossing.
Een Antwerpse vrouw liet zich door haar man met auto ophalen.
Mijn collega en ik mochten meerijden.
Een mooie ervaring.
Als je geen kaartje voor een traject bezit, hoeft NS ook geen vervangend vervoer aan te bieden. Pas als je een ticket aanschaft ga je immers een overeenkomst aan. Daarvoor niet en dan mag je de boel inderdaad verder zelf uitzoeken.
Reputatie 1
En omdat "iedereen" nu in- en uitcheckt bij NS heeft er niemand meer een kaartje, en zal er dus nooit meer aanvullend vervoer hoeven worden geregeld. Mmm.
De luchtmacht schreef:

Als je geen kaartje voor een traject bezit, hoeft NS ook geen vervangend vervoer aan te bieden. Pas als je een ticket aanschaft ga je immers een overeenkomst aan. Daarvoor niet en dan mag je de boel inderdaad verder zelf uitzoeken.

Dat is dus onzin, want iedereen check in en checkt uit. Het lijkt mij overigens ook heel normaal om pas in Roosendaal een kaartje te kopen naar Antwerpen als je eerst met de OV chipkaart reist.

En conducteurs die minderjarigen alleen op een perron achterlaten zonder vervoer mogen van mij direct ontslagen worden.
Zo werkt het gewoon. Het is onmogelijk om met de OV-chipkaart naar Antwerpen te reizen. Of het nou logisch is of niet om een ticket pas in Roosendaal aan te schaffen: als er nog geen ticket is aangeschaft voor het internationale traject, dan is er geen overeenkomst en hoeft NS je niet te vervoeren. Aan welke overeenkomst wil je NS immers houden als er geen ticket is aangeschaft?
Nogmaals de vraag dan, als TS staat in Den Haag en met de OV chipkaart reist, dan hoeft de NS volgens jou ook geen vervoer te regelen, want er is geen overeenkomst ?
En los daarvan, de conducteur had het blijkbaar al toegezegd, compleet met ritnummer.
Jawel, op een binnenlands traject beroept de reiziger zich bij het inchecken op een overeenkomst die eerder is aangegaan. Als je geen ticket vanaf Roosendaal naar Antwerpen bezit, kun je niet van NS verwachten dat je vervoerd wordt. Er is geen immers geen enkele voorwaarde die NS daartoe verplicht. Zo werkt dat bij elk goed en elke dienst. Als je iets van plan bent te kopen, maar dat nog niet gedaan hebt, dan kun je er geen rechten aan ontlenen. Dat lijkt me toch niet meer dan logisch.

Aangezien dit weer een onzindiscussie lijkt te gaan worden, is dit mijn laatste bijdrage aan dit topic.
Welkom op het Serviceforum, Kiam. Zoals De luchtmacht aangeeft, krijg je inderdaad geen taxi tot Antwerpen omdat je vervoerbewijs niet tot daar gaat. We vergoeden de reizen die je bij NS maakt, met een geldige check-in en uit, achteraf wel. Als er helemaal geen verkeer meer is, kan het inderdaad zijn dat je een taxi krijgt tot het laatste NS-station. Ik verplaats dit topic naar 'In de trein', zodat het goed te vinden is.
Bart NS schreef:

Welkom op het Serviceforum, Kiam. Zoals De luchtmacht aangeeft, krijg je inderdaad geen taxi tot Antwerpen omdat je vervoerbewijs niet tot daar gaat. We vergoeden de reizen die je bij NS maakt, met een geldige check-in en uit, achteraf wel. Ik verplaats dit topic naar 'In de trein', zodat het goed te vinden is.

Jullie zijn al net zo dom als de luchtmacht.

Hoe kan je nu taxivergoeding krijgen als je met de OV chipkaart reist.
Volgens jouw redenatie dus nooit, want je bent immers op de plaats van bestemming aangekomen.
Bedankt voor je respect, Macca. Ik raad je de huisregels nog even door te nemen. Bij de OV-chipkaart is je vertrekstation bij NS hetzelfde als het station waar je bij NS in hebt gecheckt. Je eindstation is op dat moment nog niet bekend, het is niet zo dat je altijd op je bestemming bent als je hebt ingecheckt.
DUS ????? Je zegt het zelf, het eindstation is nog niet bekend.

Dus wanneer heb je recht op een taxi na het missen van je laatste trein ? Nooit, want volgens NS ben je al gearriveerd op je bestemming.

En als je zelf zo belerend toontje aanslaat, vind ik ook niet netjes. Ik begrijp heel goed dat als je incheckt je niet altijd op de plaats van bestemming bent. Sterker nog, dat zal altijd zo zijn.
Dat zal in overleg met de conducteur geregeld worden, normaal gesproken zal een klant niet naar een station willen reizen met de taxi als dat niet de bestemming is. Dit zal dus op goed vertrouwen gaan.
En de conducteur had dat al toegezegd aan TS. Maar TS had opeens geen kaartje nu, maar dat hebben NL reizigers ook niet meer als ze met de OV chipkaart reizen.....Terwijl veel mensen gewoon overstappen op Roosendaal op de trein naar Antwerpen, daar is niets raars aan.

Nu laten jullie een minderjarige staan midden in de nacht.
Als je met de OV-chipkaart reist, dan reis je op basis van een overeenkomst die eerder is gesloten. Op basis van die overeenkomst heb je tot het station waar je uitcheckt altijd met terugwerkende kracht een geldig vervoersbewijs. Dat gaat niet op voor een los kaartje van Roosendaal naar Antwerpen dat je nog niet hebt aangeschaft en waarvoor dus ook geen overeenkomst kan bestaan. NS heeft geen enkele verplichting jegens reizigers die zich beroepen op rechten voor een ticket dat ze hadden willen aanschaffen, maar wat ze niet hebben gedaan.

Als een conducteur iets toezegt op basis van gegevens die door de reiziger niet correct zijn aangedragen, dan kan hij die toezegging natuurlijk direct herzien.

Omdat het hier om een minderjarig persoon ging, had NS in mijn ogen wel moeten voorstellen het probleem voor de persoon op te lossen, maar had die persoon daarvoor zelf de kosten moeten dragen.
Ja de luchtmacht, als ik uitcheck. Maar wat dan als de klant verder wil reizen, maar de laatste trein haalt de eindbestemming niet.

Dan heb ik geen kaartje tot die eindbestemming, nee alleen tot het station waar we gestrand zijn.
En dan heeft de klant volgens jullie geen rechten meer op verder vervoer....
Dan moet de klant zich melden bij de aanwezige NS'er of via de contactpaal op het station en wordt er alsnog vervangend vervoer geregeld. Zo werkt het al jaren en ik zie niet dat hierin recent iets veranderd is.
macca728 schreef:

En de conducteur had dat al toegezegd aan TS. Maar TS had opeens geen kaartje nu, maar dat hebben NL reizigers ook niet meer als ze met de OV chipkaart reizen.....Terwijl veel mensen gewoon overstappen op Roosendaal op de trein naar Antwerpen, daar is niets raars aan.

Nu laten jullie een minderjarige staan midden in de nacht.

Ja precies macca728 ! Het word aardig lastig gemaakt als je het traject met ov chipkaart op saldo reist.

Overigens na het korte antwoord van de conducteur gewoon het kaartje gekocht naar Antwerpen, maar werd al verteld door een medewerker die was ingelicht door conducteur dat het zinloos was ( even vergeten waarschijnlijk dat ik graag sowieso wil aankomen en treinkaartje nodig heb 😛 )

Ik heb nu sinds kort weer Weekend vrij en dan koop ik gewoon voor de zekerheid een ticket helemaal naar mijn eindbestemming in Nederland vanaf mijn vertrek station Antwerpen alleen dan helemaal met 100% korting Nederland. Dit zorgt er dan ook toevallig voor dat als ik in de internationale trein zit ik niet alsnog moet inchecken in Roosendaal, want anders zou ik daar moeten uitstappen en eerst naar poortjes lopen en daarna een trein later moeten pakken om reis te vervolgen in Nederland.
Maar hoop wel dat hierdoor ik wel altijd op bestemming kom.

Doordat ik nu dat papieren kaartje ook bij me heb hoop ik dat het volgende keer wel goed gaat mocht er wat fout gaan. Want het is lang wachten op een Zondagavond. Laatste trein Zondag 21:53, eerste trein Maandagochtend 7:24.

Kijk ik heb het al eerder meegemaakt (toen door eigen schuld) toen ook al gestrand het is geen pretje.

En luchtmacht die contactpaal bedankt voor de tip, want daar kun je natuurlijk ook altijd nog contact leggen met ns.

ps: Het leuke is dat je er volgende ochtend ook nog achter komt dat je kaartje niet meer geldig is op Maandag en dus een uitstel van betaling krijgt GRRR
Deze keer is gelukkig oom agent me op komen halen rond 3 uur omdat me moeder had gebeld. Daarmee mocht ik mee en werd ik door hun de ochtend half 6 in belgie bij een station afgezet waar toen al een trein reed bijna.

Dus het is uiteindelijk wel goedgekomen, alleen duurde het wel veeeel langer..
Als je vanwege vertraging strandt op een station en daardoor de eindbestemming niet kan bereiken, en je hebt al een geldig ticket in bezit, dan moet NS inderdaad zorgen voor vervangend vervoer. In plaats daarvan mag NS je ook onderbrengen in een hotel en je de volgende dag kosteloos door laten reizen naar de eindbestemming.
Gelukkig maar, het zou NS sieren als ze alsnog wat regelen voor je.

Reageer