Te drukke trein van almelo naar amersfoort en nog drukker van Amersfoort naar Den haag centraal...

Serieus NS die korte Koplopers is echt een ramp!!!! 3 wagons en vechten voor een plekje!
Dit is ookal jaren zo!, terwijl vroeger altijd 2 koplopers 6 wagons vanuit enschede vertrokken...
Je gaat toch niet een koploper met 3 wagons vanaf enschede laten vertrekken, zodat in almelo de mensen moeten vechten voor een plek!
Nog veel waardelozer is dat jullie in de app zeggen dat een trein rustig is.... terwijl je al met 18 mensen in het portaal van de trein moet bivakkeren!!! en tevens mensen in gangpaden moeten zitten!
NS doe hier wat mee, koop treinen weet ik veel... de kaartjes zijn duur genoeg om meer materieel te kopen!
Wat mensen zelf in ieder geval kunnen doen is foto's maken (net als ik doe) van overvolle treinen, en als er genoeg foto's zijn van onveilige situaties in gangpaden etc... dan is er genoeg bewijsmateriaal om de NS eens goed aan te pakken!

16 reacties

Reputatie 7
Badge
Goed dat je dit meld. Wat je ook nog zou kunnen doen is de druktemelder invullen. https://www.ns.nl/reisinformatie/service-verbeteren/drukte-melden-in-de-trein.html
En weetje....hoe meer meldingen hierover binnen komen, hoe sneller er wat aangedaan zal worden denk ik.
Serieus NS die korte Koplopers is echt een ramp!!!! 3 wagons en vechten voor een plekje!
Dit is ookal jaren zo!, terwijl vroeger altijd 2 koplopers 6 wagons vanuit enschede vertrokken...
Je gaat toch niet een koploper met 3 wagons vanaf enschede laten vertrekken, zodat in almelo de mensen moeten vechten voor een plek!
Nog veel waardelozer is dat jullie in de app zeggen dat een trein rustig is.... terwijl je al met 18 mensen in het portaal van de trein moet bivakkeren!!! en tevens mensen in gangpaden moeten zitten!
NS doe hier wat mee, koop treinen weet ik veel... de kaartjes zijn duur genoeg om meer materieel te kopen!
Wat mensen zelf in ieder geval kunnen doen is foto's maken (net als ik doe) van overvolle treinen, en als er genoeg foto's zijn van onveilige situaties in gangpaden etc... dan is er genoeg bewijsmateriaal om de NS eens goed aan te pakken!

Er is genoeg nieuw materieel besteld echter door de aanbestedingsprocedures en de toelatingstesten welke in Nederland verplicht zijn duurt de introductie van nieuw materieel langer dan gewenst.

Het aanpakken van de NS om onveilige situaties in drukke treinen is leuk verzonnen maar zal averechts werken. Als er niet meer met volle treinen gereden mag worden zullen er dus mensen achterblijven op de perrons en als mensen weigeren om uit te stappen als dat door treinpersoneel gevraagd wordt en de trein dan te vol blijft dan zal de trein niet vertrekken. Niemand schiet daar iets mee op.

Daarnaast is een volle trein niet perse onveiliger, voordeel van een redelijk volle trein is dat mensen nml. niet KUNNEN vallen in de gangpaden. Gevaar van te drukke gangen is het onwel worden van mensen door benauwdheid of mensen die slecht tegen deze beperkte ruimte kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
Het materieel is er wel, maar staat overdag op een rangeerterrein.
Sinds de nieuwe dienstregeling van december 2016 rijden er structureel veel te korte intercity's op dit traject. Zowel naar Enschede als naar Leeuwarden/Groningen kun je 9 van de 10 keer echt niet aankomen met een ICM 3 of 4. Ook niet buiten de spits. Ook niet in het weekend. Ook niet in de meivakantie.
Druktemelder?? Laat me niet lachen. Dit probleem is al tig keer aangekaart, er gebeurt vrijwel niks. Ook de media hebben er melding van gemaakt, maar NS zegt gewoon doodleuk dat hen niks bekend is. Dat het incidenten zijn.
mrfreeze, op de trajecten Zwolle - Groningen/Leeuwarden rijden inderdaad geregeld ICM3 of 4 stellen welke goed gevuld zijn, toch zijn er vaak wel zitplekken beschikbaar maar mensen stappen dan voornamelijk op dezelfde plek in de trein en lopen niet door. Ook constateer ik hier geregeld dat mensen staan terwijl er wel plekken zijn maar dat ze dan om de een of andere reden blijkbaar niet naast iemand willen plaatsnemen.

Wel zijn er recent een aantal treinen op dit traject te kort doorgestuurd doordat een wijziging in de materieelinzet t.o.v. de planning niet bekend was in Zwolle en er in Zwolle door de rangeerders de standaard afkoppeling van materieel plaats vond. Hier is intern aandacht voor en wordt hopelijk snel opgelost.

Hier is een stukje communicatie gebrek aan het licht gekomen, treinstellen blijven dan inderdaad op Zwolle staan terwijl er best een extra treinstel mee kan om de drukte op te vangen. Maar hier wordt dus aan gewerkt.
Reputatie 7
Badge +3
Vanaf Zwolle naar het noorden zou kunnen, daar kom ik niet heel vaak. Maar voor het stuk Zwolle - Utrecht gaat dat toch niet echt op. Dan zit zo'n ICM-3/4 echt van voor naar achter vol, hoor.
mrfreeze, op de trajecten Zwolle - Groningen/Leeuwarden rijden inderdaad geregeld ICM3 of 4 stellen welke goed gevuld zijn, toch zijn er vaak wel zitplekken beschikbaar maar mensen stappen dan voornamelijk op dezelfde plek in de trein en lopen niet door. Ook constateer ik hier geregeld dat mensen staan terwijl er wel plekken zijn maar dat ze dan om de een of andere reden blijkbaar niet naast iemand willen plaatsnemen.

Wel zijn er recent een aantal treinen op dit traject te kort doorgestuurd doordat een wijziging in de materieelinzet t.o.v. de planning niet bekend was in Zwolle en er in Zwolle door de rangeerders de standaard afkoppeling van materieel plaats vond. Hier is intern aandacht voor en wordt hopelijk snel opgelost.

Hier is een stukje communicatie gebrek aan het licht gekomen, treinstellen blijven dan inderdaad op Zwolle staan terwijl er best een extra treinstel mee kan om de drukte op te vangen. Maar hier wordt dus aan gewerkt.

Dat verhaal van mensen die niet doorlopen vind ik erg makkelijk gezegd , hoelang is een koploper met 3 wagons, 50 meter? de trein is te kort om zoiezo ergens heen te lopen binnen de trein....
Wat ik nu wel doe is vanaf Almelo de Duitse trein naar Amsterdam pakken want die Duitse treinen zijn wel lang genoeg.
En extra materieel is er wel, als ik naar mijn werk ga in Zoetermeer, zit ik regelmatig in een sprinter met 10 bakken (6 plus 4) die bijna leeg is....
Als mensen niet doorlopen door een trein om te kijken naar een zitplek dan zie je deze ook niet, ik zie dit geregeld en op deze trajecten hoor ik dan ook geregeld een HC tegen deze mensen zeggen dat er een rijtuig verder wel zitplek is. Dit is iets wat ik dus constateer in de trein zelf.

Dat de trein bij Zoetermeer bijna leeg is wil niet zeggen dat hij elders op het traject niet vol is, bezetting van een trein wordt bekeken op het gehele traject omdat het niet de bedoeling is dat we op allerlei plekken gaan splitsen en combineren met treinstellen.

Overigens is een ICM 3 ergens rond de 80 meter even uit mijn hoofd.
Ok de ICM 3 is 80 meter...
Feit blijft dat de ICM met 4 treinstellen kan rijden zoals vroeger...
12 bakken dus..
Misschien die treinen naar Brussel met een traxx loc voor en achter met 9 wagons beter besteden?
2 locs op een trein,.... en naar enschede een ICM koploper 3... leg dat eens uit...
En kom niet met dat gelul van trek-duw treinen.... en het makkelijker maken om een trein van een kopstation weg te krijgen.
Reputatie 3
12 bakken dus..
Misschien die treinen naar Brussel met een traxx loc voor en achter met 9 wagons beter besteden?
2 locs op een trein,.... en naar enschede een ICM koploper 3... leg dat eens uit...
En kom niet met dat gelul van trek-duw treinen.... en het makkelijker maken om een trein van een kopstation weg te krijgen.

Oke, laten we zeggen dat de NS jouw idee overneemt. 1 loc uit de IC Brussel wordt dan aan de ICM koploper 3 aangehaakt. Lost het iets op denk je? 😉

12 bakken dus..
Oke, laten we zeggen dat de NS jouw idee overneemt. 1 loc uit de IC Brussel wordt dan aan de ICM koploper 3 aangehaakt. Lost het iets op denk je? ;)

Niet echt, want de trein naar Brussel gaat naar Brussel en niet naar Enschede...
Ik zeg alleen maar dat je dan een Traxx loc over hebt om met 9 bakken heen en weer te reiden naar enschede....
Reputatie 3

12 bakken dus..
Oke, laten we zeggen dat de NS jouw idee overneemt. 1 loc uit de IC Brussel wordt dan aan de ICM koploper 3 aangehaakt. Lost het iets op denk je? ;)
Niet echt, want de trein naar Brussel gaat naar Brussel en niet naar Enschede...
Ik zeg alleen maar dat je dan een Traxx loc over hebt om met 9 bakken heen en weer te reiden naar enschede....

Ah oke, ja je had het specifiek over de locs en dat 2 locs aan 1 trein teveel is, maargoed.
Er gaan geen treinen uit andere treinseries gehaald worden om ergens anders een langere (grotere) trein te maken. Dat is enkel en alleen maar het verplaatsen van het probleem en hoewel ik geen ervaring heb met het reizen met de IC Brussel denk ik dat die treinen -zeker tijdens de spitsuren- al druk genoeg zijn en dus niet zomaar elders ingezet kunnen worden.

Gewoon de druktemelders in blijven vullen dus, als er genoeg meldingen binnenkomen dan wordt het probleem als structureel aangemerkt en verschijnt er vanzelf wel een keer een langere trein op jouw route.

Daarnaast is drukte tijdens de spits natuurlijk ook common practice. Goed voorbeeld zijn de treinseries op de Noordoost, de routes tussen Den Haag/Rotterdam en Leeuwarden/Groningen. Die reden tot vorig jaar standaard met ICM treinstellen, maar bleken geregeld over te weinig capaciteit te beschikken. Daarom rijden daar tegenwoordig de DDZ treinen (dubbeldekkers), maar ja die treinen komen ook weer ergens vandaan en wel uit o.a. de serie 3600 (dat is de IC tussen Zwolle en Roosendaal). En nu zijn er in die treinserie natuurlijk weer vaker drukte-ergernissen omdat de ICM nu ook op dat traject te vinden is.
Een oplossing is, de koplopers in te zetten alleen en uitsluitend van Den haag/Rotterdam naar leeuwarden-groningen en van rotterdam/den haag naar enschede...
De Traxx locs met 9 rijtuigen (want meer rijtuigen heeft de NS niet ofzo) of wil de plan w rijtuigen niet inzetten.... immers om de traxx loc op de kop te zetten is niet zoveel moeite lijkt me 🙂 in 2018
scheelt weer een loc die je weer in kan zetten elders 🙂

12 bakken dus..
Ah oke, ja je had het specifiek over de locs en dat 2 locs aan 1 trein teveel is, maargoed.
Er gaan geen treinen uit andere treinseries gehaald worden om ergens anders een langere (grotere) trein te maken. Dat is enkel en alleen maar het verplaatsen van het probleem en hoewel ik geen ervaring heb met het reizen met de IC Brussel denk ik dat die treinen -zeker tijdens de spitsuren- al druk genoeg zijn en dus niet zomaar elders ingezet kunnen worden.

Gewoon de druktemelders in blijven vullen dus, als er genoeg meldingen binnenkomen dan wordt het probleem als structureel aangemerkt en verschijnt er vanzelf wel een keer een langere trein op jouw route.

Daarnaast is drukte tijdens de spits natuurlijk ook common practice. Goed voorbeeld zijn de treinseries op de Noordoost, de routes tussen Den Haag/Rotterdam en Leeuwarden/Groningen. Die reden tot vorig jaar standaard met ICM treinstellen, maar bleken geregeld over te weinig capaciteit te beschikken. Daarom rijden daar tegenwoordig de DDZ treinen (dubbeldekkers), maar ja die treinen komen ook weer ergens vandaan en wel uit o.a. de serie 3600 (dat is de IC tussen Zwolle en Roosendaal). En nu zijn er in die treinserie natuurlijk weer vaker drukte-ergernissen omdat de ICM nu ook op dat traject te vinden is.

Dus de koplopers op groningen leeuwarden en enschede 🙂 alle koplopers op dat traject! en op de rest serie 1700/1800 en traxx? is dat niet een idee? zonodig met oude plan w wagons, want die zijn er 🙂
Reputatie 7
Badge +3

Hoe zit dat eigenlijk met treinen buiten de spits? Wordt er rekening gehouden met het feit dat het absolute aantal reizigers dan lager is en er dus ook minder druktemeldingen binnenkomen, terwijl de treinen feitelijk voller kunnen zijn. Plus het gegeven dat er buiten de spits/in het weekend meer incidentele reizigers zijn, die wellicht de druktemelder niet kennen of het niet de moeite waard vinden voor die enkele reis, dus ook relatief gezien zullen er minder meldingen zijn, terwijl dat niks zegt over de drukte.
Reputatie 5
12 bakken dus..

De redenen dat zowel de ICD, IC den haag en IC brussel met 2 locs rijden is voor betrouwbaarheid, aangezien het nog wel eens voorkwam dat een ICD in een spanningssluis op de HSL stil kwam te staan, nu is dat zo goed als onmogelijk. Daarnaast meen ik te hebben gelezen dat 1 loc op de IC brussel problemen kan geven op het spoor in antwerpen vanwege het hellingspercentage.
De NS eeft dit inmiddels opgelost en verbeterd 🙂

Reageer