Te kleine en volle treinen van en naar Zandvoort

• 21 december 2016
  • 50 reacties
  • 1186 Bekeken

Sinds de nieuwe dienstregeling zijn de treinen vanuit Zandvoort naar Amsterdam en terug telkens korte sprinters?! Dat is niet waar ik voor betaal... ik heb een daluren abonnement en zit 5 dagen per week in de trein van 13.36
vanuit Zandvoort en die van 23.26 vanuit Amsterdam. Sinds de nieuwe dienstregeling kan ik regelmatig niet meer zitten in de trein... als het al wel lukt dan vaak met z'!n allen op een kluitje en dan ook nog eens achteruit?! Ik vind fat echt niet kunnen. Ook medereizigers mopperen hier over. Geen comfort meer en al
Helemaal geen privacy?! En dat voor €99/ maand vind ik echt niet kunnen. Ik hoop dat dit tijdelijk is en dat de "gewone" trein weer snel terugkomt!

50 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Sorry, maar als je nu een zitplaats vooruit gaat eisen lijkt me dat je de realiteit wat uit het oog bent verloren. In feite eis je dat treinen maximaal halfvol mogen zijn.,
Reputatie 4
Sorry, maar als je nu een zitplaats vooruit gaat eisen lijkt me dat je de realiteit wat uit het oog bent verloren. In feite eis je dat treinen maximaal halfvol mogen zijn.,
Een zitplaats zou wel de norm moeten zijn. Voor of achteruit maakt niet zoveel uit. Af en toe staan in tijden van spitsdrukte (als NS zelfs met inzet van al het materieel niet alle klanten zittend kan vervoeren) is soms niet anders.
Maar NS lijkt ook op minder drukke tijden uit kostenoverwegingen zoveel te besparen op materieelinzet dat ook dan de treinen overvol zijn : https://forum.ns.nl/off-topic-32/vindt-ns-euros-belangrijker-klanten-30221
Reputatie 5
Wat Tamzin zegt klopt. Je betaalt niet voor een zitplaats, maar voor een vervoerbewijs. Kostenoverwegingen komt steeds eerder de hoek om kijken. En daar is dat topic inderdaad door ontstaan.
Reputatie 4
Een SGM3 + SGM2 vind ik nou niet echt klein voor buiten de spits naar Zandvoort. Zeker tussen Zandvoort en Haarlem is er in de winter dan altijd wel plek. Het stuk tussen Haarlem en Amsterdam kan wel wat problematischer worden daar nu deze sprinter en niet meer de intercities juist in Amsterdam aansluiten op de intercities richting Utrecht.
Reputatie 5
De topicstarter zegt toch echt dat de trein te klein is en hij regelmatig moet staan, buiten de spits
Voor diegene die iedere keer komen aanzetten dat je geen recht hebt op een zitplaats moet dit maar eens lezen:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/02/12/mansveld-boetes-voor-ns-en-prorail

Kort gezegd moet je een redelijke kans hebben op een zitplaats...ik zou ook geen hoog cijfer geven als ik iedere dag zou moeten staan.

Je betaald voor hoogwaardig openbaar vervoer, de trein is immers duurder dan de bus.

Als de NS en andere vervoerders die plicht niet hadden zouden ze net zo goed alle banken uit de trein kunnen halen.
Dan komt het aardig richting trams en metro's, maar daar zit je vaak veel korter in dan een trein.
Reputatie 7
Badge +3
Dat de trein duurder is dan de bus is in veel regio's al lang niet meer het geval.
Ik eis niets maar voor dat geld wil ik gewoon een zitplaats! Zeker daar het dan geen spits is! Moet niet gekker worden...
Reputatie 5
Ik denk dat dat lastig gaat worden, tenzij er een dubbeldekker gaat rijden. Ik heb eens zitten kijken en het perron van Zandvoort is 248 meter lang. Dat betekent (vergeleken met normale sprinterstations) dat er 6 wagons SGM kunnen staan op zijn max.

De trein van 13:36 is 5 wagons lang. Dus in principe zit je al redelijk dicht bij het maximum. Ik hoorde tevens dat alle dubbeldekker-sprinters ergens in het noorden rijden en enkele oude DDAR tussen Baarn - Utrecht en Apeldoorn - Enschede. Dus veel keus is er eigenlijk niet voor je.

Edit: Oh excuus. Op 250 meter passen wel langere treinen. Heb niks gezegd.
In de nieuwe dienstregeling zitten het materieel van de lijn Amsterdam - Zandvoort gekoppeld aan dat van Amsterdam - Hoorn. En die laatste lijn kent een maximum van 6 bakken vanwege het korte perron van Santpoort Noord. Met dubbeldekkers los je dat niet op, want de NS heeft geen 6-delige dubbeldekstreinen voor de sprinterdienst (intercitydubbeldekkers hebben een lagere acceleratie en zijn dus niet goed geschikt voor de korte afstanden).

Dat er in de daluren vaak nog veel kortere treinen rijden is helaas een probleem dat meer lijnen treft, de NS gebruikt de daluren namelijk om het materieel te besparen én om de materieelomloop op orde te krijgen voor de middagspits. Dat laatste houdt in dat een bepaalde trein die 's ochtends met 5 bakken rijdt gesplitst wordt en met 3 verder rijdt, om in de middag met 6 bakken te gaan rijden. Andersom is er dan een trein die er 's ochtends 6 heeft, overdag 3 en 's middags 5. Overdag worden deze treinstellen dus omgewisseld op het emplacement. Consequentie is dat de treinen in de daluren soms net zo vol zitten als in de spits, wat niet echt past bij het beleid reizigers aan te moedigen buiten de spits te reizen.
Reputatie 1

Sinds een maand of drie rijden er hele korte treinen van Amsterdam naar Zandvoort en dan wordt er omgeroepen dat dat vanwege weersomstandigheden is. Dit gebeurde bijvoorbeeld op zondag 25 april en op Koningsdag. Beide dagen prima weer om een lekkere strandwandeling te  maken of zelfs even op het strand te zitten. In Coronatijd vind ik dit echt meer dan schandalig. Volgens een conducteur zou dit beleid zijn omdat bezoeken aan Zandvoort niet onder essentiële reizen valt. Kan me nauwelijks voorstellen  dat dat zo is want dat zou ronduit schandalig zijn. Ik ga trouwens als mantelzorger naar Zandvoort maar voel me erg onprettig in overvolle treinen. Graag hoor ik waarom er zulke korte treinen naar Zandvoort gaan en ik hoop dat hier heel snel een eind aan komt. 

Reputatie 7
Badge +3

Sinds een maand of drie rijden er hele korte treinen van Amsterdam naar Zandvoort en dan wordt er omgeroepen dat dat vanwege weersomstandigheden is. Dit gebeurde bijvoorbeeld op zondag 25 april en op Koningsdag. Beide dagen prima weer om een lekkere strandwandeling te  maken of zelfs even op het strand te zitten. In Coronatijd vind ik dit echt meer dan schandalig. Volgens een conducteur zou dit beleid zijn omdat bezoeken aan Zandvoort niet onder essentiële reizen valt. Kan me nauwelijks voorstellen  dat dat zo is want dat zou ronduit schandalig zijn. Ik ga trouwens als mantelzorger naar Zandvoort maar voel me erg onprettig in overvolle treinen. Graag hoor ik waarom er zulke korte treinen naar Zandvoort gaan en ik hoop dat hier heel snel een eind aan komt. 

Strandbezoekjes of andere recreatieve bezoekjes worden niet als noodzakelijke reizen gezien. Het is vervelend dat jij als mantelzorger in drukke treinen moet reizen omdat medereizigers niet allemaal aan de oproep alleen noodzakelijk te reizen houden.  

Reputatie 6

Volgens een conducteur zou dit beleid zijn omdat bezoeken aan Zandvoort niet onder essentiële reizen valt. Kan me nauwelijks voorstellen  dat dat zo is want dat zou ronduit schandalig zijn. 

De regel omtrent essentiële reizen is per 28 april opgeheven dacht ik. Maar die regel stelde niks voor aangezien er geen duidelijke definitie was en ook geen controle. Zo zaten op koningsdag treinen vol met mensen die in feestelijk oranje gekleed waren en zogenaamd een essentiële reis aan het maken waren. 

Reputatie 7
Badge +3

En het is ook niet zo dat door weersomstandigheden treinen naar Zandvoort veel korter zijn. Wat nu wel het geval is, is dat er sinds dit jaar eerder extra treinen gepland worden naar Zandvoort. Voorheen was het zo dat er bij mooi strandweer extra treinen werden ingezet bovenop de normale dienstregeling van 2 treinen per uur. Sinds 2020 reden er in juni, juli en augustus vier extra Sprinters tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee. En vanaf april dit jaar plant NS deze vier extra Sprintersook ook in april, mei en september in weekenden, feest- en vakantiedagen, maar alleen als het zulk mooi weer is waarbij NS veel strandgangers verwacht. Het heeft geen zin deze extra treinen in te zetten als het frisjes is en er maar enkele mensen extra naar Zandvoort gaan. Wanneer het weer dus niet zo mooi is, vervallen deze extra treinen in de planning en dat wordt omgeroepen. Dan rijden alleen de normale 2 treinen en die rijden ook met de normaal geplande lengte.

Wel is het zo dat sinds februari treinen gemiddeld 10% korter zijn, niet alleen die naar Zandvoort, maar in het hele land. Simpelweg omdat er veel minder reizigers zijn. Op sommige trajecten kan dat betekenen dat treinen druk zijn omdat NS een verkeerde inschatting maakt van de verwachte drukte. 

Reputatie 6

De regel omtrent essentiële reizen is per 28 april opgeheven dacht ik. 

Het verzoek om af te zien van niet noodzakelijke reizen loopt nog altijd. Van een regel, in de zin van een verbod, is echter nooit sprake geweest. Wel is het ondernemen van niet noodzakelijke reizen getypeerd als asociaal gedrag.

Reputatie 5

Je zal maar Amsterdammer zijn en een frisse neus willen halen….. In het weekeinde zijn de parken “te druk” en stuurt de politie je weg, Wil je een klein stukje verder toch je frisse neus halen zijn de treinen te kort…. 

Reputatie 7
Badge +3

Je zult maar op de IC-afdeling van een ziekenhuis terecht komen omdat je zo nodig een niet-noodzakelijke reis gemaakt hebt. Of omdat jij een noodzakelijke reis maakte en allerlei types zo nodig naar het strand wilden.

Even geduld nog totdat je gevaccineerd bent voordat je weer niet-noodzakelijke reisjes gaat maken.

Reputatie 7

Even geduld nog totdat je gevaccineerd bent voordat je weer niet-noodzakelijke reisjes gaat maken.

Daar is allang geen sprake meer van. Weinig mensen trekken zich van die oproep nog iets aan. De binnensteden waren erg druk vandaag zie ik op het nieuws en de sprinter vanuit Utrecht zat helemaal vol met publiek (velen moesten staan) dat gewinkeld had of lekker op het terras had gezeten. Enschede en Venlo hebben heel veel Duitse bezoekers gehad. Daar is vanwege de Dag van de Arbeid alles gesloten.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan heel dom van die mensen.

Reputatie 7
Badge +3

Daar is allang geen sprake meer van. Weinig mensen trekken zich van die oproep nog iets aan. De binnensteden waren erg druk vandaag zie ik op het nieuws en de sprinter vanuit Utrecht zat helemaal vol met publiek (velen moesten staan) dat gewinkeld had of lekker op het terras had gezeten. Enschede en Venlo hebben heel veel Duitse bezoekers gehad. Daar is vanwege de Dag van de Arbeid alles gesloten.

Uit de dagelijkse cijfers in de OV-monitor blijkt het met de grote drukte in het OV wel mee te vallen. Nog altijd is het vervoer zo'n 60% minder dan normaal.  

Reputatie 7
Badge +3

Je zal maar Amsterdammer zijn en een frisse neus willen halen….. In het weekeinde zijn de parken “te druk” en stuurt de politie je weg, Wil je een klein stukje verder toch je frisse neus halen zijn de treinen te kort…. 

Ooit van fietsen en wandelen gehoord? Doe je over het algemeen ook buiten en het is nog steeds de bedoeling om een ommetje in de buurt te maken en niet langdurig te verblijven in parken. Amsterdam heeft nog steeds groene plekken waar het niet te druk is. Dat geldt overigens voor alle grote steden.

Badge +3

Fietsen of wandelen is inspanning, in een park zitten (als je zelf geen buitenruimte hebt) zou ontspanning moeten zijn. Klein verschil… :sweat_smile:

Reputatie 7

Uit de dagelijkse cijfers in de OV-monitor blijkt het met de grote drukte in het OV wel mee te vallen. Nog altijd is het vervoer zo'n 60% minder dan normaal.  

@Tamzin Zal vast kloppen, alleen zijn al die Sprinters zo kort……….en die raken dus zo vol dat alle stoelen bezet zijn en veel mensen moeten staan. Al een paar maal meegemaakt. Veel mensen maken geen lange reizen, maar reizen regionaal. De ICD en overige intercity’s zijn niet zo druk inderdaad. Vanuit Breda neem ik die vaak, maar bijv. de ICD rijdt zo vaak en is zo lang dat er plaats in overvloed is. 

Reputatie 7

Ooit van fietsen en wandelen gehoord? Doe je over het algemeen ook buiten en het is nog steeds de bedoeling om een ommetje in de buurt te maken en niet langdurig te verblijven in parken. Amsterdam heeft nog steeds groene plekken waar het niet te druk is. Dat geldt overigens voor alle grote steden.

Het ommetje en fietstochtje in de eigen buurt hebben mensen nu echt wel een keer gezien, of het nu de bedoeling is van de overheid of niet. 

Steeds meer mensen trekken toch hun eigen plan, wijzend naar die onnavolgbare coronamaatregelen, openingsstrategie en vaccinatiestrategie. Ik zie dat overal om me heen. Het is denk ik een minderheid die alle regels en adviezen nog keurig volgt. 

Reputatie 7
Badge +3

Het ommetje en fietstochtje in de eigen buurt hebben mensen nu echt wel een keer gezien, of het nu de bedoeling is van de overheid of niet. 

Steeds meer mensen trekken toch hun eigen plan, wijzend naar die onnavolgbare coronamaatregelen, openingsstrategie en vaccinatiestrategie. Ik zie dat overal om me heen. Het is denk ik een minderheid die alle regels en adviezen nog keurig volgt. 

Er is een verschil tussen onnavolgbaar en niet willen volgen (oftewel lak hebben aan). Coronamaatregelen zijn duidelijk, vaccinatiestrategie en openingsstrategie zijn minder duidelijk. Maar de openingsstrategie heeft men deels zelf in de hand.

Reageer