beantwoord

Te kleine zitplaatsen

• 3 februari 2020
  • 15 reacties
  • 459 Bekeken

Reis 4 dagen per week met de trein. 

Nooit zit ik comfortabel. Je zit arm in arm zo krap is het allemaal! 

Wanneer komt de nieuwe sprinter op het traject Uitgeest?

Deze zijn wat comfortabeler. 

Groet Nancy 

icon

Beste antwoord door VIRM 3 februari 2020, 09:58

Wat bedoel je met het traject Uitgeest? Ik zie dat je de tag SGMm hebt gebruikt. Op de Sprinterdienst Uitgeest – Rhenen was tot voor kort alleen SGMm met een enkele verdwaalde SLT, maar ik zie de laatste tijd ineens heel veel SLT rijden. De Sprinterdienst Amsterdam Centraal – Beverwijk – Uitgeest – Hoorn rijdt wel met SGMm. De uitfasering van SGMm is volgens mij op dit moment begonnen, dus op een gegeven moment gaat daar ook iets anders rijden. Weet iemand of daar na de uitfasering van SGMm SLT of SNG gaat rijden?

Bij de Sprinters zit je inderdaad krap als er iemand naast je zit, en bij SNG is dit nog een stuk erger. Ik zit dan ook gewoon vaak met mijn arm in het gangpad, zodat het nog enigszins comfortabel blijft.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge

@Nabo vele anderen zijn juist de mening toegedaan dat de nieuwste Sprinter type SNG juist erg krap is. Niet de beenruimte, die is bijna overal prima, maar vooral de breedte van de stoelen en het wel erg steil rechtop staan van deze stoeltjes. De gangpaden zijn juist erg ruim, zodat er op korte trajecten veel staande reizigers mee kunnen, 4 per m2.

Reputatie 6

Wat bedoel je met het traject Uitgeest? Ik zie dat je de tag SGMm hebt gebruikt. Op de Sprinterdienst Uitgeest – Rhenen was tot voor kort alleen SGMm met een enkele verdwaalde SLT, maar ik zie de laatste tijd ineens heel veel SLT rijden. De Sprinterdienst Amsterdam Centraal – Beverwijk – Uitgeest – Hoorn rijdt wel met SGMm. De uitfasering van SGMm is volgens mij op dit moment begonnen, dus op een gegeven moment gaat daar ook iets anders rijden. Weet iemand of daar na de uitfasering van SGMm SLT of SNG gaat rijden?

Bij de Sprinters zit je inderdaad krap als er iemand naast je zit, en bij SNG is dit nog een stuk erger. Ik zit dan ook gewoon vaak met mijn arm in het gangpad, zodat het nog enigszins comfortabel blijft.

Reputatie 4

Ik zie deze lijn dagelijks (maar rijd er zelf niet mee). Ik vermoed dat het de laatste lijn is waar de SGMm vervangen zal worden, waarschijnlijk door SNG, want ik zie nog steeds alleen maar SGMm daar.

Maar zoals de anderen hier al zeggen, verheug je er maar niet teveel op. SLT heeft nog wel een redelijke “steek” en ruimte, maar SNG is net zo krap, misschien nog erger. Hij schommelt alleen minder dan de SGMm en kan wat harder rijden.

Reputatie 7
Badge

en kan wat harder rijden.

En daar heb je rond Uitgeest volgens mij ook niets aan, die Sprinters rijden veelal niet sneller dan 80 a 100 km tussen de haltes, en zijn dan ook nog prima op tijd @eriksl 

Reputatie 4

Klopt. En omdat ze wat meer herrie maken lijkt het ook nog eens of je harder rijdt dan SNG :)

Het is inderdaad een drama die SNG, de stoelen zouden op station Rotterdam getest zijn. En de stoelen die er nu in staan zouden door de meeste mensen als beste getest zijn.

Dus qua onderzoek lijkt me dat een behoorlijke beginnersfout: immers je bent niet op zoek naar de extremen: de grootste populatie die een stoel het beste vind zitten, je bent juist op zoek naar de stoel die IEDEREEN REDELIJK vind zitten. 

Behoorlijk groot verschil dus.

Wees blij met je SGM, het wordt alleen maar beroerder voor een significante (maar niet de grootste) groep reizigers

Reputatie 6

Jammer genoeg heeft NS een grote inschattingsfout gemaakt met dit nieuwe materieel, wat inmiddels algemeen bekend staat om het slechte comfort. Daarnaast heeft het ook nog een aantal andere, mindere tekortkomingen en dat is zonde, want het is een grote serie die nog lang mee moet. 

De oplossing is simpel: zo snel mogelijk terug de werkplaats in, meubilair vervangen, en terug het spoor op. De andere problemen zijn van een technische aard en zullen op een andere manier op te lossen zijn.

Een kleine opluchting: volgens de nieuwsbrief van NS wordt er intern inmiddels al gekeken naar manieren om deze sprinters kwalitatief te verbeteren. Of daar iets mee gedaan gaat worden, valt nog te bezien maar het lijkt er wel op dat er naar gekeken gaat worden.

Hoe is het in vredesnaam mogelijk, is toch niet t eerste treintje dat ze kopen....

Badge

…... Daarnaast heeft het ook nog een aantal andere, mindere tekortkomingen en dat is zonde, want het is een grote serie die nog lang mee moet. 

Nu heb je mij nieuwsgierig gemaakt naar die andere tekortkomingen, vertel ...

Off topic lijkt (wel afhankelijk vd tekortkoming overigens :-) )

Reputatie 4

Ik vermoed de flinke geluidsproductie en niet zo goede loop (vergeleken met SLT).

Reputatie 6

Dat dus. Er wil nog wel eens een hoop herrie uit die dingen komen. Doe er iets aan, stel de vering een beetje beter af, zet er in godsnaam betere stoelen in, en je hebt denk ik best fijne treinen. Ben als reiziger eerlijk gezegd best enthousiast om er regelmatig gebruik van te gaan maken zodra er iets aan het comfort is gedaan. Ik denk dat het uiteindelijk best goed materieel kan worden.

Reputatie 4

Ik zie het voor me bij een toekomstige aanbesteding: “geluidsniveau gelijk of beter dan SLT, loop gelijk of beter dan SLT” :wink:

Reputatie 6

“Zitcomfort beter dan een typische stadsbus”.

Blijkbaar is het toch een kunst.

Reputatie 4

Ik denk dat het probleem is: betere stoelen is:

• duurder
  • meer ruimte

En die ruimte is al behoorlijk beperkt door de WC’s in de nieuwere sprinters. Ik geloof dat die ruimte wordt “terugverdiend” door de stoelen dichter op elkaar te zetten. Wat mij betreft nèt iets te dicht op elkaar want ik kan m’n knieëen niet kwijt.

Nou heb ik persoonlijk de luxe dat ik op momenten reis dat de trein “niet zo vol” is en dat ik altijd wel op een plek kan gaan zitten waar 2x2 stoelen tegenover elkaar staan (zonder “tegenliggers”). En dan heb je wel de ruimte. Maar niet iedereen heeft dat geluk...

Reageer