beantwoord

Te korte trein traject Utrecht- Enschede

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Er is opgevallen dat NS te korte treinen ( 1 treinstel) inzet op traject Utrecht- Enschede (vs) op verschillende tijdstippen. 

NS heeft ook een maatschappelijk verantwoordelijkheid dat er ten minste 2 treinstel aanwezig moet zijn zodat er genoeg zitplaatsen zijn voor zijn klanten. Op deze manier kan niet genoeg afstand gehouden worden en vergroot hierdoor de kans op besmetting. 

Bijvoorbeeld vandaag is er een storing op de traject dat mensen moeten omreizen, wordt een treinstel afgekoppeld. Niet slim!

icon

Beste antwoord door Jeroen 2 juni 2021, 17:00

Het aan- en of afkoppelen van materieel gaat altijd volgens planning en daar wordt geen rekening bij gehouden of er ergens een verstoring is of niet. Als materieel nu niet afgekoppeld zou worden terwijl dat volgens planning wel zou moeten gebeuren is er straks geen trein meer op een locatie waar dat wel gepland was.

Anders is het als materieel na een verstoring nog verkeerd staat, dan kan het zijn dat er een langere trein rijdt dan eerder gepland om het materieel weer naar de juiste “geplande” locatie te krijgen.

En wat betreft de drukte, na een verstoring is het altijd drukker op trajecten en daar is gewoon geen rekening mee te houden in de planning. Daarnaast geldt de 1,5 meter afstand al ruime tijd niet meer in het OV maar is dit vervangen door het mondkapje.

Daarnaast is het na de recentste versoepelingen erg veel drukker geworden in de treinen en helaas loopt de planning van de lengtes van treinen hier nog wat op achter, de planning is nml. gebaseerd op reizigersaantallen zoals deze geruime tijd waren door Corona, dus ca. 40-50% van de reiizgers zoals we de recenste maanden hebben vervoerd. De materieel planning zal nu weer aangepast moeten worden aan het hogere aantal reizigers van na de recentste versoepelingen.

Bekijk origineel

12 reacties

Badge

Het aan- en of afkoppelen van materieel gaat altijd volgens planning en daar wordt geen rekening bij gehouden of er ergens een verstoring is of niet. Als materieel nu niet afgekoppeld zou worden terwijl dat volgens planning wel zou moeten gebeuren is er straks geen trein meer op een locatie waar dat wel gepland was.

Anders is het als materieel na een verstoring nog verkeerd staat, dan kan het zijn dat er een langere trein rijdt dan eerder gepland om het materieel weer naar de juiste “geplande” locatie te krijgen.

En wat betreft de drukte, na een verstoring is het altijd drukker op trajecten en daar is gewoon geen rekening mee te houden in de planning. Daarnaast geldt de 1,5 meter afstand al ruime tijd niet meer in het OV maar is dit vervangen door het mondkapje.

Daarnaast is het na de recentste versoepelingen erg veel drukker geworden in de treinen en helaas loopt de planning van de lengtes van treinen hier nog wat op achter, de planning is nml. gebaseerd op reizigersaantallen zoals deze geruime tijd waren door Corona, dus ca. 40-50% van de reiizgers zoals we de recenste maanden hebben vervoerd. De materieel planning zal nu weer aangepast moeten worden aan het hogere aantal reizigers van na de recentste versoepelingen.

NS zet op het traject Enschede-utrecht standaard te korte treinen in. Ook zonder verstoringen of werkzaamheden en bij reizen in de daluren zijn drie of vier treinstellen gewoon veel te weinig voor het aantal reizigers. Ik reis minimaal een keer per week op dit traject in de daluren en dan moet ik nog vaak staan in een overvolle trein.

Reputatie 7
Badge +3

NS zet op het traject Enschede-utrecht standaard te korte treinen in. Ook zonder verstoringen of werkzaamheden en bij reizen in de daluren zijn drie of vier treinstellen gewoon veel te weinig voor het aantal reizigers. Ik reis minimaal een keer per week op dit traject in de daluren en dan moet ik nog vaak staan in een overvolle trein.

Na Deventer zijn 3 of 4-wagentreinen verder richting Enschede ook buiten corona-tijd meestal meer dan genoeg. Tot Deventer kan het te weinig zijn zeker nu een deel van de treinen op dat traject nog steeds niet rijdt. 

Ik vraag me af hoe je aan die wijsheid komt. Waar baseer je de veronderstelling op dat 3 of 4 treinstellen op dit traject voldoende zou zijn voor het aantal reizigers? Vorige week nog een gesprek tussen conducteur en medereizigster gehoord in de overvolle trein van Utrecht naar Enschede, in de daluren

De conducteur gaf toen zelf aan dat de treinen (3-4 treinstellen) op dit traject veel te kort waren. Hij zei dat hij en zijn collega's dit ook niet begrepen maar dat het van hogerhand besloten werd. Vanavond Utrecht- Enschede:7 treinstellen en toch nog vrij druk. Maar iig niet overvol 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me af hoe je aan die wijsheid komt. Waar baseer je de veronderstelling op dat 3 of 4 treinstellen op dit traject voldoende zou zijn voor het aantal reizigers? Vorige week nog een gesprek tussen conducteur en medereizigster gehoord in de overvolle trein van Utrecht naar Enschede, in de daluren

Eigen ervaring. Er is een groot verschil in aantal reizigers op Utrecht-Deventer versus Deventer-Enschede. Het handigste zou zijn in Deventer een extra stel aan- en af te koppelen 

Ik deel je ervaring niet. Dit traject is gedurende de hele reis heel druk. En ik kan het weten want ik reis minimaal een keer per week en meestal vaker op dit traject. En hoe vaak reis jij op dit traject? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik deel je ervaring niet. Dit traject is gedurende de hele reis heel druk. En ik kan het weten want ik reis minimaal een keer per week en meestal vaker op dit traject. En hoe vaak reis jij op dit traject? 

Doordeweeks buiten de spitsen 

Ik reis en in het weekend en op werkdagen in de daluren. 3 of 4 treindelen is echt te kort voor het hele traject. Ook de NS- conducteur  van wie ik het gesprek met een medereiziger opvïng beaamde dit.

Overigens wordt er zowel op werkdagen als in het weekend regelmatig (maar dus niet altijd) een extra treinstel aan- of afgekoppeld in Deventer tijdens de daluren. Gek dat je dat dan niet weet als je op dit traject reist..

Reputatie 7

Ik heb jarenlang op dit traject gereisd toen ik nog in Oost-Nederland woonde. Toen waren de treinen Enschede - Deventer goed bezet. Sinds NS alleen nog de intercity in Twente rijdt - afgezien van de enkele spitssprinters Enschede - Apeldoorn - en de dienstregeling veranderd is waardoor o.a. de prima overstapknoop in Deventer richting Arnhem is komen te vervallen, is het watminder druk geworden en is meestal een ICM4 wel voldoende in de daluren (maar dan weer niet op vrijdagavond als de studenten naar huis gaan). Blauwnet spint er garen bij. De treinen Oldenzaal - Zutphen worden beter dan ooit gebruikt en ook de Blauwnettrein Enschede - Zwolle was vaak flink druk (en dat gaat nu ook weer steeds meer terugkomen na de coronaperiode).

Ik reis nog af en toe tussen Deventer en Enschede maar meestal stap ik, komend vanuit het zuiden, in Zutphen over, zoals veel mensen, omdat dat een kwartier sneller is. 

Reputatie 4

Doordeweeks buiten de spitsen 

O ja? Wanneer was je laatste treinreis?

Goede vraag! Mijn laatste treinreizen op dit traject waren afgelopen dinsdag en zondag, endie van jou Tamzin?

Reageer