Te korte treinen op het traject Zwolle - Groningen (sprinter)

Reputatie 1
De sprinter van Zwolle - Groningen van 18:26 is bijna dagelijks vol. Zelfs biedt deze trein geen zitplaats in de eerste klas.
Zelfs een conducteur (waarschijnlijk had hij de dienst op zitten) zat bij de uitgang.
Ik vind het raar dat er telkens met een ICM-3 bak rijtuig gereden wordt ipv ICM-4 of 2 x een ICM-3 bak.

Is er iemand die dit kan realiseren op korte termijn? Ik betaal ten slotte voor een 1e klasse. Valt er hier nog iets aan te compenseren aangezien ik door NS/Pro Rail (slechte planning) opeens 2e klasse moet gaan reizen?

13 reacties

Reputatie 6
Hoi Johnny2014,

vervelend dat je trein steeds zo vol is. NS probeert de treinen zo goed mogelijk te plannen, maar soms zijn er te veel reizigers voor een specifieke trein. Het zou dan gewoon beter zijn als de reizigers zich wat beter zouden spreiden over de verschillende treinen. Misschien kun je een trein eerder of later nemen, om beter rekening te houden met de treinplanning van NS?

Om op korte termijn een langere trein te regelen is Erg Ingewikkeld. De materieelplanning van NS loopt over een termijn van enkele maanden en wordt lang vantevoren vastgelegd. Zo is men nu al aan het werk aan de planning van september! Een langere trein zal er voorlopig dus waarschijnlijk niet inzitten.

Is er eigenlijk een overgangsbewijs 1e klasse -> 2e klasse?

Met vriendelijke groet,

W.S.M. Westland
Reputatie 1
Hoi Johnny2014,

vervelend dat je trein steeds zo vol is. NS probeert de treinen zo goed mogelijk te plannen, maar soms zijn er te veel reizigers voor een specifieke trein. Het zou dan gewoon beter zijn als de reizigers zich wat beter zouden spreiden over de verschillende treinen. Misschien kun je een trein eerder of later nemen, om beter rekening te houden met de treinplanning van NS?

Om op korte termijn een langere trein te regelen is Erg Ingewikkeld. De materieelplanning van NS loopt over een termijn van enkele maanden en wordt lang vantevoren vastgelegd. Zo is men nu al aan het werk aan de planning van september! Een langere trein zal er voorlopig dus waarschijnlijk niet inzitten.

Is er eigenlijk een overgangsbewijs 1e klasse -> 2e klasse?

Met vriendelijke groet,

W.S.M. Westland

Nee, dat gaat niet lukken, aangezien ik een Dal Vrij 1e klasse abonnement betaal ik Vol Tarief als ik een trein eerder pak. De kans is zelfs nog groter die trein helemaal tjokvol zit van 17:56. NS/Pro rail denkt dat de spits al om 18:30 voorbij is, maar dat is helemaal niet zo.

En waarom zou ik een overgang van 1e klasse naar 2e klasse doen als ik van te voren niet weet dat de trein tjokvol zit en al heb ingecheckt met vrij reizen 1e klasse?
Ik heb gekozen voor een 1e klasse jaarabonnement en wil dan ook graag 1e klasse reizen, daar betaal ik voor. Voor rust en extra comfort.

Trouwens ik mag geen trein later nemen want dan pleeg ik trouwens fraude volgens NS, want ik moet binnen 30 minuten vertrekken.
Ik heb gekozen voor een 1e klasse jaarabonnement en wil dan ook graag 1e klasse reizen, daar betaal ik voor. Voor rust en extra comfort.

Trouwens ik mag geen trein later nemen want dan pleeg ik trouwens fraude volgens NS, want ik moet binnen 30 minuten vertrekken.

Zonder stress kun je ook gewoon om 18:50 inchecken voor de trein van 18:56,
i.p.v. dat je om 18:24 uur staat te wachten tot het 18:25 uur is om met je
Dal Altijd Vrij abonnement 1e klas om 18:26 met de trein te vertrekken 😉
Reputatie 1

Zonder stress kun je ook gewoon om 18:50 inchecken voor de trein van 18:56,
i.p.v. dat je om 18:24 uur staat te wachten tot het 18:25 uur is om met je
Dal Altijd Vrij abonnement 1e klas om 18:26 met de trein te vertrekken ;)

Ik check om 18:25 in en probeer de trein van 18:26 te nemen. Dat lukt altijd nog, maar wanneer de trein overvol is, ga ik niet weer uitchecken en weer opnieuw inchecken. dan dien ik gewoon een geld terug bij vertraging in met de vermelding dat ik niet met de trein van 18:26 mee kon, omdat hij tjokvol zat. Dan maar op deze manier.
Reputatie 1
Ik zie trouwens ook dat Annemiek (forumlid) ook al 2 maanden geleden heeft gemeld dat de treinvan van Zwolle naar Groningen Tjokvol zitten.

https://forum.ns.nl/de-trein-11/noodsituatie-korte-treinen-zwolle-groningen-939

En toch gebeurt er volgens ons helemaal niets mee!
Hoezo planning van enkele maanden?????
Ik zie trouwens ook dat Annemiek (forumlid) ook al 2 maanden geleden heeft gemeld dat de treinvan van Zwolle naar Groningen Tjokvol zitten.

https://forum.ns.nl/de-trein-11/noodsituatie-korte-treinen-zwolle-groningen-939

Dat gaat over een te volle intercity met vertrek 20:17 (én van 21:17) op de zondagavond,
wanneer alle studenten tegelijk terugkeren naar hun studentenstad.
http://9292.nl/reisadvies/station-zwolle/station-groningen/vertrek/2014-06-22T2017

Over de sprinter met vertrek 20:26 uur is niets over te vinden in deze bijdrage
http://9292.nl/reisadvies/station-zwolle/station-groningen/vertrek/2014-06-22T2026

Badge
Johnny2014, ik kan me voorstellen dat je baalt. Al ons materieel wordt zo efficiënt mogelijk ingezet. Op Intercitytrajecten is het van belang dat er voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn. Daarom investeren wij voortdurend in de aanschaf van extra materieel. Helaas lukt het niet altijd om alle Intercityreizigers een zitplaats te bieden. Vooral tijdens de spits, op drukke trajecten of bij onvoorziene drukte is dit moeilijk te voorkomen.
Op veel stoptreintrajecten rijden Sprinters. De inrichting, functionaliteiten, voorzieningen en de uitstraling van de Sprinters verschillen van het Intercitymaterieel. Voor de Sprinters gelden andere normen voor het aantal beschikbare zitplaatsen. Zij biedt in verhouding meer staanplaatsen. Hiervoor is gekozen omdat de gemiddelde verblijfsduur in de Sprinter korter is dan in de Intercity. De Sprinters zijn voorzien van ruime balkons met sta-stangen. Hiermee willen wij ervoor zorgen dat tijdens de spitsuren zoveel mogelijk reizigers mee kunnen. Maar je signaal is duidelijk en als er sprake is van structureel te volle treinen, onderzoeken we of we deze treinen op korte termijn kunnen versterken. Ik heb je topic verplaatst naar het topic 'in de trein' .

Leny NS. Volgens mij slaat je verhaal helemaal nergens op in reactie op Johnny 2014. Johnny reist immers niet met een Intercity, maar met een Sprinter. Op het door hem genoemde traject worden echter nooit treinen van het type Sprinter ingezet. Daar rijdt vrijwel uitsluitend ICM of VIRM als Sprinter. NS zet ten noorden van Zwolle alleen maar ICM of VIRM in op haar Sprinter en Intercity-diensten.
Leny NS. Volgens mij slaat je verhaal helemaal nergens op in reactie op Johnny 2014. Johnny reist immers niet met een Intercity, maar met een Sprinter. Op het door hem genoemde traject worden echter nooit treinen van het type Sprinter ingezet. Daar rijdt vrijwel uitsluitend ICM of VIRM als Sprinter. NS zet ten noorden van Zwolle alleen maar ICM of VIRM in op haar Sprinter en Intercity-diensten. idd de Luchtmacht heeft gelijk. Maar ook rond Almere-Weesp-Amsterdam zitten de treinen in de spits ook propvol. Maar als ik kan neem ik liever dan maar een trein later. En dat geeft ook geen gestress en gehaast. In de spits reizen is helemaal geen pretje. Ik reis gelukkig in de daluren en ik neem dan een trein later. Bij ons gaan ze gelukkig 4x per uur. Als je naar Assen of Groningen wilt, dan pak je het liefst de intercity, en geen sprinter. Bij storingen en bij werkzaamheden is het helemaal geen feestje en de appels zijn extra zuur.
Rhido, mensen die naar Assen en Groningen gaan, nemen inderdaad liever de Intercity. Er zijn echter ook veel mensen die naar hun werk of woonplaats moeten aan de lijn. Dat zijn er dagelijks zo'n 10.000 die voornamelijk de Sprinter nemen en waarvan 90% in de spits reist. Een ICM-3 per half uur blijkt dan gewoon te weinig. Overigens is het opvallend dat in de ochtendspits de treinen op het traject veel beter voldoen. Dan is het vaak een ICM3+ICM4 of zelfs een VIRM4/6 die ingezet wordt als Sprinter. In de avondspits zijn hiervoor blijkbaar veel minder treinstellen beschikbaar, waardoor het dringen wordt in de treinen.
Badge
Leny NS. Volgens mij slaat je verhaal helemaal nergens op in reactie op Johnny 2014. Johnny reist immers niet met een Intercity, maar met een Sprinter. Op het door hem genoemde traject worden echter nooit treinen van het type Sprinter ingezet. Daar rijdt vrijwel uitsluitend ICM of VIRM als Sprinter. NS zet ten noorden van Zwolle alleen maar ICM of VIRM in op haar Sprinter en Intercity-diensten.

Dank voor je feedback. Maar Johnny's signaal is duidelijk en heb inmiddels zijn melding doorgezet.
Ook ik reis dagelijks met de stoptrein van Groningen>Zwolle en stap in Beilen uit. Reistijd tussen 16.00 -18.00 uur. Deze treinen zitten vaak overvol en dat is al jaren zo. Vaak alleen een ICM 3-bak. NS weet prima, dat deze treinen overvol zitten en weet ook dat op vrijdag en zondagavond/maandagochtend alle studenten gaan reizen.
Ook de vertragingen in de ochtend lopen weer op. Neem altijd de trein van 06.23 uit Beilen en die is deze week nog niet op tijd vertrokken. Vandaag kwamen ze met een sprinter aan, die als intercity reed. Wordt steeds gekker
Reputatie 6
NS probeert de treinsamenstelling zo goed mogelijk op de behoefte af te stemmen. Daarnaast heeft men deze herfst extra veel treinen ingezet. In uitzonderlijke situaties kan het voorkomen dat de trein iets drukker is.

Reageer