Te korte treinen Utrecht-Den Haag

• 26 augustus 2015
  • 3 reacties
  • 230 Bekeken

Al ergens in april werden een aantal treinen Utrecht-Den Haag in de ochtendspits gecombineerd met die naar Rotterdam op spoor 8. Vanwege de werkzaamheden aan het station. Daardoor zijn de treinen alleen veel te kort en is het een normaal beeld (ik heb althans ervaring met de trein die om 7.59 vertrekt) dat reizigers standaard in het gangpad en op de trap moeten staan. In de zomer was het iets minder erg, maar nu begint het weer opnieuw. Conducteurs zie je niet, want die komen er niet door. Je hoort ze soms over de intercom zeggen dat de trein veel te kort is en dat ze het gaan doorgeven aan de verkeersleiding. Blijkbaar weten zij niet wat er aan de hand is. Dus kunnen ze het ook niet uitleggen.
Wat mij stoort is dat ik nergens kan vinden hoelang dit gaat duren. Volgens de reisplanner loopt dit nog door tot einde dienstregeling, dus tot half december, maar ik hoop niet dat dit waar is. Ik moet wel vaststellen dat de informatievoorziening van NS hier tekortschiet. Ik vind dat je de vaste reizigers op dit traject niet zo lang achter elkaar in de kou kunt laten zitten - ik bedoel staan. Maar als het echt niet anders kan, moet je iets bedenken om de reizigers fatsoenlijk te informeren en misschien op de een of andere manier tegemoetkomen.

3 reacties

Reputatie 4
Badge
Zie ook http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/persberichten/2015/02/spoorvernieuwing-utrecht-tijdelijke-wijzigingen-in-de-dienstregeling-2015.html

Ik denk dat deze situatie zo zal blijven zolang spoor 18/19 niet in gebruik zijn. Dat staat helaas niet in het bovengenoemde persbericht. Het zou me niets verbazen als dat pas in de loop van 2016 is.
Ik heb nagevraagd of het inderdaad een uitloop is van de wijzigingen uit het artikel dat Kamcan stuurt, tot op heden heb ik daarover nog geen duidelijkheid. Vooralsnog zou ik je zeker adviseren om te drukke treinen te melden via onze reisplanner xtra, zodat het in ieder geval bij ons blijft binnenkomen. Als ik de daar al gemaakte meldingen check zie ik inderdaad dat de trein veel gemeld wordt, hij wordt dan ook onderzocht.
Ik heb inmiddels antwoord ontvangen op deze kwestie. Zoals het er nu naar uit ziet dwingt de fasering van de bouwstappen in Utrecht ons in ieder geval t/m eind 2016 af om de 2800-serie (uit Rotterdam) en de (1)1700-serie (uit Den Haag) te combineren in Utrecht. Op basis van de tegen die tijd bekende beschikbare infrastructuur, beschikbaar materieel en de wensen die worden opgegeven zal vervolgens worden bepaald welke oplossing er wordt gekozen. Ook de eventuele tussenliggende faseringen kunnen nog voor aanpassingen gaan zorgen.

Reageer